• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • dziwne (11)

    przed chwila przeczytalem artykul gdzie to spolka koleje mazowiecie zamawiaja 16 nowiuskich ELF'ów z zakladu PESA za okolo 75 mln PLN wiec dlaczego modernizacja naszych EN57 bedzie kosztowala az tyle,przeciez za ta kasiore mozna kupic spokojnie 30 nowych skladow i jeszcze miec kase na remont ilku peronow

    • 22 1

    • nie takie dziwne (4)

      Przecież skoro stare EN'ki jeżdża 30 lat, to najlepsza rekomendacja. Po remoncie pojeżdżą kolejne 30 lat. A ile wytrzymają nowe ELFy ???

      • 2 9

      • Ale to durne myslenie. (3)

        Mam samochod co ma na przyklad 15 lat i ma wszystko co najlepsze jesli chodzi o wyposazenie. Ostatnio wyszedl najnowszy model jakiejs marki i nie kupic go bo mam myslec czy on wytrzyma tak samo jak ten poprzedni?? To paranoja i zalozne myslenie. W taki sposob ciagle bedziemy X lat za murzynami. PESy sa polskie wiec nawet jesli sie cos wydarzy to mamy tu specjalistow od naprawy. A nawet dobrze ze cos sie wydarzy. Wtedy PESy beda ciagle ulepszane az uzykaja miano produktu godnego sprzedazy za granice. Podsumowujac: Twoje myslenie jest krotkofalowe.

        • 9 2

        • krotkofalowy to jest twoj telefonik (1)

          • 1 3

          • ooo, bravo

            • 0 1

        • to paranoja takie myślenie jakie ty przedstawiasz.Pociągi mają żywotność wynoszącą nawet 50 lat i więcej pesy to syf zarówno tramwaje jak i te flirty to jeden wielki syf który nawet 15 lat nie wytrzyma bo zacznie się sypać.Zachwycanie się opływowymi kształtami zaczyna mnie bawić.Miasta kupują autobusy Solaris i po 10 latach to się nadaje do kasacji tylko to tani niskojakościowy badziew podobnie z wyrobami pesy

          • 1 0

    • (3)

      75 mln to chyba za sztukę

      • 0 2

      • Cytat (2)

        "Wartość całego zamówienia wynosi 75,2 mln zł netto. Inwestycja w połowie zostanie sfinansowana pieniędzmi z Unii Europejskiej."

        Cóż, w Gdańsku się szasta forsą, któa jest tylko na papierze. A potem my musimy zarobić na spłatę kredytów...

        Ciągle nie rozumiem dlaczego remontuje isę stare gruchoty zamiast kupić nowoczesne składy kolejowe, ktoś mi to wytłumaczy?

        • 4 0

        • (1)

          cytat z oficjalnej strony kolei mazowieckich:
          "20 stycznia „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding wraz z Zakładami Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. podpisały umowę na dostawę 16 sztuk nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf. Wartość kontraktu wynosi 75 200 000 euro netto. Zamówienie zostanie zrealizowane do końca 2011 roku. "
          czyli brutto wychodzi 91 544 00 euro czyli przy dzisiejszym kursie euro 367 milionów PLN czyli licząc dalej jeden ELF kosztuje niecałe 23 mln PLN. co lepiej miec 21 kompleksowo zmodernicowanych jednostek gdzie niemodernizowana będzie tylko rama nośna czy zaledwie 6 nowiutkich ELF-ów ? z których 1 bedzie i tak musiał stać na Cisowej jako rezerwa taborowa?

          • 0 0

          • odpowiedz

            ja wolę 6 porządnych aniżeli kilkadziesiąt złomów...

            • 0 0

    • Owsze około 75 mln ale nie pln a euro a to juz wielka róznica :)

      • 1 2

    • ELF-a nie kupisz za mniej niż 22-23 mln PLN więc popraw źródło informacji

      • 0 0

  • fajne i nowoczesne są nowe wagony

    firmy PESA Bydgoszcz, robią na mnie bardzo pozytywne wrażenie

    • 10 2

  • DLACZEGO TO WSZYSTKO ODBYWA SIE W POSPIECHU PRZED EURO ? CZY GDYBY NIE BYLO EURO TO NIC BY NIE REMONTOWANO ?

    Taka ''chamska '' Polska filozofia !!! Wszystko robione na pokaz , zamiast juz dawno zmodernizowac . Tu przyjadą ludzie z Europy i niestety tymi wagonikami po remoncie ''dziadostwa'' i biedy nie ukryjemy i dobrze bo zobacza ten cały Polski ''syf'' bo tego sie nie da zamalowac i ukryc. Bedzie obciach i wstyd bo tak to jest jak biedak w dziurawych gaciach bierze sie za organizacje Euro !!!!!!!!!!!!!

    • 12 0

  • Mało/dużo kasy (2)

    Dalej nie moggę zrozumieć dlaczego 36,5 km torowiska pochlonie miliard zł, a remont taboru SKM 1/3 tej kwoty?
    Albo to pierwsze zbyt drogie, albo na to drugie za mało...

    • 6 1

    • Może dlatego, że to nie jest tylko remont torowiska?

      • 1 2

    • glownie dlatego ze jest to robione w pospiechu..

      • 1 0

  • Układ siedzeń "metro" ma jedną zaletę: można upchać więcej ludzi. Oczywiście to zaleta nie dla pasażerów ale dla SKM, które w ten sposób będzie mogło powiedzieć, że komfort się zwiększył bo ludzie rzadziej zostają na peronach.

    • 8 0

  • Po co układ siedzeń "metro"?

    Przecież ten układ siedzeń ma sens tylko w metrze, czyli kolei PODZIEMNEJ, gdzie nic nie widać za oknem. W SKMce mam możliwość popatrzenia sobie na ten boży świat, to dlaczego zmuszać nas będą do oglądania facjat ludzi siedzących na przeciwko lub środkowych części ciała osób stojących w przypadku tłoku (czyli zazwyczaj)?

    • 18 0

  • O.o

    Całe życie prowizorka...
    Komuniści zrobili kolejki - i teraz teraz przez następne lat 100 będzie się je klepało... W sumie jak wszystko. Przyznać się że po 20 latach reformowania wszystkiego i rozsprzedawania nadal nie stać nas na nowy tabor!

    • 8 0

  • jedna wielka rdza na całej SKM (4)

    kiedy w końcu zmiana systemu hamulców?

    • 10 0

    • te głupki tego nie rozumieją, nowe perony już są brudne od osadu (2)

      pewne pokolenie musi umrzeć by było lepiej

      • 5 1

      • spytam serio (1)

        • 0 0

        • jest jakaś inicjatywa albo protest

          żeby z tym syfem zawalczyć? co zrobić żeby zmuśić?

          • 0 0

    • Oerlikon

      Co Ci nie pasuje w Oerlikonie?

      • 0 0

  • Jakie pociągi będą jeździły do Noweggo Portu? (1)

    Jakie pociągi będą jeździły do Nowego Portu? Przecież Euro 2012 już tuż, tuż!!!

    • 5 0

    • żadne,dla czerech meczów nie warto

      • 1 0

  • ANKIETA jest słaba

    Stare składy są ok!
    To w nowych nie da się siedzieć nie masując własnej prostaty. Ogłuchnąć można od komunikatów dźwiękowych!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane