• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM tylko dla pełnosprawnych. Problem nie do rozwiązania?

Krzysztof Koprowski
7 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
SKM wciąż nie może zdecydować się czy będzie koleją miejską, dostosowaną do peronów wysokich, czy obsługującą także stacje podmiejskie z niskimi peronami. Z tego powodu nawet zmodernizowane jednostki wciąż są nieprzystosowane do potrzeb podróżnych. SKM wciąż nie może zdecydować się czy będzie koleją miejską, dostosowaną do peronów wysokich, czy obsługującą także stacje podmiejskie z niskimi peronami. Z tego powodu nawet zmodernizowane jednostki wciąż są nieprzystosowane do potrzeb podróżnych.

Choć zmieniają się pociągi, a perony są modernizowane jedna rzecz pozostaje niezmienna: odstęp między peronem, a wejściem do kolejki SKM. Członkowie jednego ze stowarzyszeń chcą walczyć o zmiany, Szybka Kolej Miejska rozkłada ręce: Nic nie możemy zrobić.



Takimi plakatami członkowie fundacji chcą zwrócić uwagę na problem dostępności pociągów SKM. Takimi plakatami członkowie fundacji chcą zwrócić uwagę na problem dostępności pociągów SKM.
W jednostkach serii EW-58 podłoga jest nieco wyżej niż peron, jednak brak dodatkowych stopni sprawia, że nie trzeba robić aż tak dużego kroku by wejść do pociągu. W jednostkach serii EW-58 podłoga jest nieco wyżej niż peron, jednak brak dodatkowych stopni sprawia, że nie trzeba robić aż tak dużego kroku by wejść do pociągu.
Berlińska S-Bahn (odpowiednik SKM). Tutaj wsiadanie do pojazdu nie sprawia nikomu problemu. Peron i podłoga w pociągu są idealnie dopasowane. Berlińska S-Bahn (odpowiednik SKM). Tutaj wsiadanie do pojazdu nie sprawia nikomu problemu. Peron i podłoga w pociągu są idealnie dopasowane.
Dziura pomiędzy peronem a pociągiem to stary problem. Mieszkańcy Trójmiasta znają go od ponad 40 lat, gdy z ruchu wycofano sprowadzone z Berlina jeszcze w ramach reparacji wojennych "Modraki". To do nich dostosowane zostały perony na budowanej linii SKM.

W latach 70. wycofano je, zastępując kilkoma sztukami EW-58, lecz pojazdy te okazały się skrajnie energochłonne. Dziś jest ich tylko kilka sztuk. W efekcie na tory kolei miejskiej wprowadzono całkowicie nieprzystosowane do tej funkcji składy EN-57 i EN-71, które miały kursować tylko "tymczasowo".

- W służbie mamy obecnie cztery jednostki EW-58. Prawdopodobnie przejdą one głęboka modernizację - zapewnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Sęk w tym, że nawet cztery pojazdy tego typu nie rozwiążą problemu. Tym bardziej, że SKM modernizując kolejne pojazdy udaje, że problem ten nie istnieje.

Tymczasem fundacja "Pisarze dla Pokoju/Writers for Peace" widząc brak działań trójmiejskiego przewoźnika, chce rozpocząć dyskusję publiczną na temat tego problemu.

- Chcemy, żeby SKM wziął odpowiedzialność za bezpieczeństwo peronów i przejazdów. Chodzi nam o to, żeby ta fatalna dziura między peronem a pociągiem - ponad 60 cm! - zniknęła. Chcemy, żeby w pojazdach pojawiły się rampy dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami - apeluje Izabela Filipiak, prezes Fundacji Pisarze dla Pokoju/Writers for Peace.

Szefowa fundacji zdaje sobie sprawę, że "walka z dziurą" będzie kosztowna. - Ciekawe co będzie, gdy bardziej się zacznie opłacać SKM przebudowa peronów i pociągów niż wypłacanie odszkodowań osobom, które zaznały szkody przy wsiadaniu i wysiadaniu - poturbowały się i wpadły na tory.

Jednak SKM twierdzi, że wypadków wpadnięcia między peron a tory jest bardzo mało.

- Takich zdarzeń odnotowaliśmy kilka w ciągu roku. Przy prawie 40 mln przewożonych pasażerów nie stanowi nawet promila. - odpiera zarzut Głuszek.

Co może w takim razie zrobić SKM? Najlepszym rozwiązaniem byłby podział taboru. Jego część zostałaby dostosowana do wysokich peronów w Trójmieście. Pozostałe składy, wyjeżdżające poza tory SKM-ki, gdzie perony są niskie i schody są niezbędne, wyglądałyby jak dziś.

- Tu jednak znów pojawia się problem, ponieważ wiele z naszych pociągów jeździ na trasie np. Słupsk - Tczew czyli zatrzymuje się i na niskich, i na wysokich peronach - ripostuje Marcin Głuszek.

Kolejarze twierdzą także, że w przypadku 90 proc. całego taboru, którym dysponują nie jest możliwa instalacja dodatkowych ramp, które byłyby wysuwane automatycznie na życzenie pasażera (jak w niektórych tramwajach) lub wraz z otwarciem drzwi. Wprawdzie SKM montuje specjalne rampy obsługiwane ręcznie (obecnie są w pięciu pociągach), jednak ich rozstawienia jest na tyle czasochłonne, że szybciej znajdą się chętni pasażerowie do pomocy przy wsiadaniu. Ponadto by skorzystać z ramp trzeba wpierw wejść do samego pojazdu.

Wkrótce na dworcach pojawią się plakaty sygnowane logiem fundacji Pisarze dla Pokoju. Jej członkowie będą zbierać także opowieści osób, które ucierpiały podczas wchodzenia do pociągu i publikować je na blogu pod adresem: skmtrojmiasto.blogspot.com

Opinie (221) 10 zablokowanych

  • niepełnosprawni do busów !! (1)

    po raz kolejny piszę - może moderator nie wytnie - SKM w ogłle nie jest przystosowane do przewozu niepełnosprawnych !!
    za wąskie przejścia itd. także takie rozwiązanie nie byłoby dobre zarówno dla niepełnosprawnych jaki i reszty pasażerów
    niepełnosprawni do busów;
    zresztą to jest bicie piany... myślicie, że niepełnosprani palą sie do jazdy skm...
    artykuł promuje fundacje :)

    • 4 3

    • i to jaką fundację - wystarczy przeczytać co tam za ludzie siedzą...

      • 0 0

  • "ZALEDWIE pare przypadkow w ciagu roku " (1)

    "ZALEDWIE pare przypadkow w ciagu roku " gdyby powiedziało to dziecko to bym sie nie dziwił, ale domyslam się, że pan Głuszek nie wie co mówi. Szkoda słów... SKM to to smao co ZKM jedno wielkie dno nastawione na sprzedaz biletów, a w jakich warunkach przewożą ludzi to nie jest dla nich istotne. Być może myślą, że przezwożą bydło do uboju...

    • 9 0

    • kilku ludzi na milion potyka się o krawężnik czy wali łbem o słupy czy w związku z tym należy obłożyć chodniki watą żeby się nie potłukli?

      • 0 3

  • Skandal tylko kilka przypadkow...

    o te kilka za duzo ale widac szefowie skm pozwalaja na takie kretynizmy wypowiadane publicznie, a o ilu przypadkach Głuszek nie wie?

    • 8 0

  • przecież ta przestrzeń między peronem a kolejką jest

    czasami tak szeroka że ludzie pełnosprawni muszą dosłownie skakać!

    A co z osobami, które po zimie wracają ze złamanymi nogami? ludźmi o kulach, nie mówiąc już osobach na wózkach - Zaspa, moja ulubiona... brak wind! Wszędzie "można" tylko skoro wymiana dachu w Sopocie trwa ROK to co dopiero burzenie fragmentów peronów - nie do wykonania!

    • 11 0

  • takie samo utrudnienie maja matki z dziecmi, jak wsiasc do kolejki z wozkiem, to graniczy z cudem

    • 6 0

  • są wązniejsze problemy niż niepełnosprawni (1)

    a gdzie tolerancja dla poglądów ?? i opinii

    • 1 5

    • oczywiście kolego!!! wolność, tolerancja, i inne problemy gejów są najważniejsze!!!

      duża buźka dla ciebie słodziaku;)

      • 1 0

  • I... (2)

    i się dziwicie ze pociągi są pomalowane, 90% malujących ludzi robi to dla adrenaliny i zmian w kraju jakie to one są, robią bunt temu co się dzieje z czym nie macie stawić swojej odwagi, wtargniecie się na postój(yard) bez szelestu jest w ch*j trudne a co dopiero zrobić coś co jest warte 10-30 minut pracy na strzeżonym terenie przez SOK ?
    komentujecie ze młodzież jest do du*y a sami co zrobiliście za młodu?
    komentujecie tak ze pociągi są ZDEWASTOWANE, dla mnie dzialaja a malunki nawet ich nie szpecą wole mieć taki malunek niż obsyfione.
    Głownie dążę do tego ze większość starszych osób jak i osób mających po 30 parę lat zwraca uwagę zbyt często młodzieży ze klną i takie inne, ale nie wincie ich za to tylko wincie system.
    system skłania biedniejsze rodziny do harowania nie wiadomo ile by zarobić na te utrzymanie domu jak i wykarmienie rodziny, polska jak sami wiecie to nie bogaty kraj ani żaden raj na ziemi.
    Dzieckiem nie ma się kto zając i zajmuje się tym dzieckiem ulica.
    z biegiem czasu to dziecko będzie gorsze albo dorośnie i zrozumie ze przeklinanie nie jest zaje*iste i nie jest to pelen lans, rozumiem odreagować złość ale na podwórku dzieciaki 9 letnie nawet i tak klną , i ja winie za to system!.

    Tak samo nie ma co winić policji bo wykonują to co im karze system, chociaż znam 11 osób które... zostały wkopane w szambo przez policje (Komisariat 8ke - siedlce)

    Mieszkam na osiedlu gdzie narkotyki są sporo warte nie chodzi mi o cenę tylko o to ile ludzi je zażywa.
    i wolałbym by taka młoda osoba nie zaczynała od narkotyków by zajęła się czymś konkretnym, w queens
    Wygrywa z tym graffiti (mieszkałem 3 lata)
    Podobnie jest w bronxie, brooklynie i innych ghettach

    Odbiegłem trochę od tematu co do tematu...
    Problem może będzie rozwiązany w co wątpię.
    SKM wszystko wkłada w wygląd i estetykę jak i oczyszczanie graffiti.
    Zarabiają na reklamach np. po co?
    Na 100% nie po to byście wy mieli wygodę tylko oni sami
    wiec nie dziwcie się czemu takie reklamy są pomalowane (Mi się bardziej takie graffiti podoba od samej reklamy...)
    Ostatnio gdy wracalem do głównego z sopotu (wyścigi) jakos po 22..
    Byla kobieta niepełno sprawna i jej opiekun, opiekun byl wyczerpany i poprosił kolejarza by jej pomógł, kolejarz powiedział ze on wykonuje swój zawód i nie ma czasu na takie PIERDOŁY..
    pomogłem tej osobie nie tylko ja po chwili doszli MŁODZI ludzie...

    Nie wiem co o tym sądzić, ale graffiti na pociągach jest wojną z systemem i tym co sie dzieje, nie chce wnikać w szczegóły dokładniejsze i wam je podawać bo chyba sami wiecie co się dzieje za waszymi plecami.

    i nie miejcie żalu do młodzieży którym steruje system, a to co robią wbrew prawu robią wbrew systemowi...
    ktory chce na nich zarobić jak i udupić
    ...

    Nie mam czasu się bardziej rozpisywać
    a zaglądać tez tu nie będę
    Cześć

    • 3 4

    • Gall............... trochę Cię poniosło :)

      • 0 0

    • Widzę, że wielu ludzi zabolała długość tego postu, heheh. To że nie ma nic o krzyżu seksie czy innym, nie oznacza, że trzeba to minusować. Osobiście uważam że to co napisałeś ma się nijak do tematu ( bo upadek systemu nie jest oczywiście spowodowany SKMką :) ) jednak dobrze piszesz. Większośc wielce dorosłych ( mówię o takich po 30 ) to coś na zasadzie ' zapomniał wół jak cielęciem był ". To smutne że wielu ludzi graffiti kojarzy się z mazami na blokach i tępią grafficiarzy ( mówię tutaj o konkretnych graficiarzach ) ale oczywiście graffiti jest ble ale ' galerią Wrzeszcz ' 90% było podnieconych. Moim zdaniem SKM/PKP czy inne służby ( nie wiem kto ma prawa do samych peronów/dworców ) powinno zrobić coś na styl przetargu z ekipami grafficiarskimi. Oni namalują na legalu lepsze prace i będą zadowoleni że mogą (znam koleżkę z ASP który za graffiti chciał tylko pół litra, nawet nie chciał za farby, bo jarało go to, że ma ścianę do malowania ) a może jeszcze i miasto by zapłaciło, z kolei miasto/PKP nie plułoby się o wandalizm, a ludzie nie narzekaliby że jest szaro i ponuro ( obecny wygląd Sopotu wyścigi - porażka )

      • 1 0

  • można też przystosować wejścia, na początku i na końcu składów... w ramach kompromisu pomiędzy wysokimi a niskimi peronami...

    • 0 0

  • SKM firma fest wszyscy kradną a ona jest

    dla mnie to NAJGORSZA TRÓJMIEJSKA FIRMA mająca pasażerów w D... , działająca wg. schematu by komuna , wpędzić bydło skasować i wyrzucić / a jak gdzie awarie/remonty/jednoskłady. kogo to tam obchodzi ? NIKT ICH NIE RUSZY TO JEST NAJGORSZE wylewamy na tym portalu masę wiader a oni i tak mają nas w D..E

    • 8 0

  • Ja juz trace nadzieje... na Euro 2012 skm nic nie zrobi... uwierzci mi ze beda te same składy i zadnego nowego podkreslam nowego składu!!!!!!!! Zenada!!!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane