• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka myśli o budowie torów do Tczewa

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociągi dalekobieżne i kolejki SKM w Trójmieście kursują po odrębnych torach. To bardzo wygodne. Podobnego rozwiązania oczekują u siebie władze samorządów położonych na południe od Gdańska. Pociągi dalekobieżne i kolejki SKM w Trójmieście kursują po odrębnych torach. To bardzo wygodne. Podobnego rozwiązania oczekują u siebie władze samorządów położonych na południe od Gdańska.

SKM-ka niebawem zamówi wstępne studium rozbudowy linii kolejowej w stronę Tczewa. Największym wyzwaniem dla projektantów będzie zaprojektowanie torowiska przez Orunię.



Noc w elektrowozowni spółki SKM na Cisowej.

Trójmiejski przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy linii kolejowej nr 250, po której na co dzień poruszają się pociągi SKM, od budowanego przystanku Gdańsk Śródmieście w kierunku Tczewa.

- Chcemy poznać odpowiedź na pytanie: na jakim odcinku i ile torów w kierunku Tczewa można zbudować - mówi Marcin Głuszek ze spółki PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz zmodernizowany skład SKM przez firmę PESA.

Największym wyzwaniem dla projektantów będzie zaprojektowanie torowiska przez Orunię. W istniejącym dziś pasie kolejowym jest mało miejsca na budowę kolejnego toru. Niewykluczone więc, że inwestycja będzie przewidywała wyburzenia budynków m.in. w rejonie ul. Przy Torze zobacz na mapie Gdańska, ul. Junackiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Zawiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

Wstępne studium to efekt działań podjętych przez władze Pruszcza Gdańskiego oraz samorządowców powiatu gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Wraz z pojawieniem się nowego rozkładu jazdy SKM do Tczewa, wystosowali do SKM oraz Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku pismo z postulatem o jak najszybszą budowę nowego toru z Gdańska, przez Pruszcz Gdański do Tczewa - mówi Bartosz Gondek, rzecznik prasowy magistratu w Pruszczu Gdańskim.

Czy budowa przedłużenia linii SKM do Tczewa ma sens?

Jeśli analiza wykaże, że budowa przedłużenia linii kolejowej nr 250 do Tczewa jest zasadna, wtedy samorządy, które postulują o realizację inwestycji będą musiały dokapitalizować SKM-kę. Przewoźnik nie ma bowiem pieniędzy, by samodzielnie realizować tak ogromne przedsięwzięcie. Wszystko wskazuje na to, że będzie to niemały koszt. Szacuje się, że pociągnięcie tylko jednego toru do Pruszcza Gdańskiego będzie wydatkiem rzędu 100-150 mln zł. Dla przykładu budowa ok. kilometrowej dwutorowej linii w centrum Gdańska to wydatek rzędu 66 mln zł.

Budowa nowego toru to konieczność zauważana nie tylko z punktu widzenia południowego regionu Pomorza, ale także innych gmin funkcjonujących w obszarze Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego. Zarówno Tczew, jak również Pruszcz Gdański są ważnymi węzłami przesiadkowymi, skupiającymi ruch osobowy pochodzący z wielu korytarzy transportowych, co potwierdzają strategiczne dokumenty przyjęte lub będące w trakcie opracowywania, przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

- Od dawna postulujemy większe zaangażowanie spółki SKM na południowym kierunku operacyjnym spółki - mówi burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Janusz Wróbel. - Mam nadzieję, że wstępne studium będzie pierwszym poważnym krokiem w tym kierunku - dodaje.

Przypomnijmy też, że od 9 marca tego roku w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa po ponad dwuletniej przerwie, wywołanej przebudową linii dalekobieżnej, pojechały pociągi SKM. Połączenie jest realizowane przez siedem dni w tygodniu. Z Trójmiasta do Tczewa i z powrotem wyrusza każdego dnia 16 pociągów. Natomiast od poniedziałku do piątku dodatkowo jedzie osiem pociągów w relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny.

Miejsca

Opinie (91) 3 zablokowane

  • I znowu

    SKM-owski beton robi ludziom wodę z mózgu.Te papraki nie potrafią zlikwidować dziuru między pociagiem a peronem,choćby poprzez zamontowanie dodatkowego stopnia,mają tabor o który niebawem zaczną sie bić muzea kolejnictwa na świecie a marzy im sie kolejna rozbudowa,po torach do Wejherowa, teraz do Tczewa :-)))))).I pewnie chcieli by jeździć tak ze 160km/h oczywiście tym co maja po kolejnej reanimacji trupów...

    • 15 1

  • SKM na zachód!

    To dobry pomysł, ale częstotliwość kursowania powinna być większa, np. raz na godzinę

    • 5 3

  • Panie Głu(p)szek - oszczędź pan sobie kompromitacji

    Doprowadź pan najpierw do normalności SKM na odcinku Gdańsk - Gdynia.
    A dopiero później zacznij pan bujać w obłokach.
    Skąd ten facet się wziął?

    • 12 7

  • Nie szkoda kasy?! (2)

    az tyle pociągów jeździ po dalekobieżnych że potrzebne nowe tory?
    Sa potrzebniejsze inwestycje

    • 10 6

    • Na oruni po 40 minut stoją przed szlabanami, więc chyba tyle. (1)

      • 5 0

      • a to nie przez remonty?

        No jak musza w odstępach co 30min jechać..... to nic dziwnego

        • 0 2

  • tor (3)

    Czy widzieliście coś takiego w innym mieście w Polsce? PKM i SKM dwa różne zarządy dwóch prezesów itp...

    • 10 1

    • w Waw regionalne, skm, WDK. (2)

      też 3 dyrekcje?

      • 1 0

      • (1)

        Jeszcze KM :-)

        • 1 0

        • a na wsio jeden bilet

          prawie...

          • 0 0

  • Tory ? (1)

    Myślę, że lepszą inwestycją byłyby nowe składy pociągów...lub zwiększona liczba kursów w godzinach 8.32-8.47 ze Wzgórza, gdyż w tych godzinach warunki w pociągach do Gdańska są nieludzkie...

    • 6 2

    • Jechałeś linią 50 Arrivy o tych samych godzinach?

      Też już w Pszczółkach nie ma jak wejść, nie mówiąc o Pruszczu, a autobus w szcyzcie kursuje co 15 min! Nam też potrzebne jest SKM! PS: Korki koło Zrembu zmaleją ;)

      • 1 0

  • Panie Gryzoń, trzeba było torami Gdynię z Lotniskiem w Rębiechowie połączyć. (1)

    • 3 1

    • tak sie sklada ze juz jest:)

      • 1 0

  • EłroBiuro planowania Metropolii uwzględniło dawno rezerwy terenu z lat PRLu pod kolej ;)

    i kiedy przeora stary Wrzeszcz autostradami i estakadami odkryje, że już dziś pociągi z Pruszcza a nawet Pszczółek jadą szybciej do Dworca Głównego niż dostępne dziś kolejki/tramwaje z Sopotu, Nowego Portu, Łostowic... Częściej jeżdżą to fakt ;)

    • 0 1

  • a do Wejherowa już zbudowali? (1)

    bo wcześniej robili studium czy do Wejherowa nie zbudować osobnego toru... za studium zapłacili, studium wykazało, że trzeba... ale torów nie zbudowali... teraz robią studium, czy do Tczewa... za studium zapłacą, torów nie zbudują... przecież to chore jest... zróbcie najpierw jedno do końca, później bawcie się dalej...a nie

    • 11 1

    • Zaraz będzie estakada przez zatokę na Hel

      Widać że siedziba SKM mieści się blisko UM Gdynia.

      • 0 0

  • 30lat za późno.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane