• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przez 15 lat bez konkurencji?

Michał Brancewicz
4 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru. Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru.

Urząd Marszałkowski przymierza się do zawarcia w 2021 roku długoterminowego kontraktu na obsługę linii kolejowej na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork. Do tej pory taka umowa była zawierana na rok, a najbliższa będzie na trzy lata. Czy to oznacza, że w Trójmieście pojawi się konkurencja dla SKM, czy raczej spółka będzie miała w końcu szansę na rozwój?



Na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiło się wstępne ogłoszenie dotyczące świadczenia usług kolejowych na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa). Umowa miałaby zostać zawarta na 15 lat, począwszy od grudnia 2021 roku.

- Nie kierujemy tego ogłoszenia do konkretnego przewoźnika, tylko do całego rynku przewozów kolejowych. Oczywiście w tym momencie jeszcze nie wiemy jaka będzie sytuacja za trzy lata, ale już teraz deklarujemy chęć podpisania umowy długoterminowej - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport kolejowy na Pomorzu.
Ogólne ogłoszenie zostanie jeszcze uszczegółowione m.in. o kryteria taborowe, jakie będzie musiał spełniać przyszły wykonawca przewozów.

Na razie umowy na 3 i 4 lata



To zupełnie nowe podejście samorządowców do organizacji przewozów kolejowych w regionie. Od uruchomienia w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej umowy na obsługę połączeń na SKM i PKM był podpisywane zaledwie na rok. Dopiero najbliższy kontrakt, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia został wydłużony na 3 i 4 lata, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


- Trwają ostateczne negocjacje z przedstawicielami SKM i Przewozów Regionalnych. W czwartek chcemy być gotowi do podpisania umów - zapowiada Świlski.
Warto przypomnieć, że w nowym kontrakcie ok. 30 proc. połączeń na trasie PKM przejmą PR, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM. Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów.

Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM



Jednak dopiero długoterminowa umowa może zmienić jakość przewozów kolejowych w Trójmieście. W jaki sposób?

- Dysponując kontraktem na 15 lat, przewoźnik będzie miał w końcu szansę na prawdziwy, a nie pozorowany rozwój: przede wszystkim duże inwestycjenowy tabor - mówi Paweł Rydzyński, ekspert rynku transportowego ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Czy długa umowa może skusić innego niż SKM przewoźnika do pojawienia się w Trójmieście.

- Tego bym się nie spodziewał. Musiałby on dysponować taborem w postaci kilkudziesięciu składów, rozbudowanym zapleczem technicznym i ogromnym zespołem ludzi. Czyli wszystkim tym, czym dysponuje dziś SKM - przyznaje Rydzyński. - Oczywiście nie jest wykluczone, że za trzy lata pojawi się w Trójmieście jakiś wielki zagraniczny koncern z dużym kapitałem, ale to raczej mało prawdopodobne.

Samorząd chce mieć spółkę przewozową



Nie należy zapominać, że samorząd województwa od dawna stara się zostać większościowym właścicielem spółki PKP SKM. Wydłużenie kontraktu na przewozy do 15 lat ma być kolejnym gestem pokazującym kolejarzom z Warszawy, jak bardzo władzom Pomorza na tym zależy.

- Większość województw, które powołały własne spółki przewozowe, jak np. Koleje Dolnośląskie, tworzyły je od zera. ale np. największa kolejowa spółka w Polsce, której właścicielem jest samorząd, czyli Koleje Mazowieckie, powstała na bazie tamtejszego oddziału Przewozów Regionalnych. Także w przypadku Pomorza trudno wyobrazić sobie, by w momencie tworzenia własnej spółki, choć częściowo nie skorzystać z potencjału SKM - uważa ekspert ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • Proponuję dożywotnio z zapewnionym dziedziczeniem. (12)

    Co za cymbały.

    • 167 18

    • "Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM" (2)

      wystarczy żeby były kolejki na czas i SKM zdechnie

      wydłużyć czas pracy prezesa każdego dnia o sumę spóźnień skm, jak postoi na peronie czekając aż będzie mógł iść do domciu, to szybko się weźmie do roboty

      • 48 2

      • Nie przedłużać umowy (1)

        Jezeli SKM nie chce wpuścić samorządu jako inwestora to pogonić dziadostwo.

        Przygotować się na obsługę przez Samorząd z nową spółka. Bez umowy SKM ogłosi upadłość. Wykupić infrastrukturę upadającej SKM. Temat zalatwiony.

        • 14 2

        • To ma sens ale tylko jeżeli docelowo skończy się pełną integracją taryfową w całym trójmieście. Wtedy nawet publika mogłaby poprzeć takie ultimatum i przełknąć nawet czasowy brak SKM. W przeciwnym razie nikt sobie na to nie pozwoli.

          Więc najpierw trzeba zaplanować docelową organizację wspólnego transportu w całej aglomeracji co przy obecnych animozjach czy układach interesów wydaje się nierealne choć bardzo oczekiwane społecznie.

          • 5 0

    • "układ" wiecznie żywy....aby było jak było

      • 15 2

    • Przecież tak właśnie jest teraz...

      • 1 0

    • to dlaczego nikt nie startował na konkursy na okres 1 roku? (1)

      • 0 0

      • bo nikt nie wywali setek milionów na inwestycje w firmę, która jest zależna od woli politycznej po raptem roku przychodów

        • 3 0

    • Ponad 40lat SKM to za malo (4)

      ...czasu aby wymienić tabor. Z pewnością przez dodatkowe 15lat coś się zmieni.

      Normalnie SKM jak polski rząd, zaskoczony, że mamy 100lecie niepodległości. Jednych i drugich tylko pogonić.

      • 18 1

      • (3)

        Zmieni się, bo mając 15 lat pewnego finansowania, mogą wziąć lepsze pożyczki na zakup taboru

        • 3 4

        • (2)

          A przez 40 lat nie wymienili taboru, bo....?

          • 6 3

          • (1)

            Lol umiesz czytać? Roczne kontrakty?

            • 1 1

            • Sam jesteś LOL

              "Od uruchomienia w 2015 roku", mistrzu czytania ze zrozumieniem. Czyli dopiero od trzech lat są roczne kontrakty.

              • 0 0

  • Tyle lat a problemy cały czas te same... (6)

    Opóźnienia, fetor w przedziałach, brud i menele, niemiła obsługa, idiotyczne taryfy biletowe. I nie zmienia się nic...

    • 200 9

    • (1)

      ceny biletow za te 'udogodnienia' rosna

      • 25 1

      • Ceny za wszystko rosna i jeszcze urosna jak podniosa ceny za nasz za*ebisty prad z wegla. Do kogo bedziesz mial wtedy pretensje?

        • 0 0

    • Zapomniałeś o naćpanych dopalaczami sebixach, w barwach pewnego klubu piłkarskiego z Gdyni, którzy po godzinie 20;00 są utrapieniem w pociągach na odcinku od Gdyni do Wejherowa...

      • 19 7

    • Usamorządowienie SKM teraz?!

      Oczywiście zwalimy na PiS, "Warszawa blokuje" - ciemnotaa kupi to.
      Panie Struk, co żeś Pan robił w "złotych latach" Tuska i Kopacz, kiedy PKP (w tym SKM) były w Waszych rękach?

      • 10 3

    • (1)

      "fetor w przedziałach, brud i menele, niemiła obsługa" - witamy w Polsce.

      • 5 2

      • SKM-ka to zwierciadło narodowe

        • 6 1

  • To jakaś paranoja (4)

    Zarząd się cieszy że mają zapewniony spokój do emerytury.

    • 143 3

    • Wiecie ale tak szczerze (1)

      Jak kolejki będą się spóźniały to niby jak ten nowy przewoźnik ma jeździć na czas jak ma wyprzedzić spóźniony SKM ludzie myślcie trochę

      • 0 2

      • Ma wykonywać zadania zlecone przez Urząd Marszałkowski - te same co teraz SKM i zamiast SKM. Chociaż skoro tory są SKM, to kiepska sprawa.

        • 1 0

    • Dlaczego ?? (1)

      Bilet rozj***nym pociągiem z Pruszcza do Gdansk Oliwa kosztuje 6,5 zł (ok. 20 km) przy średnich zarobkach 3600 zł na rękę w Gdansku. A taki sam bilet nowoczesnym metrem w Chinach kosztuje 2,2 zł przy zarobkach 4500 zł na rękę ? :)

      • 3 0

      • Ja Ci radzę, szybciutko przenieś się do Chin.

        • 2 2

  • (4)

    Przy kontakcie na 15 lat SKM będzie miała w du...ie zapewnienie bezpieczeństwa i jakości więc to raczej nie najlepszy pomysł

    • 160 11

    • Kontrakt można zerwać (2)

      Będzie kapitał, będzie szansa na zmianę. Przez 15 lat nikt nie chciał o tym myśleć. Samorząd województwa chciał dostać SKM jako laurkę.

      • 6 6

      • A do czego doprowadziła polityka SKM? (1)

        Przepraszam ale jak to się stało, że przez tyle lat SKM nie zrobiła ze swoim taborem nic?
        Żadnych dotacji z Unii? W całej Polsce kupują ale nie tutaj, jak to możliwe? Jak jej władze wyobrażają sobie kolejnych 10 - 15 lat przy założeniu, że samorząd nie podpisze długoterminowej umowy? Zamierzają czekać aż ten tabor których bądź co bądź ich utrzymuje rozpadnie się ze starości? Odpowiedź na te pytania jest prosta; mają to w d... i chcą tylko doczekać do emerytury, albo po prostu myślą, że jakoś to będzie.

        • 7 0

        • Dotacje unijne

          Były ale dawno temu.

          • 0 0

    • Zrozum, ze w poprzednich przetargach SKM byla jedynym oferentem. Do kogo masz pretensje?
      Nikt nie bedzie sie ladowal w kontrakt na rok, gdzie musi zainwestowac kilkaset milionow na tabor. 15 letni kontrakt daje nadzieje, ze oferentow bedzie wiecej. Chociaz i tak trudno mi w to uwierzyc.

      • 1 0

  • Polityka urzedu (3)

    Zdusić lokalną spółkę. A potem oddać usługi gdziekolwiek.

    • 31 25

    • Która to spółka (2)

      Jest tą lokalną? Bo SKM to część grupy PKP i należy do Warszawy, w Gdyni ma tylko siedzibę.

      • 13 0

      • O to to

        • 5 0

      • a podatki? gdzie są odprowadzane? nie tam gdzie siedziba?

        • 1 1

  • (5)

    Bezproblemowe ta są te cymbały co malują te pociągi a sok są opłacani i nigdy nie mogą ich zlapac

    • 35 2

    • (4)

      W SKM nie ma SOK, tylko jakaś firma ochoniarska co zatrudnia dziadów z PFRON i ZBWIDu i jakieś dziunie. Ci pracownicy nie mają szans w starciu z wysportowanymi małolatami. Boją się interweniować.

      • 4 3

      • (3)

        To jak SKM dba o bezpieczeństwo podróżnych, mieliśmy okazję się przekonać kilkanaście dni temu, kiedy jakiś psychol zatłukł pasażera na śmierć. Tej tragedii można było uniknąć gdyby pojawił się na czas patrol SOK, albo nawet ci komiczni ochroniarze. Sam byłem latem świadkiem jak po pociągu biega d**il z maczetą i pomimo że był tam monitoring nie było żadnej reakcji służb. Te kamery w pociągach to chyba atrapy, albo nikt w nie nie patrzy. Tak samo z graficiarzami, wypaćkany pociąg też pojedzie, więc nad czym tutaj się spuszczać? Czekać tylko aż do SKM-ki wpadnie jakiś Mahmud z karabinem i będzie masakra. No ale po co zapewniać bezpieczeństwo, skoro można tylko udawać, że się je zapewnia. Litości nie ma tylko dla tych, którzy się zagapią i pojadą jedną stację za daleko i trafią na kontrolerów, wtedy nie ma zmiłuj...

        • 6 7

        • "Te kamery w pociągach to chyba atrapy, albo nikt w nie nie patrzy." (2)

          One rejestrują obraz do późniejszego wykorzystania/przeglądania, a nie transmitują online do jakiegoś centrum monitoringu.

          • 2 2

          • (1)

            Jak kogoś zabiją to późniejsze wykorzystanie i przeglądanie i tak mu nie pomoże. Z tego co widzę to kierownik pociągu z przodu w kabinie ma podgląd i jak coś zauważy to ma łącze radiowe z SOKistami i tak to powinno działać. Ale pracownicy SKM mają to w d*pie.

            • 3 3

            • Kierownik nie ma żadnego łącza, jedynie może sobie zadzwonić, jak każdy z nas.a czy i kiedy tam ktos odbierze, to inna sprawa...

              • 1 1

  • Czy urząd wojewódzki szanuje pasażerów skazując ich na 15 lat z SKM? (6)

    Codziennie pasażer narzeka na SKM i tak przez 15 lat dalej....

    • 114 13

    • (3)

      Narzeka, narzeka... a jak ją przejmie będzie chwalił wniebogłosy!

      • 2 4

      • No tak (2)

        Bo wtedy będzie bardziej dbać się o jakość i pasażerów. PKP ma to w (_. _) co widać nawet w Intercity.

        • 2 1

        • (1)

          Dla skm lekiem moze byc tylko konkurencja. Juz widac jak sie ozywili gdy podzielono tort pkm. Odsanie im na 15 lat przewozow.. Matko Bosko, toc to bedzie skansen i taborowy i mentalny! Nie idzcie ta droga !

          • 6 2

          • Przecież taka umowa to konkretne wymagania dla przewoźnika. Nie będzie mógł sobie pozwolić na dalsze wożenie En57

            • 2 0

    • Marszałkowski nie Wojewódzki

      • 0 0

    • to kolejne 15 lat z buta ta sama trase :)

      • 0 0

  • Konkurencja musi być (5)

    Taryfiarze mają ubera co jezdzi nielegalnie-ale mają a skm to ma konkurencje w pendolino i jakimś tlk. Pojawienie się rywala powoduje i frustrację ale zarazem pobudza pobiedziec do zmian, do konkurowania...może puścić tramwaje na tory skm, np. taką 105... bedzie chociaż ta sama epoka standardu i technologii

    • 66 11

    • (2)

      Uber jeździ legalnie - poznaj najpierw temat zanim się wypowiesz.

      • 9 4

      • jeździ legalnie, ale pasażerów zarobkowo już przewozi nielegalnie (1)

        można za to wyłapać 8 tys zł kary. Podobna sytuacja jest gdybyś przewoził towar zarobkowo ciężarówką bez licencji na przewóz rzeczy. Głupio nie głupio taki mamy klimat - poznaj temat zanim się wypowiesz bo tego ci nie powiedzą na szkoleniu ubera a jak wpadniesz to się na ciebie wypną.

        • 3 3

        • a abonament rtv płacisz, bo te licencje to podobny poziom absurdu

          mam prawo jazdy i mogę ludzi wozić do woli, ale jak ktoś mi da złotówkę to jestem przestępcą...

          • 5 1

    • Taksiarze

      mają problem ale tak to jest w życiu. Dla konsumenta uber to super sprawa. Bo to jest przesada, że taksa z Oliwy do śródmiescia kosztuje 50 zeta. Ja kumam, że mają firmy, koszty, zusy ale musza się odnaleźć w tej sytuacji albo zmienić pracę. Tak samo z skm, konkurencja wymusza zmiany, zwiększa wymagania. Jednak ja w tym układzie nie widzę szans. To nie stragan z kapustą, że pyk nagle znajdzie się ktoś z kapitałem i zapleczem. Jedynie dobre skonstruowanie umowy pozwoli na jakieś zmiany. Choć czarno to widzę

      • 1 0

    • Lepiej ręczne drezyny

      • 1 0

  • Tak jak zkm Lisicki topi spółkę żeby za pare parenaście lat ją oddać za groszę (1)

    najpierw spółkę się topi okrada się z drogich przetargów typu Renoma 22 mln zł za 3 lata kontroli biletów gdzie usługa taka warta jest może 6-7 mln zł znajomy dostał przetarg spółka straciła kasę potem nie ma pieniedzy na podwyżki więc pracownicy odchodzą ( kierowca autobusu zarabia 10 zł za h w Gdąńsku nie ma ludzi do pracy) następnie rozpisuje się przetargi na obsługe Lini sprzatanie chodzi o to by ze spółki wyprowadzić kolejne miliony bo przecież wszystko jest mega drogie znowu nie ma pieniędzy .... na koniec już wszystko jest takj nierentowne że oddaje się za bezcen milionowe przedsiębiorstwo zkm. Topienie zkm trwa to jest zagrywka specjalna i głowny cel Pana Lisickiego na zniszczenie sprzedanie oddania wyprowadzenie kasy ma aż 5 lat- kolezka Adamowicza przeniesiony karnie do zkm po aferach z mieszkaniami tam prawie trafił trafił za kraty tutaj też zaczął niszczyć

    • 69 12

    • Polecam Ci otworzyć Słownik Języka Polskiego.

      Zacznij korzystać ze znaków typu przecinek, myślnik, kropka. To pomoże wielu, wielu ludziom zrozumieć co chcesz przekazać ;)

      • 7 4

  • Czyli dalej stare wagony składy i spóźnienia notorycznie (2)

    • 59 7

    • EN57 forever!

      • 4 0

    • a ja lubię ten klimacik spóźnień i smrodu, ma to swój urok

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane