• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka obsłuży Pomorską Kolej Metropolitalną. Złożyła jedyną ofertę

Maciej Naskręt
29 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM. Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM.

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co może być problemem po otwarciu linii PKM?

W piątek przed południem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego otwarto tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na obsługę połączeń kolejowych w Trójmieście. O zamówienie walczyła tylko Szybka Kolej Miejska.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Samorząd województwa zarezerwował na ten cel 68,1 mln zł.

Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii.

Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Samorząd na ten cel zapisał kwotę 17,5 mln zł. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł.

Wszystkie kontrakty obejmują okres do końca 2016 roku.

Teraz komisja przetargowa sprawdza złożone oferty, a ewentualne rozstrzygnięcie zamówienia powinno nastąpić w ciągu dwóch-trzech tygodni.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Kolejka z Wrzeszcza do Rębiechowa co 15 minut i nowe składy

Samorząd województwa pomorskiego po podpisaniu umowy przekaże przewoźnikowi na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych. 10 z nich, tych najnowszych, trafi na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pociągi mają tam kursować średnio co ok. 15 minut. Z Wrzeszcza będzie można pojechać nie tylko do centrum Gdyni przez Osowę co 30 minut. Część składów w podobnym czasie zapewni połączenie z Kartuzami i Kościerzyną. Dokładny rozkład pociągów będzie już negocjował wybrany w przetargu przewoźnik wraz ze spółką PKP PLK. Dlaczego właśnie z tą firmą? Bowiem to w jej tory wpina się linia PKM we Wrzeszczu i Osowej.

Dodajmy, że samorząd województwa planuje wprowadzić taryfę za przejazd pociągiem PKM, która obowiązuje dzisiaj na torach SKM. To oznaczałoby, że podróż z Osowy do centrum Gdańska będzie kosztować 3 zł.

Prowadzone są też odbiory kolejnych spośród wspomnianych 10 składów spalinowych, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy. 20 kwietnia samorząd województwa odebrał pierwszy skład. Trwa procedura odbioru kolejnych składów.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • O, to może będzie szansa na wspólne bilety... (12)

    • 170 5

    • hahahahaha

      • 27 2

    • Sepp Blatter

      mówi

      • 7 0

    • już dawno jest wspólny bilet (9)

      Na SKM i komunikację miejską Gdynia, Gdańsk, Wejherowo zapłacisz 220 zł za cały i 110 zł za ulgowy miesięczny.
      Są także np. dobowe.

      • 6 5

      • Miałem na mysli inny wspolny bilet (8)

        Taki wspólny jak na autobus i tramwaj - jednorazowy, czasowy etc. za 3.60 np. a nie za tysiącpięćsetstodziewięćset.

        • 7 0

        • no i taki jest (7)

          mzkzg.org/?subpage=pod&art=15

          • 1 3

          • nie majster, nie ma (6)

            Nie ma biletu, który można by skasować albo w Gdańsku, albo w Gdyni, albo w SKM. Po prostu tam, gdzie się w Trójmieście człowiek znalazł.

            • 4 0

            • (5)

              jest, przełącz sobie na metropolitalny :) zacytować jego opis ?
              "kolejowo-komunalny wszystkich organizatorów
              obowiązuje w pociągach Przewoźników Kolejowych
              (SKM, PR) oraz w pojazdach ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo"
              jest w zakładce 24-godzinne :)

              • 0 0

              • tak, bałwanie (4)

                mam kupować sobie bilet 24-godzinny za 17 zł, skoro jazda np. Lipce - centrum kosztuje w ZTM 3 zł, a SKM dalej do Zaspy coś koło 4 - czyli 7 zł za jedną stronę, 14 zł za obydwie.

                Czy propagandzistom z urzędu nie przylazło do łba, że bilet za 17 zł do większości podróży się nie nadaje, bo jest za drogi?

                Tymczasem wszędzie na zachodzie do podróży tam/powrót - zwłaszcza przy wykorzystaniu kilku środków lokomocji - wykorzystuje się bilet 24h, który daje ISTOTNE oszczędności. U nas nie daje żadnych. Chyba, że ktoś dojeżdża sobie z Luzina do Sobieszewa...

                • 3 0

              • nie, nie musisz kupować, ale pisząc (3)

                w poprzednim poście, że nie ma takiego biletu mijasz się z prawdą. taki bilet JEST. Bałwanie :)

                • 0 1

              • robi jesteś chamem i bucem, wiedziałeś?

                • 0 0

              • Kolejny dureń (1)

                gość pisze "wspólny na autobus i tramwaj - jednorazowy, czasowy etc. za 3.60 np.", a tu jakiś impios animi wyjeżdża z biletem za 20 zł.

                • 4 0

              • Człowiek rozumny by rozumiał, ale jak ktoś czytać ze zrozumieniem nie potrafi... Taki wspólny bilet jest, koniec, kropka. Inną kwestią jest za ile, a nie czy jest.

                • 0 0

  • Lepiej zainwestować w motolotnie.

    Dobrze wam radzę.

    • 35 55

  • W sumie fajnie. (3)

    Będzie wspólny bilet, w sensie ten sam bilet :) SKM ma promocję 3 zł po całym Gdańsku, ciekawe czy to utrzyma.

    • 75 3

    • niestety fakt wspólnego zarządcy PKM i SKM nie ma tu nic do rzeczy

      jest to na pewno warunek sprzyjający wspólnemu biletowi, ale niekoniecznie wystarczający...

      • 11 2

    • niefajnie,

      bilety skm to masakra:)

      • 7 4

    • nie tędy droga

      Władze Gdańska i Urzędu Marszałkowskiego próbują wszystkim nam wmówić, że wspólny bilet jest drogą fanaberią, nie do zrealizowania w naszych warunkach. Ludzie! Nie wierzcie w to, co piszą lokalni dziennikarze, którzy pracują tak, jakby byli rzecznikami prasowymi urzędów. Zero pytań, zero drążenia, zero walki. Jak się nie da to ok, musimy ludziom napisać, że nie i dlaczego się nie da (vide poranny artykuł pana Koprowskiego w Trojmiasto.pl). Zobaczcie jak to wygląda na zachodzie, ale i w innych regionach naszego kraju! Małymi kroczkami, ale wszędzie dążą do integracji. Warszawa - rzecz oczywista. kujawsko-pomorskie - mimo wzajemnej niechęci Bydgoszczy i Torunia, urząd Marszałkowski zdecydował się na duży projekt współfinansowany z UE - ma być "inteligentna" karta, pasażer będzie ją przykładał do czytnika obojętnie jakiego przewoźnika, a komputer ściągnie odpowiednią ilość środków tak, aby najkorzystniej było dla pasażera. Czy to ZTM Toruń czy Bydgoszcz, czy Inowrocław, czy PR czy prywatna Arriva (której u nas nie ma, więc niby prościej) - pasażerowi wsio ryba, wszystko rozliczy system. W innych województwach też pojawiają się coraz konkretniejsze rozwiązania. Pomorski UM póki co ułatwił sobie zadanie, konstruując przetarg pod SKM, dzięki temu nie powstanie kolejny bilet, ale nie tędy droga! Tamwajami i trolejbusami SKM nie będzie zarządzać (mam nadzieję). Wszystko w rękach UM i pseudotworu typu MZKZG, który powinien wdrażać nowy system z ramienia urzędu Marszakowskiego. Ale skoro ani marszałkowi ani prezydentowi Gdańska (o czym przekonał w ostatnich wypowiedziach) po prostu nie zależy, to najlepiej powiedzieć to wprost i temat uciąć, a ludzie rozliczą towarzystwo w wyborach.

      • 21 4

  • No i fajnie. (3)

    Trochę szczęścia w nieszczęściu. Życzę w miarę szerokiej integracji taryfowej, rozwoju obydwu linii i życzliwego podejścia do pasażera. Mimo że SKM to jeszcze czasami beton, to jednak ma potencjał i wierzę, że da się to naprawić, a w przyszłości doczekamy się dwóch pełnoprawnych zelektryfikowanych linii SKM S1 przez główny korytarz miasta i S2 z Gdyni do Gdańska przez Rębiechowo ;)

    • 71 4

    • (2)

      W przyszłości...dobre! Po to wydano miliard złotych, żeby wszystko spaprać organizacyjnie.

      • 7 6

      • Oczywiście że fajnie byłoby mieć wszystko od razu. (1)

        Ale niestety choć byśmy chcieli, to się nie da. Polityka, gospodarka, pieniądze, rządzący itp. Jest dobrze, jest duży potencjał na rozwój, miejmy nadzieję, że się uda. Pozdro

        • 4 6

        • napisz jednym słowem..

          OLEWACTWO!!! Typowo gdańskie... ;//

          Kolejkę na EURO 2012 zaczęli budować (podpisem na umowie) 2 miesiące przed turniejem!! A samą budowę już po zakończeniu ;)

          Mieli 3 lata na dogadanie się i zrobienie "megatrudnego" projektu unijnego dot. karty elektronicznej dla wszystkich przewoźników.. No ale cuż widać ZA MAŁO CZASU!!!

          A co najśmieszniejsze? podstawy tego systemu już istnieją !! Gdańsk, Gdynia i Wejherowo emitują już elektroniczne karty (sam się dziwie jak to się stało, że są we wspólnym standardzie !!). Są karty, teraz tylko zakupić kasowniki i dodatkowy sprzęt.. Unia da na to pieniążki z wieeelką chęcią (w końcu kto by nie chciał inwigilować społeczeństwa :))

          No a jak już i tak było by wiadomo kto gdzie jeździ, i jak wyglądają potoli ruchu to wtedy dogadać się kto ile bierze i jak się rozliczać żeby było sprawiedliwie... w końcu teraz mamy zasadniczo tylko szacunki, a rzeczywistośc jednak może być zupełnie inna.. )

          • 8 2

  • O matko. (3)

    Tylko nie SKM.

    • 46 57

    • Niestety nie było wyboru (1)

      A jeśli będzie wspólna taryfa i takie same bilety to bardzo dobrze że bedzie to SKM.

      • 12 1

      • No raczej nie dla Gdanszczan

        ZTM moglby to zagarnąć, byloby git.

        • 7 4

    • Ale będzie syf, jak w SKM

      • 2 0

  • Mhm. (11)

    Czyli stworzono spółkę PKM, pewnie z prezesami, rzecznikami i cała masą innych niepotrzebnych osób, żeby zlecić obsługę całej linii SKM?! Sprytne.

    • 166 22

    • nie znam sie dlatego wypowiem sie;)

      • 23 10

    • pewnie miało być inaczej, ale cytując Hannę G-W "Bhonek musi spiehdalać", a za nim część "PrzestraszOnych"

      • 13 18

    • (5)

      Spółkę PKM założono do budowy infrastruktury kolejowej i zarządzania nią. SKM natomiast jest przewoźnikiem kolejowym i będzie realizować przewozy po linii PKM. To zasadnicza różnica!
      Obecnie raczej dąży się do oddzielenia działalności zarządcy od przewoźnika kolejowego - tak się stało np. w PKP PLK.

      • 28 4

      • (4)

        Ale nie stało się tak z SKM, która posiada też linię kolejową.

        • 10 2

        • (1)

          To może być krok w strone wyciagniecia SKM z PKP i stworzenia jednego przewoznika regionalnego na Pomorzu.

          • 13 2

          • oby

            już dawno można było to zrobić

            • 7 0

        • (1)

          Rozdzielenie tych funkcji to pewnie kwestia czasu. Wiadomo, że od chwili wprowadzenia przepisów do chwili wykonania jest jakiś czas przejściowy. Reguluje to bodajże IV pakiet kolejowy.

          • 4 0

          • dokłądnie !! mówi się o roki 2017 coś o tym wydzieleniu...

            Podobno dla SKM to nie bd jakiś większy problem, bo i tak prowadzą oddzielną księgowość dla przewozów i infrastruktury. tyle ze wtedy pewnie by powstała "Grupa SKM" z 2 spółkami. :) A tak będzie wydzielona Infrastruktura i przerzucona do PKM, czyli zarządcy infrastruktury. W takim wypadku będzie zarządzać dwoma liniami, a w przyszłości może będzie coś przejmować od PLK :) (np. linia Lipusz - Bytów które chyba jest od nich przejęta za długi czy coś.. )

            • 4 0

    • Aktualnie spolka PKM jest spolka powolana TYLKO do wybudowania linii kolejowej (2)

      To, co sie stanie z nia po wybudowaniu - nie wiem.

      Na pewno sprawili sie dobrze.

      • 12 2

      • Będą jak BIEG stworzony do wybudowania stadionu (1)

        czyli zostaną po wsze czasy stołki
        ---
        A po co niby wybudowano w Matarni takie piekne biura?

        • 9 6

        • Budynek, który stoi w Matarni to Lokalne Centrum Sterowania, które służy do obsługi ruchu pociągów. Będzie się tam mieściło również Centrum Utrzymania i Diagnostyki. Cytat z Wikipedii "Mówiąc w skrócie, LCS pozwala prowadzić ciągły nadzór w czasie rzeczywistym nad ruchem pociągów z jednego miejsca obsługi (nastawni), zlokalizowanej w dowolnym miejscu danego okręgu sterowania lub poza okręgami sterowania, w Centrum Obszarowym."

          • 6 1

  • Mnie interesuje bardziej krajobraz. (1)

    Fajnie będzie widać większość dzielnic Gdańska.

    • 50 4

    • zwłaszcza że obsługa SKM gwarantuje raczej wielogodzinne stanie i podziwianie widoków

      niż jazdę do przudu

      • 0 1

  • Problemem będzie główna baza PKM we Wrzeszczu zamiast w gdańsku głównym. (7)

    Mało kogo będą urządzać przesiadka we Wrzeszczu na SKM do Gdańska.

    • 46 19

    • Plusem PKM beda krajobrazy bieszczadzko beskidzkie:) (1)

      • 27 0

      • nie ma porównania

        z kolejką ciśnieńską

        • 5 1

    • mało kogo bedzie urzadzxać przesiadka na zaspie na SKM do Żabianki,Oliwy,Przymorza (1)

      powinna byc na Żabiance a nie w Gdańsku głównym!!

      • 8 20

      • ???

        Jak przesiadka na Zaspie? Chyba chodziło o przesiadkę we Wrzeszczu żeby potem jechać na Zaspę, Przymorze czy Zabiankę.
        Przesiadka ok, ale jeśli bedzie trzeba dwa oddzielne bilety kupować, wtedy to bezsensu.

        • 17 1

    • Istotnie (1)

      Wrzeszcz jako stacja końcowa/początkowa to kompletna bzdura. Pociągi powinny kończyć i zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, gdzie po oddaniu stacji Gdańsk Śródmieście perony nr 4 i 5 są praktycznie nie używane.
      W takiej sytuacji SKM-ki jadące przez Sopot dalej jeździły by ze Śródmieścia i przejeżdżały przez Gdańsk Główny peronem nr 3 , a z peronów 4 i 5 zaczynały by składy jadące przez lotnisko i Osową.

      • 15 5

      • Gdańsk główny już od dawna jest we Wrzeszczu. W Głównym została już tylko nazwa

        • 9 1

    • PKM bedzie jeżdziło z Gdańska i zapewne obecnie tory 13, 15 bedą przezanzcone dla PKM.

      Żadnej bazy dla PKM we Wrzeszczu nie będzie bo nie ma na to miejsca.

      • 8 0

  • (1)

    Dziwny zbieg okoliczności ze cena pod limit akurat.

    • 52 8

    • Akurat dali cenę NAD limit ;)

      • 10 3

  • Dlaczego mnie to nie dziwi? Od początku było wiadomo, że tak będzie. (2)

    Ale jak zawsze blokuję się i traci miesiące na coś co jest oczywiste. Biurokracja rozrośnięta do granic możliwości.

    • 44 11

    • A mnie dziwi Towoje "niedziwi"

      • 5 2

    • czyli jesli sie to da SKM to rozrasta sie biurokracja?

      A nie przypadkiem zmniejsza? Rozumiem, ze nalezalo zbudowac druga niezalezna spolke bedaca wlasnoscia samorzadu (juz mniejsza ktorego - publiczne pieniadze) i dublowac zarowno wszystkie stanowiska, jak i cale zaplecze techniczne?

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane