• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki pojadą bliżej peronów

Piotr Weltrowski
20 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prezentacja, podczas której SKM pokazała swoje pomysły.


SKM chce rozwiązać jeden ze swoich odwiecznych problemów i sprawić, że łatwiej będzie można wsiąść do kolejek. Na razie rozpoczynają się eksperymenty z podwyższeniem stopnia prowadzącego do wagonów, w planach jest też "przysunięcie" torów do samych peronów.



Czy wchodzenie do pociągów SKM jest trudne?

O tym, że problem z dostaniem się do kolejek SKM istnieje, przekonują listy i telefony od pasażerów, głównie osób starszych, niepełnosprawnych, ale też i rowerzystów czy młodych rodziców przemieszczających się z wózkami. O sprawie napisał też jeden z naszych czytelników. Zaproponował on spółce zamontowanie ruchomych, wysuwanych stopni przy drzwiach wagonów. SKM znalazło jednak inny sposób na rozwiązanie sytuacji.

Problemem jest to, iż na trasie, którą codziennie kursują kolejki, perony mają różną wysokość: między Gdańskiem a Rumią są one wysokie na 96 cm, poza tym terenem mają już jednak 76 cm wysokości, a niekiedy - jak np. w Słupsku - jedynie 54 cm.

- Naszym założeniem jest, aby ułatwić życie wszystkim. Nie może być tak, że dostosujemy wszystko do mieszkańców Trójmiasta, a innym pasażerom utrudnimy wchodzenie. Mamy więc propozycje, które - jak sądzimy - okażą się wygodne dla każdego - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

SKM będzie więc chciało wprowadzić równolegle dwa ułatwienia. Pierwszym z nich będzie podwyższenie stopnia prowadzącego do kolejek, w ten sposób, że znajdzie się on dokładnie na wysokości peronów w całym Trójmieście. Dla osób wsiadających do pociągów SKM z niższych peronów nie będzie on stanowić utrudnienia, gdyż odległości od peronu do stopnia i od stopnia do podłogi samego wagonu staną się bardziej równomierne.

Jeszcze w wakacje na trasę wyjadą pierwsze składy z dospawanymi elementami podwyższającymi stopnie przy wejściach do wagonów. Jeżeli testy się powiodą, podobne udogodnienia będą montowane w kolejnych SKM-kach.

Niezależnie od tego SKM chce w przyszłym roku rozpocząć przybliżanie torów do peronów. Dziś odległość ta (w wypadku peronów w Trójmieście) wynosi ok. 30 cm. Możliwe będzie jej zmniejszenie przynajmniej o 7,5 cm. Jako pierwsze "przysunięte" zostaną tory przy przystankach, które w roku 2014 będą budowane lub remontowane (np. Gdańsk Śródmieście), po nich przyjdzie czas na kolejne. O kosztach inwestycji SKM na razie nie chce się wypowiadać.

Opinie (181) 3 zablokowane

  • taaak (17)

    Po co zamontować wysuwany stopień, lepiej przesunąć tory ... o 7,5 cm. Nie widzę żadnej logiki w działaniach tej firmy. Chyba, że chodzi o ustawienie jakiegoś przetargu i kasę dla znajomego. Nie mówiąc o tym, że 7,5 cm niczego nie zmieni.

    • 324 16

    • Widze, ze jednak sa myslacy ludzie jeszcze w PL. aka koncepcja przesuwania torow jest tymbardziej dziwna, kiedy juz wykonano na wiekszosci przystankow remonty torow i peronow... teraz chca poprawiac....

      • 76 3

    • a ja tu widzę logikę (4)

      Najpierw przesunie sie o 7.5, stwierdzi się, że to za mało i przesunie się o kolejne 7cm. Będzie można ogłosić kolejny przetarg i wystawić kolejną fakturę.

      • 66 3

      • A nie wystarczy nadbudować brzeg peronu? (3)

        Po co przesuwać tory, skoro można dorobić, przykręcić, przykleić kilkucentymetrową warstwę np. gumy do brzegu peronu?

        • 30 7

        • (2)

          o którą potykać się bedziesz kapciu

          • 3 10

          • A kto idioto powiedział, że ma to wystawać jak jakiś próg? (1)

            kapciu

            • 0 0

            • tylko u nas

              Jak patrzę na ten odwieczny problem to krew mnie zalewa, znowu zmarnowane nasze pieniądze, zamiast zrobić wszystkie dworce na tej samej wysokości... i zamontować takie drzwi, żeby na wózku inwalidzkim wjechać bez kłopotu... a tak każdy jeden mądry - tylko rozwiązania głupie...

              • 2 0

    • A o czasie w jaki stopień by się wysuwał i chował pomyślałeś? (4)

      Przecież to znacząco by wydłużyło czas przejazdu.

      • 4 25

      • może się wysuwać w czasie jazdy

        więc wydłużenie czasu = 0

        • 7 5

      • jakoś w Niemczech to działa - w tramwajach

        a zatrzymują się znacznie częściej jak S-Bahn

        • 27 2

      • znacząco to wydłuża czas postoju, gdy ludzie próbują pokonać tę wielką lochę (1)

        a gdyby były poziomy peronu i podłogi pociagu zbliżone i bez dziury - wchodziliby "migiem"

        • 9 0

        • stopnie

          drzwi są idiotycznie skonstruowane z jakąś taką krzywizną zupełnie niepotrzebną. Remont powinien dotyczyć zmianę drzwi na takie jak widzimy w kolejkach metro, czy też w nowych tramwajach...

          • 0 0

    • (3)

      widać ze mamy tu samych speców kolejowych i inżynierów budownictwa/kolejnictwa. Taniej i szybciej jest przesunąć tory. Ruchome stopnie będą działały jak windy na peronach - okazjonalnie a przybliżenie torów permanentnie :)

      • 10 6

      • (1)

        i to jest właśnie to, przelecą się podbijarką i załatwione. Bez ruchomych bajerów, które będą kosztowały co najmniej tyle samo a na dodatek będą się psuły.

        Poza tym, ile lat działowi marketingu zajęło podejście do tego tematu, dlaczego "nuta" jest bez kasku, a dyrektor jest nie ogolony?

        Trochę taka marketingowa rzeźba w brązie...

        • 6 1

        • "nuta" to ten bodzio blondasek koło dj-a z mikrofonem?A kto to jest?

          • 0 0

      • Ile kosztować będzie przybliżenie 100m torów?

        A ile dobudowanie na tych samych 100m poszerzenia peronów o 7,5 cm?
        Więc nie pieprz głodnych kawałów.

        • 2 1

    • pretekst (1)

      typowa polska kombinatoryka. zamiast wysuwany stopień to trzeba przywalić z grubej rury, uprzykrzyć życie pasażerom na czas przekładki torów (sic!) no i oczywiście podnieść ceny biletów bo taka akcja to spory wydatek. pomijając wysuwany stopień bardziej logicznym wydaje się wymiana progu peronu na bardziej wystający. zakładając ze i tak w tej chwili są to prefabrykaty to ich wymianę można by wykonać nocą nie utrudniając życia pasażerom. ale po co...

      • 3 0

      • :)

        chcieliście ??? to macie, wy narzekacie skm zepsuje rozklad - bo remont :)

        • 0 0

  • tyle lat... tak trudno było? nareszcie! (4)

    • 56 12

    • przecież nic nie zrobią

      więc jakie nareszcie

      • 20 1

    • co tyle lat???

      ten złom powinien zniknąć z 3miasta !!!! po tylu latach powinniśmy dostać NOWE SKMki !!!!! Dlaczego całe życie mamy jeździć jak bydło ?????

      • 22 3

    • oj ktoś w końcu zaczął działać!!

      widać w końcu urząd marszałkowski nie wytrzymał i pogroził tym nieudacznikom z skm!
      Od wielu lat jest ten problem a oni teraz się kapnęli?!
      Może w końcu ktoś zrobi porządek w tym skansenie kolei miejskiej!!!

      • 3 5

    • tyle różnych wysokości peronów !?

      ktoś powuinien beknąć za ten bałagan !

      • 7 1

  • SKM Trójmiasto (5)

    Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Jak sama nazwa wskazuje kolej miejska czyli odcinek Pruszcz-Wejherowo, więc po cholere to jeździ do Lęborka i Słupska? Do tych miast powinny jeździć Przewozy Regionalne tak jak do Tczewa, Malborka czy Elbląga. Zostałoby więcej składów do obsługi głównej linii czyli Gdańsk Główny - Gdynia Główna a tak to się tłoczymy bo sobie do Słupska wymarzyli jechać ... A do tego jeszcze na trasie Wejherowo - Słupsk jest problem z peronami który na trasie Gdańsk-Wejherowo nie występuje bo wysokość jest normalna.

    • 243 29

    • Dokładnie tak.... (1)

      ....ale kiedyś ktoś wymyślił,że SKM-ka pojedzie "w świat", nawet może i do Berlina.W Wejherowie powinna być przesiadka dla podróżnych do i z kierunku Słupska.Miało by to jeszcze jedną dobrą stronę, zwłaszcza "z" kierunku Słupska....Pasażerowie przesiadający się podlegali by obowiązkowemu"wietrzeniu się" albowiem wsiadając do takiego EZT-u który przybył ze Słupska,zwłaszcza poranną porą nie należy do przyjemności.

      • 47 5

      • dokladnie nie...

        akurat wczoraj jechałem skm z lęborka do gdańska i menele, śmierdziele i brudasy zaczęły pojawiać się od wejherowa ;)

        • 0 0

    • a tak powinny wygladac skm w 3city

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=482385611841918&set=a.482383915175421.1073741827.228537400560075&type=1&theater

      • 2 0

    • Takie bezpośrednie połaczenie Gdańska z Słupskiem (1)

      narzucili skm urzędole z urzędu marszałkowskiego. Bo to chodzi według nich o integrację regionu.

      • 1 5

      • Nieprawda!

        To jest wspólna decyzja już pierwszego prezesa SKM i związków zawodowych, głównie maszynistów. Chodziło w tym wyłącznie o interes kolejarzy z SKM, który miał ich za dużo, jak na obsługę samego Trójmiasta.
        W SKM-ie interes podróżnych widniał tylko w deklaracjach, ale w rzeczywistości nie był zbytnio brany pod uwagę.
        Reforma kolei zakładała, że do obsługi regionu miały być koleje regionalne. Dlatego decyzja SKM-u wywołała konflikt z tą koleją.

        • 15 0

  • Dziwne (6)

    A Mnie zastanawia jaki sens jest przesuwanie torów, skoro na dużej części trasy SKM macie zrobione nowe tory. Że co, cała robota pracowników ma pójść na marne? pozdro.

    • 184 4

    • (3)

      Raczej dobudują kawałek peronu, mniejsze koszta

      • 5 4

      • (2)

        większość peronów też jest zrobiona, może mniejsze koszta, ale tak Czy tak marnowanie czasu. a poza tym znowu remonty, zamykanie połowy peronu i przez to opóźnienia, opóźnienia, opóźnienia.

        • 27 0

        • jale jaką kasę można puścić bokiem przez zaprzyjaźnionych podwykonawców (1)

          • 42 0

          • obywatelu!

            trafiliście w sedno tarczy!

            • 29 0

    • zawsze będzie można opóźnienia w rozkładzie tłumaczyć

      właśnie trwającymi remontami/modernizacjami..

      • 11 0

    • ironia

      To była ironia. Chodzi o to, że kiedyś takie stopnie były w pociągach SKM, ale ktoś stwierdził, że są zbyteczne więc je pousuwano, a teraz znowu chcą je montować. I tu koszty i tu koszty. Zatem skoro lubią wydawać kasę to niech przesuwają tory. Może taniej im wyjdzie

      • 1 1

  • Komórki w mózgu sobie przybliżcie (3)

    A nie tory.. Fakenszyt, nie ma w tym kraju ważniejszych rzeczy?

    • 74 18

    • Od każdej rzeczy zawsze jest jakaś ważniejsza rzecz. (2)

      Od razu powiedz, co jest rzeczą absolutnie najważniejszą, wtedy dzięki twojej pomocy spokojnie resztę mniej ważnych olejemy.

      • 12 1

      • Panie Stef... (1)

        Nie ma rzeczy absolutnie najważniejszej. Pragnę zwrócić uwagę na fakt, że skoro do SKM-ki ciężko jest wejść, tudzież wyjść, to co dopiero powiedzieć można o pociągach dalekobieżnych... Zamiast wysiadać to skakać na bungee?
        Problem jest przesadzony. Ale to tylko moja subiektywna opinia.

        • 5 9

        • nawet do Astromegi, autobusa Polskiego Busa, łatwiej jest wejść niż do SKMki

          • 4 0

  • Po co marnowac kase? (2)

    Przeciez tym archaizmem nikt nie jezdzi!

    • 19 80

    • Racja - teraz wszyscy jeżdżą samochodami po dziadkach z Niemiec

      Najczęściej VW Passatami 1.9 TDI. Obowiązkowo w kombi i w wypasie, kupionymi w niezłych pieniądzach.

      • 9 1

    • Głupota

      Jak nie jeździsz to głupio nie komentuj.

      • 5 0

  • tu trzeba eksperta

    przesuną tory bliżej peronu i co? jak się coś wykrzaczy na torach dalekobieżnych i trzeba będzie robić objazd torami SKM to coś tam wtedy wjedzie? zachowana będzie skrajnia? a może pociąg dalekobieżny "przyfrezuje" peron?

    ale to trzeba pytać eksperta... dzwońcie do Lecha Ochmańskiego!

    • 56 5

  • BRAWO - JEDYNY SŁUSZNY KIERUNEK

    W końcu coś dla ludzi, tak trzymać.

    • 13 9

  • Od kilku lat trwają remonty torów na całej trasie w Trójmieście (3)

    a teraz pomysł ich przesunięcie o 7,5 cm? O co w tym chodzi? O kolejne lata utrudnień i opóźnień?

    • 119 3

    • o kase, o kase chodzi :)

      • 23 0

    • Zastanawiające, że... (1)

      ...mowa jest o przesuwaniu torów, a jakoś nie wspomniano o możliwości... poszerzenia peronów, czyli przybliżeniu ich krawędzi do toru. Na chłopski rozum to wydaje się latwiejsze, tańsze i do zrobienia w kilka dni...

      • 13 0

      • W kilka dni to tylko Chuck Norris ale on teraz robi fuchę w WBK ;)

        • 3 0

  • najpierw zrobiono remonty peronow, przetargi na reaktywowanie trupow skladow (1)

    a teraz ktos sobie przypomnial ze bardzo latwo mozna wpasc w szpare wielkosci Rowu Marianskiego ?

    SKM to cebulaki z wyobraznia pantofelka!

    • 110 2

    • Moja 5 letnia córka

      Moja 5 letnia córka bez problemu sama wsiada i wysiada z kolejki, więc dokładnie nie wiem o co chodzi z tą "przepaścią" Wyolbrzymiony problem. Kiedyś był jeszcze dodatkowy latajacy stopień, to już wogóle powinno wystarczyć nawet laskom w wąziutkiej miniówce.

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane