• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek. Najnowszy zmodernizowany pociąg SKM zabierze pasażerów już w poniedziałek.

W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.



Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.

Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.

Pewnym niedopatrzeniem jest także mała ilość uchwytów na kurtki - znajdują się one tylko pomiędzy niektórymi siedzeniami. Na plus można zaliczyć nowe półki, będące powrotem do sprawdzonych wzorców. Zamiast instalowanych jeszcze niedawno ciemnych płyt z dziurami, przez które ciężko sprawdzić czy znajduje się jakiś bagaż, są tradycyjne kratownice.

Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.

W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.

Dla osoby niepełnosprawnej lub pasażerów z większym bagażem (np. rowerem) przewidziano oddzielne miejsca ze składanymi siedzeniami.

Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.

Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.

Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.

Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.

Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.

Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.

Opinie (401) 10 zablokowanych

  • (8)

    "pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund"

    przecietna odległość (czasowa) pomiedzy przystankami, to około 2- 3 minut, zatem POrażanie mnie informacją o setce w dwie minuty nie robi na mnie wrażenia
    osobiście wolę tradycyjne wagony z dużą ilością miejsc siedzących
    ostatnio jechałem składem z zaklejonymi jakimś POtwornym wzorkiem w kółeczka szybami
    z tego powodu musiałem być czujny jak ważka żeby nie przegapić stacji docelowej, bo przez szyby nie było nic widać!!
    przypominam, że za komuny eskaemka jeździła w szczycie co 6 minut

    odnośnie odstępów pomiedzy wagonem, a peronem - zmienić to może modernizacja peronów nie wagonów (rym cym cym kolejny rym) i tutaj sopot wysuwa sie na I miejsce, pomimo tego że remonty trwają jeszcze w sopocie głównym i wyścigach, to same skrajnie są już przystosowane
    najgorzej w tym względzie jest na przystankach za gdynią - za daleko i za wysoko

    • 23 18

    • przeczytałeś uwąznie artykuł ? (2)

      CHYBA NIE...

      • 4 1

      • (1)

        a niby z czego wnioskujesz, że nie przeczytałem uważnie??
        chcesz dyskutować, to sie odnieś do tego co napisałem
        od zadawania pytań jest prokurator

        • 1 7

        • Mowi sie "Odnosnie do czegos" !!!!

          • 2 1

    • PO co się czepiasz informacji o przyspieszeniu

      Akurat takie dane są podawane przez producenta, więc autor je podał, a że 100km/h nie będzie osiągane z różnych względów to sprawa drugorzędna. Ważne, że nowy skład ma dużo lepsze przyspieszenie od starych i to wynikało z tego porównania. Przyspieszenie to parametr nr 1 jeśli chodzi o czas przejazdu na naszej SKM-ce.

      • 6 0

    • (1)

      dlatego jest 70 km/h prędkość rozkładowa.Poza tym nie wiem czy te 120 sekund to maksymalne przyspieszenie czy łagodne dla pasażerów.

      • 1 0

      • te 120s to maks ale i łagodne dla pasażerów

        Przypominam, że to dotyczy niemodernizowanych.

        • 1 0

    • a gejlux

      może PISać do 100 popierdółek na dzień, przeciętna odległość czasowa między pierdołami 2-3minuty.Informacje te porażają: głupotą, błędami ortograficznymi, infantylizmem (jak by ktoś nie wiedział: nienormalne pozostanie na poziomie dziecięcym rozwoju narządów lub psychiki - przyczyną może być choroba genetyczna, zażywanie środków psychoaktywnych, alkohol, narkotyki, leki lub też przebyte choroby lub urazy), szowinizmem, chamstwem, brakiem kultury.

      • 2 0

    • patrz na jutro

      SKM to nie tylko Sopot czy Gdynia ale i Tczew czy Lębork.

      • 0 1

  • Monitoring załatwia sprawę

    W Krakowie był problem z ludźmi którzy niszczyli autobusy i to nie tylko sprejowali ale cieli siedzenia (kibole najczęściej)... monitoring i parę spraw sadowych dobrze nagłośnionych przez media załatwiło sprawę... podobny przykład z "naszego podwórka" czyli reklamowaniem "kanarów" firmy Renoma w Trójmiejskich mediach = sprzedaż biletów wzrosła...

    • 0 0

  • Ta predkosc mowi wszystko...

    ... co to jest??

    Rozwija predkosc max 34 km/h, ma siedzenia jak w metro chociaz jedzie conajmniej 2 razy wolniej niz metro, ma siedzenia jak w wagonach metro chociaz linia kolejowa nie jest w tunelu i nie mozna ogladac pieknego trojmiasto oraz trase obsluguja 50 letnie, "odrestaurowane" squady??

    Polska rzeczywistosc czyli SKM :)

    • 12 16

  • Czy są ustępy?? (2)

    • 4 4

    • są i to jest wiekopomna chwila. Kibel w Kiblu :D

      • 3 1

    • Jest jeden, z zamkniętym obiegiem nieczystości.

      • 0 0

  • no i co z tego (1)

    bardziej byłbym zadowolony gdyby ktoś w skm zajął się sprawami organizacyjnymi, że jak jest jakaś awaria to powinno być od razu grubym drukiem napisane na stronie internetowej że jest awaria

    • 11 3

    • Twitter

      Najlepiej na Twitterze, to ludzie ze smartfonami (a takich jest coraz więcej) mieli by świeże info i szybciej wszyscy pasażerowie wiedzieliby co się dzieje, a nie stali godzinami w niepewności...

      • 1 0

  • Drogi Zarządzie SKM - jak widać z komentarzy wszyscy są niezadowoleni z faktu, że remontujecie (3)

    składy. Jednym nie podobają się krzesełka, innym, że jest toaleta, jeszcze innym, że się szybciej rozpędza skład a jeszcze innym kolor składów. Proponuję zatem zostawić pozostałe składy i ich nie remontować. Pieniądze może lepiej przeznaczyć na podwyżki dla członków Zarządu i premie. Mieszkancom Trójmiasta naprawdę odpowiadają stare, śmierdzące składy a nie takie odpicowane, z monitoringiem i innymi zbędnymi duperelami.

    • 63 7

    • A NIE POMYŚLAŁEŚ ŻE MIESZKAŃCY NIE CHCĄ MARNOWANIA KASY NA PUDROWANIE SYFU? (1)

      niezły koszt za wymianę bajerów - 7 mln! Jakoś tramwaje gdy modernizowali to kosztowało to 14 razy mniej niż kupno nowego składu, a tu tylko 3 razy mniej? To się firemka z Nowego Sącza nachapała...

      • 3 14

      • .... Ooo ! Tramwaj to to samo co pociąg.... !? - brawo : komuna rządzi ! - wszystko to samo !!..... ech... matoły ...

        matoły... szkoda słów !

        • 5 0

    • Jestem za. Mnie też sie nie podobają nowe kolejki

      wolę te stare zdecydowanie, mają swój klimat

      • 0 4

  • nie ma jak "metro" gdzie nie ma metra (5)

    Zważywszy na odległości np Gdańsk Główny - Wejherowo kolejka z siedzeniami typu "metro" to genialne rozwiązanie. Nie ma to jak z rana postać sobie z dobre 40 min. Dzisiaj jechałam nową kolejką. Było super - nie ma to jak zmarnować tyle przestrzeni. Mając na uwadze nową modę naszych rodaków - czyli "tu siedzę ja a obok moja torba" (przy okazji największe chamstwo z jakim się ostatnio spotkałam w naszych wspaniałych środkach lokomocji) - miejsc siedzących było tyle co kot napłakał. 20 minut na stojaka nastawiło mnie pozytywnie do świata.

    • 29 3

    • Buraki

      Buraki to są... Torba obok, okno nawet latem zamknięte i muza z komórki poprzez głośnik. Polska.

      • 9 0

    • Wystarczy siąść na torbę i po ptakach (2)

      Miejsc siedzących jest tyle samo co w starych, a zmniejszono czas potrzebny na wymianę pasażerów na przystankach. Razem ze znacznie poprawionym przyspieszeniem, skróci to czas przejazdu trasy, gdy takich składów będzie wystarczająco dużo. No i nie mów, że od Wejherowa do Gdańska nie miałaś szansy na zajęcie siedzącego.

      • 2 0

      • heh (1)

        no oczywiście ,że miałam - dlatego właśnie stałam cały czas. A co do siadania na czyjejś torbie proponuję tobie usiąść na torbie czy plecaku jakiegoś koksa. Już widzę jak Cię przeprasza i w formie rekompensaty zwraca koszty podróży....

        • 3 1

        • Już widzę jak Cię przeprasza

          I tu mamy ten słynny brak równouprawnienia :')

          • 0 0

    • nie ma jak metro

      W/g założeń SKM przeciętny pasarzer jedzie kolejką MAXYMALNIE!!!!!!!!!!!15min. dlatego układ siedzeń typu metro.

      • 0 0

  • metro ?? (1)

    a metro też jezdzi co 30 min ?? ŻENADA...sponsoring chyba polecial ;)

    • 11 4

    • tak, zalezy ktora linia, w jakich godzinach i gdzie

      jw

      • 1 0

  • Stary złom!!!

    • 3 9

  • przycisk ?? (1)

    Czy ten tajemnbiczy przycisk do otwierania drzwi działa ??:) Kiedys jechalem podobnym pociagniem...gdy przyszedl moment "wysiadki" drzwi sie nie otworzyły :) Przyciskam "przycisk" a tu nic... okazało sie że drzwi są poprostu zepsute :) a magiczny przycisk to pic na wode :)

    • 2 13

    • u nas te przyciski chyba nie będą uzyteczne bo i tak wszystkimi drzwiami steruje się z pulpitu sterowniczego.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane