Fakty i opinie

stat

SKM-ka obsłuży Pomorską Kolej Metropolitalną. Złożyła jedyną ofertę

Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM.
Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM. mat. prasowe

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł.



Co może być problemem po otwarciu linii PKM?

tabor nieprzystosowany do jazdy po mieście

9%

zbyt mała częstotliwość połączeń

23%

przystanki, do których trudno dotrzeć

20%

brak wspólnego biletu

48%
W piątek przed południem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego otwarto tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na obsługę połączeń kolejowych w Trójmieście. O zamówienie walczyła tylko Szybka Kolej Miejska.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Samorząd województwa zarezerwował na ten cel 68,1 mln zł.

Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii.

Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Samorząd na ten cel zapisał kwotę 17,5 mln zł. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł.

Wszystkie kontrakty obejmują okres do końca 2016 roku.

Teraz komisja przetargowa sprawdza złożone oferty, a ewentualne rozstrzygnięcie zamówienia powinno nastąpić w ciągu dwóch-trzech tygodni.

Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Przebieg linii PKM w Gdańsku. graf. Trojmiasto.pl
Kolejka z Wrzeszcza do Rębiechowa co 15 minut i nowe składy

Samorząd województwa pomorskiego po podpisaniu umowy przekaże przewoźnikowi na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych. 10 z nich, tych najnowszych, trafi na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pociągi mają tam kursować średnio co ok. 15 minut. Z Wrzeszcza będzie można pojechać nie tylko do centrum Gdyni przez Osowę co 30 minut. Część składów w podobnym czasie zapewni połączenie z Kartuzami i Kościerzyną. Dokładny rozkład pociągów będzie już negocjował wybrany w przetargu przewoźnik wraz ze spółką PKP PLK. Dlaczego właśnie z tą firmą? Bowiem to w jej tory wpina się linia PKM we Wrzeszczu i Osowej.

Dodajmy, że samorząd województwa planuje wprowadzić taryfę za przejazd pociągiem PKM, która obowiązuje dzisiaj na torach SKM. To oznaczałoby, że podróż z Osowy do centrum Gdańska będzie kosztować 3 zł.

Prowadzone są też odbiory kolejnych spośród wspomnianych 10 składów spalinowych, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy. 20 kwietnia samorząd województwa odebrał pierwszy skład. Trwa procedura odbioru kolejnych składów.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (109)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.