• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie będzie już wozić pasażerów po linii PKM

Michał Brancewicz
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (280)
aktualizacja: godz. 15:45 (15 listopada 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?
Od grudnia tylko jeden przewoźnik - Polregio - będzie woził pasażerów po linii PKM. Od grudnia tylko jeden przewoźnik - Polregio - będzie woził pasażerów po linii PKM.

Jedyną ofertę na obsługę trasy PKM złożyła spółka Polregio, która za usługę oczekuje 187,8 mln zł. Kontrakt będzie obowiązywał przez cztery lata, do grudnia 2026 r. W tym czasie składy wykonają od 5,775 do 6,36 mln pociągokilometrów na linii PKM oraz na trasach do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny. Do przetargu nie stanęła Szybka Kolej Miejska, na końcu tekstu spółka wyjaśnia, dlaczego.



Wykonawca będzie świadczył usługi kolejowe na trasach:

  1. Kartuzy - Gdańsk-Wrzeszcz
  2. Gdańsk-Wrzeszcz - Osowa - Gdynia Główna
  3. Kościerzyna - Wrzeszcz - Gdynia Główna
  4. Kościerzyna - Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna

Przez cztery lata - od grudnia 2022 do grudnia 2026 r. - składy przejadą maksymalnie 6 360 734,309 pociągokilometrów. Minimalna tzw. praca eksploatacyjna wyniesie 5 775 335,918.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, który udostępnia też swój tabor. Do tej pory wspomniane trasy obsługiwały Szybka Kolej Miejska i Przewozy Regionalne.

Pierwszy pociąg elektryczny pojechał trasą PKM Pierwszy pociąg elektryczny pojechał trasą PKM

Oferta zatwierdzona dzień po złożeniu



Zaskoczeniem jest więc, że do przetargu stanęła tylko spółka Polregio. Oferta, jaką złożyła, opiewa na 187,815 mln zł.

Kwota ta nie przekracza przeznaczonego na ten cel budżetu - 199 400 400 zł.

- W związku z tym, we wtorek, 15 listopada, Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o zatwierdzeniu wyniku tego postępowania - informuje Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

97 pociągów w dni powszednie, 82 w weekendy



Województwo Pomorskie udostępni spółce Polregio 13 składów (8 pojazdów trójczłonowych i 5 pojazdów dwuczłonowych) na podstawie umowy dzierżawy.

- Umowa, która będzie podpisana z nowo wybranym przewoźnikiem przewiduje uruchamianie 82 pociągów w weekendy i święta oraz 97 w dni powszednie - zapowiada Michał Piotrowski.

Już wcześniej zarząd województwa zapowiedział, że za obsługę pasażerów ma odpowiadać tylko jeden przewoźnik.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM Od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Taka decyzja zapadła po tym, jak na początku roku szkolnego na trasy wyjechały za krótkie składy, które nie były w stanie pomieścić wszystkich podróżnych, a część kursów w ogóle się nie odbyła. Wówczas pretensje były kierowane do SKM.

SKM wyjaśnia, dlaczego nie złożyła oferty



Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej:

Od 11 grudnia tego roku spółka PKP SKM w Trójmieście przestanie obsługiwać linie kolejowe umownie określane jako system Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). To nie była łatwa decyzja. Pierwsze pociągi SKM z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni Głównej przez Gdańsk Port Lotniczy ruszyły 1 września 2015 r., a kolejne, tym razem do Kartuz, pojechały w październiku 2015 r.. Obsługę pociągów do i z Kościerzyny nasza spółka rozpoczęła w  grudniu 2015 r. Od tamtej pory nieprzerwanie wozimy pasażerów pomiędzy Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną. Chcieliśmy być nadal obecni na PKM. Niecierpliwie czekaliśmy na ogłoszenie przetargu na obsługę tych połączeń, gdyż obecna umowa przewozowa kończy się z dniem 10 grudnia tego roku.

Niestety, Władze Województwa Pomorskiego, tj. Urząd Marszałkowski zwlekały z jego ogłoszeniem aż do 14 września br. Po ogłoszeniu przetargu okazało się, że zapisy dokumentacji przetargowej były bardzo niekorzystne dla przewoźników i do tego stopnia nieprecyzyjne, że praktycznie uniemożliwiały skalkulowanie ceny za usługę przewozową. Skutek - odwołania złożone przez 3 potencjalnych przewoźników kolejowych do Krajowej Izby Odwoławczej, ale zanim KIO zdążyło je rozpatrzyć, organizator przetargu ... sam unieważnił ten przetarg, tłumacząc to kwestiami formalno-prawnymi.

Mówiąc wprost - osoby odpowiedzialne za organizację tego przetargu popełniły błąd, stosując niewłaściwą procedurę przetargową. A czas uciekał. Spółka zwracała uwagę władzom województwa pomorskiego na fakt, że zostało go zbyt mało, aby przewoźnicy mieli wystarczająco czasu na właściwe przygotowanie się do obsługi pociągów, ale też i  zabezpieczenie właściwej liczby pojazdów, których na PKM-ce - delikatnie rzecz ujmując - nigdy nie było za wiele.

Liczyliśmy, że kolejny przetarg będzie już przygotowany profesjonalnie. Tymczasem po zapoznaniu się z dokumentacją przetargową okazało się, że poprzednie kontrowersyjne zapisy, na które przewoźnicy zwracali uwagę, w zdecydowanej większości pozostały, a do tego pojawiły się nowe, które świadczyły o tym, że został on przygotowany jeszcze bardziej nieudolnie niż poprzedni.

Nasza spółka wysłała o około 100 zastrzeżeń, pytań i sugestii, z których tylko nieliczne zostały uwzględnione. Głównie te, w których wytknęliśmy ewidentne błędy w cenach biletów oraz zapisanie w przyszłej umowie przewozowej biletów, których w Taryfie Pomorskiej w ogóle nie ma (bilety kwartalne). Urzędnicy nie potrafili nawet podać prawidłowo jednego z najważniejszych kryteriów przetargu, czyli wielkości planowanej pracy eksploatacyjnej, która wpływa bezpośrednio na planowanie zatrudnienia oraz liczbę potrzebnych pojazdów.

Inne kontrowersyjne zapisy dokumentacji przetargowej to m.in. niejasne zasady wypłaty rekompensaty (wynagrodzenia przewoźnika) oraz jej waloryzacji, rozbudowany katalog kar, czy możliwość wypowiedzenia umowy przewoźnikowi po kilku przewinieniach (urzędnicy nie doprecyzowali jakie to przewinienia). To tylko niektóre z naszych zastrzeżeń, które zgłosiliśmy organizatorowi przetargu. Niestety, większość została skwitowana stwierdzeniem - "zamawiający nie przewiduje zmiany tego zapisu...".


Co więcej - Urząd Marszałkowski planuje użyczyć przewoźnikowi tabor, którego jest właścicielem, a o dodatkowe, niezbędne do właściwej realizacji rozkładu pojazdy, ma się zatroszczyć sam przewoźnik. Należy pamiętać, że 10 autobusów szynowych należących do Województwa użytkowanych obecnie przez PKP SKM na liniach PKM, w przeciągu najbliższych kilkunastu miesięcy będzie wymagało napraw czwartego poziomu utrzymania, które wyłączą każdy z nich z użytkowania na 2-3 miesiące. Naprawy te będą się kumulowały, ponieważ pojazdy mają ten sam rok produkcji i podobny przebieg.

Tymczasem szynobusów do wynajęcia na polskim rynku jest bardzo mało, o czym kilka dni temu przekonała się spółka POLREGIO, która także obsługuje linie PKM. Po otwarciu ofert w ogłoszonym przez tę spółkę przetargu na dzierżawę 9 szynobusów okazało się, że wpłynęła jedna oferta, ale znacznie przekraczająca kosztorys zamawiającego, ponadto jedyny oferent zaoferował tylko 6 pojazdów.

No ale, jak już wspomnieliśmy, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego uznał, że pozyskanie dodatkowego taboru to zmartwienie przewoźnika. Warto przy tym zaznaczyć, że takie warunki postawione przez województwo pomorskie stawiają w uprzywilejowanej pozycji dużych przewoźników, obsługujących większą siatkę połączeń. Taki przewoźnik ma zdecydowanie większe możliwości w dysponowaniu pojazdami. Może np. te bardziej pojemne wykorzystywać na najbardziej obleganych liniach, a te mniejsze wysyłać na szlaki, na których nie ma tak dużych potoków pasażerskich. Nasza spółka działa jedynie w Pomorskiem, więc nasze możliwości w tym zakresie są bardzo ograniczone.

Ponadto Organizator Przewozów (UMWP) wymagał zatrudnienia przez przewoźnika na umowę o pracę osób bezpośrednio wykonujących czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdów - m.in. maszynistów i kierowników pociągów. To fachowcy, którzy przy tak dużym wzroście przewozów są rozchwytywani. Można oczywiście próbować ich "podkupić" z innej firmy, ale to wymaga czasu.

Policzmy - mamy połowę listopada, a nowy przewoźnik musi zacząć obsługę PKM od 11 grudnia. Czas wypowiedzenia umowy o pracę to zazwyczaj 3 miesiące. Umowa zlecenie? Nie wchodzi w grę, bo Organizator Przewozów, czyli Urząd Marszałkowski wykluczył taką możliwość. Wynajęcie podwykonawcy? Organizator uznał, że podwykonawca może wykonać nie więcej niż 10 procent zamówienia, co praktycznie eliminuje sens takiego rozwiązania.

Biorąc powyższe pod uwagę, nasza spółka ostatecznie nie zdecydowała się na złożenie oferty na obsługę linii PKM.

W związku z tą sytuacją nie przewidujemy restrukturyzacji zatrudnienia. Co więcej, mając na uwadze potrzeby kadrowe PKP SKM w kolejnych latach, nie rezygnujemy z kursu na maszynistów, który ma się rozpocząć w grudniu tego roku.

Opinie (280) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kolejny rodzaj biletów i kolejne zagmatwanie w rozkładzie jazdy? (4)

    • 52 6

    • wprost przeciwnie (3)

      Teraz stojąc na peronie trzeba było się orientować kto obsługuje najbliższy kurs i kupować albo bilet SKM albo polregio.
      Po zmianie znowu będzie jeden przewoźnik.
      Minus jest taki, że na polregio można kupić bilet najpóźniej 5 minut przed odjazdem, a informację że pociąg jednak nie pojedzie PKM podaje w momencie jak powinien być na peronie. Więc jest loteria.

      • 4 13

      • Nieprawda (2)

        Na linii PKM było wzajemne honorowanie biletów.

        • 14 2

        • honorowanie biletów skm - polregio jest na całej trasie skm i pkm...

          • 11 0

        • Honorowanie owszem, ale sprzedaż biletów w środku pociągu niekoniecznie działała

          • 3 0

  • (6)

    Bilet metropolitalny w trójmieście. Wystarczy kupić:
    Miesięczny ZTM
    Miesięczny ZKM
    Miesięczny SKM
    Miesięczny Polregio

    • 91 10

    • Ale pomyśl jak niesamowicie uprości taryfę to, że już niedługo będziesz musiał odbić wszystkie cztery w Fali!

      • 28 1

    • I jak tanio ! Jedynie 240 zl ! Nie to co w stolycach takich jak Warszawa (99zl) czy Praga (60 zl) (3)

      • 25 3

      • czy w Pradze do tej pory kupuje się bilet tramwajowy zwykłym sms'em
        może być ze zwykłego dzwonofonu, a nieze sr*jfonu z terabajtem pamięci?

        • 3 0

      • Ściema! (1)

        Praga to koszt 550 CZK miesięcznie, czyli jakieś 104 PLN.

        • 0 0

        • To nadal mniej niż gdańsk

          • 0 0

    • I jeszcze bilet mzk:/

      • 0 0

  • To szok, że trójmiejskie wadze wraz z marszałkiem od kilkudziesięciu lat nie sa w stanie stworzyć jednej spójnej, taniej (5)

    komunikacji. Nawet roweru miejskiego nie potrafili przypilnować a co dopiero wspólna komunikacja

    • 129 8

    • (1)

      Wydaje mi sie, ze moze pora na jakas wizyte studyjna na Slasku? Gmin chyba ze 20 tam maja, a zbiorkom dziala sprawnie od lat.

      • 23 1

      • Nie pokazujcie im jak działają związki komunikacyjne w Niemczech

        Bo na sam widok zaczną krwawić z tyłka.

        • 15 1

    • Biletów

      Wspólnych też i co im zrobisz?

      • 8 0

    • Bilet metropolitalny trojmiasto 240 zl. Warszawa - 99zl, Praga - 60 zl, Dziekuje za uwage.

      • 22 1

    • może razem kupią kolejny rydwan i wielbłąda

      • 10 0

  • Może puszcza z bretowo o 6:03 na Gdynię jak dawniej

    Hehe

    • 24 2

  • kolejny popis Marszałka

    • 51 10

  • (11)

    Ktokolwiek by nie stanął do przetargu i go nie wygrał. Jeśli częstotliwość kursowania będzie tak żenująco niska, nie zachęcą nikogo nowego do używania PKMki. To skandal, że z lotniska nie da się wydostać kolejką, albo trzeba liczyć na łut szczęścia, że akurat przyjdzie po przylocie w tym bieda rozkładzie

    • 138 5

    • (2)

      Pociag z lotniska do Gdyni raz na godzine to jest kpina z pasazerow.

      • 42 0

      • Godzina przerwy jak na PKM to i tak nie najgorzej. Czasami bezpośrednie pociągi (nie przez Wrzeszcz a Osową) są nieraz i co 2 godziny a od 22;30 do 4;30 jest 6 godzinna luka. Żenujące

        • 28 0

      • Przecież macie w Gdyni swoje lotnisko. Tam niech władze miasta częściej puszczają pociągi. A nie... zaczekaj ;)

        • 11 28

    • Aby pkm spelniala swoją funkcję powinna kursować (4)

      z taktem co najmniej co 20min pomiędzy 6 a 9 rano, oraz 15 a 18. Dałoby się to osiągnąć jeśli jeździłaby w tym takcie tylko pomiędzy wrzeszczem i gdynia główną przez osowa. Pociągi z Kościerzyny i Kartuz dojeżdżałyby do osowej i tam przesiadka w ten cykliczny właśnie do Wrzeszczua lub Gdyni głównej. Wszyscy by na tym skorzystali, nawet mieszkańcy Kościerzyny i Kartuz bo lepiej poczekać 15min na pociąg w osowej niż mieć raz na 3 godziny z Kartuz do wrzeszczą:)

      • 26 5

      • (3)

        Jak mam czekać na mrozie 15 min to wolę stać 40 min w korku, w cieple...

        • 8 13

        • To nie dyskusja nad wyzszoscią auta ponad kolej

          lub odwrotnie. Ale o możliwym usprawnieniu funkcjonowania pkm.

          • 17 3

        • (1)

          To idź na spacer. W pociągu i tak będziesz siedział :)

          • 7 4

          • no o to chodzi ze przy obecnej częstotliwości kursowania pkm to co najwyżej będzie stał, o ile uda mu się wcisnąć do kolejki

            • 7 0

    • O późnej godzinie to i na szczęście nie ma co liczyć...

      • 4 0

    • (1)

      Fakt tex ostatnio o tym pomyślałam. Brak pociągów z lotniska i na lotbisko....jest ich za mało . Ostatnio skorzystałam w jedną stronę super.ale jak samolot wg rozkładu wylądował po północy nie było niczego.ani kolejki ani autobusu...

      • 3 1

      • Autobus jest!

        Jest linia N3 z lotniska, co 60 minut. Do Dworca Głównego i do Wrzeszcza.

        • 0 0

  • (5)

    no i dobrze, się uprości.

    próbuję kupić bilet w aplikacji, pytam konduktora z kim jadę, a nawet ten nie wie

    • 14 37

    • (4)

      Bilety na trasie PKMki są honorowane wymiennie- zarówno te PKMkowe jak i SKMkowe

      • 19 1

      • (3)

        Ale czy dalej tak będzie?

        • 6 6

        • (2)

          Tak. Przepisy taryfowe ustala Urząd Marszałkowski. Bilety zakupione w ramach taryfy pomorskiej nadal będą honorowane tak jak dotychczas.

          • 4 1

          • (1)

            powiedz, ja na prawdę nie wiem, czy w Taryfie Pomorskiej przewóz roweru jest..
            gratis jak w SKM?
            płatny bilet rowerowy jak Polregio, TLK i Interwieś?
            płatny pseudoniebilet, czyli rezerwacja, jak niedawno w PKM/SKM?

            napisałem to pytanie na adres PKM, ale pies z kulawą

            • 1 0

            • Bilet w PKM

              na przewoz roweru to 7 zł.

              • 0 0

  • Mam nadzieje (6)

    że powroci normalna częstotliwość pociągu z Kościerzyny do Gdyni przez Osowę. Bo jedno połączenie to po prostu skandal. A nie ze ludziom jest fundowana wycieczka przez Wrzeszcz na nasz koszt. A potem geniusze od pkm mogą się chwalić wzrostem frekwencji na ich linii kolejowej.

    • 66 3

    • Nie wróci (2)

      Będzie jeszcze większy zamęt niż obecnie. Elektryczne pociągi pojadą z Wrzeszcza do Rębiechowa. Tam przesiadki na szynobusy spalinowe... Ceni się marszałek nie tknie na kolei, zawsze skopie.

      • 17 5

      • Pewnie ogladasz

        Nie wlasciwa telewizję. Nikt takich planow nie ma.

        • 1 1

      • Jasne

        To wina Marszałka, że pkp plk nie ruszyła elektryfikacji linii 201

        • 1 1

    • Nie wróci a będzie jeszcze mniej pociągów. Heheh ludzie będą tęsknić za SKM.

      • 11 5

    • Jak nie było tych remontowych rozkładów to były dobre przesiadki na lotnisku (1)

      i nie trzeba było z Gdyni jechać przez Wrzeszcz, skończy się elektryfikacja i pewnie znów będzie dobrze, bezpośrednie nie wrócą z prostej przyczyny, za mało ludzi jeździ z Gdyni a za dużo z Gdańska, pociągi muszą jeździć tam gdzie są pasażerowie, was tam niezadowolonych jest za mało żeby zapełnić regularne kursy

      • 0 9

      • "nie ma pociągów, nie ma pasażerów"

        podstawowa zasada "wygaszania popytu".

        • 11 1

  • Opinia wyróżniona

    To teraz będzie sie działo. (13)

    SKM przynajmniej informowało jak coś się działo z ich pociągami. Polregio na informację dla pasażerów ma kompletnie wylane. Nawet infolinię mają płatną.

    • 246 34

    • Zabrakło podpisu autora pod twoim wpisem (6)

      SKM

      • 37 27

      • Spytaj ludzi korzystających z trasy Wejherowo-Słupsk (3)

        Czy lepiej było za SKM, czy za Polregio.

        • 46 7

        • Czy widzisz różnicę na PKM, (2)

          które pociągi są prowadzone przez SKM, a które polregio?
          Przecież teraz obie spółki mają swoje kursy.
          SKm nie chce nic innego robić poza jazdą elektrykami po swojej linii.

          • 7 10

          • Moim zdaniem to celowa polityka pis-u, aby SKM nie woziło nic (1)

            Bo przez wojnę z Marszałkiem jaką zaczęli doprowadzą do upadku SKM. Czyli zamiast ją sprzedać województwu doprowadzą do jej upadku. A spółka jak na śląsku powinna być wojewódzka lub właścicielami powinny być miasta.

            • 8 22

            • ta, wszytko państwowe

              "żeby było jak było"

              • 4 1

      • Może i bez podpisu, ale kłamstwa nie stwierdzono (1)

        Polregio jest tragiczne jeżeli chodzi o informację pasażerską.

        • 25 4

        • łatwo i darmo to poprawią, wystarczy rozkazać kierpociom, by mówili pasażerom tyle, co wiedzą

          kontrola tłumu to podstawa STCW, powinno tak być i na kolei

          • 1 10

    • ja lubie te info z apki skm (1)

      jak jest opóźnienie z winy innej niż skm to szczegółowo opiszą kto i jak zawinił, jak się ich własny pociąg zepsuje to piszą "z przyczyn technicznych", a tak serio to jest apka Portal Pasażera i tam na bieżąco widać opóźnienia wszystkich pociągów, informacje od skm nic wartościowego ponad to nie wnoszą

      • 11 8

      • Przecież jak piszą, że z przyczyn technicznych

        to chyba logiczne, że to awaria pojazdu. Jako pasażera już mnie nie interesuje, co tam konkretnie się zepsuło. Doceniam, że SKM , może nie idealnie, ale jednak informuje. PR...szkoda słów.

        • 5 2

    • (2)

      Pani Dulkiewicz niech Pani w końcu coś zrobi - komunikacja miejska w Gdańsku to porażka - i ludzie to widzą, warto działać przez całą kadencje nie tylko sypać obietnicami przed wyborami

      • 11 7

      • Brak związku. (1)

        Co ma ta pani wspólnego z SKM ?

        • 7 1

        • No a co z Polregio tym bardziej

          • 0 0

    • ogólnie informacja dla pasażerów to jakiś paranoja i objaw podziałowej choroby PKP.

      Na peronach SKM nie ma rozkładów innych przewoźników i vice versa.
      Systemy zapowiedzi głosowych są tak skonstruowane, aby nie było ich słychać poza peronem przewoźnika.

      A dla kogo to jest?!
      Dla pasażera, który chce i powinien mieć alternatywę...
      Tego typu reglamentująca konkurencja jest wbrew interesom klienta i powinna być eliminowana.

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Urząd Marszałkowski chce likwidacji SKM (37)

    Ten przetarg było wiadomo że SKM nie da rady stanąć.
    Wcześniejszy brak długoterminowych umów sprawił że SKM nie mógł otrzymać kredytów a to z kolei sprawiło, ze własnie SKM straciło kupę kasy z UE na pociagi.
    Teraz Urząd Marszałkowski oferuje wynajmowanie własnych pociągów.
    To wszystko ma doprowadzić do przejęcia lub likwidacji SKM.

    Rozumiem, że urząd marszałkowski ma problem gdyż w SKM siedzi PKP czyli PiS. Szkoda tylko, że zapomniano o tym co najwazniejsze dla wyborców.
    Mam nadzieję, że opozycja w kampanii wyborczej ostro się weźmie za ten temat

    • 209 59

    • (8)

      SKM najgorszy tabor kolejowy w Polsce! Pociągi wiecznie opóźnione. Składy za małe co za tym idzie tłok. SKM do likwidacji? Oby jak najszybciej!

      • 42 23

      • U innych przewoźników też zbyt kolorowo nie jest (6)

        • 14 16

        • (5)

          Podaj przykłady. Który przewoźnik ma np starsze składy.

          • 16 8

          • KM Warszawa (1)

            Bardzo wiele EN.
            Wystarczy odwiedzić Zachodnią...

            Pomorskie Regio ma wiele składów, które nie zostały zmodernizowane.
            Wystarczy przejechać się relacją Chylonia - Malbork...
            Albo do Bydgoszczy...

            • 12 2

            • klimatyzowane i punktualne EN. Coś okropnego

              • 3 5

          • Dawno Polregio do Tczewa nie jechałeś

            Ładne kwiatki można trafić

            • 7 1

          • Np pomorskie polregio?. Gdyby odjac od nich sklady wypozyczone od wojewodztwa. Maja wtedy najstarszy ilostan w Polsce!

            • 10 1

          • Bardzo proszę

            Starsze a na pewno bardziej zdezelowane pociągi ma Polregio. Nowe Impulsy, które PR użytkuje to własność samorządu. PR ma same trupy.

            • 7 0

      • A to ich składy jeździły na linii PKM?

        • 6 1

    • Biedna skrzywdzona SKM XD

      • 21 16

    • Chce przejęcia, a nie likwidacji (3)

      Wystarczy nam tu robienia kolei miejskiej przez PKP. W którym innym województwie tak jest?

      • 28 8

      • jeśli sądzisz, że komunikacja miejsca w samorządowym wydaniu jest lepsza, (2)

        to jesteś naiwny...

        To są wojenki kacyków, gdzie interes klienta jest całkowicie poza zainteresowaniem.

        • 16 11

        • sprawdź tam gdzie funkcjonuje na Śląsku czy w Warszawie (1)

          • 0 0

          • no właśnie, funkcjonuje

            wspólny bilet Warszawa - 99pln
            wspólny bilet Trójmiasto - 240pln

            Nie w stosunkach własnościowych problem a w sposobie zarządzania i widzeniu problemu.
            No i oczywiście, w budżecie i w priorytetach...
            Istnieje coś jak Warszawski Transport Publiczny...
            Co istnieje na Pomorzu?
            Istnieje "Fala", czyli rozwiązanie przeciwne do WTP.

            • 3 0

    • No bez polityki... (4)

      Akurat władze wojewódzkie już z 10 lat temu miały aspiracje, aby SKM stało się spółką samorządową. Za Platformy PKP nie chciała się pozbyć tak rentownej spółki, za PiS tym bardziej.

      A to jednak dość dziwne, aby kolej miejska była prowadzona przez spółkę ogólnopolską.
      I pewne mankamenty było widać przy przetargach SKM - pociągi bardziej regionalne, niż miejskie. A Trójmiejska SKM potrzebuje przecież SKM jako formy metra.

      Co więcej, swego czasu (chyba za PO) też był pomysł samorządu, aby SKM dokapitalizować w celu rozwoju. No i chyba PKP nie było właśnie tym zainteresowane

      • 21 5

      • Platforma przez 7 lat nie mogła usamorządowić SKM

        Marszałkowi się przypomniało jak PO straciła władzę w Polsce.
        Przypadek?

        • 10 2

      • władze wojewódzkie nie miały żadnych aspiracji w tym względzie (2)

        A kolej została uznana za przestarzały środek transportu i zbędny balast dla samorządu.
        Takie było stanowisko organizatora (samorządu wojewódzkiego), który alergicznie reagował na konieczność finansowania takiej działalności.
        Przecież miarą dobrobytu jest samochód, a nie transport zbiorowy... (skóra, fura i komóra...)

        W ten sposób doprowadzono do zapaści technicznej taboru i linii na całym obszarze województwa. Szczególnie tendencja to uwidoczniła się na "zachodnich rubieżach", pogrążając tę część województwa w komunikacyjnym wykluczeniu. To ostatnie linie w Polsce, gdzie były eksploatowane SA101 i 102 w barwach... Regio...

        • 4 2

        • Tego nue da sie czytac (1)

          Województwo pomorskie jest liderem w przewozach kolejowych.

          • 0 3

          • tak jak ja z moim psem mam średnio dziwną ilość nóg

            Dzięki SKM i komunikacji Trójmiasta nabijany jest wynik.
            Jak jest przeciętnie, to sprawdź na relacji Chylonia - Malbork albo Tczew - Chojnice.
            Albo Czersk-Szczecinek...
            Do Miastka dawno nie zaglądałem...

            • 5 0

    • oni mają w poważaniu wyborców (2)

      liczy się koryto i kolejne mieszkania na koncie

      • 10 7

      • Piszesz o Obajtku czy żonie rodzinie Morawieckich? Bo już się pogubiłem. (1)

        • 8 14

        • o zarządcy województwa, który plany rozwoju komunikacji kolejowej

          omawia przy niedzielnym obiedzie rodzinnym.

          • 6 3

    • nieważne jakie opcje polityczne są po obu stronach (1)

      przewoźnik mocno lokalny nie powinien być własnością PKP bo to uzależnia samorząd od łaski i niełaski władz centralnych, kwestia przewoźnika to jest jednak nie wszystko, najgorsze jest to że tory także są własnością tej spółki, rzut oka wystarczy żeby zauważyć że tory i sieć skm są w stanie gorszym niż tory PLK na najgorszych liniach województwa a ewentualne drobne remonty są robione tak żeby utrudnienia w ruchu były maksymalne czego świetnym przykładem jest trzykrotne podchodzenie do remontu muru we Wrzeszczu

      • 9 7

      • jak różnica?

        Ta czy inna łaska?

        Nie w smak negocjować z niezależnym podmiotem?

        • 2 1

    • Dlaczego? (4)

      Może wyjaśnisz dlaczego skm nie miała szans. Skoro warunki były dla wszystkich takie same. SKM obsługiwana w ok 2/3 PKM. Więc miała wiekszy potencjał. To jest poprostu strach przed porażka w przetargu gdyby była droższa.

      • 0 11

      • to, po prostu, wiedza...

        z kim warto stracić...
        a z kim nie warto zarabiać...

        • 6 0

      • Spójrz na warunki przetargu (2)

        Chociażby na wymóg jednego przewoźnika, wiadomo że SKM obsługuje to pociągami marszałka a resztę robi Polregio to jak nagle mieliby ogarnąć udział polregio?

        • 1 3

        • Polregio też ogarnia PKM pociągami marszałka

          Warto zgłębić temat, a potem pisać.

          • 3 1

        • Nie czytales warunkow przetargu

          Marszałek udostępnił 13 pojazdiw ( 10 użytkowanych przez SKM I 3 użytkowane przez Polregio). SKM obsługuje obecnie 2/3 połączeń więc nie powinna mieć problemu. Po co konkurować, im się należą worki z kasą beż żadnych warunkow

          • 0 1

    • I bardzo dobrze! Dopóki SKM nie będzie samorządowe, dopóty nic się nie poprawi!

      • 5 7

    • (1)

      Żebyście się nie przeliczyli z Polregio. Oni nie mają tyłu ludzi żeby to wszystko obsłużyć.

      • 7 2

      • i są daleko... w Chojnicach

        Chyba że zaplecze wynajmą od... SKM.
        ;)

        Albo samorząd wskrzesi ZNTK...
        Już chyba obecnie zajmują się tramwajami...

        • 5 0

    • Mam nadzieję, że marszałkowi się uda.

      Pomimo że mam rezerwę do jego opcji politycznej. Do przeciwnej w sumie też. SKM była i jest beznadziejna. Nawet przed tymi remontami spóźnienia to była norma. To kolejny nieudany przetarg na nowy tabor. Na ostatni przytyk z UM w pełni zasłużyli, przy okazji informacji o wypożyczeniu 10 składów.

      • 2 6

    • To nie SKM

      Jest ważna a pasażerowie.

      • 1 0

    • Brak długoterminowych umów nie blokuje kredytu (1)

      Kiedy SKM brała kredyt na remont pojazdów, dostała go bez wieloletniej umowy. A swoją drogą PKP takie bogate, a nie było w stanie zabezpieczyć spółce-córce wkładu pod kredyt?

      • 0 2

      • słychać sarkania na mozliwość kredytowania firmy przez samorząd...

        a w drugą stronę to jest już w porządku?
        Czy to w jakikolwiek sposób zmienia podejście?

        Warunki świadczenia usługi nie rokują i nie zmieni tego, kto weźmie kredyt.

        • 0 0

    • oczywiście , w kampanii wyborczej można pleść co ślina na język przyniesie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane