- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (137 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (388 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (220 opinii)
- 4 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (101 opinii)
- 5 Dwóch 29-latków z narkotykami (29 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (166 opinii)
SKM nie kupi nowych pociągów. Umowa przewozowa jest za krótka
Wszystko wskazuje na to, że Szybka Kolej Miejska nie kupi dziesięciu nowych pociągów, które pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych składów. Kolejarze twierdzą, że to efekt zbyt krótkiej umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim, która nie przewiduje zakupu i rozliczenia nowych pojazdów.
Wicemarszałek Leszek Bonna poinformował, że umowy zostaną podpisane do grudnia 2026 r. Umowa z Polregio zacznie obowiązywać od 13 grudnia 2020 r., a kontrakt z PKP SKM będzie zawarty od 12 grudnia 2021 r. Wówczas bowiem zakończy się umowa obowiązująca od grudnia 2018 r.
202,5 mln za 5 lat przewozów
Wartość umowy z SKM opiewa na 202 550 000 zł. Praca przewozowa została określona na poziomie 15 230 000 pociągokilometrów.
- Negocjowaliśmy umowę 9-letnią, gdyż taka umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany przez spółkę PKP SKM w Trójmieście zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Te pojazdy pozwoliłyby na wycofanie 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów, a należy pamiętać, że nasze pojazdy należą do najstarszych w Polsce - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Dodaje, że ostatecznie podpisano jednak umowę "tylko na pięć lat", a zrobiono to "w poczuciu odpowiedzialności za utrzymanie ciągłości przewozów na obsługiwanych przez SKM liniach po wygaśnięciu obecnej umowy".
- Umowa ta nie przewiduje jednak zakupu i rozliczenia tak bardzo potrzebnych nowych pojazdów. Aby zrealizować ten zakup, w 2018 r. zabezpieczyliśmy dofinansowanie ze środków UE w wysokości 160 mln złotych, a w 2020 r. zapewniliśmy też finansowanie wkładu własnego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pozyskanie nowego taboru jest dla PKP SKM absolutnym priorytetem. Za wszelką cenę nie chcieliśmy dopuścić, aby przepadło pozyskane przez PKP SKM 160 mln złotych unijnego dofinansowania - mówi Złotoś.
Kredyt zabezpieczy umowa na minimum dziewięć lat
Rzecznik SKM tłumaczy, że krótsza umowa nie pozwala kolejarzom na zakup proporcjonalnie mniejszej liczby pociągów. Spółka otrzymała bowiem dofinansowanie na dziesięć pojazdów - i w ten sposób musi być ono spożytkowane.
- W ramach pięcioletniej umowy nie jest także możliwe ubieganie się o mniejszy kredyt w banku, ponieważ to minimum dziewięcioletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie kredytu inwestycyjnego. Taka umowa to gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - wskazuje Złotoś.
Składy SKM miałyby być własnością Samorządu Województwa
Kolejarze deklarują, że w trakcie negocjacji przedstawili kilka wariantów umowy wieloletniej. Jeden z nich zakładał przejęcie tego zakupu przez województwo pomorskie wraz z pozyskanym przez PKP SKM unijnym dofinansowaniem. Pojazdy miały być eksploatowane przez PKP SKM, ale byłyby własnością Samorządu Województwa.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
- Spółka PKP SKM zapewniła też akceptację tego pomysłu przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Niestety - ten pomysł nie został zaakceptowany przez Samorząd Województwa. Istnieje więc realna groźba utraty 160 mln unijnego dofinansowania przeznaczonego na zakup nowych pojazdów, a perspektywa pozyskania nowych pojazdów niebezpiecznie się oddala - mówi Złotoś.
Na przeszkodzie stanęły m.in. ceny energii elektrycznej?
Rzecznik SKM przypomina, że na sesji Pomorskiego Sejmiku Zarząd Województwa tłumaczył radnym, że obawia się zawrzeć dłuższą umowę z PKP SKM, gdyż jest zbyt wiele czynników, których obecnie nie da się przewidzieć. Są to m.in. ceny energii elektrycznej czy wysokość opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Ładowarki USB od Trojmiasto.pl w składach SKM
- To istotne argumenty, należy jednak zauważyć, że brak tych informacji nie przeszkodził Organizatorom Przewozów w 9 województwach w podpisaniu 11 umów z przewoźnikami na okres nie krótszy niż do 2030 roku (stan na dzień 10.12.2020 r.). Warto też zaznaczyć, że wartość jednego pociągokilometra zapisana w tych umowach (z jednym wyjątkiem) jest zacznie wyższa niż w umowie zawartej przez Organizatora Przewozów z PKP SKM. Dotyczy to także tych województw, gdzie przewoźnicy mają niższe koszty, gdyż korzystają z taboru będącego własnością Organizatorów - podsumowuje Złotoś.
Przetarg na nowe składy miał być ogłoszony jesienią 2019 r.
Na koniec warto przypomnieć, że pierwotnie SKM zapowiadało ogłoszenie przetargu na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych na jesień 2019 r.
Szacowana wartość tego zamówienia wynosiła ok. 320 mln zł netto. Pierwszy nowy pociąg miał przyjechać do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23. Wszystko wskazuje jednak na to, że - o ile nawet uda się dojść do porozumienia w sprawie zakupu nowych składów - te nie wyjadą tak szybko na tory.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na liniach PKM wykorzystywanych jest także jedenaście spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.
Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Tak wyglądał montaż ładowarek USB w pociągach SKM. Film archiwalny.
Opinie (334) ponad 20 zablokowanych
-
2020-12-16 10:21
Opinia wyróżniona
Większość województw w Polsce podpisuje umowy na okres 9-10 lat. (31)
Tylko u nas jak zwykle muszą być problemy. Żałosne. Jeśli tak zamierzają rozwijać transport publiczny to życzę powodzenia.
- 254 23
-
2020-12-16 21:49
Czy znasz warunki tych UMÓW?
Podpisują Umowy, które w większosci nie przewidują zakupu nowego taboru wraz z jego finansowaniem przez województwa. Zapewniają one stabilną pracę dla pracowników.
- 0 0
-
2020-12-16 18:30
Jakiś czas temu, marszałek województwa złożył propozycję do SKM (2)
Weźmiemy na siebie dofinansowanie i zakup taboru, podpiszemy umowę na kilkanaście lat i damy wyższą stawkę za pociągokilometr, ale oczekujemy w zamian 10% udziału w spółce pkp skm trójmiasto. Teoretycznie, sytuacja win-win: województwo ma zapewnionego przewoźnika, a także wzmacnia swój wpływ na tego przewoźnika i realizację przez niego przewozów, z
Weźmiemy na siebie dofinansowanie i zakup taboru, podpiszemy umowę na kilkanaście lat i damy wyższą stawkę za pociągokilometr, ale oczekujemy w zamian 10% udziału w spółce pkp skm trójmiasto. Teoretycznie, sytuacja win-win: województwo ma zapewnionego przewoźnika, a także wzmacnia swój wpływ na tego przewoźnika i realizację przez niego przewozów, z kolei SKM ma zapewnione stałe źródło dochodów, solidnego partnera-udziałowca na lata i nie musi spłacać pożyczki. No, ale to przecież oznaczało, że to złe PEŁO wzmocni swój wpływ w spółce państwowej, a przecież nie po to wygrywaliśmy wybory i obsadziliśmy znajomkami stołki, żeby teraz część wpływów oddawać tym drugim...
- 7 4
-
2020-12-16 18:51
Marszałek ma już (1)
12-13 proc udziałów w SKM. Działa nie tylko na szkodę pasażerów, ale i
spółki zależnej od województwa.- 5 2
-
2020-12-17 11:58
z tego co się orientuję....
to GPEC sprzedali niemcom i jakoś dla Gdańszczan sytuacja nie wygląda win-win , o oczyszczalni ścieków gdzie paplaliśmy się w g*wnie też trudno określić jako win-win (zapłacili w końcu jakąś karę ??) , z skm też tak będzie, kasę przytulą oddadzą niemcom - jakość w górę ?, ceny w górę !, zyski do niemiec :(
- 0 0
-
2020-12-16 15:59
www
tu nie podpiszą bo struk by chciał cały zakład przejąć w swoje szkopskie warchate łapy
- 6 3
-
2020-12-16 15:34
Skm jest monopolista
Jaka firma lub kto inny podpisze następna umowę z województwem ? Tez skm. Wiec po co te gadania i wypociny skm.
- 2 2
-
2020-12-16 13:51
(1)
Spokojnie. Zrobią ścieżki rowerowe kosztem ulic. Uruchomią Mevo 2.0 i wszyscy będą szczęśliwi bo będzie eko.
- 12 0
-
2020-12-16 14:21
Mevo xD
- 2 0
-
2020-12-16 10:42
no to pokaż aktualne kontrakty - które województwo ma 10 lat?! (6)
żadne!
- 8 15
-
2020-12-16 12:22
Bardzo proszę (3)
Mazowieckie, Zachodniopomorskie, Lubuskie, Śląskie, Opolskie, Świętokrzyskie,Wielkopolskie, Łódzkie chyba do 2028 ...głupio Ci teraz?
- 20 3
-
2020-12-16 13:32
poPiSowo Łżesz (2)
sprawdziłem szczecin na gov.pl - a tam umowa dofinansowania przewozów publicznych na lata 2019-22
- 2 15
-
2020-12-16 14:47
Wejdź na stronę Polregio, niestety trojmiasto kasuje link.
Wejdź w aktualności, news z 8 grudnia o podpisaniu dziesięcioletniej umowy z województwem zachodniopomorskim. Co, zabolało?
- 7 0
-
2020-12-16 13:41
Sprawdź! Trollu.
- 8 1
-
2020-12-16 12:12
ależ w przekazie dnia - o tym mu nie naPiSali (1)
;))))
- 6 13
-
2020-12-16 14:28
Sprawdź matole na stronie Polregio, ile w ostatnich dniach podpisano wieloletnich umów z województwami.
Większość województw podpisuje umowy na dekadę, takie są fakty a nie bełkot internetowych trolli.
- 15 1
-
2020-12-16 10:38
Większość województw gdzie kolej ma znaczenie (14)
to już dawno zrobiła spółki samorządowe. SKM ma właściciela - PKP i on ma możłiowść poręczenia za swoją spółkę córkę ale oczywiście rząd, który obsiadł PKP nie poręczy za pkp skm, bo ta działa we wrogim Trójmieście.
- 63 17
-
2020-12-16 19:25
" zrobiła spółki samorządowe"
które w większości są "kwiatkiem do kożucha" i pijawką do wyciągania kasy z UE.
Śladowa działalność na kroplówce,- 2 0
-
2020-12-16 14:44
Niekoniecznie wszędzie.
Zachodniopomorskie podpisało wieloletnią umowę z państwowym Polregio.
- 7 0
-
2020-12-16 12:20
(4)
Z tego samego powodu powiaty w których PiS przegrywa z kretesem wybory nie dostają wsparcia finansowego. Wprost przyznał to nawet Horała.
To swoją drogą skandal, ponieważ nie są to pieniądze rządu lecz wszystkich podatników.
Śmiem nawet twierdzić, że wyborcy opozycji płacą wyższe podatki procentowo i kwotowo, niż wyborcy PiS.- 27 15
-
2020-12-16 19:22
powiaty, w ktróych rządziła PO
też kasy nie dostawały...
Bo centrala była ważniejsza... To uniwersalna zasada polactwa...
Dlatego w województwie siły sie zmieniają a Gdańsk będzie oblężona twierdzą...- 1 1
-
2020-12-16 14:20
Ta sama taktykę miało PO jak rządziło też wspierało swoich a regiony gdzie przegrywali mieli gdzieś. Typowy Kalizm przez ciebie przemawia
- 14 7
-
2020-12-16 13:41
trollu (1)
Nie kłam!
- 6 14
-
2020-12-17 00:56
Dowody na to, że kłamie?
- 1 1
-
2020-12-16 10:49
Niedozwolona pomoc publiczna (6)
Tak jak ze stoczniami. Nie można czegoś takiego zrobić.
- 20 10
-
2020-12-16 12:15
LOT (2)
Dlaczego w takim razie rząd zapowiada dofinansowanie LOT-u?
- 8 10
-
2020-12-16 13:31
(1)
Bo cały świat to robi.
- 13 3
-
2020-12-17 11:59
nie słyszałem by RZąD USA dofinansowywał LOT
swojego amerykańskiego PANAM też nie dofinansował i ten upadł - jego miejsce zajęli LEPSI i bez ciągania szmalu od podatników
- 0 4
-
2020-12-16 11:15
Można, ponieważ celem inwestycji nie byłoby osiągnięcia zysku finansowego (2)
tylko cel publiczny jakim jest transport aglomeracyjny, z zasady nie przynoszący takowych.
- 24 10
-
2020-12-16 16:04
"a w 2020 r. zapewniliśmy też finansowanie wkładu własnego z Europejskiego Banku Inwestycyjnego ..." (1)
dobrze się żyje na kredyciku? kiedy w końcu uwolnimy się od filozofii - chcesz kupić? - musisz brać kredyt...
- 3 4
-
2020-12-17 08:26
Nigdy.
Niestety nigdy się nie uwolnimy.
- 1 0
-
2020-12-16 10:33
A oni porównują nas
Do Berlina i Londynu hahaha
- 41 2
Wszystkie opinie
-
2021-03-07 15:20
na skm racuja sami kretyni cofaja nas do średniowiecza tak jak szczurek z swoimy szubienicami na bulwarze
- 0 0
-
2021-01-29 22:01
umowa
Dopiszcie pare linijek i umowa będzie dluższa...;-)
- 0 0
-
2021-01-29 14:37
To już jest żenujące
- 0 0
-
2020-12-16 10:21
Wyglada na pretekst (8)
To dziala tak:
*w biurze: nie chcemy wydawac takiej kasy, przeciez i tak mamy monopol, cos trzeba wymyslec
*przy wódce: ty, XXX, sluchaj, nie przedluzajcie nam umowy zbyt mocno, bo szmal nam sie nie bedzie zgadzal.
Efekt: nie trzeba kupowac nowych skladow, a jak sie umowa skonczy i tak kolejna zostanie podpisana na tych samych warunkach.- 122 16
-
2020-12-16 10:39
Nie masz zielonego pojęcia o zależnościach w pkp skm (2)
- 4 14
-
2020-12-16 10:44
(1)
Oho, jaka nerwowa reakcja. Czyzbym trafil w sedno? :)
- 23 2
-
2021-01-09 14:47
Nie trafiłeś
Ceny biletów i kasę z biletów zabiera marszałek.
- 0 0
-
2020-12-17 13:02
Jup zauwazalne od lat!!
- 0 0
-
2020-12-17 08:20
Nie tak
To marszałek przy stole z Bogiem pol region to załatwia jakw rodzinie przystalo
- 1 0
-
2020-12-16 10:29
Aha (2)
Koniecznie też zróbmy za dwa lata podwyżki biletów to wyjdziemy na swoje
- 15 2
-
2020-12-16 11:39
Powiemy, ze musimy podniesc ceny biletow, zeby wymienic tabor.
- 11 1
-
2020-12-16 10:31
Potwierdzam
Tak jest! I to jest sluszna koncepcja.
- 12 0
-
2020-12-18 08:03
Oni podobno nawet podczas walnych zgromadzeń
zarządu nie mówią o pasażerach tylko o "workach ziemniaków", które przewieźli.
- 4 1
-
2020-12-16 11:42
SKM (1)
Wszyscy chcą nowe,w naszym kraju, a ja się pytam po co wystarczy że wszyscy zaczną dbać o to co jest . Aby nie było przyzwolenia na wandalizm ( wiele razy jak jechałem skm-ką ) i widzę jak ktoś niszczy i zwróciłam mu lub im uwagę, zostalem opieprzony przez innych że czpiam się dzieci przecież oni musza się wyładować . Więc po co kupować chyba żeby wydać tylko pieniądze
- 15 6
-
2020-12-17 17:35
Wandalizm urządzeń, że przestają działać?
- 0 0
-
2020-12-16 11:29
Ciekawy temat na artykuł (2)
Proponuję aby redaktorzy trojmiasto.pl zainteresowali się tematem wojny UMWP z pkp skm, pkp s.a. oraz lokalnymi samorządami dotyczące finansowania spółki oraz wykupieniem udziałów od PKP.
Uświadomiło by czytelników, dlaczego UMWP nie chce podpisywać długoletnich umów na przewóz i dlaczego lokalne samorządy tj. Gdynia, Sopot, Gdańsk nie są zainteresowane finansowaniem tych przewozów. Tracą na tym oczywiście wszyscy, a najwięcej mieszkańcy.
Proszę także, wziąć pod uwagę spółkę PKM (dlaczego w ogóle istnieje), spółkę Pol Regio i jej finansowanie.- 28 0
-
2020-12-17 17:34
Dziennikarskie śledztwo? Bez przesady, kto by dzisiaj pracował zgodnie z etyką.
- 0 0
-
2020-12-16 11:58
Marzenia... Trojmiasto.pl to od pewnego czasu portal, ktory potrafi tylko wyprodukowac artykul p.t. Jak ubrac choinke.
- 8 4
-
2020-12-16 10:28
Skoro (5)
Tak to migiem ceny za bilety obniżać bo niby czemu mamy jeździć ponad trzydziestoletnimi kolejkami??
- 25 6
-
2020-12-16 13:39
(1)
Pamiętaj, że podróż pociągiem retro jest zawsze droższy.
- 8 0
-
2020-12-17 17:31
Weź lepiej nie dawaj pomysłów patałachom z politbiur.
- 0 1
-
2020-12-16 15:47
Z Wej do Sop 9,80zł. Masakra.
- 1 1
-
2020-12-16 11:02
pisz do PKP
- 1 4
-
2020-12-16 10:59
Marszałek ustala ceny.
Już widzę jak obniża...
- 5 0
-
2020-12-17 16:23
SKM to stan umysłu. Umysłu wariata.....
A może niech wpierw spełnią obietnice odnośnie biletu metropolitarnego za 150zł??? oszuści i manipulatorzy
- 1 2
-
2020-12-17 15:16
He he!
Marszałkowo tak się pali do przejęcia SKM-ki, ale chyba nie wie że ta utrzymuje linię nr 250. To spore koszty, ale spółki o rodowodzie PKP mają dostęp do Funduszu Kolejowego, zaś samorząd województwa nie. Więc niech trochę ochłoną i zaczną działać na rzecz mieszkańców w taki sposób, aby SKM jednak mogła unowocześniać swój tabor. Bo jak na razie w tej sprawie widać tylko marszałkowskie wygłupy.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.