• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Zarząd jeździ samochodzikami. (15)

    Nie Skm-kami. Dlatego nie są w stanie poczuć tego co my przeżywamy. Są na nasze prośby zupełnie obojętni. Ważne że kasa sie zgadza. Smutne.

    • 129 11

    • Bzdury piszesz. (9)

      Gdyby marszałek nie prowadził prywatnej wojenki z SKM już dawno byłyby nowe pociągi. Sam kupił 9 nowych i wszystkie wydzierżawił Przewozom Regionalnym. Dlaczego nie SKM? Pasażer w Trójmieście gorszy?

      • 12 14

      • Kupił regionalne (4)

        Kupił 10 (nie 9) pociągów regionalnych. Mają mniejszą liczbę drzwi ale prędkość maksymalną 160 km/h. Na SKM potrzeba czegoś dokładnie odwrotnego - dużo drzwi i prędkość maks. 100 km/h.

        • 10 1

        • A czemu kupił tylko regionalne? (3)

          • 7 4

          • bo kupił dla innej firmy - swojej (1)

            to logiczne. SKM powinna byc samorzadowa. wydzielona z PKP.

            • 15 4

            • nie, to nie jest logiczne.

              I nie kupil dla "swojej", bo nic tam jego.
              Jak dzialaja "swoje" firmy, to widzimy po innych miejskich spolkach...

              • 5 1

          • Kupił regionalne bo potrzebne były na linii PKM.

            SKM jest spółką PKP, a PKP jest bogate przecież. Samorząd może płacić za usługę przewozową, ale żeby finansować komuś pojazdy? Z jakiej racji?

            • 8 6

      • (2)

        To SKM szantażuje marszałka bo dobrze wie że nie ma żadnego wyboru. Jeśli ten nie wybierze SKM jako przewoźnika to ci poprostu zablokują tory.

        • 6 6

        • Marszałek nie ma wyboru?? (1)

          Hehe... coś tam wspominał o utworzeniu kolei pomorskich. I będzie jak z innym jego biznesem transportowym czyli Mevo.

          • 7 0

          • Nawet jak utworzy, na co bardzo liczę, to SKM nadal jest właścicielem torów i może na nich stać okoniem do końca świata.

            • 0 3

      • i brzydkie dziadostwo kupil

        a wystarczylo nie wiazac sie kontraktami z renoma przez lata 2000-2012.

        • 2 1

    • tylko własnosc prywatna ...i właściciel z imienia i nazwiska a nie żaden fundusz (3)

      .....państwowa komuna to brud, smród i mogiła ...

      • 7 6

      • Czy zapłacisz 100-150 zł za wizytę u lekarza I kontaktu? Czy zapłacisz 1000-2000 zł za m-c szkoły dla dziecka? Takie są stawki prywatne.

        • 8 0

      • kolejny utopista...

        Podmiot prywatny zrobi dokladnie to samo co SKM.
        Dlaczego zakladasz, ze "prywatny" bedzie dzialal inaczej, skoro nie musi?! Idealista jakis, czy co?
        Tym bardziej obetnie koszty, wyremontuje "szroty" i bedzie wozil po linii najmniejszego oporu.

        • 6 1

      • była prywatna. planetobus. to ja budyn zniszczyl.

        teraz widzisz jakim szkodnikiem jest gdanski samorzad? nic dla ludzi.

        • 4 0

    • Przed urzedami powinno sie zlikwidowac bezplatne parkingi albo wprowadzic płatne

      A urzędasy nie powinny mieć służbowych aut !!Albo prywatne ,albo niech korzystają a komunikacji miejskiej wtedy by się wszystko zmieniło .

      • 4 0

  • Kiedy skm pojedzie na północ Gdyni? (23)

    • 90 10

    • Jak wymalują tory. (6)

      • 18 3

      • Tory są (5)

        • 7 1

        • tylko trzeba wymalować

          • 5 2

        • (3)

          niby gdzie, przez środek Hutniczej?

          • 3 2

          • Przez tunel, który budują 50 lat już.

            • 4 0

          • od budynku poczty przy placy Konstytucji (1)

            wzdłuż Wiśniewskiego, łącznicą pod estakadą przed (!!!) Pucką, do Oksywia lub nad Unruga, w kierunku lotniska. Wiem, część to torowiska rozrządowe... Ale akurat są za 2mld pln modernizowane...

            • 3 0

            • To przez środek stadionu Bałtyku ?

              • 0 3

    • (1)

      Spytaj włodarzy miasta,od razu też o tunel na Puckiej)

      • 16 2

      • Tunel na razie nie jest potrzebny, będzie w Rumii Janowo i z niego będzie można korzystać

        • 4 2

    • Kiedy skm pojedzie na południe Gdańska?

      • 19 1

    • A po co ma jeździć (7)

      Jak nikt nie będzie tym pociągiem jeździł. Do centrum Gdyni w tym do dworca głównego dojedzie się szybciej i wygodniej autobusem niż pociągiem na około przez Chylonię

      • 4 18

      • Do Sopotu, Gdańska... (2)

        Ale po co jechać do centrum Gdyni?
        Przecież tu chodzi o dojazd z Obłuża do Sopotu i Gdańska. Pociąg byłby tu bezkonkurencyjny.

        • 14 1

        • żeby wsiąść do SKM na głównej linii (1)

          będzie szybciej niż na około przez Chylonię. No i nie liczcie na połączenie bezpośrednie i tak będziecie musieli przesiadać na pociągi na głównej linii

          • 2 1

          • Wszystko zalezy od organizacji

            Kazda rzecz mozna spieprzyc, jesli nie chce sie czegos zrobic.
            Torowisko przy poczcie jest do tego idealne, byly (sa?) tam nawet tunele prowadzace na perony i do dworca.

            • 2 0

      • pociągi nie muszą jeździć przez Chylonię (3)

        mogą wzdłuż Wiśniewskiego...

        • 1 0

        • Mogły by (2)

          ale trzeba by budować zupełnie nową linię w okolicy bazy kontenerowe, idącą w poprzek innych torów ( tych do bazy kontenerowej

          • 0 0

          • Sa na to 2mld pln

            Przyznane na przebudowe ukladu drogowo-torowego wokol portu Gdynia. Miasto uwaza, ze nic mu do tego..
            I tam da sie przejechac, tylko nie sa to torowiska szlakowe.

            • 1 0

          • nie, tam jest niedawno (5-7 lat temu) zbudowana łącznica

            której łuk okrąża elektrociepłownię nie dochodząc do Puckiej łączy sie z 723. Nie trzeba przez Chylonię a w zasadzie, przez Cisową.

            • 3 0

    • Te barwy to syf północy

      • 7 8

    • Daj spokój

      Oni ledwo obsługują to co mają teraz. SKM się od lat kurczy, a nie rozwija.

      • 6 2

    • (1)

      Na Północ najlepiej rowerem jezdzić.

      • 2 0

      • To tez trudne

        Bo estakada nie przejedziesz. Przez barierki trzeba rower przestawiac...

        • 2 0

    • opat, opat, tylko OPAT

      I tyle w temacie

      • 6 0

  • (3)

    Szukajcie a znajdziecie.Polecam skmke,oszczędność czasu i pieniędzy w dojezdzie do pracy.

    • 27 28

    • (1)

      Oszczędność czasu? To chyba ironia, biorąc pod uwagę notorycznie opóźnienia - dziś w kierunku Gdańska tylko 25 minut.

      • 10 2

      • Pomijajac takie akcje jak dzisiejsza, to na codzien nie jest az tak tragicznie. Choc fakt, pociagi bardzo czesto sa opoznione o te 5-10min. Mimo wszystko, patrzac na to jak ulice sa czasami zakorkowane, to oszczednosc czasu jest. Tylko komfort nie ten.

        • 4 0

    • pod warunkiem

      że mieszkasz 5 minut spacerkiem od stacji sam i tak samo pracujesz

      • 1 1

  • zabrać marszałkowi zarządzania SKM. (15)

    Przez lata udowodnili, że nie nadają się.

    • 67 83

    • (7)

      SKM należy do PKP A nie marszałka więc jak marszałek może nią zarządzać?

      • 43 11

      • Nie zarządza... (6)

        ale ma decydujący wpływ na jej działania. Jako organizator przewozów m. in. ustala ceny biletów i rozkład jazdy.

        • 16 15

        • Może też karać za opóźnienia (5)

          Ale to nie znaczy że powinien przewoźnikowi fundnąć nowe pociągi...

          • 11 2

          • ale może mu kazać zmniejszyć umowę o amortyzację

            użyczonego taboru.
            Jest wiele mozliwości ale samorząd, po prostu, nie chce... Bo mu wygodnie, zapłacić i mieć z głowy...

            • 0 2

          • (3)

            Nie ma fundnąć, tylko zawrzeć długoletnią umowę. To znacząca różnica. Poza tym mógłby kupić nowe pociągi i użyczyć je wykonującymi przewozy, jak to zrobił z PKM.

            • 5 2

            • No jasne, a kasę skąd weźmie? (2)

              Nie ma programu Pociąg Plus. A nawet jak by był, to i tak PiS wspierałby inne województwa, a nie Pomorze, bo tu przegrywa, więc za karę ogranicza inwestycje (np. budowa S6)

              • 4 1

              • (1)

                Kasę od Dulkiewicz niech weźmie, skoro ją stać na złote cielce dla miasta to niech kupi też nowe pociągi. No chyba że woli do własnej kieszeni więcej wziąć co już nie raz udowodniła ;)

                • 5 4

              • wiesz coś na ten temat? To szybko zgłaszaj do prokuratury, bo będziesz też oskarżony. A jak nie to zamknij durny dziób bo są granice głupoty

                • 1 2

    • .... (5)

      Jak mają zabrać Marszałkowi coś co nie jest jego i o czym nie może decydować?

      • 29 6

      • Nie decyduje? On zleca i płaci za przewozy. (4)

        • 13 7

        • Płacić, a decydować to różne sprawy (3)

          Przecież cały czas walka idzie o to by mógł decydować.

          • 10 5

          • tłumacz PISowcowi ze ziemia nie jest płaska... powodzenia (2)

            • 8 7

            • Mevo jest okrągłe

              I dobrze działa jak mòwił Kopernik

              • 9 4

            • to tak ja tłumaczyć POwcowi że globusu wojewódzwa pomorskiego to abstrakcja

              • 0 0

    • Zabrać i przekazać komu?

      PKP? Kaczyńskiemu? Marsjanom?

      • 0 0

  • Powinni wymienić 90% składów (3)

    Nie można wiele zarabiać na starych i awaryjnych składach. Przy nowych może zyskali by więcej pasażerów.

    • 59 11

    • jakie 90%?

      jak 20+ składów (czyli 10 zestawoów po 2 składy) jest nowa, mimo że na bazie starych.

      • 3 1

    • Jakaś katastrofa... w latach 70-tych to ludzie myśleli że za 50 lat to będzie kolej magnetyczna , a co jest ? odświeżone składy z lat 70-tych , które co trochę komiczne, ale są chyba bardziej niezawodne od tych nowoczesnych konstrukcji ?!

      • 1 1

    • Ale w nowych nie mieści sie tyle osob

      Co w starych

      • 0 0

  • Marszałek nie ma im dawać żadnej gwarancji (19)

    Nie od dziś wiadomo, że ta firma jest dziadoska. Niech zbankrutują, urząd Marszałkowski przejmie interes i wszystkim będzie się żyło lepiej. PRL zostanie zażegnany w przypadku kolei.

    • 82 37

    • SKM nie musi upaść (3)

      Wystarczy nie zlecić im przewozów, tylko powołać swoją firmę

      • 12 10

      • Ale ile trzeba sie narobic! (2)

        Zbudowac zaplecze, torowiska, ilu ludzi trzebaby zatrudnic. To nie tak hop, jak z autobusami...

        • 9 2

        • Można wynająć od SKM w Cisowej (1)

          Trójmiasto jest duże - nie wiem, czy czasem nie ma gdzieś nieużytkowanego terenu (np ZNTK), który można by wykorzystać

          • 2 8

          • zgadza się...

            ale to trzeba robić. A urząd ma ludzi, którzy to potrafią? PKM stoi i przebiera nogami? To forum musi mówić, że tak można?
            To jest ryzyko a ryzyka urzędnicy nie lubiejom. I wszystko cudzymi rączkami...

            • 6 1

    • Dziadostwo to uprawia marszalek (2)

      Nie dając tej umowy SKM. Gdyby ją dał to już dawno SKM kupiła y nowe pociągi.

      • 17 29

      • Sądzę,że marszałek dalej jest gotów kupić udziały w SKM... (1)

        • 13 5

        • Combino?

          • 3 1

    • znowu coś nie pasuje a tu 2020 rok nadchodzi (4)

      generalnie wystarczy się przejechać do Łodzi i zobaczyć jakie składy prezentuje regionalna kolej .....jesteśmy 100 lat za murzynami w tej kwestii

      • 19 2

      • W Łodzi ta kolej jest własnościa marszałka (3)

        tak jak w Wielkopolsce, Dolnym Śląsku, Śląsku, Małopolsce, Mazowszu. Czyli wszystkie duze ośrodki: Poznań, Wrocław, Katowice/GOP, Kraków, Warszawa maja swoje samorządowe koleje. Niestety u nas PKP sie uparło i pupa.

        • 13 1

        • Nie zlecisz przewozów

          i PKP może się upierać do woli. To są firmy założone od ZERA, a nie przejęte z majątku PKP. Marszałek może założyć swoją firmę nawet dziś

          • 4 5

        • (1)

          I nie dość, że przez wielkie D, to jeszcze goła.

          • 4 0

          • Z naciskiem

            Na to "gola"...

            • 1 0

    • Skm przynosi zyski..

      Skm przynosi zyski do PKP..

      • 14 2

    • ?

      Czy ty właśnie napisałeś ze skm zbankrutuje, firmę przejmie urząd marszałkowski i PRL zostanie zażegnany? Przecież to odwrotność zażegnania PRL-u.

      • 11 2

    • Jak idą interesy marszałkowi (1)

      świetnie widać na przykładzie MEVO...

      • 7 5

      • A co marszałek ma do mevo?

        • 7 5

    • (1)

      Właśnie marszałek to PRL

      • 5 8

      • Za czasów PRL

        Był tylko wojewoda - członek i przedstawiciel partii w terenie

        Czyli jak teraz

        • 8 2

    • Ależ to właśnie za czasów PRL jeździły wygodne i szybkie pociągi. Co 6 minut, 42 minuty do Gdyni i 4 pary drzwi od peronu.

      Wszystko zdobyczne z Berlina.

      • 3 1

  • PO w zarządzie województwa (9)

    I wszystko jasne.

    • 62 67

    • Dzwoń do Banasia (3)

      Lub do biskupa Aktimelka

      • 21 9

      • dzwonię do tuska i lewandowskiego, może sprywatyzują za złotówkę. (1)

        • 9 5

        • Albo sprzedadzą Niemcom.

          • 5 6

      • O! Zadzwonię.

        • 0 0

    • PKP ma większość w SKM... i wszystko jasne. (1)

      • 11 6

      • PISowska synekura obsadzona przez solidaruchy

        • 13 6

    • Taaa

      A towarzysz Drelich to niby skąd był? Wielki pisowski pajac pokazał już ze stocznia swoje możliwości

      • 8 0

    • Tylko Horała! Tyle już zrobił dla regionu!

      Wybudował Via Maris i obsadził asystentami zarządy państwowych spółek. Mąż stanu!

      • 9 0

    • oni to akruat chcieli dobrze

      chcieli już wykładać pieniądze, ale to PKP przyblokowało

      • 1 1

  • Będzie jak z MEVO (1)

    Spóźni się dostawa, zerwą umowę, i będziemy jeździć na dachu, jak w Indiach

    • 89 5

    • wtedy drezyny się kupi będzie oszczędnie i ekologicznie.

      • 2 1

  • Tu trzeba szukać nowego przewoźnika a tą hałastrę zwaną SKM rozpędzić na cztery wiatry. (12)

    • 104 29

    • Gdyby nie polityczna wojna marszałka.. (9)

      z SKM to już dawno byłyby nowe pociągi. Jakoś dla PR znalazł kasę na nowe składy...

      • 7 23

      • (8)

        Nie - UMarsz kupił sam te składy i jest ich właścicielem. Może je wydzierżawić komu chce. Składy dla SKM-ki byłyby własnością SKM-ki i UMarsz nie miałby nic do gadania w kwestii ich wykorzystania.

        • 24 3

        • Może kupić sobie (7)

          i wydzierżawić SKM. Co stoi na przeszkodzie?

          • 9 3

          • To,że PR jest w lwiej części marszałkowe. (4)

            W SKM masz PKP-owski beton grający jak PiS zagra i na zlecenie PiS gotów usłużnie zrobić jakąś zadymę w okresie wyborczym. Od dawna twierdzę,że w obecnym stanie SKM należy zaorać i zostawić tylko maszynistów i co najwyżej kierpociów (ale tych ostatnich też sprawdzić,czy już za bardzo nie za-PKP-betonowani).

            • 19 7

            • A jak gral w poprzednich kadencjach?

              Nawet z ministrem - zegarmistrzem.
              Raczej samorzad nie mial ochoty zajmowac sie tak przyziemna dzialalnoscia, skoro tyle kasy i zaszczytow bylo w latwiejszych dzialkach. Dopiero grozba wyborczych batow i priorytety Unii oraz dokonania innych wojewodztw pokazaly glupote takiego stanowiska.
              A glowny "macher" bryknal do senatu! Tam nadal bedzie "celeblyszczal"...

              • 7 1

            • Przypominam, że marszałek (2)

              i PO mieli 8 lat na usamorzadowienie SKM Jakoś tego nie zrobili. Przypadek?

              • 8 4

              • Propozycje składali wiele razy (1)

                To PKP z pisowskim zarządem nie było zainteresowane.

                • 1 4

              • Tak się składa...

                że rząd, zarząd PKP i marszałek w latach 2007 - 2015 to wszystko PO. Krótka pamięć widzę.

                • 5 0

          • Może

            Ale nie o to SKM walczy teraz

            • 2 0

          • Może

            Ale nie o to chodzi SKM

            • 2 0

    • SKM (1)

      Jak politycy zdecydują sie odsunąć Marszałka od decydowania o tym co będzie ważniejsze w przewozach, z miejsca okaże się że wszystko jednak daje się zorganizować.Pieniądze na nowy tabor też.

      • 5 2

      • już się sam odsunął

        bryknął do senatu.
        A Struk się teraz będzie za niego wił jak piskorz...

        • 4 0

  • Tylko usamorządowienie daje szanse na połącznie PKM i SKM oraz wspolne bilety (12)

    • 71 25

    • Ileż razy (7)

      trzeba tłumaczyć ,że PKM to nie jest przewoźnik a infrastruktura kolejowa, czyli tory, obiekty inżynieryjne,perony....oraz prowadzenie ruchu!

      • 16 3

      • Przeczytaj statut PKM (4)

        Warto...

        • 2 5

        • A niby co można tam (3)

          wyczytać oprócz tego, że to jest infrastruktura

          • 4 0

          • 3.2 (2)

            "zapewnieniu prowadzenia lub prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu
            przewozów kolejowych,"

            W każdej chwili PKM może podjąć działalność polegającą na prowadzeniu ruchu kolejowego i wykonywaniu przewozów.

            • 6 0

            • Teoretycznie (1)

              ale póki co jest to pobozne zyczenie no chyba ze będą jeździć po swoich 18 km gora-dół

              • 0 0

              • jeśli miałoby to być ominięcie "premii górskiej" na Krykulcu

                I prowadzenie składów do portu w Gdańsku, to może mogło się opłacać... Kto wie, co sie roiło w głowach kolegów tworzących PKM.
                To teoretycznie ale takie parę słów na pewno nie pojawiło się przypadkowo...

                • 3 0

      • SKM tez ma infrastrukturę (1)

        Tory, obiekty inżynieryjne, perony na linii 250 to czyje są?

        • 4 0

        • SKM-owskie

          ...tyle tylko , że SKM jest też tam operatorem, czyli przewoźnikiem wyłonionym w czymś na wzór "konkursu"

          • 4 1

    • Taa. (2)

      Jakoś ztm, zkm, mzk i inne g*wna też są usamorządowione, a nie ma wspólnego biletu. Na Śląsku 40 gmin potrafiło się dogadać w tej kwestii. Tutaj każden sobie i polityka.

      • 12 1

      • na Śląsku te 40 gmin łączy obecne specustawa metropolitalna (1)

        nikt ich nie zmusił do podziału obowiązków, wręcz przeciwnie. Natomiast 3M miało z ustawy metropolitalnej skorzystać, ale za nieposłuszeństwo wyborcze - ustawa została uchylona i zastąpiona kalką z dopiskami "w województwie śląskim"

        • 0 1

        • czyli bez kija nic nie działa

          urzędol boi się podjąc decyzje i spocić się przy użeraniu się z przewoźnikami.
          Więc kolejne pięterko stołków zbudujmy, to sie problem odepchnie.
          Od czego jest MZKGG?
          Samorządowcy nie moga się umówić? Raczej nie, bo nawet wzajemnych przewozów nie mogą uzgodnić między województwami... Co dopiero wewnątrz, gzdzie jeden drugiemu w michę boi się zajrzeć... Żeby i jemu nie zajrzeli...

          • 1 0

    • Ze zmiana na kolej aglomeracyjną w obrębie całego Trójmiasta (MZKZG) z taryfą według zasad komunikacji miejskiej a nie kolei

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane