• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • (15)

    marnowanie przestrzeni,można te siedzenia było lepiej rozwiązać.nie wiem czy tak super przyjemnie jest jechać i gapić się na ludzi siedzących na przeciwko skoro można by było patrzeć za okno

    • 44 76

    • marnowanie?

      ten układ jest genialny na tłoki! Już lepiej jak jest tak i w tłoku osoba siedząca może po prostu wstać i się przeciskać niż jak w starym systemie, trzeba było się ocierać o czyjeś kolana, uważając jednocześnie by nikogo nie zdeptać, walnąć torbą/plecakiem itp. A na stojąco mozna też jechać, bo jest się czego złapać (poręcze) a i menele z jazdy na stojąco raczej nie skorzystają :p

      • 0 0

    • na tych rurach

      • 0 0

    • boisz się kontaktu wzrokowego z innymi ludźmi? (3)

      Odwiedź psychologa

      • 19 14

      • prowokujesz, sam odwiedź

        • 0 0

      • Nie do tego służy SKM

        Kontakt wzrokowy z miłymi paniami to ja mogę nawiązywać w knajpie, klubie czy innym miejscu do tego przeznaczonym. Kontaktu wzrokowego z mężczyznami nie nawiązuję, bo nie jestem pedałem. Do SKM-ki wsiadam po to, aby dojechać na miejsce jak najszybciej i jak najprędzej ją opuścić, a nie po to, aby się na kogoś gapić i aby ktoś się na mnie gapił. Wiem - powinienem kupić sobie samochód - zaraz odezwą się co niektórzy - od razu odpowiadam, że mam w planach.

        • 3 1

      • ciekawe czy jak by naprzeciwko ciebie siedział jakiś psychol który tylko czeka aż nawiążesz z nim kontakt wzrokowy po to żeby się doczepić to też byś taki mądry był

        • 8 6

    • patrzeć w okno to se mozesz wlasnie na wprost

      • 4 0

    • HEHEHEHEHE (1)

      MOZESZ POPATRZEC NA FAJNA LASKE SIEDZACA NA PRZECIWKOOO. POMAZYC ZE JA MASZ W LOZKUUUUUUUUU

      • 7 8

      • Ja tam wolę mieć swoją kobietę,tak realnie, a nie w marzeniach,ale cóż jak nie masz swojej to dobre i to :P

        • 10 3

    • SKM

      Można patrzeć nad głowami tych na przeciwko malkontencie.

      • 5 3

    • maruda!

      • 9 6

    • weź książkę, to nie będziesz musiał się gapić na ludzi na przeciwko.

      • 27 5

    • widać ,że nigdy metrem nie jechałeś (2)

      • 24 14

      • tylko że w metrze nie ma na co patrzeć za oknem,chyba że lubisz widok śmigających ścian tunelu przez wiekszość czasu to ok...poza tym SKM to nie metro jednak :)

        • 28 0

      • tylko po co w metrze za okno patrzeć?

        • 39 2

  • jest ok

    ale zapomnieli jak w innych skmkach o tablicach z nazwami przystanków i o mapie trasy, a wyświetlanie prędkości z jaką jedzie pociąg mogłoby być zastąpione przez nazwę następnej stacji, było by miło

    • 3 0

  • Ale mamy społeczeństwo...

    Najpierw prosicie, apelujecie o nowe składy a jak już się pojawił to buch! Krytyka i krytyka , że za późno , że to staroć... Ludzie , co jeszcze? Nie potraficie się tym cieszyć? Co z tego , że ten skład ma 30 lat i jest 'tylko' po liftingu? Wg mnie nowa kolejka prezentuje się bardzo dobrze a jazda nią to sama przyjemność :) 7 mln złotych piechotą nie chodzi a na poprawę całego składu potrzeba czasu! Pozdrawiam nie-krytyków nowego składu SKM :)!

    • 2 1

  • Super kibel modernizowany czyli skm (1)

    Modernizacja tego starego góna pochłania takie koszty ze zastanowił bym sie nad urzywanymi z zachodniej europy 5letni zachodni skład jest o niebo lepszy niż zmodernizowany kibel 40letni. cała skmka powinna przejść modernizacje zrobić z niej firmę a nie rodzinną klikę

    • 2 0

    • Nie do końca

      Z kibla została w zasadzie tylko skorupa. Wymieniono archaiczny rozruch oporowy, i wózki trakcyjne.

      • 0 0

  • Za całość zapłacą podróżni. (21)

    • 38 86

    • kilka ciekawostek (1)

      Myślę, że ta modernizacja może się w całkiem niedługim okresie sama zwrócić. Po pierwsze dotychczas stosowało się rozruch oporowo stycznikowy. Daje to efekt szarpania gdy przełączane są kolejne dekady w rozruszniku (czuć to w niektórych trajtkach i większości SKM). A to nic innego jak zmniejszanie napięcia na silniku poprzez odłożenie energii na rozruszniku, czyli cały skład zawsze mniej więcej pobiera max energii z sieci natomiast na silniki jest przekazywane tylko tyle ile potrzeba, reszta jest wypromieniowana w postaci ciepła (jak kaloryfer). Jeśli weźmie się pod uwagę, że ruch skm to cykliczne przyspieszanie i hamowanie - to już 90% czytających będzie potrafiło wyciągnąć właściwe wniochy. Dodam, że hamowanie odbywa się za pomocą klocków ham. - również poprzez tracenie energii. Zastosowanie falowników nie dość, że eleminuje stosowanie rozruszników, dzięki czemu skład pobiera tyle energii z sieci ile przekazuje na silniki (pomijając względnie niewielkie straty na falowniku). Do tego hamowanie odbywa się poprzez wymuszenie na silnikach pracy prądnicowej - przez co energia kinetyczna składu zamieniana jest na energię sieci. Dodajcie sobie kilka milionów cykli rozruch/hamowanie, a korzyści mega olbrzymie. Dodatkowo zaawansowane sterowanie w stylu FOC (wektorowo) to już bajka. Płynny moment, kontrola wszystkich prądów, niewielkie zakłócenia sieci, pełne ujarzmienie prędkości... Ciekawe jak będzie tutaj?

      • 1 0

      • Tak, tylko kto te korzyści skonsumuje?

        Skoro dotychczas zuzywało się tyle klocków, to choćby na złom, ale i tak będzie się cały czas zamawiało identyczną ilość sztuk.

        • 0 0

    • a kto miałby pacanie... (4)

      a kto miałby pacanie...
      Zupełnie normalne zjawisko.
      Popieram wszelkie modernizacje i jestem dumny z trójmiejskiej SKM.
      Tylko żeby wandale nie poniszczyli tych maszyn!!!

      • 24 3

      • pogratulowac optymizmu (3)

        nooo to chyba od lat pracujesz w skm !!!! i do tego do pracy jezdzisz po 9 albo samochodem a skm jak popijesz ... gdybys mial jedzic po 7 albo przed8.30 to bys juz taki zadowolony nie byl !!!

        • 0 2

        • Widac ze nigdy nie byłas dalej niz 3 city (1)

          jedz do Berlina , londynu , paryza itd. nawet do warszawy. zobacz jak wygladają godziny szczytu w metrze czy kolejkach miejskich... wszędzie tak samo a nawet gorzej... dlatego nie pisz takich rzeczy bo sie osmieszasz...

          • 0 0

          • o przepraszam, w Warszawie metro nie jest brudne, śmierdzące, zapchane menelami, na końcach wagonów nie siedzą ekipy, które zadymiają i zarzygują przedziały dla "podróżnych z większym bagażem" (chyba przede wszystkim życiowym patrząc na te kreatury), metro się nie spóźnia, wejście do wagonów jest bezpieczne i wygodne, schody są ruchome, windy dla niepełnosprawnych itd Codziennie jeżdzę metrem (rano w godzinach szczytu, wieczorem, jak wracam z pracy, to już jest dawno po rush hour)... także porównanie nietrafne,

            pozdrawiam moje kochane 3miasto

            • 1 1

        • jeżdzę i nie narzekam :)

          • 0 0

    • (1)

      Chyba normalne nie?

      • 22 0

      • no zaplaca przeciez to normalne.
        a tak by the way to ciesza sie z tej kolejki a cala reszta ?? nie dosc ze jezdzi jak chce ( w sobote i niedziele mozna nawet pol godziny na kolejke do gdyni czekac w oliwie ... noi chyba ze 15 minut w oliwie i kolejne 1`5 na zabiance bo tylko do tdego momentu dijedzaja kolejki) bilety sa o wiele za drogie jak na :luksusy" jedzenia koeljkami ....
        jak dla mnie to powinni pisac o kolejkach np jak skoncza remontowac w sopocie peron to jest cos do pochwalenia a tam co rozkopali ...... cos pogrzebali i zostawili chyba od 2 tygodni nie widzialam zeby tak sie cis dzialo ;/ przeyktre jest tez to keidy zaczeli go remontowac ..... w czasie sezonu no prosze/!!! to trzeba tylko pogratulowac pomyslu.... czy ludzie maja choc troszke wyobrazni ??

        • 1 1

    • proponuję opodatkować wszystkich obcokrajowców mieszkających zagranicą (1)

      • 6 0

      • Monty Python

        ...klasyk ;]

        • 0 0

    • no oczywscie (3)

      ze tak. Nie dosc ze jezdzisz za grosze to jeszcze masz pretensje ?

      • 12 2

      • no nie takie grosze! Jazda autem z gazem albo małym dieslem nawet w jedną osobą wychodzi podobnie, a jak je (1)

        • 1 2

        • to kup sobie auto z gazem, albo małym dieslem i się nie mądruj...

          • 2 1

      • Jeżeli lubisz jeździć jak bydło, to odpowiada to Tobie.

        • 2 11

    • Nie, za to zaplaca mieszkancy miast/gminy nawet jesli jezdza samochodem

      Nie, za to zapaca mieszkańcy miast/gminy nawet jeśli jezdza samochodem bo bilety podrozne pokrywają tylko koszty funkcjonowania.

      • 1 0

    • Jednak chyba nie :)

      Nie ma tam dofinansowania UE? Myślę, że inaczej by tej modernizacji nie było.

      • 1 0

    • skad sie biora tacy jak ty???!!! (1)

      wymagania nie wiadomo jakie ale placic tez niechcesz!!!

      • 7 2

      • Dlaczego uważasz, że nie chce płacić? Chcę płacić, pod warunkiem, że będą to dobrowolne opłaty i że moich pieniędzy nie będzie zabierało mi państwo.

        Z czego mam płacić, skoro podatków, quasi podatków jest tyle, że niewiele pozostaje.

        Wypłata po odjęciu podatków, ZUS - u (niby na emerytury, ale nie wiadomo czy ten twor nie zbankrutuje do tego czasu albo progu wiekowego nie podniosą do 120 lat.), opłata za np. ogrzewanie, za które płacę przez cały rok, a do dziś włącznie mam wyłączone, bo po co włączać. skoro jest ciepło.

        Chleb, opodatkowany, woda, paliwo, drogi (kilkukrotnie) etc.

        Chcąc sobie legalnie dorobić powinienem albo założyć działalnośc - ale to podatki więc po co. Umowy zlecenie o dzieło - podobnie.

        To wszystko pod pozorem naszego dobra.

        A bilety? Ok, można płacić pod warunkiem, że będzie prawdziwa konkurencja a nie jeden monopolista, który z beretu wymyśli ceny za usługi i ro bi wielką łaskę, że dokonał paru zabiegów kosmetycznych i wzorował sioę np. na metrze, gdzie warunki metra nie zachodzą i możnaby np. ciekawiej umiejscowić siedziska.

        Ale co tam, igrzyska są, lud to kupi. Jak zwykle prowizorki.

        • 6 13

    • jakie brzydkie kolory ! (1)

      kto to tak pomalował??

      • 6 11

      • tylko i wylacznie

        kolory lechijki ;)

        • 2 15

  • Nie zgadzam się. Absolutnie się nie zgadzam

    Codziennie jadę do pracy z Gdyni Głównej do Gdańska Głównego. Na stojąco dostanę drgawek przy takiej odległości. Można to znieść na odcinku dwóch, góra trzech przystanków. Ale nie kilkunastu!

    Fotele? Jak w publicznym, azjatyckim klopie. Plecami do okna, patrzeć na tyłki innych. I pewnie doznawać ich innym zmysłem. Rozumiecie? Do tego raj dla kieszonkowców.

    Klienci, lobbujcie aby to był pierwszy i ostatni taki pociąg.

    • 2 0

  • Funkcjonalność wnętrza podobna do tej w Metro to dobry kierunek!

    popieram! brawa za odwagę!
    ..tym bardziej, że malkontentów nie brakuje

    • 0 1

  • do pupy z siedzeniami wzdluz!! najlepsze sa uklady takie jak w autobusach!! ale gratuluje chociaz checi

    • 0 0

  • Dziś godz. 7:25 Wzgórze Maksymiliana --> Gdańsk kolejka tzw. kołhoz rumuński

    Ludzie stłoczeni jak sardynki, wyjść przed Przymorzem graniczyło z cudem, co za dureń to wprowadził, mam ludziom deptać po stopach????? Jutro poczekam na następną kolejkę, jeśli trafię znów na to badziewie!

    • 0 0

  • powiem tak: (6)

    nie uwierze do poki nie zobacze tego na wlasne oczy

    • 31 30

    • pewnie

      made in china

      • 0 0

    • Nie zobaczysz, bo puszcza go pewnie w godzinach pozaszczytowych... (1)

      • 0 4

      • jechałam nim

        dziś rano (ok 9) z gdyni do gdańska jechałam odnowioną skm-ką! nie podobały mi się te siedzenia wzdłuż ścian, ale to może kwestia przyzwyczajenia..

        • 4 0

    • (1)

      Widziałem! Widziałem! Dzisiaj śmignął z przystanku Gd. Przymorze - Uniwerek.

      NIe dogoniłem! Buuuu!

      • 8 0

      • oooo

        biedaczek :)

        • 3 0

    • ale że czego? dziś rano już jeździł ten skład. i uprzedzę Twoje pytanie: tak na trasie Gdańsk - Gdynia.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane