• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zabiera się za projektowanie przystanku Śródmieście

Krzysztof Koprowski
13 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku.

Ruszają przetargi związane z budową przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestycja ma pochłonąć 80 mln zł.



Czy wierzysz, że przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie przed Euro 2012?

Szybka Kolej Miejska ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia istniejących wydzielonych torów ze stacji Gdańsk Główny do okolic wiaduktu zobacz na mapie Gdańska Biskupia Górka, gdzie pociągi będą zawracać. Pod płytą wiaduktu zobacz na mapie Gdańska w ciągu al. Armii Krajowej zostanie ulokowany peron nowego przystanku. Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans.

- Przystanek SKM Śródmieście w chwili jego powstania nie będzie miał schodów ruchomych - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM. - Na pewno ułatwiłyby one komunikację po przykryciu płytą tego obszaru przez miasto.

Na razie nie wiadomo, czy wszystkie kolejki będą kursowały do nowego przystanku, czy też część z nich zakończy bieg w Gdańsku Głównym.

Budowa nowego przystanku i przedłużenie torów pochłonie ok. 80 mln zł. Sfinansowana zostanie w ramach projektu Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poprzez podniesienie kapitału w SKM dołoży się także Gdańsk. SKM liczy, ze część środków uda się pozyskać także z utworzonego przez rząd Funduszu Kolejowego.

Inwestycja prowadzona pod płytą wiaduktu nie będzie powiązana z miejskimi planami przebudowy tego newralgicznego punktu miasta. Miasto chce w przyszłości całkowicie przebudować ten obszar - zarówno sam wiadukt, jak i najbliższe otoczenie. Ulica 3-go Maja ma być przedłużona w kierunku południa, zaś wiadukt Biskupia Górka ma być przebudowany.

- Wciąż trwa, organizowany przez miasto, konkurs na zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego, które będą częścią węzła. Zwycięzca tego konkursu będzie musiał uzgodnić z miastem układ drogowo-komunikacyjny - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu drogowego w tym rejonie.

Gdańscy urzędnicy przewidują, że rozstrzygnięcie III etapu konkursu na projekt zabudowy Targu Siennego nastąpi pod koniec tego roku. W tym momencie zwycięzca przetargu na dokumentację dla SKM będzie już od kilku miesięcy pracował nad swoim projektem. Tymczasem przetarg SKM nie przewiduje dopasowania przystanku do przyszłego wiaduktu, tym bardziej, że prace przy jego budowie rozpoczną się nie wcześniej, niż za kilka lat.

- Rozpoczęcie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego planowane jest na początek 2011 r., zaś zakończenie prac powinno nastąpić do końca 2017 roku - mówi Anna Dobrowolska z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańsk.

Przystanek SKM powstanie znacznie wcześniej, być może jeszcze przed EURO 2012. - Za rok planujemy rozpocząć przetarg na roboty budowlane. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście mogłaby ruszyć za ok. 15 miesięcy, więc jesienią 2011 r. - dodaje Głuszek.

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • (3)

    Niedawno był artykuł o planowanym węźle Czerwony Most (właśnie w okolicy ulicy Sandomierskiej). Ciekawym, jak tam mają dojeżdżać wszystkie SKMki skoro nie wszystkie mają dojeżdżać do stacji śródmieście? I tak trzeba będzie to zrobić, czy nie można czegoś zrobić lepiej niż na poziomie ledwo akceptowalnym?

    • 10 0

    • A jak doprowadzą do węzła Czerowny Most tramwaj????

      To właśnie z miejsca przy planowanym przystanku ŚRÓDMIEŚCIE miały odchodzić linie w kierunku dolnego miasta.

      • 2 0

    • PRoblem polega nie na tym, że nie mogą dojechać, ale brakuje dodatkowych toró postojowych (nie ma nie meijsca). Na moście czerwonym jest miejsca na dziesiatki torów odstawczych i wszystkie pociągi bez problemu będą mogły tam zawrócić i oczekiwac na wyjazd na trase.

      • 0 0

    • Nie martwcie się Czerwonym Mostem

      to bajka przyszłości. Bardzo odległej przyszłości.

      • 1 0

  • papka wyborcza ciąg dalszy i odgrzewanie old-skullowych prodżektów

    • 5 1

  • Jak mawia Wiedżmin: "a mnie to nie przeraza, ani jej oko".

    • 2 0

  • jest tylko jedno ale ,żaden ale to zaden obcokrajowiec czy turysta nie wypowie (2)

    tej nazwy nie mówiąc o kłopotach z kupnem biletu czy nie można nazwać zwyczajnie GDAŃSK CENTRUM TAK SAMO JAK ZNAJDUJĄCY SIĘ OBOK PRZYSTANEK TRAMWAJOWY , czasy nazw skonstruowanych w ten sposób by nie wymówili ich np.Niemcy już się skończyły z PRLem

    • 5 2

    • Święta prawda!

      • 0 0

    • A co mnie obchodzi jakiś Niemiec. A umiesz wymówić wszystkie nazwy niemieckie? Dlaczego dworzec w Berlinie nazywa się Hałptbanfof a nie np. Berlin Centrum (po niemiecku byłoby Zentrum, ale to też źle!). Jesteśmy w Polsce i twórzmy nazwy dla siebie w naszym języku, którzy jest urzędowym obowiazującym w Polsce.

      • 5 0

  • perony najszybciej remontuje się w Sopocie :) (1)

    • 3 0

    • no tak

      ...ale pamiętaj że Sopot ma tylko 3 perony SKM :)

      • 1 0

  • dziwny pomysł

    Założenia projektu z lat 70-tych określone dla innego natężenia ruchu w tej chwili jest lekko przestarzały. Gdzie przystanki autobusowe, parkingi dla przesiadających się na komunikację zbiorową, podziemne przejścia dla pieszych. Czy znowu ma to być malowanie trupa komunikacji w Gdańsku. Kolejna inwestycja typu wyremontować 80 m jezdni i zbudować drogę śmierci dla rowerzystów.

    • 8 0

  • sa setki mln zl na hale/stadion

    a nie ma 100mln na przyzwoity przystanek? Czy aby wladzy nie pomieszaly sie priorytety?

    • 7 1

  • Podobno przystanek kolejowy był kiedyś koło Biskupiej Górki (3)

    Tak jest na Wikipedii. Zlikwidowano z powodu mikrego popytu.

    • 0 0

    • (2)

      Tak, ale kto z niego miał korzystać? Raptem kilka osób z Biskupiej Gorki? Teraz masz ogromną dzielnicę Chełm, z której będzie można dojechać tramwajem wprost nad przystanek SKM Srodmiescie i szybko schodami w dol dostac sie na pociag.

      • 4 0

      • zwykłymi schodami :D (1)

        np. z wózkiem :/

        • 1 0

        • Jak zlecisz ze schodów...

          ...to bedziesz na dole szybko, a z wózkiem to już w ogóle :)

          • 0 0

  • ALE PO CO TO?

    Kilkaset metrów dalej jest przystanek SKM - Gdańsk Główny ... chyba, że o czymś nie wiem ...

    • 1 2

  • Niech wyremontują obecne dworce ,a nie biora sie za coś , co tak naprawde nie jest potrzebne.Polska i wszystko jasne

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane