• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka obsłuży Pomorską Kolej Metropolitalną. Złożyła jedyną ofertę

Maciej Naskręt
29 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM. Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM.

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co może być problemem po otwarciu linii PKM?

W piątek przed południem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego otwarto tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na obsługę połączeń kolejowych w Trójmieście. O zamówienie walczyła tylko Szybka Kolej Miejska.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Samorząd województwa zarezerwował na ten cel 68,1 mln zł.

Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii.

Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Samorząd na ten cel zapisał kwotę 17,5 mln zł. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł.

Wszystkie kontrakty obejmują okres do końca 2016 roku.

Teraz komisja przetargowa sprawdza złożone oferty, a ewentualne rozstrzygnięcie zamówienia powinno nastąpić w ciągu dwóch-trzech tygodni.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Kolejka z Wrzeszcza do Rębiechowa co 15 minut i nowe składy

Samorząd województwa pomorskiego po podpisaniu umowy przekaże przewoźnikowi na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych. 10 z nich, tych najnowszych, trafi na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pociągi mają tam kursować średnio co ok. 15 minut. Z Wrzeszcza będzie można pojechać nie tylko do centrum Gdyni przez Osowę co 30 minut. Część składów w podobnym czasie zapewni połączenie z Kartuzami i Kościerzyną. Dokładny rozkład pociągów będzie już negocjował wybrany w przetargu przewoźnik wraz ze spółką PKP PLK. Dlaczego właśnie z tą firmą? Bowiem to w jej tory wpina się linia PKM we Wrzeszczu i Osowej.

Dodajmy, że samorząd województwa planuje wprowadzić taryfę za przejazd pociągiem PKM, która obowiązuje dzisiaj na torach SKM. To oznaczałoby, że podróż z Osowy do centrum Gdańska będzie kosztować 3 zł.

Prowadzone są też odbiory kolejnych spośród wspomnianych 10 składów spalinowych, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy. 20 kwietnia samorząd województwa odebrał pierwszy skład. Trwa procedura odbioru kolejnych składów.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • Ale śmierdzi ustawką (2)

    Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Samorząd województwa zarezerwował na ten cel 68,1 mln zł.

    • 24 2

    • Ależ gdzie tam!

      Tu na pewno nie było ustawki!

      • 4 2

    • ustawka

      Ciekawe kto wziął w łapę. ? Może zbada to. ..?

      • 4 0

  • jeszcze obsługa połączeń Gdynia-Koscierzyna

    Autor artykułu zapomniał dodać, że w ramach pierwszego pakietu, gdzie ofertę złożyła jedynie SKM-ka jest jeszcze wykonywanie przewozów na linii Gdynia-Kościerzyna od 1 grudnia, co oznacza zmianę przewoźnika na tej trasie (do tej pory Przewozy Regionalne).

    • 9 0

  • dlaczego to nie zadziała wiec tak bilet na autobus na dojazd o skm tak ma wiekszosc

    potem bilet do wrzeszcza na skm,potem bilet na metropolitalną!!A jak jest teraz bilet na autobus do Wrzeszcza.Potem bilet na autobus na lotnisko! Taniej i szybciej niz metropolitalna!!

    • 8 0

  • No to czekamy na rozwiązanie spółki Pomorska Kolej Metropolitarna (1)

    i przeniesienie całości majątku spółki do spółki SKM - faktycznie wykonującej usługi transportowe, chyba że ktoś mnie oświeci po co ma dalej funkcjonować PKM.

    Przecież na pewno nie chodzi o:
    - fikcyjne stanowiska do rozliczania fakur SKM
    - stanowisko dobrze płatnego prezesa
    - stanowiska w Radzie Nadzorczej
    - całą masę etatów

    Granica POlskiego absurdu sięga zenitu. Za koszty niepotrzebnego już teraz funkcjonowania spółki Pomorska Kolej Metropolitarna można by kupić nowy skład dla SKMki lub utrzymać kilka poradni specjalistycznych, szczególnie zdrowa psychicznego bo z tym jak widać najtrudniej.

    • 28 4

    • Zdrowie jak zdrowie

      Brak wiedzy się tu kłania. Twojej,
      Zgodnie z wytycznymi unijnymi zarządca infrastruktury kolejowej ma być podmiotem oddzielnym od przewoźnika.

      Czy uważasz, że właściciele TIRów powinni Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych na spółę przejąć? Nie? A dlaczego model organizacyjny kolei ma być inny niż w transporcie drogowym?

      • 1 0

  • Co najbardziej martwi...

    SKM stara się o Słupsk i... Ustkę. I znowu będzie ta sama sytuacja co teraz z relacjami słupskimi, taborem (a bo tam inne perony!). No i Ustka? Zamaist skupić się na linii trójmiejskiej i oddać tamten kierunek PR (jak to jest np. z helską), to oni się będą po krzakach wozić. I to pewnie w taryfie SKM! To już lepiej dogadać się jakoś, połączyć z Przewozami Regionalnymi taryfę chociaż w obrębie trójmiasta i umożliwić nam jazdę regionalnymi na takich zasadach jak kiedyś sprintery do/z Gdańska (a nie tylko Słupsk-Gdynia), które były bardzo popularne. Modernizacja Wrzeszcza się kończy, czas na jakąś poprawę... :)

    • 15 1

  • Tu na pewno nie było ustawki! :)

    Ależ, jak ten SKM idealnie wstrzelił się ze swoją ofertą cenową w środki przeznaczone na ten cel w budżecie województwa, do tego gwarantującą wygranie przetargu z potencjalną konkurencją! Muszą tam mieć świetnych fachowców o kwalifikacjach jasnowidzów :)).

    • 18 0

  • kiedy (2)

    kiedy ma powstać gdynski odcinek ?

    • 8 6

    • spytaj swego szefa Pawła A /nazwisko znane prokuratorowi/ (1)

      przeca ony Paweł A /nazwisko znane prokuratorowi/ jako twój szef wie najlepiej jak będą dysponowane fundusze unijne

      • 4 4

      • najbardziej to miesza Marszałek

        • 3 2

  • A lini przez południowe dzielnice Gdańska do Pruszcza i dalej Tczewa dalej nie ma

    bo SKM woli budować własne tory na dużo mniej obciążonej trasie do Wejherowa

    • 11 2

  • monopol na własne życzenie

    Na własne życzenie drożej. Teraz życzę Świlskiemu i bandzie, żeby PR zażyczyły sobie 2xwięcej niż życzą sobie przewoźnicy w innych regionach. Jakość ala PRL, ceny droższe niż u prywatnych przewoźników. Gratuluję polityki transportowej władzom pomorskiego!

    • 14 0

  • technika ala SKM

    Systemu informacji pasażerskiej nie umieją obsłuzyć w wyremontowanych kibelkach, a tu nowoczesne szynobusy,,,

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane