• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przez 15 lat bez konkurencji?

Michał Brancewicz
4 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru. Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru.

Urząd Marszałkowski przymierza się do zawarcia w 2021 roku długoterminowego kontraktu na obsługę linii kolejowej na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork. Do tej pory taka umowa była zawierana na rok, a najbliższa będzie na trzy lata. Czy to oznacza, że w Trójmieście pojawi się konkurencja dla SKM, czy raczej spółka będzie miała w końcu szansę na rozwój?



Na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiło się wstępne ogłoszenie dotyczące świadczenia usług kolejowych na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa). Umowa miałaby zostać zawarta na 15 lat, począwszy od grudnia 2021 roku.

- Nie kierujemy tego ogłoszenia do konkretnego przewoźnika, tylko do całego rynku przewozów kolejowych. Oczywiście w tym momencie jeszcze nie wiemy jaka będzie sytuacja za trzy lata, ale już teraz deklarujemy chęć podpisania umowy długoterminowej - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport kolejowy na Pomorzu.
Ogólne ogłoszenie zostanie jeszcze uszczegółowione m.in. o kryteria taborowe, jakie będzie musiał spełniać przyszły wykonawca przewozów.

Na razie umowy na 3 i 4 lata



To zupełnie nowe podejście samorządowców do organizacji przewozów kolejowych w regionie. Od uruchomienia w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej umowy na obsługę połączeń na SKM i PKM był podpisywane zaledwie na rok. Dopiero najbliższy kontrakt, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia został wydłużony na 3 i 4 lata, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


- Trwają ostateczne negocjacje z przedstawicielami SKM i Przewozów Regionalnych. W czwartek chcemy być gotowi do podpisania umów - zapowiada Świlski.
Warto przypomnieć, że w nowym kontrakcie ok. 30 proc. połączeń na trasie PKM przejmą PR, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM. Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów.

Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM



Jednak dopiero długoterminowa umowa może zmienić jakość przewozów kolejowych w Trójmieście. W jaki sposób?

- Dysponując kontraktem na 15 lat, przewoźnik będzie miał w końcu szansę na prawdziwy, a nie pozorowany rozwój: przede wszystkim duże inwestycjenowy tabor - mówi Paweł Rydzyński, ekspert rynku transportowego ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Czy długa umowa może skusić innego niż SKM przewoźnika do pojawienia się w Trójmieście.

- Tego bym się nie spodziewał. Musiałby on dysponować taborem w postaci kilkudziesięciu składów, rozbudowanym zapleczem technicznym i ogromnym zespołem ludzi. Czyli wszystkim tym, czym dysponuje dziś SKM - przyznaje Rydzyński. - Oczywiście nie jest wykluczone, że za trzy lata pojawi się w Trójmieście jakiś wielki zagraniczny koncern z dużym kapitałem, ale to raczej mało prawdopodobne.

Samorząd chce mieć spółkę przewozową



Nie należy zapominać, że samorząd województwa od dawna stara się zostać większościowym właścicielem spółki PKP SKM. Wydłużenie kontraktu na przewozy do 15 lat ma być kolejnym gestem pokazującym kolejarzom z Warszawy, jak bardzo władzom Pomorza na tym zależy.

- Większość województw, które powołały własne spółki przewozowe, jak np. Koleje Dolnośląskie, tworzyły je od zera. ale np. największa kolejowa spółka w Polsce, której właścicielem jest samorząd, czyli Koleje Mazowieckie, powstała na bazie tamtejszego oddziału Przewozów Regionalnych. Także w przypadku Pomorza trudno wyobrazić sobie, by w momencie tworzenia własnej spółki, choć częściowo nie skorzystać z potencjału SKM - uważa ekspert ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • ...

    Zaczekam te 15 lat, ale później liczę, że będzie już zawsze na czas i w komfortowych warunkach.

    • 2 5

  • Genialne (1)

    Zróbmy SKM monopolistą i dzięki temu podniesiemy jakość usług. Tak samo jak z ZUS, państwową służbą zdrowia, etc. Wyborne!

    • 9 0

    • Skm jest monopolistą.

      To włażnie temu służyły krótkie kontrakty. Przy dłuższym może będzie konkutencja.

      • 0 1

  • nie namawiajcie już więcej ludzi na transport publiczny

    ok?

    • 4 1

  • Jak wracam z niemiec

    Gdzie jeżdżę sbahnem lub ubahnem
    to wydaje mi się, że w Trójmieście panuje epoka kamienia łupanego!

    • 9 2

  • Nawet gdyby im dać kontrakt na 200 lat to i tak będą dalej jeździły stare kilkudziesięcioletnie składy

    Do tego często brudne, spóźnione i bez klimatyzacji

    • 8 0

  • Klienci jako zło konieczne

    Pasażerowie przez obsługę są traktowani jak zło konieczne. Gdy chciałam kupić bilet na początku pociągu to pani mówi mi, że może mi mandat wystawić, bo jadę bez biletu. Katastrofa jakas. Od tamtego momentu, gdy poruszam się po Gdańsku, to nawet jak muszę z Oliwy do Śródmieścia jechać, to wybieram tramwaj albo autobus, wolę kilka razy dłużej jechać niż wsiąść do SKM. Ich zachowanie pokazuje, że najwidoczniej nie potrzebują pasażerów.

    • 7 0

  • tak wcale nie kieruja tego do SKM

    tak jak bodaj na PKM też nie kierowali do SKM, tyle ze warunki praktycznie eliminowały konkurencję

    • 2 0

  • Słupsk, Bytów, Chojnice- też łożą na miasto wojewódzkie a nawet dojechać tam niedługo nie będą mogły. (2)

    a w gdańsku zawsze słyszy się roszczenia, i zarzuty na słoiki.

    • 8 0

    • Z Bytowa to już żaden pociąg nie jeździ. (1)

      "Kolejową komunikację pasażerską w Bytowie zlikwidowano w 1991 roku.

      W 2008 z dworca w Bytowie wyruszył specjalny pociąg „Transcassubia”, który zawiózł bytowskich Kaszubów na X Zjazd Kaszubów do Gdańska. 4 lipca 2009 z okazji XI Zjazdu Kaszubów pociągi specjalne „Transcassubia” przywiozły uczestników z Helu, Gdyni i Chojnic. W lipcu 2012 z dworca kolejowego w Bytowie wyruszył kolejny pociąg specjalny „Transcassubia” na XIV Zjazd Kaszubów do Sopotu. W sezonie letnim 2016 Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych uruchomiło w dni wolne od pracy połączenie pasażerskie z Lipuszem. "

      I to na tyle.

      • 1 0

      • Regularne pociągi pasażerskie przestały dojeżdżać do Bytowa w 1993 roku (od strony Lipusza).

        • 0 0

  • Niech się za robotę wezma

    Nieroby

    • 2 0

  • Proponuje następujące rozwiązanie

    Jak SKM nie zgodzi się na usamorządowienie należy przestać dopłacać do przejazdów na trasie Gdańsk-Wejherowo.

    SKM zbankrutuje w kilka miesięcy, a wtedy przejazdy powinien przejąć marszałek lub gminy przez które przebiega trasa. Ewentualnie gminy + marszałek.

    Inaczej nie ma szans na wspólny bilet w normalnej cenie czy prawdziwą, a nie tylko iluzoryczną wymianę pociągów

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane