• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi od 1 do 10 nowych pociągów. Zdecyduje długość umowy

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie SKM dysponuje tylko dwoma nowoczesnymi pociągami Impuls, łączonymi w jeden skład. Pozostały tabor wyprodukowano jeszcze w okresie PRL. Obecnie SKM dysponuje tylko dwoma nowoczesnymi pociągami Impuls, łączonymi w jeden skład. Pozostały tabor wyprodukowano jeszcze w okresie PRL.

Od 1 do 10 fabrycznie nowych pociągów zamierza kupić SKM Trójmiasto w najbliższych latach. Ich liczba zależy od długości kontraktu z samorządem Pomorza na przewóz pasażerów. Obecnie spółkę stać na kupno jednego nowego składu.



Czy Urząd Marszałkowski powinien wydłużyć umowę SKM?

W ostatnich tygodniach Szybka Kolej Miejska zamieściła ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych w sprawie zakupu jednego nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT). Opcja zakłada rozszerzenie zamówienia o maksymalnie dziewięć kolejnych pojazdów.

Procedura ta ma na celu wypracowanie możliwych rozwiązań technicznych z producentami pociągów jeszcze przed ogłoszeniem właściwego przetargu na zakup pojazdu.

Powinno to zapobiec sytuacji, gdy wymagania techniczne będą nierealne do spełnienia i w efekcie nie wpłynie żadna oferta.

Sprawdź rozkład jazdy, by nie czekać na przystanku


SKM określiła swoje oczekiwania wobec nowych pociągów. Z punktu widzenia pasażera najważniejsze to:
  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie.

Kolejowa spółka posiada dwa takie pociągi, ale ze względu na niedostosowanie ich do dużych potoków pasażerskich ostatecznie kursują jako jeden skład.

Pod względem układu drzwi nowe pociągi będą zbliżone do pociągów Impuls. Pod względem układu drzwi nowe pociągi będą zbliżone do pociągów Impuls.

Ostatnia szansa na porozumienia z Urzędem Marszałkowskim



Szybka Kolej Miejska nie ukrywa, że działania zmierzające do ogłoszenia przetargu są ostatnią szansą na dojście do porozumienia z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, który nie chce zgodzić się na dłuższą niż pięcioletnią umowę przewozową (SKM postuluje co najmniej dziewięć lat).

Dłuższy czas umowy pozwoliłby kolejarzom na ubieganie się o niezbędny kredyt bankowy, zaś z punktu widzenia banku taka umowa jest gwarancją spłaty zadłużenia i wykorzystania środków zgodnie z założeniem.

Szacunkowa wartość całego projektu SKM-ki to ok. 394 mln zł (w tym tzw. wydatki kwalifikowane to kwota ok. 320 mln zł), zaś wysokość dofinansowania unijnego to ok. 160 mln zł.

Obecnie średnia wieku wszystkich pociągów SKM to ponad 30 lat. Obecnie średnia wieku wszystkich pociągów SKM to ponad 30 lat.

SKM: liczymy na rozmowy z Urzędem Marszałkowskim



- Brak ujęcia naszego projektu dot. zakupu taboru w umowie na wykonywanie przewozów pasażerskich w latach 2022-26 doprowadził do sytuacji, w której kończą się realne szanse na jego realizację - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście. - Okres finansowania unijnego upływa w grudniu 2023 r., a zaprojektowanie i wyprodukowanie pojazdów wymaga czasu. Dlatego SKM zaproponowała rozwiązanie polegające na ogłoszeniu przetargu na zakup jednego pojazdu z opcją dodatkowych dziewięciu pojazdów. Pozwoliłoby to dać czas organizatorowi przewozów [Urzędowi Marszałkowskiemu - dop. red.] i właścicielom spółki SKM na dalsze rozmowy i poszukiwanie rozwiązania, które umożliwi podjęcie decyzji - czy i w jaki sposób projekt może być realizowany.

Urząd Marszałkowski: sami nie kupimy nowych pociągów



PKP SA niechętne podwyższeniu kapitału SKM Trójmiasto



Przypomnijmy: 9 marca w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli udziałowcy SKM Trójmiasto: PKP SA (65,98 proc. udziałów w SKM), Gdańska (12,47 proc.), województwa pomorskiego (10,10 proc. ), Gdyni (7,6 proc.), Sopotu (2,08 proc.), gminy miejskiej Pruszcz Gdański (1,19 proc. udziałów) i gminy Rumia (0,58 proc. udziałów).

Dyskusja dotyczyła zakupu taboru dla SKM z wykorzystaniem dofinansowania POIiŚ 2014-2020.

Obecnie szacowana wartość projektu wynosi 400 mln zł, co oznacza, że przy dofinansowaniu w kwocie 160 mln zł środki niezbędne do realizacji projektu to 240 mln zł.

- Wraz z pozostałymi samorządowcami proponujemy dokapitalizowanie spółki SKM zgodnie z wysokością udziałów, tak by wspólnie zebrać potrzebne 240 mln zł - deklarował wówczas wicemarszałek województwa pomorskiego Leszek Bonna.
Oznaczałoby to, że poszczególni udziałowcy SKM Trójmiasto muszą dopłacić:
  • PKP SA - 158,35 mln zł,
  • Gdańsk - 29,93 mln zł,
  • województwo pomorskie  - 24,24 mln zł,
  • Gdynia - 18,24 mln zł,
  • Sopot - 4,99 mln zł,
  • gmina miejska Pruszcz Gdański - 2,86 mln zł,
  • gmina miejska Rumia - 1,39 mln zł.

Dodatkowo dwa samorządy niebędące udziałowcami (Reda i Wejherowo) zadeklarowały wejście kapitałowe do spółki, by wesprzeć proces zakupienia nowego taboru.

Obecny na spotkaniu prezes PKP SA Krzysztof Mamiński zdystansował się od propozycji podniesienia kapitału SKM Trójmiasto.

- Skoro samorząd województwa chce, żeby mieszkańcy korzystali z nowoczesnego taboru, to nie rozumiem, o co ten spór. Jeśli umowa z SKM zostanie przedłużona do 2030 r., zakup 10 składów będzie możliwy w oparciu o otrzymane środki unijne i kredyt zaciągnięty przez spółkę. Nie trzeba do tego żadnego nowego montażu finansowego - przekonywał prezes Mamiński.
- Oczywiście, że chcemy nowoczesnego taboru. Ale kto za niego zapłaci? Samorząd jako zamawiający usługę? Robimy bardzo wiele, by wspierać SKM - nie tniemy pociągokilometrów, ale oczekujemy partnerstwa, a nie przerzucania kosztów w całości na nasz budżet, w którym musimy znaleźć środki na pomorskie drogi, szpitale, instytucje kultury czy edukację - ripostował marszałek Mieczysław Struk.

Plan awaryjny to zakup tylko jednego pociągu



Gdyby SKM straciła całkowicie dofinansowanie unijne, spółka jest gotowa kupić tylko jeden pociąg.

Kolejarze deklarują, że mają już zabezpieczoną część środków, a brakująca kwota byłaby pokryta kredytem. Taki scenariusz oddala jednak na kolejne lata gruntowne odmłodzenie parku taborowego przewoźnika, w którym średnia wieku pojazdów to ponad 30 lat.

Newag Impuls zakupiony przez SKM w 2016 r.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (254) 7 zablokowanych

  • kiedy bilet metropolitarny na wszystko? (14)

    kiedy bilet metropolitarny na wszystko jak w bananowej warszafce?

    • 57 7

    • Jest (1)

      W Warszawie, Krakowie, wroclawiu

      • 5 0

      • I w Gdansku

        Mi na trójmiasto nie potrzebny za to super że na miejskim mogę sobie jezdzic autobusami tramwajami i skm

        • 0 0

    • w Gdansku juz jest :)

      wybacz ale Wejherowo czy Rumia powinni rzadzic sie innymi prawami niz glowna aglomeracja Gdynia - Sopot - Gdansk.

      • 4 7

    • kiedy PKP odda-odsprzeda swoje udziały SAMORząDoM (10)

      w tej chwili PiS-PKP forsę od samorządów bierze - ale nie pozwala samorządom na żadne ruchy zmiany czy decydowaniu o inwestycjach...
      bo wiadomo ... praca pokora i umiar .... a te nagrody nam się po prostu należą!

      • 5 6

      • Kiedy maszałek przestanie blokować rozwój SKM? (6)

        Jak rządziła PO to "zapomniał" SKM usamorządowić. 7 lat to przecież mało czasu.

        • 4 1

        • to Marszałek ma dawać pieniądze na premie dla PK'PiStów? (5)

          niech PKP odsprzeda większościowe udziały SKM trójmiejskim gminom ... wtedy można snuć plany i zmiany... na razie każda złotówka to topienie forsy w bagno PKPiS

          • 2 3

          • a czym sie rozni bagno PiS od samorzadowego? (4)

            Jak funkcjonuja spoki miejskie i wojewodzkie, to widzimy... Na przykladzie spolek autobusowych czy PKM. Ktora wynajmuje SKM i Regio do obslugi swojej trasy.
            Nikt nie broni samorzadowi rozwijac kolei, prosze sobie wyremontowac zaplecze, zakupic tabor, wyszkolic ludzi.
            W przeciwnym przypadku, prosze wynajac wyspecjalizowane podmioty.
            Odplatnie.
            Tak dziala rynek.
            Ktos ma, ktos kupuje.

            • 2 1

            • no widzimy ZKM w Gdyni ma najnowocześniejszy tabór nie tylko w Polsce ale w całych byłych demoludach (3)

              • 1 1

              • (1)

                No widzimy Gdańsk, gdzie samorząd ma tramwaje a te co chwila zerwanie trakcji, brak zasilania, szyny się wyginają od naszych "upałów". Każdy taki mądry tylko jakoś nikt się nie garnie by coś z tym zrobić. Skoro jest tutaj tylu specjalistów to droga wolna. Nic tylko startować na fotel prezydenta miasta, prezesa spółki komunikacyjnej i wprowadzać transport publiczny w złotą erę.

                • 3 1

              • tjaaaa wasz minister zdradzony o świcie wybudował sobie stacje miedzynarodowa

                a i wasza premierka postawiła by sobie lotnisko pod kurnikiem - gdyby jej zbyt wcześnie władzy prezes nie odebrał siłą.

                • 1 2

              • "najnowocześniejszy tabór nie tylko w Polsce"

                A czy ma to uzasadnienie, czy jest to zaspokojenie hobby zarządu?
                Adamowicz też się lubował fotografować na tle nowych nabytków.
                Na kredyt...

                • 1 0

      • w tak często stawianej za wzór aglomeracji katowickiej taki bilet funkcjonuje od lat (2)

        ...zanim stali się "metropolią"...
        Można? Można.
        Tylko trzeba chcieć coś zrobić z sensem i dla ludzi, a nie dla doraźnego zysku i rodzinnych interesów.

        • 1 2

        • ale bilet metropolitalny już masz gamoniu - wiec czego nie zakupujesz? (1)

          ja jestem przeciwny by tobie z moich pieniędzy do twoich biletów jeszcze więcej dopłacać niż teraz!

          • 2 2

          • a kto powiedział, że nie kupuję?

            W Warszawie kupuję.
            I dziwię się małej efektywności zarządów miast w Trójmieście, że nie mają na tyle pomyślunku i rozsądku, aby podobną ofertę stworzyć.
            Bo obszar funkcjonowania (pierwsza strefa) podobny do dystansu Gdańsk - Wejherowo, taboru w Trójmieście mniej, koszty utrzymania zbliżone...

            • 1 0

  • (2)

    Jedne rocznie by wymieniali to już by dawno wymienili calość

    • 43 3

    • tjaaa a jakby bilet kosztował 100zł to wymienili by wszystkie kolejki w jeden dzień (1)

      LOL

      • 3 2

      • Nie da się

        • 0 1

  • Nooo powrót do przyszłości moi drodzy I kochani (4)

    A ja pamiętam tą skm z lat 80 i ją wspominam najbardziej bo to był klimat i te kasowniki na peronach z twardym bilecikiem...

    • 48 5

    • to prawda kupowałeś karton i jechałeś

      • 4 1

    • (2)

      I co najważniejsze - można było w każdy pociąg wsiąść. Kupowano bilet np. do Wejherowa i jechano podmiejskim ale również i pospiesznym.

      • 4 1

      • (1)

        Nie, mogłeś jechać tylko osobowym. Dopiero w latach 90. jak ktoś miał bilet miesięczny to mógł jechać SKM, osobowym i pospiesznym.

        • 7 0

        • Rzeczywiście , bardzo dziękuję za sprostowanie. Ten czas tak szybko mija :( To były lata 90 - te, bo tak jeździłem.

          • 3 1

  • Niekończąca się opowieść... (5)

    • 59 1

    • (2)

      Żółto-niebieskie barwy się mienią, to Areczki naszej znak..

      • 5 3

      • Dokaldnie (1)

        Jeden wileki syf,brud i padaka..

        • 2 4

        • W

          Punkt.

          • 2 1

    • kurcze mogliby wkońcu sprywatyzowac ten relikt PRLu... (1)

      • 3 3

      • a jakim prawem?

        SKM to samodzielny podmiot i dlaczego ma oddawac swoje aktywa?!
        Marszalek moze zbudowac wlasnego operatora i w urzedzie transportu lobbowac wpussczenie go na tory SKM. Wielu monopolistow musialo sie z taka koniecznoscia pogodzic...
        Ale tego trzeba chciec.
        Jednak samorzad chce, po prostu, dostac prezent i zlikwidowac konkurencje.
        A wtedy dopiero my to odczujemy...
        Bo kupowanie taboru to ulubiona zabawa samorzadowcow...
        Na kredyt...

        • 3 1

  • SKM to zakała komunikacyjna Trójmiasta (1)

    Moje wnuki będą jeszcze jeździć kiblami

    • 82 19

    • Janusz Ch. to zakała tego portalu

      Żadnych merytorycznych komentarzy. Twoje wnuki jak będą takie jak ty, to będzie siedzieć w domu i żłopać tanie browarki.

      • 4 4

  • Komuna (3)

    SKM to komunistyczny twór, spalić i zaorać

    • 53 23

    • (2)

      To, że nawet takie skrzyżowania orangutanów z amebami jak ty potrafią pisać to też jest wymysł komuny - przed komuną tacy jak ty podpisywali się "X"

      • 10 4

      • (1)

        Widzę prezes spółki zamiast pracować marnuje czas na komentowanie

        • 4 4

        • Sołtys z nadania

          • 0 0

  • Już to kiedyś czytałem... (3)

    Niedawno była mowa o tym samym, po czym okazała się wielką klapa. Obawiam się, że tym razem będzie podobnie. Niestety wola porozumienia na Pomorzu jest daleka od tego, co dzieje się w innych rejonach Polski.

    • 52 5

    • to może specjalisto od innych regionów (2)

      przypomnij nam w którym jeszcze regionie przewozy lokalne robi spółka z PKP i do tego posiadająca swoje tory czyli niemożliwa do ruszenia? pewnie wiesz że w żadnym innym regionie tak nie jest więc i nigdzie indziej takich konfliktów po prostu nie ma

      • 4 3

      • Specjalisto tylko od pomorskiego (1)

        Własność torów nie ma tu nic do rzeczy. W takim np. zachodniopomorskim właścicielem infrastruktury jest pkp plk a przewoźnikiem jest Polregio, które jeździ nowym taborem należącym do marszałka. Podobnie np. na marszałkowskiej linii PKM dominującym przewoźnikiem jest ...SKM, kóre wozi pasażerów pociągami należącymi do marszałka. Jeżeli marszałek Struk tak bardzo nie chce się zgodzić na zakup nowych pojazdów przez SKM, to niech kupi je sam i wydzierżawi SKM-ce. Niedawno zresztą kupił dziesięć nowych pociągów i wszystkie trafiły do Polregio. Przypadek?

        • 8 1

        • Ale u nas właścicielem infrastruktury jest przewoźnik - więc nie ma porównania z sytuacją, którą opisujesz.
          SKM chce pieniędzy, ale nie wpływu na swoje funkcjonowanie.

          • 3 1

  • Po co? (2)

    Tyle co ówczesne SKMki nie wytrzymają. Przykładem są nowe tramwaje.

    • 12 19

    • Te beda lepsze

      Redaktor mówi, że prędkość minimalną 140 km/h

      • 2 1

    • Właśnie, za tę samą kwotę można kupić pięć razy tyle, jakieś rozpadające się szroty z innych województw, czy nawet zza granicy.

      • 0 2

  • Te srebrne wagony (3)

    Sa ładniejsze od tych niebiesko żółtych kupujcie srebrne

    • 14 14

    • :D

      • 0 0

    • srebrne są szybsze od malowanych

      farba sporo waży i hamuje powietrza pęd
      a obskrobać wszystkie SKMki do goła i już będą jeździć co 5min

      • 1 0

    • Czerwone!

      Czerwone są szybsze...

      • 1 0

  • Apel do marszałka Struka, aby nie blokować tej inwestycji! (9)

    Pozwólcie rozwijać się SKMce, odłóżcie na bok chore ambicje!

    • 43 42

    • Niech PiS co siedzi w zarzadzie SKM dogada się z tym co siedzi w PKP ktore jest włascicielem (1)

      Niech PKP da im pieniądze. Koniec z tym ciągłym szantażem SKM

      • 21 9

      • pis

        pis nie siedzi w zarządzie skm, tylko w pkp

        • 5 3

    • PiS PKP (4)

      praca pokora umiar - a te nagrody nam się należą
      czemu PKP nie odsprzeda swoich kluczowych udziałów SKM samorządom? - bo PKPistom nie będzie już poPiSowo z czego się nachapać i na nagrody brać!

      • 8 7

      • Ten sam marszałek (3)

        rządził też w latach 2007 -2015, kiedy na Pomorzu i w całym kraju rządziła PO . Jakoś wtedy mu się nie spieszyło w kolegą zegarmistrzem Nowakiem do usamorządowienia SKM...

        • 5 3

        • Struk chciał (2)

          To PO nie chciało

          • 5 2

          • (1)

            Jakie PO?? Marszałek przecież jest z PO. To on jest nic nieznaczącym członkiem partii? Jak nie ma władzy i autorytetu nawet we własnym środowisku, to powinien zrezygnować. Marszałkiem powinien być ktoś z wizją i możliwościami, by ją realizować.

            • 0 1

            • dużo większe wpływy partyjne miał jego zastępca

              Odpowiedzialny właśnie za komunikację "Beckham".
              Bryknął w senatory...

              • 0 0

    • Samorząd musi - za wszelką cene - wykupić udziały PKP, wykopać PKP z SKMki inaczej wiecznie będzie III świat. (1)

      Zobacz jak wygląda kolej samorządowa w innych województwach.

      • 7 2

      • no jak wyglądają tę koleje?

        a jak wyglądają gdańskie tramwaje? ;)

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane