• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: to organizatorzy imprez powinni zapewniać transport

Patryk Szczerba
25 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zatłoczone SKM-ki po imprezach masowych to nie zawsze wina przewoźnika. Często problemem okazuje się współpraca z organizatorem. Zatłoczone SKM-ki po imprezach masowych to nie zawsze wina przewoźnika. Często problemem okazuje się współpraca z organizatorem.

Tłumy na peronach i ogromny ścisk w wagonach Szybkiej Kolei Miejskiej to sytuacja powtarzająca się po zakończeniu wielu większych imprez w Trójmieście. SKM tłumaczy, że wina w większości leży po stronie organizatorów, którzy powinni zapewnić odpowiedni transport lub przynajmniej informować przewoźnika o liczbie uczestników.



Tłum na peronie po imprezie Cudawianki w Gdyni. Tłum na peronie po imprezie Cudawianki w Gdyni.
Problem powrócił po sobotniej imprezie Cudawianki, organizowanej przez Gdynię. Z opowieści naszego czytelnika wynikało jasno, że pociągów SKM było za mało.

- Nie rozumiem dlaczego podczas masowych imprez nie ma dodatkowych składów? Czy naprawdę tak trudno zorganizować dodatkowy transport zapewniający jakikolwiek komfort podróżowania? - pytał w liście do naszej redakcji.

Kto powinien odpowiadać za organizację i finansowanie transportu po dużych imprezach masowych?

Opublikowany przez nas artykuł wywołał już spore poruszenie w SKM. Przedstawiciele firmy odpierają zarzuty, twierdząc, że relacja pasażera jest przekłamana.

Nie było porozumienia

- Przede wszystkim po godz. 1 została podstawiona na wniosek dyspozytora dodatkowa kolejka w kierunku Gdańska. Była to kolejka rezerwowa. Przypominam ponadto, że latem uruchamiamy dwa pociągi kursujące w weekendy. Jeden startuje z Gdyni, natomiast drugi z Gdańska. Podobnie jak sobotni kurs - finansujemy je sami, reagując na bieżąco na sytuację na peronach - wyjaśnia Sławomir Pijet z Szybkiej Kolei Miejskiej.

Czy musi dochodzić do takich sytuacji jak w sobotę? SKM tłumaczy, że kolejek w nocy jest tyle, na ile wystarcza pieniędzy. Dodatkowe pociągi powinny być - zdaniem przedstawicieli firmy - finansowane przez organizatora. Liczy się także chęć współpracy, a tej, jak twierdzą przedstawiciele przewoźnika, zabrakło przed imprezą reklamującą powitanie lata w Gdyni.

- Nie otrzymaliśmy od organizatora Cudawianków żadnej informacji na temat szacowanej liczby uczestników, która pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniej liczby składów w nocy. Według ustawy o organizacji i bezpieczeństwie imprez masowych, takie dane powinny być gromadzone, by trafić m.in. do zarządcy infrastruktury kolejowej. Wygląda na to, że znalazły się tylko w gdyńskim ZKM, a przecież na imprezę przyjechało całe Trójmiasto - opowiada Sławomir Pijet, który dodaje, że nie było również żadnych rozmów o ewentualnym sfinansowaniu kursów dodatkowych kolejek.

Zobacz naszą relację z imprezy Cudawianki 2013

Organizatorzy sobotniej imprezy ze stowarzyszenia A Kuku Sztuka nie chcą na razie komentować całej sytuacji.

- Trwa ustalanie naszego stanowiska w tej sprawie. Do czasu pełnych wyjaśnień, wstrzymujemy się z komentarzami - wyjaśnia lakonicznie Katarzyna Smoła z działu PR Cudawianków 2013.

Warto dodać, że w ostatnim czasie do dantejskich scen dochodziło nie tylko na gdyńskich peronach. Ponad miesiąc temu jeden z naszych czytelników przysłał film, na którym przez kilkanaście minut studenci po jednej z zakończonych w ramach Juwenaliów imprez próbowali wejść do kolejki SKM na stacji Gdańsk Żabianka.

Efekt? Powybijane szyby, obrzucane butelkami wagony i ogromne zamieszanie na peronie. Firma sytuację nazywa skandalem i tłumaczy, że tak samo jak w przypadku Cudawianków nie otrzymała informacji od organizatorów, że potrzebne będą dodatkowe wagony. Co więcej, ten pociąg w ogóle nie powinien się na stacji zatrzymać.

Po Open'erze będzie inaczej

Spokojni mogą być ci, którzy chcą wracać SKM po koncertach festiwalu Heineken Open'er Festival. Dodatkowe pociągi rozwożące uczestników po koncertach zostaną sfinansowane przez organizatora. Podobne rozmowy o transporcie są już prowadzone w obliczu zbliżającego się meczu Lechii z Barceloną na gdańskim stadionie PGE Arena. Pozarozkładowe kolejki ma sfinansować miasto.

- Ściśle współpracujemy z operatorem gdańskiego stadionu. Każda impreza organizowana na obiekcie jest obsługiwana przez dodatkowe pociągi, które przede wszystkim rozwożą uczestników po zakończeniu przedsięwzięć. Nawet na ostatnie Targi Amber Expo były dostawiane pociągi. Jesteśmy zadowoleni z efektów - podkreśla Pijet.

Dodatkowe kolejki pojawiły się na torach w trakcie Euro 2012, podczas towarzyskich meczów reprezentacji Polski i spotkań Lechii. Również po koncercie Bon Jovi fani byli rozwożeni przede wszystkim przez SKM. Częstotliwość kursowania pozarozkładowych kolejek zależy od podpisywanych umów i szacunków przewoźnika oraz organizatora, co do liczby osób uczestniczących w wydarzeniach i chcących skorzystać z usług SKM.

Wynajęcie kolejki SKM dojeżdżającej do stacji w Cisowej, na trasie Gdańsk - Gdynia - Gdańsk - przy założeniu, że jeden pociągokilometr to koszt 50 zł - wynosi około 2500 zł netto.

Zobacz, jak bawiła się publiczność na sobotnim koncercie


Materiał z maja 2013 roku

Powrót z jednej z imprez odbywających się w ramach Juwenaliów ze stacji Gdańsk Żabianka zarejestrował jeden z naszych czytelników.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (188) 3 zablokowane

  • jeśli finansować ma organizator

    To przejazdy są darmowe?

    • 7 3

  • Czytam opinie "socjalistów i lewaków" i wysylam na Syberie... organizuje wesele i trzeba gosci rozwiesc (2)

    niech skm podstawi z 6 dodatkowych skladow, bo tak i koniec!!!

    • 12 0

    • A ty kim jesteś cieciu? (1)

      • 1 7

      • nie jest lewakiem ciulu

        • 1 0

  • Więcej ludzi w SKM to więcej pieniędzy dla przewoźnika

    niech ten brudas przestanie wreszcie narzekać, bo przypomina to czasy PRL-u - albo klęska nieurodzaju albo klęska urodzaju

    • 3 9

  • (1)

    Jak miasta organizuja taka wielka impreze masowa i to bezplatna, to powinni zapewnic dodatkowe autobusy i pociagi na powrot! Przeciez wiadomo, ze jak sie skonczy impreza to wszyscy masowa ida na pociag lub autobus. A tak to miasto mialo w d***e wszystko , a ludzie nie mogli nawet wsiasc do nocnego autobusu, a nastepny za 1,5h!!! Koncerty fajne, ale organizacja powrotow dla ludzi, to porazka :/

    • 10 0

    • tyle że to nie miasto jest organizatorem

      • 0 3

  • Zaraz, zaraz...

    Jak to transport finansowany przez organizatora imprezy? Przecież ci ludzie mają lub kupują bilety!

    A jeżeli nie, to przecież żniwa dla kanarków i dla SKM z mandatów!

    • 16 2

  • Gdynia odkąd pamiętam miała problemy z komunikacją nocną.

    Autobusy nocne co godzinę i tak zapchane, że ciężko wsiąść, skm-ki co 2 godziny, więc ludzie masowo wychodzą wcześniej z imprez, żeby zdążyć na kolejkę i w Sopocie na peronie robi się masakra, nie mówiąc już o jeździe w ścisku, o ile uda się w ogóle wsiąść. Potem bieg na nocny autobus w Gdyni...Tak było w czasach, kiedy chodziłam na imprezy i podejrzewam, że jest tak do tej pory. Organizatorzy Cudawianków się nie popisali, powinni byli się dogadać z skm, żeby podstawiła dodatkowe składy.Na pewno wiedzieli jak wygląda sytuacja z komunikacją publiczną w nocy.No ale to są przecież dodatkowe koszty, które nie zwrócą im się z biletów, bo wstęp był za free.

    • 12 1

  • skm (4)

    no tak skm jest tylko od brania pieniedzy od pasazera a nic w zamian

    • 4 9

    • Dokładnie. (3)

      Bilety coraz droższe, a komfort jazdy coraz gorszy, nie mówiąc już o stanie technicznym składów.

      • 2 5

      • 100 zł za miesiąc jeżdzenia z gda do gdy. przejedz za to i utrzymaj auto (2)

        • 6 0

        • Każdy jeździ tym na co go stać, albo tym co mu się bardziej opłaca, albo tym czym ma w danym momencie ochotę jechać.

          • 2 0

        • Codziennie w tyg z Gdańska do Straszyna. Dojedź tam SKM, albo ZTM. Nie będe wspominał ze dystans jest mniejszy.

          • 0 0

  • Przez niekompetencję pracowników SKM z pociągu wypadła 4 latka niezabezpieczonymi drzwioami! (1)

    Prokurator nie wsadził łobuza który nie zabezpieczył drzwi a matkę bo miała 0,5 promila alkoholu!
    Ojciec faktycznie był pijany.
    To całe SKM!
    Zawinił pracownik SKM a zamknęli matkę która wypiła zapewne małe piwo i po którym mogła by prowadzić auto w zachodniej europie.

    • 9 17

    • Moim zdaniem winę ponosi zarówno pracownik skm, który nie zabezpieczył drzwi, jak i rodzice, którzy nie upilnowali dziecka, dlatego wszyscy troje powinni za to beknąć.

      • 6 1

  • skm

    Czy SKM nie należy przypadkiem do miast Gdańsk, Sopot, Gdynia, przynajmniej w teorii więc i tak jest ''sponsorowane'' przez nie.

    • 3 4

  • pytanie czy komunikacja jest dla ludzi ? czy ma przynosić zyski ? czy z góry ma nakaz ze trzeba oszczedzac ? jezeli dostaniemy odpowiedz na te pytania to stanie sie oczywisty fakt jaki jest stosunek władzy do obywateli

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane