• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przez 15 lat bez konkurencji?

Michał Brancewicz
4 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru. Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru.

Urząd Marszałkowski przymierza się do zawarcia w 2021 roku długoterminowego kontraktu na obsługę linii kolejowej na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork. Do tej pory taka umowa była zawierana na rok, a najbliższa będzie na trzy lata. Czy to oznacza, że w Trójmieście pojawi się konkurencja dla SKM, czy raczej spółka będzie miała w końcu szansę na rozwój?



Na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiło się wstępne ogłoszenie dotyczące świadczenia usług kolejowych na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa). Umowa miałaby zostać zawarta na 15 lat, począwszy od grudnia 2021 roku.

- Nie kierujemy tego ogłoszenia do konkretnego przewoźnika, tylko do całego rynku przewozów kolejowych. Oczywiście w tym momencie jeszcze nie wiemy jaka będzie sytuacja za trzy lata, ale już teraz deklarujemy chęć podpisania umowy długoterminowej - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport kolejowy na Pomorzu.
Ogólne ogłoszenie zostanie jeszcze uszczegółowione m.in. o kryteria taborowe, jakie będzie musiał spełniać przyszły wykonawca przewozów.

Na razie umowy na 3 i 4 lata



To zupełnie nowe podejście samorządowców do organizacji przewozów kolejowych w regionie. Od uruchomienia w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej umowy na obsługę połączeń na SKM i PKM był podpisywane zaledwie na rok. Dopiero najbliższy kontrakt, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia został wydłużony na 3 i 4 lata, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


- Trwają ostateczne negocjacje z przedstawicielami SKM i Przewozów Regionalnych. W czwartek chcemy być gotowi do podpisania umów - zapowiada Świlski.
Warto przypomnieć, że w nowym kontrakcie ok. 30 proc. połączeń na trasie PKM przejmą PR, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM. Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów.

Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM



Jednak dopiero długoterminowa umowa może zmienić jakość przewozów kolejowych w Trójmieście. W jaki sposób?

- Dysponując kontraktem na 15 lat, przewoźnik będzie miał w końcu szansę na prawdziwy, a nie pozorowany rozwój: przede wszystkim duże inwestycjenowy tabor - mówi Paweł Rydzyński, ekspert rynku transportowego ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Czy długa umowa może skusić innego niż SKM przewoźnika do pojawienia się w Trójmieście.

- Tego bym się nie spodziewał. Musiałby on dysponować taborem w postaci kilkudziesięciu składów, rozbudowanym zapleczem technicznym i ogromnym zespołem ludzi. Czyli wszystkim tym, czym dysponuje dziś SKM - przyznaje Rydzyński. - Oczywiście nie jest wykluczone, że za trzy lata pojawi się w Trójmieście jakiś wielki zagraniczny koncern z dużym kapitałem, ale to raczej mało prawdopodobne.

Samorząd chce mieć spółkę przewozową



Nie należy zapominać, że samorząd województwa od dawna stara się zostać większościowym właścicielem spółki PKP SKM. Wydłużenie kontraktu na przewozy do 15 lat ma być kolejnym gestem pokazującym kolejarzom z Warszawy, jak bardzo władzom Pomorza na tym zależy.

- Większość województw, które powołały własne spółki przewozowe, jak np. Koleje Dolnośląskie, tworzyły je od zera. ale np. największa kolejowa spółka w Polsce, której właścicielem jest samorząd, czyli Koleje Mazowieckie, powstała na bazie tamtejszego oddziału Przewozów Regionalnych. Także w przypadku Pomorza trudno wyobrazić sobie, by w momencie tworzenia własnej spółki, choć częściowo nie skorzystać z potencjału SKM - uważa ekspert ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • Czyli dalej stare wagony składy i spóźnienia notorycznie (2)

    • 59 7

    • a ja lubię ten klimacik spóźnień i smrodu, ma to swój urok

      • 1 1

    • EN57 forever!

      • 4 0

  • ...

    Zaczekam te 15 lat, ale później liczę, że będzie już zawsze na czas i w komfortowych warunkach.

    • 2 5

  • Bardzo dobrze

    Miejmy nadzieje, że zarząd SKM po podpisaniu umowy nie będzie dalej spał tylko weźmie się za porządne zakupy taboru, bo jak odwiedzają mnie znajomi z Warszawy czy chociażby Poznania to wstyd jak wsiadamy do rozsypującej się jednostki sprzed 40lat. Chyba jesteśmy ostatnim województwem z takim skansenem. Teraz byłbym w stanie zrozumieć brak inwestycji w tabor, bo jak tu inwestować, skoro się nie wie czy za rok ktoś inny nie przejmie obsługi.

    • 1 4

  • Przecież glosowaliscie na PO w Sejmiku.

    Po co teraz oburzenie, że chcą sobie zrobić dobrze na 15 lat?

    • 11 5

  • Sądzę, że długoterminowy kontrakt to dobry pomysł, ale...

    Z warunkiem jego wcześniejszego rozwiązania w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków. To właśnie krótkie kontrakty zniechęcały konkurencję dając monopol na przewozy dla skm. Czas na zmianę przewoźnika.

    • 5 1

  • Dziwne pytanie w artykule.

    Przeciez teiretycznie to konkurencja jest motorem rozwoju a więc konkurs i nowy przewoźnik jest pożądany. To długość kontraktu jest bardziej istotna bo motywuje do inwestycji.

    • 4 0

  • Tak jak zkm Lisicki topi spółkę żeby za pare parenaście lat ją oddać za groszę (1)

    najpierw spółkę się topi okrada się z drogich przetargów typu Renoma 22 mln zł za 3 lata kontroli biletów gdzie usługa taka warta jest może 6-7 mln zł znajomy dostał przetarg spółka straciła kasę potem nie ma pieniedzy na podwyżki więc pracownicy odchodzą ( kierowca autobusu zarabia 10 zł za h w Gdąńsku nie ma ludzi do pracy) następnie rozpisuje się przetargi na obsługe Lini sprzatanie chodzi o to by ze spółki wyprowadzić kolejne miliony bo przecież wszystko jest mega drogie znowu nie ma pieniędzy .... na koniec już wszystko jest takj nierentowne że oddaje się za bezcen milionowe przedsiębiorstwo zkm. Topienie zkm trwa to jest zagrywka specjalna i głowny cel Pana Lisickiego na zniszczenie sprzedanie oddania wyprowadzenie kasy ma aż 5 lat- kolezka Adamowicza przeniesiony karnie do zkm po aferach z mieszkaniami tam prawie trafił trafił za kraty tutaj też zaczął niszczyć

    • 69 12

    • Polecam Ci otworzyć Słownik Języka Polskiego.

      Zacznij korzystać ze znaków typu przecinek, myślnik, kropka. To pomoże wielu, wielu ludziom zrozumieć co chcesz przekazać ;)

      • 7 4

  • gnojki

    ostatanio jak podnosili ceny na bilety to mialo byc na nowy tabor - gnoje zaklamane 1 nowy pociag od 50 lat

    • 8 0

  • opóźnienia

    Najpierw niech skm ogarnie sie z opóźnieniami, codziennie rano wszystkie skm opóźnione

    • 8 0

  • Znowu puste pociagi (1)

    Puszcza do Tczewa 9 pociagow w ciagu dnia ktore beda wozily powietrze. Bo kto kupi bilet miesieczny na przewoznika ktory ma tak malo poczaczen. A kupienie dwoch biletow na SKM i PR to kompletnie nieoplacalne, wspolny bilet zlikwidowano.

    • 20 2

    • Marszalku!

      Marszałkowi urzędnicy znają się na transporcie kolejowym bo z okien widzą pociągi.
      Zabrać urzędasą samochody służbowe i po kilku tygodniach mamy dobrą sprawna komunikacjie!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane