• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"

Krzysztof
6 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pan Krzysztof zauważa, że wszędzie tam, gdzie samorządy mają udziały w lokalnym przewoźniku kolejowym, pasażerowie korzystają z sług kolejowych wyższej jakości. Pan Krzysztof zauważa, że wszędzie tam, gdzie samorządy mają udziały w lokalnym przewoźniku kolejowym, pasażerowie korzystają z sług kolejowych wyższej jakości.

Gdyby właścicielami Szybkiej Kolei Miejskiej były samorządy, a nie PKP, to SKM-ka prawdopodobnie pełniłaby większą niż obecnie rolę w obsłudze aglomeracji trójmiejskiej. Niewykluczone również, że pasażerowie SKM cieszyliby się, w większym niż obecnie stopniu, nowym taborem - pisze nasz czytelnik, pan Krzysztof.



Mało kto - poza pasjonatami kolei - wie, że właścicielem ok. 2/3 udziałów w SKM wciąż jest rząd (Skarb Państwa i PKP SA), pozostałe udziały należą do województwa i samorządów z terenu aglomeracji, od Pruszcza Gdańskiego po Rumię (paradoksem jest zresztą sytuacja, w której Pruszcz, jako udziałowiec spółki, w ogóle nie posiada obecnie połączeń SKM!).

Zobacz także: Rozkład jazdy SKM Trójmiasto

O potrzebie usamorządowienia SKM, media lokalne i branżowe piszą od lat. Pojawiały się nawet konkretne kwoty (240 mln zł - taką sumę, licząc wartość spółki SKM i torów, którymi zarządza, podawał portal transport-publiczny.pl), pisano również, że przejęcie udziałów w SKM przez samorządy nastąpi "przy okazji" restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.

Na teoretycznych dywagacjach się skończyło. I chyba nic nie wskazuje, żeby sytuacja miała się zmienić. A szkoda, bo doświadczenia innych województw pokazują, że pełne oddanie kolei w ręce samorządów może przynieść tylko dobre efekty.

Praktycznie wszędzie tam, gdzie właścicielem spółek kolejowych są samorządy:

  1. pasażerowie korzystają z nowego taboru w liczbie znacznie większej niż na Pomorzu,
  2. zwiększana jest liczba pociągów,
  3. wdrażane są interesujące rozwiązania związane z integrowaniem taryfowym kolei z komunikacją miejską (te ostatnie w Trójmieście oczywiście również funkcjonują, ale wszyscy korzystający z transportu publicznego w naszej metropolii wiedzą doskonale, ile trójmiejskie taryfy pozostawiają do życzenia).


Samorządowa kolej to lepsza kolej

Oczywiście "kolej samorządowa" nie musi być lekiem na całe zło.

Z jednej strony, sąsiednie woj. zachodniopomorskie nie ma własnej spółki, lecz korzysta tylko z usług Przewozów Regionalnych, a mimo to od lat inwestuje w tabor we własnym zakresie, dzięki czemu już niedługo po Pomorzu Zachodnim mają kursować tylko pociągi nowe lub zmodernizowane.

Z drugiej strony - bałagan związany z przejęciem przewozów przez Koleje Śląskie, choć miał miejsce już 5 lat temu i od tego czasu kolej na Śląsku już dawno wyszła na prostą, do dziś jest pokazywany przez przeciwników usamorządowiania kolei jako przykład, do czego może doprowadzić odejście od "wielkiego PKP".

Ale pomimo to, tendencja w całej Polsce jest raczej jednoznaczna: tam, gdzie samorządy posiadają własne spółki (bądź tam, gdzie udało się wdrożyć konkurencję na torach - jak w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie jeździ Arriva RP), tam wizerunek kolei jest najlepszy.

Ta uwaga dotyczy zarówno tych województw, gdzie samorządy wykupiły kilka lat temu spółki wyodrębnione z dawnego PKP (Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa), jak i sytuacji, w których spółki kolejowe były budowane od zera (np. Koleje Dolnośląskie). Widać wyraźnie, że samorządowcy znacznie chętniej angażują się w rozwój kolei (poprzez zakup taboru i rozwój oferty), kiedy posiadają własne spółki.

Naziemne metro trójmiejskie

W przypadku SKM Trójmiasto, sensowność usamorządowienia wynika jeszcze z jednej sprawy. SKM-ka posiada ponad 30 kilometrów wydzielonego torowiska do przewozów aglomeracyjnych, a licząc razem z PKM jest ok. 50 km. To o 20 km więcej niż łączna długość obu linii metra w Warszawie (przeciętna odległość pomiędzy przystankami SKM/PKM oraz stacjami warszawskiego metra jest zresztą zbliżona). Na nasze "trójmiejskie metro naziemne" trzeba zatem chuchać i dmuchać. I rozwijać.

Usamorządowienie SKM dałoby szanse na zasadniczą zmianę myślenia o kolei. Efektem mogłaby być zarówno prawdziwa, a nie kadłubowa integracja taryfowa kolei z komunikacją miejską (jak w Warszawie - gdzie koleją podróżuje się z biletami miejskimi na identycznych zasadach co tramwajami, autobusami i metrem), ale też np. inne spojrzenie na sieć komunikacyjną (np. być może pojawiłaby się szansa na ograniczenie roli autobusów i trolejbusów ZKM Gdynia, które w układzie Sopot - Gdynia - Rumia w wielu wypadkach dublują się z SKM).

Usamorządowienie SKM zwiększyłoby też szanse na inwestycje w nowy tabor. Z doświadczeń innych regionów widać bowiem, że często to nie samorządy, ale "ich" spółki kolejowe inwestują w tabor. Ale kontrolę (także finansową) nad tymi spółkami mają samorządy, a nie centrala w Warszawie.

Szkoda tylko, że wszystkie powyższe wnioski rozpatruje się dziś w kategoriach "dobrze by było"...
Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (158) ponad 10 zablokowanych

  • czekamy na nowego przewoznika (10)

    skm to hańba dla 3city

    • 227 29

    • Nie tylko SKM (5)

      Dodaj PKM, busy i tramwaje. Najlepszy przykład to ostatnie 1 listopada - zdecydowałem, że pojedziemy autobusem, bo korki, bo blachosmrodziarze bla bla ble - i co?
      Prosta wycieczka zamieniła się w pół-dniową walkę. Udało się wsiąść dopiero do drugiego autobusu a i to używając argumentu w postaci łokci - w środku prawie bójka z panem po paru głębszych. powstrzymanie się od wp... babciom, którym nie podobała się moja rodzina.
      Z powrotem jeszcze gorzej - na przystanku aż czarno od tłumu, więc spacerek a potem jeden tramwaj, drugi tramwaj i znów spacerek.
      Czułem się jak w Indiach albo Bangladeszu.
      Własny samochód w 3mieście to nie wybór - to konieczność niezbędna do przetrwania.

      • 64 17

      • 1 XI autobusy na cmentarze jeździły średnio co 4min.

        A to, kto nimi podróżował i jak się zachowywał to raczej nie jest wina przewoźnika, tylko bydła które tego dnia korzystało z jego usług.

        • 28 7

      • akurat 1 listopada autobusy jeździły bardzo dobrze...

        wsiadłeś do drugiego - brawo, dlaczego nie wspomniałeś że jeździły co 4 minuty?
        Może cie to zdziwi, ale autobus ma ograniczoną pojemność :)

        Ale lepiej parkować autko w błocie i stać w korku, przynajmniej siedzisz w swoim prawda?

        • 30 6

      • Zamilcz trollu.

        • 5 10

      • Święta to sytuacje wyjątkowe. Gorsze jest to ze na codzień samochód jest niezbędny do przetrwania bo czas dojazdu i cena komunikacja często jest tak porażająca ze nie da się inaczej

        • 13 4

      • PKM to nazwa zarządcy torów

        Przewozy na linii PKM świadczy "nasza kochana" SKM. Korzystając zresztą nie ze swojego taboru.

        Aha, no i skoro masz takie przejścia w zbiorkomie i nic nie koloryzujesz, to może faktycznie coś z Tobą jest nie tak?

        • 6 0

    • no dobra

      Biorę ten bur..l za złotówkę i jakoś postawie to na nogi

      • 5 3

    • sobie czekaj (1)

      Ale skm to nie tylko pociągi. To także tory perony i grunty - ciekawe jak to zastąpisz?

      • 1 3

      • Pkm to wlasnosc samorzadu. I tak skm 1 z pkm nie jest zgrana wiec spokojnie po pkm moglaby jezdzic arriva, rowniez po trasach spalinowych w regionie. Odrobina konkurencji nikomu nie zaszkodzila. Przynajmniej nie bylyby odwolywane kursy bo arriva ma swoj tabor i gdyby pesa marszalkowska nawalila to moznaby zastapic. A tu jak 2 pesy ida do serwisu to czasowozmieniaja rozklad jazdy bo skm nie ma ich czym zastapic

        • 2 2

    • Nie warszawa a struk i swilski

      Z drugiej strony marszalek mogl spokojnie wprowadzic konkurencje ale tak ustawial przetargi zeby to skm i pr dzielily sie tortem. Na PKM i czesci spalinowych tras na polidniu wojewodztwa mogla spokojnie jezdzic arriva, co zmusiloby dwie pierwsze spolki do poprawienia wizerunku.nie tworzcie wiec artykulow na zamowienie ze to warszawska centrala odpowiada za totalny balagan transportowy i to ze marszalek pomorskiego nie ogarnia transportu kolejowego w regionie.

      • 2 3

  • ) (19)

    Jakosc jakoscia ale ceny przewozu skmka to makabra....niedlugo 1/6 wyplaty bedzie szla na sam bilet miesieczny...

    • 145 13

    • ty przygłupie dostajesz zapomoge a nie pensje

      ty nigdzie nie pracujesz tylko trollujesz na tym portaliku

      • 14 35

    • 230 zł za kwartalny gdańsk/gdynia to nie tak drogo (5)

      współczuję pensji

      • 16 28

      • a masz świadomość, (1)

        że analogiczny bilet miesięczny w Warszawie kosztuje 100pln?! Na wszystkie (!!!) środki transportu?!
        Z kartą Warszawiaka i kwartalny jeszcze mniej..
        Z taka informacją już zupełnie inaczej wygląda Twoja oferta....
        I nie zmydlaj, że to bogatsze miasto. Ono jest lepiej zorganizowane... a apetyty administracji utemperowane. Wyjżyj ze swojego grajdoła a zobaczysz, jak jesteś strzyżony.
        Swoje "współczucie" wsadź sobie wiesz dobrze gdzie. Takimi wypowiedziami tylko wkurzasz ludzi i przybliżasz klęskę swojej formacji, gospodarczych libertynów.

        • 44 5

        • Otóż to. Za 100 zł (a za 50 ulgowym) pojedziesz tramwajem, pociągiem, metrem i autobusem. A u nas kasuj za wszystko osobno jak za zboże.

          • 19 3

      • poczułeś się lepiej?

        To test na prawdziwego Polaka Masz zdany.

        • 3 3

      • (1)

        k w a r t a l n y ?

        • 1 1

        • Kwartalny na odcinku 7-12 km - 234zł

          • 0 1

    • 1/6? Uloitki rozdajesz?

      Dla mnie, przy w miarę normalnych warunkach to jest 6,5% wypłaty.

      • 7 15

    • u mnie jak na razie 1/10 :/

      • 4 4

    • zmień prace. weź kredyt (4)

      • 18 9

      • mało zabawny suchar (3)

        na dodatek wkur*iający ludzi...

        • 6 9

        • Bronek bardzo dobrze powiedział (2)

          Po porostu roszczeniowcom prawda się nie podoba. Wolą za darmo

          • 7 6

          • po prostu zapasionym leniom (1)

            nie chce się na gumno zajrzeć. A tam źle się dzieje, kosy ostrzą i na sztorc stawiają...

            • 2 0

            • kosy już dawno przekute, teraz już tylko się rozglądamy kto nas poprowadzi

              • 1 0

    • Byłem na weekend w Berlinie (4)

      S-bahny (odpowiednik naszej SKM) co 5 minut, U-bahn (metro) podobnie. Do tego tramwaje i autobusy. Wszystko tak skomunikowane, że przesiadka z jednego środka transportu do drugiego to kwestia chwili. Cena?
      7 EUR za bilet całodzienny, na wszystko z dowolną liczbą przesiadek w dowolną stronę. Wyobraźcie sobie, że płacimy za coś takiego 7 PLN... U nas się po prostu nie opłaca jeździć komunikacją publiczną.

      • 41 3

      • (2)

        OK ale od kiedy euro i PLN to 1:1?

        • 4 12

        • Bo nie można przeliczać po kursie walutowym, tylko po ilości towaru jaki możesz nabyć za pensję w danym kraju (1)

          Załóżmy, że Niemiec zarabia 3000 EUR i płaci 7 EUR. To mniej więcej tak jak Polak zarabia 3000 PLN i płaciłby 7 PLN.

          Ok, możemy przeliczać. Załóżmy, że Polak zarabia 12 000 PLN i płaci 30 zł za bilet.

          • 15 3

          • Nie, nie mozemy tak przeliczać. Koszty życia to nie tylko bilet na pociąg to także cena wynajmu/rata kredytu, media, dobra typu abonament na internet czy telefon. W d*pie byles g*wno generalnie widziales i się wypowiadasz jak typowy taksiarz.

            • 1 1

      • No, Berlin to w ogóle komunikacyjne niebo

        Do tego poziomu będziemy musieli chyba ze 100 lat dochodzić. Ale żeby choć Hamburg albo Amsterdam były w ambicjach władz województwa, to już by było dobrze... SKM wygląda od prawie 30 lat tak samo!

        • 7 0

  • Doprowadźmy do upadku PKP SKM! (4)

    W jej miejsce powołajmy samorządowe SKM Trójmiasto.

    • 95 27

    • TKM (3)

      Tak jest!
      I nowo powołanej instytucji nadajmy nową lepszą nazwę - Trójmiejska Kolej Metropolitalna

      • 22 3

      • (2)

        zaraz się odezwą głosy z Rumi i Wejerowa, ze to ńie trojmiasto tylko siedmiomiasto...

        my jesteśmy chorzy, nie dajemy rady się dogadać co do niczego, nawet co do nazwy

        • 14 1

        • Bo to juz nie jest trojmiasto tylko metropololia oczywiscie w bardzo mizernym wymiarze (1)

          Gdańszczan, Sopocian i Gdynian do tzw Malego Trojmiasta Kaszubskiego wyprowadziło się kilkanaście tysięcy w przeciągu kilku lat. Wszyscy korzystmy z komunikacji od Wejherowa po Gdańsk. Więc jest siła ludzi, wykorzystajmy to i działajmy. W tym kraju tylko hałas i tabun ludzi na ulicy robi wrażenie. Szkoda, że tak słabo działają proste argumenty, dobre przykłady czy ekonomia.

          • 9 1

          • A może od Pruszcza po Gdynię

            • 1 0

  • reformy musza byc

    cudowny lek na cale zlo i wypaczenia oddac co sie da samorzadom bedzie wiecej etatow

    • 16 30

  • Czy to zdjęcie to pokoloryzofana fotografia z lat 50 ubiegłego wieku ? (6)

    Czy najnowsze pendolino regionalnego przewoźnika?

    • 94 8

    • Zdjęcie współczesne (2)

      w latach 50-tych zamiast wyświetlacza były wsuwane czarno-białe tablice na czole pociągu z nazwą miejscowości docelowej.

      Poza tym bez zmian.

      • 25 1

      • (1)

        a to przeciez NOWO wyremontowany peron na Cisowej...

        • 6 1

        • chodnik też jest z zadrobnej kostki

          • 0 0

    • EN-71 052 (2)

      Wiek pojazdu: 46 lat.

      Zdjęcie przynajmniej pokazuje prawdę, jeżeli chodzi o całość taboru.
      Nowy skład jest tylko jeden, część zmodernizowana.

      • 20 0

      • (1)

        Nowe składy - Impulsy - są dwa . Tak dla ścisłości .

        • 6 1

        • Połączone w jeden EZT. Tak dla ścisłości.

          • 11 0

  • Kiedy metro w Gdańsku? (4)

    • 36 45

    • Przecież jest, na Wyspiańskiego.

      • 17 2

    • wturlaj się do tunelu pod wisla i zrób wizualizacje

      • 8 0

    • Metro jest drogie. Lepiej zrobić kolej naziemną nad ulicami jak to jest w USA.

      Gdańsk ma dzielnice na wzgórzach i znaczne różnice terenów więc było by fajnie.

      • 8 6

    • nigdy, nasze grunty nie nadają się na metro

      • 2 2

  • 10 (3)

    Wlaścicieli i juz wszyscy kladą laskie...
    Muszą coś z tym zrobić bo będzie burdel, nieład i macoszenie

    • 38 2

    • A Pruszcz to (2)

      Firma, która inwestuje, nie ma u siebie skm ale ma swoją skm na papierku i zdaje się, iż pokaźny pakiet...

      • 4 1

      • A może szemud też ma

        Jakiś pokaźny pakiet

        • 1 4

      • Pruszcz niczym Czesi posiadający port

        • 4 2

  • A ja uważam (1)

    Że trzeba to towarzystwo rozpędzić na cztery wiatry i zbudować SKM od nowa. Właścicielem może być ktokolwiek ale jak długo właściciel nie pociąga zarządu i pozostałych władz SKM do odpowiedzialności za błędy i zwykłe niechlujstwo tak długo owi panowie będą czuli się bezkarni.

    • 81 7

    • Towarzystwo wzajemnej adoracji które siedzi i pierdzi w stołki.Wszystko będzie lepsze niż oni teraz

      • 1 0

  • (5)

    Prosta sprawa, SKM oddać władzom miejscowym.

    • 56 19

    • (1)

      problem jest niestety w tych eunuszych władzach miejscowych
      najlepszy dowód to brak integracji tryfiwej gdańska z gdynią,
      brakuje tylko płotu gdzieś w sopocie
      to powinna być jedna spolka jedna spojna taryfa

      skm powina byc jej czescia, ale skoro badziewne samorzady
      nie daja rady polaczyc tramwajów i trolejbusów
      to jest świetny pretekst do olania integracji kolei

      a pisanie, ze celem integracji jest wypieprzenie dublowanych polaczen
      wkurza mnie do piany
      trolejbusy jadące do Pętli Reja wypieprzyć?
      171 wypieprzyć bo jest pkm? mokre sny idioty.

      ja bym przywrócil autobus 101 rownoleglu do SkM, zaloze sie ze byl by pelny na calej linii, mielismy kiedys w Oliwie opiekunke do mojej mamy, staruszke z Gdyni, ona jezdzila cala droge z Obluza autobusami i trolejbusami, by nie placic za SKM... i rozumiem ją. skm kaze placic seniorom, bo taką mają taryfę, za to nie kaze swoim, bo mają ulgę 99%.
      niech by mieli, ale tych taryf tam jest kilkanascie. to są kpiny. albo zachęta do jazdy furą.

      • 12 3

      • Piękny wiersz

        • 2 1

    • i będzie jak z "regio" (2)

      Pociąg do Elblaga z przesiadką w Malborku, bo oba składy finansowane przez innego, samorządowego "impotenta", "niedasia".

      • 13 2

      • Elbląg i Gdańsk w jednym województwie! (1)

        • 5 2

        • i Lebork

          • 1 1

  • Konkurencja dobrze wpływa na koniunkturę gospodarczą ale... (5)

    To PKP remontuje głównie tory, wyznacza szlaki i utrzymuje tory - żadna prywatna spółka nie weźmie za to odpowiedzialności bo chodzi o środki publiczne państwa. To PKP winna zarządzać tak jak w Niemczech Deutsche Bahn bierze odpowiedzialność za całokształt kolei publicznych także tych prywatnych, także logistyki przeładunków, także maszyn kolejowych, etc,etc - tu chodzi o publiczne koleje państwowe i pełen dyktat państwa , nie zaś szarogęszenie się przewoźników. Żaden prywatny przewoźnik nie zaciągnie kredytu ponad jego siły i możliwości - od tego jest rola spółki państwowej

    • 31 10

    • Ale się uśmiałam ... (2)

      Kolej wyznacza nowe szlaki? Chyba żyjesz w innych czasach niż teraźniejszość. Od lat 90. XX w. kolej likwiduje połączenia. Pamiętam jak za Komuny jeździłam w ojcem pociągiem na wieś na Mazowszu. Wtedy pociąg osobowy dalekobieżny zatrzymywał się we wsi Kurpie. Spróbuj teraz dojechać pociągiem do Ostrołęki czy np. Białegostoku. Obecnie można dojechać do tych miast ale z przesiadkami w Warszawie Wschodniej.

      • 8 0

      • pozdrowienia dla Kurpsianki

        Ja pamiętam jak podróż z Ostrołeki do Gdańska zajmowała 11 godzin właśnie pociągiem.

        • 0 0

      • Bo nie mieliście samochodu. Też tak miałem. Dzisiaj alternatywą jest(niestety) samochód. Też kiedyś za komuny jeździłem w tamte rejony pociągiem. Dzisiaj nawet gdyby taki istniał to i tak wybrałbym samochód. Wiele z linii zostało zlikwidowanych z powodu rentowności gdyz zdarzało się zwłaszcza w tamtych stronach, ze pociągi woziły powietrze.

        • 0 0

    • matik

      Właścicielem linii 250 jest SKM. Usamorządowienie oznacza przejęcie także torów i sieci.

      • 4 0

    • No tak ....

      a u nas PKP zostaje deweloperem, bo ktoś chce zarobić. Zamiast rozwijać kolej bawi się w budowlankę.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane