• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • Układ siedzeń w SKM typu metro to koszmar, MASAKRA

    Czy, któryś z dyrektorów jeździ codziennie SKM z siedzeniami typu 'METRO'? Są niewygodne, brak możliwości oparcia głowy i źle wyprofilowane siedziska. Zapomniano o tym, że składy SKM jeżdżą ZIMĄ, a zmodernizowane składy nie posiadają drzwi rozsuwanych do przedziału, czego efektem jest hulający wiatr po wagonie w czasie postoju na stacji. Tak się dzieje, jak decyzje podejmują osoby, które nie korzystają z transportu publicznego na co dzień! Dlaczego nie zapytano pasażerów lub nie przeprowadzono konsultacji społecznych? Czy w tym kraju na siłę trzeba społeczeństwu układać życie? Jak mają jeździć? Czym jeździć? Jak siadać?

    • 1 0

  • Moze jakis przedzial rowerowy ze stojakami, ktore dzialaja, polecam podejrzec jak wyglada to w kolejsce w Kopenhadze. (1)

    Boje sie, znowu zespawaja haczyki, ktorymi mozna, co najwyzej po plecach sie podrapac, bo kolo roweru gorskiego w ogole sie nie miesci.

    • 7 0

    • ....

      ty jak masz rower, to na nim jezdzij, a nie sie skm z tym zlomem lansujesz...

      • 0 0

  • ....

    a 200 melonów przytulił prezesik skm...a co !!!

    • 0 0

  • Ciekawe, czy...

    ..zakres modernizacji obejmuje m.in. zainstalowanie silników asynchronicznych i falowników – co umożliwi min zwrot energii trakcyjnej do sieci energetycznej podczas hamowania i przyczyni się do zmniejszenia kosztów eksploatacji oraz poprawy osiągów składów, czy też modernizacja obejmie jedynie wymianę ścian czołowych i krzesełek wraz odmalowaniem pudła, a pod spodem wciąż rozruch oporowy rodem z lat 30tych ubiegłego wieku.

    • 1 0

  • dziwne (11)

    przed chwila przeczytalem artykul gdzie to spolka koleje mazowiecie zamawiaja 16 nowiuskich ELF'ów z zakladu PESA za okolo 75 mln PLN wiec dlaczego modernizacja naszych EN57 bedzie kosztowala az tyle,przeciez za ta kasiore mozna kupic spokojnie 30 nowych skladow i jeszcze miec kase na remont ilku peronow

    • 22 1

    • (3)

      75 mln to chyba za sztukę

      • 0 2

      • Cytat (2)

        "Wartość całego zamówienia wynosi 75,2 mln zł netto. Inwestycja w połowie zostanie sfinansowana pieniędzmi z Unii Europejskiej."

        Cóż, w Gdańsku się szasta forsą, któa jest tylko na papierze. A potem my musimy zarobić na spłatę kredytów...

        Ciągle nie rozumiem dlaczego remontuje isę stare gruchoty zamiast kupić nowoczesne składy kolejowe, ktoś mi to wytłumaczy?

        • 4 0

        • (1)

          cytat z oficjalnej strony kolei mazowieckich:
          "20 stycznia „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding wraz z Zakładami Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. podpisały umowę na dostawę 16 sztuk nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf. Wartość kontraktu wynosi 75 200 000 euro netto. Zamówienie zostanie zrealizowane do końca 2011 roku. "
          czyli brutto wychodzi 91 544 00 euro czyli przy dzisiejszym kursie euro 367 milionów PLN czyli licząc dalej jeden ELF kosztuje niecałe 23 mln PLN. co lepiej miec 21 kompleksowo zmodernicowanych jednostek gdzie niemodernizowana będzie tylko rama nośna czy zaledwie 6 nowiutkich ELF-ów ? z których 1 bedzie i tak musiał stać na Cisowej jako rezerwa taborowa?

          • 0 0

          • odpowiedz

            ja wolę 6 porządnych aniżeli kilkadziesiąt złomów...

            • 0 0

    • ELF-a nie kupisz za mniej niż 22-23 mln PLN więc popraw źródło informacji

      • 0 0

    • nie takie dziwne (4)

      Przecież skoro stare EN'ki jeżdża 30 lat, to najlepsza rekomendacja. Po remoncie pojeżdżą kolejne 30 lat. A ile wytrzymają nowe ELFy ???

      • 2 9

      • Ale to durne myslenie. (3)

        Mam samochod co ma na przyklad 15 lat i ma wszystko co najlepsze jesli chodzi o wyposazenie. Ostatnio wyszedl najnowszy model jakiejs marki i nie kupic go bo mam myslec czy on wytrzyma tak samo jak ten poprzedni?? To paranoja i zalozne myslenie. W taki sposob ciagle bedziemy X lat za murzynami. PESy sa polskie wiec nawet jesli sie cos wydarzy to mamy tu specjalistow od naprawy. A nawet dobrze ze cos sie wydarzy. Wtedy PESy beda ciagle ulepszane az uzykaja miano produktu godnego sprzedazy za granice. Podsumowujac: Twoje myslenie jest krotkofalowe.

        • 9 2

        • to paranoja takie myślenie jakie ty przedstawiasz.Pociągi mają żywotność wynoszącą nawet 50 lat i więcej pesy to syf zarówno tramwaje jak i te flirty to jeden wielki syf który nawet 15 lat nie wytrzyma bo zacznie się sypać.Zachwycanie się opływowymi kształtami zaczyna mnie bawić.Miasta kupują autobusy Solaris i po 10 latach to się nadaje do kasacji tylko to tani niskojakościowy badziew podobnie z wyrobami pesy

          • 1 0

        • krotkofalowy to jest twoj telefonik (1)

          • 1 3

          • ooo, bravo

            • 0 1

    • Owsze około 75 mln ale nie pln a euro a to juz wielka róznica :)

      • 1 2

  • A gdzie klima!!!!!!! (1)

    Przeciez w tych skm-ach w wakacjie nie idzie wytrzymac. Goraca jak w piecu i w dodatku smierdzi maskara a tu mowia tylko o funkconalnej wentylacji czyli wszystkie okna pootwierane;)

    • 4 1

    • Cytat : ......" wam sie w *upach poprzewracało !! " - klima ! ico jeszcze ?

      ..... dopuki bydełko jeździ(niemyte, śmierdzące papierochami i gorzałą !! ) - dotad nie widać sensu na marnowanie kasy na jakieś ... klimy ! - a wagoniki też byly swego czasu inne... - widać liberalizacja ! i w sumie postęp jakiś.

      • 0 0

  • PO CO (9)

    po co to modernizowac ? niech sluza do konca a potem kupic nowe.

    • 149 48

    • Po to żebyś się pytał. (4)

      Za tą kwotę co modernizują 21 kolejek kupiliby z 5 a za 10-15 lat jeździło by już tylko 20 kolejek co godzinę czasu.

      • 27 5

      • No tak, ale...

        To by miało sens gdyby można było je modernizować w nieskończoność. W praktyce powinna być i modernizacja istniejących składów, ale też zakup choć jednego, dwóch nowych. Bo inaczej za 10-15 lat trzeba będzie na gwałt kupować nowy tabor bo stary będzie w takim stanie, że nie będzie się opłacać go ruszać palcem. I wtedy będzie płacz, że jednorazowy zakup wymaga miliardów.

        • 1 0

      • (2)

        Dokładnie, jak się nie ma kasy to się kombinuje. Można kupić odrazu 50 nowych za kilka miliardów, ale będą krzyki i płacz, że tyle wydają kasy.

        • 13 7

        • Problem w tym, że propaganda sukcesu EURO 2012 obwieszczała zakup nowych składów. A co mamy? Kotlet z budą.

          • 1 2

        • a bilety drożeją :D

          • 13 0

    • one już dawno (3)

      powinny być na złomie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 42 6

      • a mieszkanie tez kupujesz nowe?

        jak Ci kafelki w łazience odpadają, to kupujesz nowe mieskzanie? czy moze remontujesz?

        • 5 2

      • czyli lepiej będzie jak nie będzie w ogóle skm!? (1)

        Czy jak twój komputer wystarcza ci do pracy to czy wymieniasz go na nowy tylko dlatego może być on trochę lepszy niż obecny? Sprzedajesz komputer najczęściej jak się wysłuży, zacznie nie wystarczać lub się popsuje, w tym ostatnim to przecież tylko wymieniasz podzespół... i dalej kontynuujesz pracuję, czyż nie?

        • 8 17

        • nie

          komputer jest osobisty a kolejka nie bardzo.

          • 25 4

  • o szerokie ! dobre do malowania !

    • 1 1

  • mam wrażenie, że modernizacja dotyczy tylko PRZODU kolejki (2)

    ..boki, wnętrze i tyłek jakby pozostają te same :)

    • 54 15

    • Silniki asynchroniczne i falowniki

      Jeśli napęd asynchroniczny z falownikami i zwrotem energii do sieci to tylko zmiana przodu to raczej autor nie wie, na czym modernizacja polega...

      • 1 0

    • nowe kolejki rozlecialy by sie po 5 latach dzisiejsza chinska produkcja. a polski przemysl i mysl techniczna lezy w przeciwienstwie do konca lat 70-tych.

      • 2 6

  • w Berlinie roznica miedzy peronem a stopniem jest bardzo mala okolo 10 cm albo i nie, w tej chwili matka z dzieckiem ma problemy z wyjsciem i wejsciem do SKM, takze osoba niepelnosprawna nie daje rady, rowniez dla osob starszych to problem - jestem za zakupem nowych, popieram realiste

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane