• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zabiera się za projektowanie przystanku Śródmieście

Krzysztof Koprowski
13 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku.

Ruszają przetargi związane z budową przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestycja ma pochłonąć 80 mln zł.



Czy wierzysz, że przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie przed Euro 2012?

Szybka Kolej Miejska ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia istniejących wydzielonych torów ze stacji Gdańsk Główny do okolic wiaduktu zobacz na mapie Gdańska Biskupia Górka, gdzie pociągi będą zawracać. Pod płytą wiaduktu zobacz na mapie Gdańska w ciągu al. Armii Krajowej zostanie ulokowany peron nowego przystanku. Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans.

- Przystanek SKM Śródmieście w chwili jego powstania nie będzie miał schodów ruchomych - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM. - Na pewno ułatwiłyby one komunikację po przykryciu płytą tego obszaru przez miasto.

Na razie nie wiadomo, czy wszystkie kolejki będą kursowały do nowego przystanku, czy też część z nich zakończy bieg w Gdańsku Głównym.

Budowa nowego przystanku i przedłużenie torów pochłonie ok. 80 mln zł. Sfinansowana zostanie w ramach projektu Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poprzez podniesienie kapitału w SKM dołoży się także Gdańsk. SKM liczy, ze część środków uda się pozyskać także z utworzonego przez rząd Funduszu Kolejowego.

Inwestycja prowadzona pod płytą wiaduktu nie będzie powiązana z miejskimi planami przebudowy tego newralgicznego punktu miasta. Miasto chce w przyszłości całkowicie przebudować ten obszar - zarówno sam wiadukt, jak i najbliższe otoczenie. Ulica 3-go Maja ma być przedłużona w kierunku południa, zaś wiadukt Biskupia Górka ma być przebudowany.

- Wciąż trwa, organizowany przez miasto, konkurs na zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego, które będą częścią węzła. Zwycięzca tego konkursu będzie musiał uzgodnić z miastem układ drogowo-komunikacyjny - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu drogowego w tym rejonie.

Gdańscy urzędnicy przewidują, że rozstrzygnięcie III etapu konkursu na projekt zabudowy Targu Siennego nastąpi pod koniec tego roku. W tym momencie zwycięzca przetargu na dokumentację dla SKM będzie już od kilku miesięcy pracował nad swoim projektem. Tymczasem przetarg SKM nie przewiduje dopasowania przystanku do przyszłego wiaduktu, tym bardziej, że prace przy jego budowie rozpoczną się nie wcześniej, niż za kilka lat.

- Rozpoczęcie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego planowane jest na początek 2011 r., zaś zakończenie prac powinno nastąpić do końca 2017 roku - mówi Anna Dobrowolska z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańsk.

Przystanek SKM powstanie znacznie wcześniej, być może jeszcze przed EURO 2012. - Za rok planujemy rozpocząć przetarg na roboty budowlane. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście mogłaby ruszyć za ok. 15 miesięcy, więc jesienią 2011 r. - dodaje Głuszek.

Opinie (128) 7 zablokowanych

  • ECS! ECS! ECS!

    To jest priorytet i najbardziej ( pod upalnym słońcem ) potrzebna inwestycja w Gdańsku, a nie jakieś tam przedłużenia i przystanki. Po co ma się rozwijać komunikacja i centrum Gdańska skoro tłumy gdańszczan i turystów z zagranicy bedą walić na wystawy w ECS? Do tego wystarczy przystanek Gdańsk Stocznia i Gdańsk Główny.

    Tak ma być, bo... JA TAK CHCĘ, TAK SOBIE UBZDURAŁEM!!

    Podpisano P. A.

    • 8 0

  • kolejna ciekawostka (1)

    za pieniądze przeznaczone na Europejskie Centrum Solidarności - 320 mln zł można by wybudować cztery przystanki Gdańsk Śródmieście lub też w bardzo porządny i bogaty sposób zabudować tę okolice, na ruchome schody napewno by wystarczyło... więc pytanie : na co komu ECS? nie ma ważniejszych czy bardziej pożytecznych spraw do sfinansowania Panie Adamowicz?

    • 15 0

    • pan adamowicz i tak ma wszystkich głęboko, tam z tyłu, po środku ...

      a i tak go wybierzecie na kolejne 4 lata ... banda matołów

      • 3 0

  • SKM-ki powinny zawracac w Sopocie, do Gdyni wystarcza dalekobiezne Gdansk-Slupsk (2)

    • 4 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • tak na ciebie tatus wola jak z ryb wracasz?

        do gdyni to w ogole tylko kutry powinny plywac, albo wozy drabiniaste bo to i tak wioska rybacka bez tradycji i honoru. obslizgle sledzie :)

        • 2 1

  • Gierek -prawdziwy patriota i dobry gospodarz (1)

    juz w latach 70tych przewidział trase WZ Lotnisko lunie tramwajowa na Chełm Port Pólnocny Rafinerie itp a co zrobił ten gospodarz były ministrant przez lata swych rzadów

    • 8 0

    • Obwodnica Trójmiasta też - za gierkowe kredyty.

      Tylko co by dziś się działo bez niej?

      • 0 0

  • (1)

    ciekawe kiedy ten wiadukt zawali się na przystanek gdańsk Śródmieście i kto będzie odpowiadał jak zginą setki niewinnych ludzi

    • 1 1

    • to stany lękowe?

      • 0 0

  • BUDOWAĆ ALE Z GŁOWĄ

    Cały teren pomiędzy Huciskiem, a Sandomierską winien być objęty całościowym planem zagospodarowania terenu ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań węzłów komunikacyjnych Sandomierska oraz Okopowa. Szybka kolej winna kończyć się w węźle Sandomierska. Jeśli nie rozwiąże się w sensowny sposób węzła Okopowa to w Gdańsku ciągle będą korki. Tutaj trzeba światłych wizjonerów, którzy zaprojektują docelowo układ komunikacyjny w Gdańsku. A może władze Gdańska ogłoszą konkurs międzynarodowy dla rozwiązania problemów komunikacyjnych w tym mieście.

    • 4 0

  • A może by tak jakąś 6-tkę na 'Oruń' - jak za dawnych lat? Z pewnością szybciej (1)

    dostałby się człek, niż zapchanym Traktem. Może przedłużona 3 Maja to uwzględni i umożliwi?! POlecam POd rozwagę deCYMBAŁOM, którzy t y l k o likwidować co sensowne i POtrzebne POtrafią!

    • 4 0

    • Masz SKMkę. Szybszą niż tramwaj

      • 0 1

  • SKM ŚRÓDMIEŚCIE ??? DLA KOGO ???

    Po jaką chol..ę wydawać 80 000 000 PLN na przystanek kolejki dla pracowników z Urzędu Marszałkowskiego, (leniuszkom nie chce się przejść z Dworca Głównego na ul Okopową - a my petenci stoimy w kolejkach). Za te 80 mln można by pewnie wyremontować nie jedną ulicę albo wybudować kilka przedszkoli na nowych osiedlach. Tylko po, co?, lepiej zadbać o Swoich (urzędników), żeby mieli bliżej do pracy.

    • 2 4

  • Dawniej był przystanek : Biskupia Góra

    I taką nazwę należy nadac tej stacji.

    • 3 0

  • SKM ŚRÓDMIEŚCIE ??? DLA KOGO ???

    Po jaką chol..ę wydawać 80 000 000 PLN na przystanek kolejki dla pracowników z Urzędu Marszałkowskiego, (leniuszkom nie chce się przejść z Dworca Głównego na ul Okopową - a my petenci stoimy w kolejkach). Za te 80 mln można by pewnie wyremontować nie jedną ulicę albo wybudować kilka przedszkoli na nowych osiedlach. Tylko po, co?, lepiej zadbać o Swoich (urzędników), żeby mieli bliżej do pracy.

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane