• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • Boże, znowu się banda laików odzywa (7)

    Wy nawet nie macie pojęcia jaki ma być zakres prowadzonych tam prac, nie macie pojęcia o cenach rynkowych nowych składów, nie macie pojęcia o rzeczywistej żywotności takich "kolejek", nie macie pojęcia jaka jest kondycja SKM, czym zajmują się spółki PKP i ogólnie guzik wiecie o kolei.

    Brak wiedzy dotyczącej techniki, brak dotyczącej ekonomiki, brak znajomości rynku, brak znajomości procedur prawnych - ale nie przeszkadza to się wymądrzać i gnoić Głuszka.

    Czasami to ręce opadają, jak się czyta niektóre "wyplusowane" opinie, które zawierają takie bzdury, że tylko się załamać można.

    • 18 27

    • Znawco - expercie ! (5)

      A ja myślę , ze jako expert od SKM - ki powinieneś przeczytać uważnie wszystkie te uwagi, nawet najbardziej wg Ciebie idiotyczne, dotyczące kolejki i wyciągnąć wnioski z korzyścią dla pasażerów i kolejki. To pasażerowie zapewniają ciągłość działania kolejki, to kolejka i pracownicy SKM-ki są dla pasażerów a nie odwrotnie! Zrozumiałeś EXPERCIE?
      To ,że pasażerowie nie znają zakresu prowadzonych tam prac, nie mają pojęcia ...itd.,itd. - to czyja to wina ? Ano takich EXPERTÓW jak Ty, którym ciągle wydaje się, że wszytko wiedzą najlepiej i mają misję uszczęśliwienia wszystkich ignorantów wokół , nawet tych , dzięki którym maja chleb !!!

      • 18 6

      • bardzo ładny wpis - brawo popieram twoje zdanie !

        • 6 2

      • Nie wiem kim jest B wiem kim jesteś ty JMK - pupkiem (3)

        pupkiem, któremu się wydaje, że jest kim bardzo ważnym z kim trzeba się liczyć. Gdyby nie internet pies z kulawą nogą nie wiedziałby, że żyjesz miernoto.A teraz ad rem. Jestem ostatni, który uznaje pracowników SKM za ekspertów. Ale z dwojga złego wolę ich niż takich wioskowych mądrali internetowych przekładających towar w Tesco. Skoro przeprowadzili jakieś tam studium realizacji inwestycji w wariantach: tyle nowych pociągów lub tyle zmodernizowanych i wybrali wariant drugi, to zdaje się, że wzięli pod uwagę konieczność zapewnianie podaży usług.Pan ekspert JMK niech robi to do czego uprawnieni są pasażerowie - niech narzeka na fatalną jakość usług SKM, począwszy od wypadających kursów, skończywszy na syfie na peronach i w kolejkach. Ale niech się JMK nie bierze za rachunek opłacalności inwestycji, bo kamienie w pryzmę na polu układać - to zadanie dla JMK, a nie inwestycje.Trzeba znać - mój drogi JMK - swoje miejsce w szeregu.

        • 6 8

        • Drogi KMJ (2)

          Nie należę do ekspertów kolejkowych, ale stoję w dużym szeregu jej użytkowników i podzielam zdanie JMK. Od czytania zastrzeżeń jego typu jeszcze niewielu straciło czapkę, a właściwie stołek.
          Ty zaś KMJ stoisz w malutkim szeregu tych co niby się znają według twego zdania. Tylko co komu z twojego znawstwa skoro nic konkretnego o kosztach w jednym i drugim przypadku nie powiedziałeś ? A tylko to się chyba liczy...
          Ja wiem o jednej poważnej trudności zakupu nowych kolejek, o nietypowym napięciu na sieci SKM. To , moim zdaniem bardzo ogranicza możliwości wyboru. Tak wiec podziel się z nami swoją wiedzą drogi KMJ.

          • 4 3

          • Nigdzie tłumoczku nie napisałem, że się znam (1)

            Ale od czytania i słuchania ignorantów nikt jeszcze nie stał się mądrzejszy. Gdyby nie internet zapylalibyście przy łopacie, albo na szmacie w Tesco moi drodzy eksperci od wszystkiego. Tyle waszego, co sobie pogadacie w necie pomiędzy zamiataniem i układaniem towaru na półkach.

            Mnie lata temu nauczono jednego - jak nie masz nic do powiedzenia milcz. Mowa - synkowie - jest srebrem, milczenie zaś złotem. 99% komentarzy w internecie, włączając w to wasze bzdety, to komentarze palantów, nie mających nie tylko elementarnego pojęcia o ekonomii, ale i o ortografii. Dyskusja z wami jest równie pasjonująca jak gmeranie patykiem w psiej kupie.
            A każdy jeden to znawca, że hej! Jednego wam nie można odmówić - wiecznie dobrego samopoczucia przed kompem.

            • 1 0

            • jałowośc całkowita w twojej wypowiedzi. Wiadomo skad u ciebie takie widzenie. Za bardzo wpatrujesz sie w swoje teksty - drogi pupciu i tlumoczku. :)

              • 0 0

    • ''B:)'' SAM JESTES LAIKIEM A NIE ZADNYM FACHOWCEM OD SKM I "GLUPOTY" PISZESZ !

      Skm pobiera pieniadze na modernizacje od 40 lat fachowcu. I juz parokrotnie przez te 40 lat mowiono ze pieniadze sa i ze beda nowe sklady i pokazywano nawet kwoty ale jakos dziwnie potem pieniadze znikały a sklady byly wciaz te same . Otrzymalismy jedynie stare sklady z W-wy i tyle. Kazda podwyzka biletow znawco w ciagu 40 lat byla tlumaczona tym ze to juz ostatnia i ze juz kupujemy nowe i co ? policz ile pieniedzy w czasie 40 lat odlozono na zakup jak mowiono nowych skladow . Pieniadze zostaly bezmyslnie przejedzone , zwiekszyla sie biurokracja i ciagle zadania nowych pieniedzy od ludzi. Nie pisz glupot ze po 40 latach nie mozna wymienic calego taboru na nowy , tylko lepiej napisz co sie przez te 40 lat stalo z pieniedzmi na ten zakup i gdzie sa ? A wtedy sie wymądrzaj !! nie odwrotnie . Kogo maja obchodzic dzisiejsze ceny naprawy złomu jak pieniadze na nowe sklady od 40 lat byly przez mieszkancow placone . Troche ci brak znajomosci realiow i ekonomi i powinienes wiedziec ze po tylu latach inwestycji caly , podkreslam caly tabor i trakcja powinny byc super nowoczesne. I jak chcesz sie wykazac fachowa wiedza to wskaz gdzie sa te pieniadze na to i kto na przestrzeni 40 lat je roztrwonil bezmyslnie bo byly pokazywane sumy i 30 lat temu i 20 itd. i byly zapewnienia prezesow i gwarancje , wiec odpowiedz gdzie sa pieniadze na to ? I nie wspominaj o spolkach i spoleczkach bo tego sie namnozylo zeby drązyc kieszenie podatnika i zyc czyims kosztem - taki jest cel spolek ktore sie nadal mnoza i niedlugo pewnie powstaną spolki na opieke nad kazdym wagonem . Jezeli ktos tu na forum czegos nie wie o Skm i ekonomi to chyba ty !!!

      • 7 3

  • Zmodernizować do Euro

    a po Euro skończyć z modernizacją i sukcesywnie kupować nowe. Innego wyjścia nie ma

    • 2 0

  • porównajcie SKM Trójmiasto - SKM Warszawa (nie mówie o Metrze) (5)

    jak wyglądają nasze trójmiejskie składy kazdy widzi. Wystarczy jechać do Warszawy by zobaczyć, że można ładnie, nowocześnie i wygodnie.
    U nas nawet po remoncie, to i tak w dalszym ciągu zwykłe pociągi, w żaden sposób nie przypominające komunikacji miejskiej. Beznadzieja. Nigdzie w cywilizowanej Europie, tam gdzie jest komunikacja miejska kolejowa, nie wygląda to tak badziewiasto jak u nas. Czy nikt tego nie widzi? Zamisat marnować kase na kolejne remonty starych gruchotów, nie lepiej odkładać kasę i powoli kupować zupełnie nowoczesne składy?

    • 19 4

    • (2)

      A jak wygladaja tamtejsze przystanki?
      Syf i grzyb. Moi znajomi z Wawy byli ostatnio w szoku jak zobaczyli nasze modernizowane.
      I po raz kolejny SKM Warszawa dostala pieniadze od urzedasow na swoje nowe skladny. W 3city SKMka nie nalezy do samorzadu i nie moze liczyc na takie wsparcie.

      • 1 1

      • cudowne przystanki w Trójmieście (1)

        rzeczywiście cudowne! Wspaniałe! Najładniejsze w Polsce, być może w Europie. Ach ta estetyka i mała architektura. Najchętniej nie wsiadałbym do jadącej kolejki, tylko kontemplował piękno naszych przystanków. A te zmodrnizowane? Zwłaszcza Sopot, który miał być absolutnym arcydziełem? Naprawdę - wszyscy nam zazdroszczą. Sam nawet sobie zazdroszczę, że mogę z nich korzystać.

        Koleś - polecam jakiś wyjazd za granicę, do cywilizowanego kraju. Porównaj - zrozumiesz! Bez komentarza...

        • 3 3

        • Cudowne wieczne malkontenctwo

          Zjeździłem pół europy a koleją zajmuję się też od kilku lat.Stwierdzam jedynie fakty, że u nas zostały konkretne pieniądze przeznaczone na modernizacje peronów. Dasz 2-3 razy więcej kasy to bedą może jak na Zachodzie.A SKM W-wa ma infrastróktóre w ciemnej pupie.

          • 0 1

    • A widziałeś jak wyglądają składy wypożyczone od SKM Trójmiasto, może i Warszawa ma parę nowych składów, z czego część to i tak modernizacje, ale ma ich zdecydowanie za mało skoro pożyczają składy od SKM Trójmiasto. A co do czystości tych super nowych składów to tutaj też mógłbym się kłócić gdzie lepiej wyglądają.

      • 0 0

    • nie bądź taki EUROPEJSKI

      Polecam się przejechać metrem w Londynie (skoro już się tak oglądamy na "cywilizowaną Europę). Jeżdżą tam i nowiutkie składy metra i te ewidentnie starsze - modernizowane i zadbane - w pełni zdatne do użytku!! Podobnie np. "stare" tramwaje w Poznaniu.
      Sprzęt tego rodzaju to nie laptop by mówić, że po paru latach jest "beee" i kupować co rusz nowy (jak niektórzy robią np. z telefonami)

      • 0 0

  • Gdańsk Śródmieście????????? (1)

    co to za nazwa? Ani to centrum ani Śródmieście? Z geograficzbego punktu widzenia centrum Gdańska jest gdzieś w okolicach Wrzeszcza, więc mówienie o Śródmieściu prawie że na peryferiach Gdańska to bezsens totalny. A nie lepiej nazwa tytu "Stare Miasto", "Główne Miasto" czy nawet "Biskupia Górka"? Bo na pewno nie Śródmieście........

    • 8 2

    • Chyba " Stare Miasto" jw.

      • 1 1

  • Wagony metro? (2)

    Skąd w artykule jest informacja o wagonach metro, jeśli w szczegółach przetargu jest informacja, że mają być tylko zwykłe?

    • 6 0

    • była zmiana...

      • 0 1

    • Precz z wagonami metro

      Nie da się przez ni przejść, z powodu tych stojących na środku wideł. Może te widły byście zamontowali w dwóch rzędach po bokach? Wtedy wystarczyłaby jedna pionowa rurka i pozioma, łącząca je na górze. Dalej - w nowych składach "metro" mają być ławki a nie osobne siedzenia. Dzięki temu żule będą mieli gdzie spać, a brak wyznaczonych miejsc spowoduje to, ze ludzie będą siadać tak, że pomiędzy nimi zostanie pół wolnego miejsca, albo leżeć będa torby, siatki i torebki.

      W tych wagonach przyjezdni nie maja możliwości szybkiego zorientowania się, gdzie są, bo utrudniona jest obserwacja przystanków - albo trzeba się odwrocić, albo spoglądac przez ścianę stojących na środku ludzi (w zalezności od tego, z której strony wagonu siedzimy.

      Kolejna sprawa, to brak intymności - każdy gapi się, co czytam, nie mozna porozmawiac ze znajomymi, pół wagony gapi się między nogi dziewczyny w spódnicy (to akurat dla mnie jedyny plus)

      Z tymi wagonami "metro" chodzi przede wszystkim o nabicie do nich jak największej liczby pasażerów w możliwie najkrótszym składzie. Uwierzcie, podróż ponadpółgodzinna na stojąco, z Gdańska do Gdyni to nic przyjemnego. Kolejna sprawa, to chęć wykazania się pana Głuszka, że oto wprowadzono coś nowego. Tylko, że to nowe będzie psuć życie mieszkańcom przez następne 30 lat...

      • 4 0

  • "Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów..."

    żaden pasażer nie zauważy różnicy w trakcie i po remoncie

    • 20 1

  • Proponuje jeszcze zrobić specjale przedziały sypialne (11)

    dla śpiącego menelstwa,
    bo wytrzymać nieraz nie można,
    pociągi powinnym mieć plastikowe siedzenia,
    w takie tapicerowane naszcza menel a potem śmierdzi

    • 25 1

    • całkowicie się zgadzam (3)

      PLASTIKOWE SIEDZENIA KONIECZNE SĄ !!!!!!!!!!!!!!
      a nie takie, w które wszystko, cały syf wsiąka

      • 8 2

      • Dokladnie, (2)

        i zadncyh poreczy z boku siedzenia, bo grubiludzie sie nie mieszcza, a wysocy nie maja jak nog ulozyc...
        MYSLEC przy remoncie, zatrudnic kogos od ergonomii, wyslac go na wycieczka do cywilizowanego kraju, zeby podejrzal i moze jakis efekt bedzie...

        • 2 1

        • tu się nie zgadzam,siedzonka powinny być przedzielone (1)

          w innym wypadku grubasy zajmują dwa miejsca,
          a ciekawe czy płacą za dwa bilety?

          • 1 2

          • grubasy to pijaki i zlodzieje

            bo kazdy..

            • 1 0

    • ma prawo (4)

      bo tez placil tu podatki.

      • 0 0

      • jakie podatki??? (3)

        a jeśli jedzie bez biletu to też ma prawo???
        żaden menel nie ma biletu na przejazd,już nie raz widziałem jak kanary wystawiały delikwentów za drzwi

        • 1 1

        • jasne ze ma bo to publiczna kolejka a nie prywatna wlasnosc (1)

          a skoro toalety sa zamniete to czego sie spodziewac. taka kultura jaka wyobraznia zarzadcow.

          • 1 1

          • w pewnym sęsie np.lokale komunalne są nas wszystkich

            w taki razie do każdego takiego lokalu powinienem mieć możliwość wejścia i zamieszkania/nie za darmo,dołożę się do opłat/

            To kolej miejska a nie dalekobieżna,w autobusach czy tramwajach też nie ma toalety,w domu się wypróżniaj

            • 2 0

        • akurat kanary to pierwsi powinni wyleciec

          bo nie maja oplaconego przejazdu

          • 0 4

    • poczekaj jak zasikany bedziesz wracal po imprezie (1)

      najwiecej zygowin to robia tzw mlodzi z wielkich miast.

      • 4 3

      • nie każdy robi pod siebie jak ty

        • 2 1

  • największą zmorą składów SKM

    jest fatalne zarządzanie spółką.

    • 16 0

  • Układ siedzeń "metro" jest słaby - nikt nie chce stać blisko osoby siedzącej z genitaliami przy czyjejś twarzy. W obecnym układzie nie ma tego problemu. Tak na prawdę, to najlepszy układ siedzeń mają tramwaje Konstal 105.

    A co do ogrzewania w SKM to jest ono. Przy samym grzejniku nie da się stać a grzeją do połowy lata. A w tych zmodernizowanych uchwyt dla stojących pasażerów nagrzewa się od grzejnika (jest tuż nad nim) przez co jest bezużyteczny.

    • 17 0

  • proszę uwzględnić zdanie korzystających z SKM

    i nie wstawiać do wagonów tych materiałowych, szerokich siedzeń, wyświetlaczy z imieninami, ale mogą być przepisy o rybach i reklamy uczelni, kursów, ale najepiej na jakimś panelu TV, jak w autobusach. Siedzenia powinne pozostać plastikowe, bo jest to dużo bardziej higieniczne i proszę umożliwić szerokie otwieranie okien i wymontowanie drzwi, pomiędzy przedziałami, bo ich brak eliminuje tu kumulację nieprzyjemnego zapachu potu i nie umytch ciał.
    Taka jest moja opinia.

    • 20 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane