• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zabiera się za projektowanie przystanku Śródmieście

Krzysztof Koprowski
13 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku.

Ruszają przetargi związane z budową przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestycja ma pochłonąć 80 mln zł.



Czy wierzysz, że przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie przed Euro 2012?

Szybka Kolej Miejska ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia istniejących wydzielonych torów ze stacji Gdańsk Główny do okolic wiaduktu zobacz na mapie Gdańska Biskupia Górka, gdzie pociągi będą zawracać. Pod płytą wiaduktu zobacz na mapie Gdańska w ciągu al. Armii Krajowej zostanie ulokowany peron nowego przystanku. Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans.

- Przystanek SKM Śródmieście w chwili jego powstania nie będzie miał schodów ruchomych - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM. - Na pewno ułatwiłyby one komunikację po przykryciu płytą tego obszaru przez miasto.

Na razie nie wiadomo, czy wszystkie kolejki będą kursowały do nowego przystanku, czy też część z nich zakończy bieg w Gdańsku Głównym.

Budowa nowego przystanku i przedłużenie torów pochłonie ok. 80 mln zł. Sfinansowana zostanie w ramach projektu Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poprzez podniesienie kapitału w SKM dołoży się także Gdańsk. SKM liczy, ze część środków uda się pozyskać także z utworzonego przez rząd Funduszu Kolejowego.

Inwestycja prowadzona pod płytą wiaduktu nie będzie powiązana z miejskimi planami przebudowy tego newralgicznego punktu miasta. Miasto chce w przyszłości całkowicie przebudować ten obszar - zarówno sam wiadukt, jak i najbliższe otoczenie. Ulica 3-go Maja ma być przedłużona w kierunku południa, zaś wiadukt Biskupia Górka ma być przebudowany.

- Wciąż trwa, organizowany przez miasto, konkurs na zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego, które będą częścią węzła. Zwycięzca tego konkursu będzie musiał uzgodnić z miastem układ drogowo-komunikacyjny - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu drogowego w tym rejonie.

Gdańscy urzędnicy przewidują, że rozstrzygnięcie III etapu konkursu na projekt zabudowy Targu Siennego nastąpi pod koniec tego roku. W tym momencie zwycięzca przetargu na dokumentację dla SKM będzie już od kilku miesięcy pracował nad swoim projektem. Tymczasem przetarg SKM nie przewiduje dopasowania przystanku do przyszłego wiaduktu, tym bardziej, że prace przy jego budowie rozpoczną się nie wcześniej, niż za kilka lat.

- Rozpoczęcie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego planowane jest na początek 2011 r., zaś zakończenie prac powinno nastąpić do końca 2017 roku - mówi Anna Dobrowolska z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańsk.

Przystanek SKM powstanie znacznie wcześniej, być może jeszcze przed EURO 2012. - Za rok planujemy rozpocząć przetarg na roboty budowlane. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście mogłaby ruszyć za ok. 15 miesięcy, więc jesienią 2011 r. - dodaje Głuszek.

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • kasa tylko kasa

    tu nie chodzi o rozsadek i funkcjonalnosc lecz o wykorzystanie kasy z uni, i trzeba wydac na bezsensowne projekty krore nikomu nie służą, by w nastepnym okresie rozliczeniowym dostac wiecej kasy z uni, chodzi o kase, i wybuduja ten przystanek nawet jesli miałby być nikomu potzebny :)

    • 0 0

  • taaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... (2)

    no to na 3...4...ry !

    NARZEKAMY !

    • 82 23

    • brrawwooooooooo

      jestem za w pełni za tylko kur..a nażekać potrafią

      • 0 0

    • a nie mówiłem! kolejny goopek, który cieszy sie jak gooopi do sera, gdy cokolwiek

      planuje się zrobić w tym mieście.

      • 0 2

  • Jeżdżę samochodem i generalnie.. (1)

    Jeżdżę samochodem i generalnie nie stać mnie na luksus jazdy SKM a potem dojazd do miejsca celu komunikacją miejską, czekania po 15 min na każdym przystanku oraz wąchania przepoconych ludzi w środkach komunikacji miejskiej (przynajmniej tak było 3 lata temu). Taniej i szybciej przejadę moim Fordem Mondeo z silniczkiem Diesla zatruwającym środowisko w znacznie mniejszym stopniu, niż autobus o godzinie 12 jadący pusty, lub od 15 stojący w korku i co chwilę ruszający.
    To małe przedsiębiorstwa z samochodami osobowymi ruszają gospodarkę z dna, a nie SKM z pracownikami z UM i innych publicznych instytucji.

    • 1 1

    • no i....?

      • 0 0

  • Głupota (5)

    Co za bzdurny pomysł... Przecież stamtąd jest wszędzie daleko... No może do komendy wojewódzkiej policji jest blisko... :))
    Wg mnie szkoda forsy...

    • 11 14

    • ... (3)

      Szkoda słów. Widać, że kkk rzadko w Gdańsku bywa.

      Stamtąd na Długą w linii prostej jest jakieś 600 - 650 metrów.
      Z obecnej stacji SKM Gdańsk Główny jest natomiast ok. 950 metrów.

      Jeszcze jakiś komentarz?

      • 2 3

      • tak (2)

        300 metrów różnicy? buahaha no nie bądźmy śmieszni - nie jest to warte budowania kolejnego peronu SKM. ten przystanek jest naprawdę niepotrzebny. a Stare Miasto to nie tylko Długa.

        • 3 2

        • Stare Miasto to w ogóle nie jest Długa (1)

          Długa to Główne Miasto.

          wg mnie przystanek jest potrzebny, skoro niektórzy do tej pory podjeżdżają ten jeden przystanek tramwajem.

          • 0 1

          • Tak, głownie emeryci.

            Kolejna stacja SKM to nonsens. Dworzec Główny jest położony w samym centrum miasta i równie dobrze moglibyśmy też zrobić kolejną stację vis a vis Zieleniaka, bo przecież niektórzy też mogą narzekać na 5 minutowy spacer z dworca.

            • 1 0

    • Zgadzam się,

      a już najdłuższa droga to będzie na Długą.

      • 3 0

  • mily

    a kiedy wzgoze maksymiliana najpierw zakoczyc te projekty

    • 0 0

  • Podobno przystanek kolejowy był kiedyś koło Biskupiej Górki (3)

    Tak jest na Wikipedii. Zlikwidowano z powodu mikrego popytu.

    • 0 0

    • (2)

      Tak, ale kto z niego miał korzystać? Raptem kilka osób z Biskupiej Gorki? Teraz masz ogromną dzielnicę Chełm, z której będzie można dojechać tramwajem wprost nad przystanek SKM Srodmiescie i szybko schodami w dol dostac sie na pociag.

      • 4 0

      • zwykłymi schodami :D (1)

        np. z wózkiem :/

        • 1 0

        • Jak zlecisz ze schodów...

          ...to bedziesz na dole szybko, a z wózkiem to już w ogóle :)

          • 0 0

  • "Przystanek SKM powstanie znacznie wcześniej, być może jeszcze przed EURO 2012" czyli pewnie 2015-2020 w praktyce (15)

    • 109 29

    • (8)

      Więcej optymizmu. Tego typu przedsięwzięcia współfinansowane są ze środków unijnych, więc tempo będzie dobre. Bardziej martwię się, że w związku z tym tempem będą jakieś niedoróbki, wady itd. itp.

      • 10 4

      • I już SKM zapowiada, że z nowego przystanku nie będą korzystały pociągi do Tczewa (4)

        Czyli klasyczne SKMkowe DNO KONCEPCYJNE.

        • 19 3

        • (3)

          Pociągi do Tczewa kursują po torach dalekobieżnych, jak sądzę. Może to jest przyczyna.

          • 2 0

          • Zwrotnica

            Dawno dawno temu, jakiś mądry człowiek wymyślił zwrotnicę kolejową. Ale na polskiej kolei zwrotnica to największe złooooooo bo trzeba o nią dbać. Do tego tory dalekobieżne należą do PLK, a SKM do SKM więc zwrotnica łączyła by tory różnych właścicieli - to też jest straszliwa rzecz, niewyobrażalna dla ludków na kolei.

            • 0 0

          • tam nie ma żadnych innych torów. Ale jest problem myślenia SKM

            • 1 0

          • Zależy jak spojrzeć

            Przyczyną jest to, że za Śródmieściem nie będzie zjazdu na te dalekobieżne.
            Powinniśmy robić, żeby było dobrze a nie żeby było. W końcu trwa/ma być również modernizacja dalekobieżnych.

            • 3 0

      • G...wno prawda (2)

        Hala widowiskowa na granicy Gdańska i Sopotu też była dofinasowana z UE i zakończono ją półtora roku po terminie

        • 16 5

        • Ale w halę było zamieszane miasto (1)

          • 1 0

          • dwa miasta

            a poza tym, hala nie jest ukończona
            drogi też nie istnieją

            • 2 0

    • porządne skrzyżowanie (2)

      W tamtym miejscu powinno być skrzyżowanie wielopoziomowe, tak żeby bez stania można było przemieszczać się północ-południe i wschód zachód. To jest największy problem a nie przystanek śródmieście... on powinien być tylko wisienką na torcie....

      • 4 2

      • Spadaj z wielopoziomywymi skrzyżowaniami (1)

        tuż obok Głównego Miasta

        • 1 5

        • sam spadaj.
          To jest jedyne słuszne i najlepsze rozwiązanie a jak coś się nie podoba to na wieś wypad!

          • 2 0

    • o ja pierdykam! (2)

      przedsięwzięcie finansowo-logistyczne jakby chodziło o lot na Marsa!

      • 7 2

      • taaak, a ludzi którzy to zauważają nazywa się ostaatnimi czasy w 3m malkontentami!

        zabawne :)

        • 0 0

      • lot na marsa to pikus

        lot na marsa to pikus w porównaniu z rozmachem inwestycyjnym w Gdansku. Byc moze juz po 40 latah uda sie wybudowac peron. Troche bez sensu on bedzie, ale nie wymagajmy od razu cudow.
        jak sie nie ma co sie lubi to sie lubi budyn

        • 3 1

  • pociagi nie zawracają

    Pan Krzysztof Koprowski "gdzie pociągi będą zawracać"...
    kolejna "rzetelna" informacja na portalu trojmiasto.pl
    chyba każdy średniointeligetny szympans wie, że pociągi SKM nie zawracają, maszynista przechodzi na drugi koniec składu i pociąg jedzie w drugą stonę....

    • 1 1

  • Gierek -prawdziwy patriota i dobry gospodarz (1)

    juz w latach 70tych przewidział trase WZ Lotnisko lunie tramwajowa na Chełm Port Pólnocny Rafinerie itp a co zrobił ten gospodarz były ministrant przez lata swych rzadów

    • 8 0

    • Obwodnica Trójmiasta też - za gierkowe kredyty.

      Tylko co by dziś się działo bez niej?

      • 0 0

  • A może by tak jakąś 6-tkę na 'Oruń' - jak za dawnych lat? Z pewnością szybciej (1)

    dostałby się człek, niż zapchanym Traktem. Może przedłużona 3 Maja to uwzględni i umożliwi?! POlecam POd rozwagę deCYMBAŁOM, którzy t y l k o likwidować co sensowne i POtrzebne POtrafią!

    • 4 0

    • Masz SKMkę. Szybszą niż tramwaj

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane