• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zabiera się za projektowanie przystanku Śródmieście

Krzysztof Koprowski
13 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku.

Ruszają przetargi związane z budową przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestycja ma pochłonąć 80 mln zł.



Czy wierzysz, że przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie przed Euro 2012?

Szybka Kolej Miejska ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia istniejących wydzielonych torów ze stacji Gdańsk Główny do okolic wiaduktu zobacz na mapie Gdańska Biskupia Górka, gdzie pociągi będą zawracać. Pod płytą wiaduktu zobacz na mapie Gdańska w ciągu al. Armii Krajowej zostanie ulokowany peron nowego przystanku. Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans.

- Przystanek SKM Śródmieście w chwili jego powstania nie będzie miał schodów ruchomych - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM. - Na pewno ułatwiłyby one komunikację po przykryciu płytą tego obszaru przez miasto.

Na razie nie wiadomo, czy wszystkie kolejki będą kursowały do nowego przystanku, czy też część z nich zakończy bieg w Gdańsku Głównym.

Budowa nowego przystanku i przedłużenie torów pochłonie ok. 80 mln zł. Sfinansowana zostanie w ramach projektu Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poprzez podniesienie kapitału w SKM dołoży się także Gdańsk. SKM liczy, ze część środków uda się pozyskać także z utworzonego przez rząd Funduszu Kolejowego.

Inwestycja prowadzona pod płytą wiaduktu nie będzie powiązana z miejskimi planami przebudowy tego newralgicznego punktu miasta. Miasto chce w przyszłości całkowicie przebudować ten obszar - zarówno sam wiadukt, jak i najbliższe otoczenie. Ulica 3-go Maja ma być przedłużona w kierunku południa, zaś wiadukt Biskupia Górka ma być przebudowany.

- Wciąż trwa, organizowany przez miasto, konkurs na zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego, które będą częścią węzła. Zwycięzca tego konkursu będzie musiał uzgodnić z miastem układ drogowo-komunikacyjny - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu drogowego w tym rejonie.

Gdańscy urzędnicy przewidują, że rozstrzygnięcie III etapu konkursu na projekt zabudowy Targu Siennego nastąpi pod koniec tego roku. W tym momencie zwycięzca przetargu na dokumentację dla SKM będzie już od kilku miesięcy pracował nad swoim projektem. Tymczasem przetarg SKM nie przewiduje dopasowania przystanku do przyszłego wiaduktu, tym bardziej, że prace przy jego budowie rozpoczną się nie wcześniej, niż za kilka lat.

- Rozpoczęcie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego planowane jest na początek 2011 r., zaś zakończenie prac powinno nastąpić do końca 2017 roku - mówi Anna Dobrowolska z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańsk.

Przystanek SKM powstanie znacznie wcześniej, być może jeszcze przed EURO 2012. - Za rok planujemy rozpocząć przetarg na roboty budowlane. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście mogłaby ruszyć za ok. 15 miesięcy, więc jesienią 2011 r. - dodaje Głuszek.

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • Oby

    się udało! :)

    • 3 1

  • Głupota (5)

    Co za bzdurny pomysł... Przecież stamtąd jest wszędzie daleko... No może do komendy wojewódzkiej policji jest blisko... :))
    Wg mnie szkoda forsy...

    • 11 14

    • Zgadzam się,

      a już najdłuższa droga to będzie na Długą.

      • 3 0

    • ... (3)

      Szkoda słów. Widać, że kkk rzadko w Gdańsku bywa.

      Stamtąd na Długą w linii prostej jest jakieś 600 - 650 metrów.
      Z obecnej stacji SKM Gdańsk Główny jest natomiast ok. 950 metrów.

      Jeszcze jakiś komentarz?

      • 2 3

      • tak (2)

        300 metrów różnicy? buahaha no nie bądźmy śmieszni - nie jest to warte budowania kolejnego peronu SKM. ten przystanek jest naprawdę niepotrzebny. a Stare Miasto to nie tylko Długa.

        • 3 2

        • Stare Miasto to w ogóle nie jest Długa (1)

          Długa to Główne Miasto.

          wg mnie przystanek jest potrzebny, skoro niektórzy do tej pory podjeżdżają ten jeden przystanek tramwajem.

          • 0 1

          • Tak, głownie emeryci.

            Kolejna stacja SKM to nonsens. Dworzec Główny jest położony w samym centrum miasta i równie dobrze moglibyśmy też zrobić kolejną stację vis a vis Zieleniaka, bo przecież niektórzy też mogą narzekać na 5 minutowy spacer z dworca.

            • 1 0

  • (4)

    Ja rozumiem, że nie można wszystkiego wybudować od razu. Ludzie chcieliby żeby podatki były niskie ale jednocześnie miasto miało dużo pieniędzy na inwestycje. Wiadomo, że się nie da i trzeba z bólem wybierać rzeczy potrzebne szybko kosztem innych.

    A co stoi na przeszkodzie, żeby cały obszar między ulicami Hucisko, Armii Krajowej, 3 Maja i Okopowa objąć jednym spójnym projektem? Okazuje się, że nowy przystanek będzie projektowany w oderwaniu od zabudowy okolicy Targu Rakowego i terenów po Gildii, a i bez uwzględnienia przyszłej przebudowy węzła. Przecież nie trzeba wydawać milionów żeby podjąć stanowczą decyzje: robimy porządnie albo wcale. Albo jeśli nie ma pieniędzy na schody ruchome to co stoi na przeszkodzie żeby zarezerwować miejsce na wybudowanie ich w przyszłości?

    Przecież można to wszystko ładnie jedno z drugim połączyć jeśli się tylko chce. Zobaczcie jak to wygląda chociażby w Krakowie: dworzec, parking, handel, tramwaj - wszystko cudownie zintegrowane, bo pomyślane jako całość. Można by w miejscu Gildii wykopać dziurę w ziemi do poziomu torów i zacząć od wielkiego parkingu i połączenia przyszłego peronu SKM z przejściem podziemnym przy katowni i przystankami tramwajowymi oraz rezerwą terenu pod przystanki autobusowe. A tu się okazuje że być może nie wszystkie pociągi będą tam dojeżdżać - to po co w ogóle to robić? Urzędasy nie mogą wyczarować pieniędzy (już pół biedy że połowa z nich mogła by się zwolnić i nikt by nie zauważył) ale mogą powiedzieć: albo robimy raz a dobrze a nie ciepłe kluchy nie wiadomo po co.

    • 24 3

    • jakie to wszystko dla ciebie proste

      ciekawe z czego ty żyjesz?

      • 0 0

    • Brak ruchomych schodw do już w ogóle porażka (2)

      Obecnie nawet najbardziej żałosne nowobudowane centrum handlowe ma po 20 ruchomych schodów, a tutaj miasto twierdzi, że nie ma na nie pieniędzy?

      Myślałby kto, że mowa o jakimś super nowoczesnym rozwiązaniu technicznym, a nie zwykłych ruchomych schodach... takie "oszczędności" świadczą tylko o tym, że projekt utknie w martwym punkcie od razu po EURO2012

      • 4 0

      • 1. Miasto nie buduje tego przystanku (1)

        2. Dlaczego projekt miałby utknąć po Euro 2012? Z powodu braku ruchomych schodów?

        • 0 0

        • Ad.1. No dobrze, SKM (chociaż miasto mogłoby się dołożyć) - ale co to zmienia? Nic. Widać, że projektanci tkwią mentalnie w głębokim PRLu i takie schody to dla nich przejaw kapitalistycznego zbytku, a nie normalna rzecz.

          Ad.2. Bo jak już na etapie przygotowywania się do opracowania dokumentacji wychodzą takie kwiatki jak oszczędzanie na schodach to co będzie dalej?

          • 2 0

  • oby jak najszybciej (4)

    ja mieszkam blisko, wiec pomysł ok

    • 4 1

    • i specjalnie (1)

      dla Ciebie powinni zrobić to szybciej !

      • 2 0

      • dokładnie! specjalnie dla mnie! :)

        • 4 0

    • No skoro kruk mieszka blisko (1)

      to ja nie mam więcej pytań, budować!

      • 3 0

      • kruk mieszka blisko i tam jeszcze nie ma przystanku?!

        • 1 0

  • kilka propozycji dla "rozwoju" Gdańska (6)

    Liczę że tak wybitny menager jak Lisicki Maciej poważnie przemyśli moje propozycje.... bo chyba mamy pomysły podobnego formatu:

    - aleja sław do ECS z odciśniętymi dłońmi m.in.: Lisickiego i Adamowicza
    - zrzucić z pomnika Sobieskiego i na jego koniu posadzić śp. Lecha Kaczyńskiego z szabelką
    - poszerzyć strefe luksusu zaproponowaną przez Macieja Lisickiego
    - zakazać spozywania alkoholu również w ogródkach piwnych
    - zezwolić na korzystanie z plaż tylko Warszafce
    - podnieść jescze opłaty na starym mieście żebe wesprzeć powstawanie nowych placówek bankowych
    - wprowadzic na starówce cisze nocną już od 20

    • 30 7

    • zlikwidować straż miejską i wprowadzić zamiast nich Renome...która bedzie stanwoczo egzekwować zakaz wchodzenia na plaże

      • 7 0

    • (3)

      Widac zes element naplywowy z warmii czy innych mazur..

      Zaden prawdziwy Gdanszczanin nigdy Glownego czy Starego Miasta nie nazwie Starowka, bo starowka to jest

      • 2 5

      • Daruj sobie przytyki. (2)

        Mieszkam 50 lat w Gdańsku od urodzenia i zamiennie mówię Starówka i Stare Miasto oraz co ciekawe po prostu Gdańsk.
        Zwróć uwagę że u nas mieszka się na konkretnych dzielnicach z których nie jedzie się do centrum lecz do Gdańska. Mieszkasz we Wrzeszczu w Oliwie, na Przymorzu, w Nowym Porcie na Oruni.
        A jadąc w okolice Długiej muwi się często że jedzie się DO GDAŃSKA

        • 5 0

        • Starówka jak starówka (1)

          brzmi obco ale niech będzie ale piszesz: "zamiennie mówię Starówka i Stare Miasto". No mi zawsze się wydawało, że jeśli już to starówka (stare miasto) = Główne Miasto Stare Miasto.

          • 0 0

          • Ech to forum nie łyka wszystkich znaków a miało być Główne Miasto (różne) Stare Miasto.

            • 0 0

    • Od 18...

      • 0 0

  • PERON - szybko i tanio (2)

    Cytat: "Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans". - po co w ogóle PERON? Już od dzisiaj można przecież ludzi "wysadzać" w trawie ;-) DAMY RADĘ !!!!

    • 22 0

    • (1)

      Na peronie zaoszczędziliśmy. Ale bez torów nie da rady.

      • 3 0

      • eee..... pomysł a jednym torem do przystanku Gdańsk Śródmieście już był rozważany
        skoro już zdecydowano się na taka rozrzutność jak dwa tory to może faktycznie w ramach oszczędności zrezygnujmy z peronu...

        • 2 0

  • (1)

    Nie wiem po co mamy budować "zwykłe schody" Nie lepiej zorganizować pieniądze odrazu? Budowa ich w pózniejszym terminie będzie droższa.

    • 8 0

    • To w ramach zachęcania ludzi

      do korzystania z SKM

      • 1 0

  • nie rozumiem

    czemu schody ruchome to ewentualnie taki wieki koszt ze nie moza tego zrobic od razu, tylko trzeba odkładać na pózniej. W tym miejscu nie potrzeba niewiadomo jaki wielkich i kosztownych schodów. Teraz w pierwszym lepszym sklepie są schody ruchomowe, ale SKM na to nie stać! Załosne...

    • 15 0

  • Zamiasr budować przystanek w tym miejscu przesunąć jego lokalizacje do ul. Sandomierskiej (1)

    A tam skierować autobusy z dzielnic POŁUDNIOWYCH.
    Jedna kasa a przyniosłaby wymierne korzyści.

    • 8 0

    • Dlaczego zamiast?

      Czy są tory SKM do Sandomierskiej? Nie. Więc najpierw trzeba zbudować odcinek do Śródmieścia, żeby później (>2030) zrobić dalszy odcinek i węzeł Czerwony Most przy Twojej Sandomierskiej. Czy przystanek Śródmieście uniemożliwia przystanek Czerwony Most? Dlaczego tyle marudzenia? Nie można było napisać: Świetnie, jak już będzie SKM dociągnięta do Śródmieścia to będzie można pomyśleć o zrobieniu kolejnego kroku - przystanek CZ. M.?

      • 3 0

  • Szkoda Biskupiej Górki jak przez nią przewalą przedłużenie 3 maja łącząc z Zaroślakiem

    Piękna dzielnica z potencjałem.
    Cały czas funkcjonuje socjalistyczna urbanistyka. ZAMIAST ULIC BUDUJE SIĘ DROGI. Patrz Podwale Przedmiejskie odcieło Dolne Miasto, Patrz Armii Krajowej rozcięło Chełm.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane