• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd o aferze parkingowej: miasto złamało prawo

Maciej Korolczuk
29 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Oddanie darmowych miejskich parkingów w prywatne ręce na czas wakacji spotkało się w Gdańsku z dużym oporem mieszkańców i kierowców. Na zdjęciu jeden z przewróconych parkomatów. Oddanie darmowych miejskich parkingów w prywatne ręce na czas wakacji spotkało się w Gdańsku z dużym oporem mieszkańców i kierowców. Na zdjęciu jeden z przewróconych parkomatów.

Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał rację wojewodzie pomorskiemu i oddalił skargę miasta w procesie dotyczącym tzw. afery parkingowej. - Gmina zobowiązana jest do poruszania się w granicach prawa. W przypadku nakładania opłat i dzierżawienia gruntów pod komercyjne parkingi te granice zostały przekroczone - ocenił sąd.



Sądzisz, że miasto się odwoła od wyroku sądu?

"Afera parkingowa" w pasie nadmorskim była w czasie wakacji i tuż po nich tematem numer jeden w Gdańsku. Wiosną prezydent Paweł Adamowicz wydał zarządzenie, w którym miasto w trybie bezprzetargowym oddało w prywatne ręce 13 darmowych dotąd parkingów w pasie nadmorskim. Aby parkingi się zapełniły, w okolicy dostawiono znaki zakazu zatrzymywania się, a na zdezorientowanych kierowców ruszyły wzmożone patrole straży miejskiej.

Decyzja władz miasta oburzyła mieszkańców i kierowców. Najgłośniej i najdłużej protestowali aktywiści w Brzeźnie, wymuszając na nieugiętych początkowo urzędnikach drobne zmiany (m.in. obniżenie opłat dodatkowych czy zniesienie całodobowego obowiązku opłat przy ul. Hallera). Sytuacja zaczęła się zaogniać, gdy między kierowcami a pracownikami Wiparking zaczęło dochodzić do rękoczynów, a w nocy nieznani sprawcy zniszczyli parkomaty w Brzeźnie.

Zarządzenie prezydenta uznane przez wojewodę za niezgodne z prawem. Zarządzenie prezydenta uznane przez wojewodę za niezgodne z prawem.
Sprawą legalności parkingów zajęli się wojewoda pomorski, prokuratura, Urząd Ochrony Konsumenta i Rzecznik Praw Obywatelskich. Protestujący domagali się też dymisji wiceprezydenta Piotra Grzelaka, odpowiedzialnego za politykę parkingową miasta.

Pod koniec sierpnia wojewoda Dariusz Drelich wydał oświadczenie nadzorcze, w którym stwierdził, że decyzja prezydenta Gdańska powołującego się na niewłaściwy artykuł ustawy o drogach publicznych była próbą obejścia prawa.

Po wakacjach miasto zrobiło bilans zysków i strat i ostatecznie całkowicie wycofało się z pilotażowego programu płatnych parkingów w pasie nadmorskim, jednocześnie zapowiadając, że jeśli parkowanie przy plażach będzie płatne, to operatorem będzie tylko i wyłącznie miasto. Jednocześnie urzędnicy odwołali się od decyzji wojewody i sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Sąd przyznał rację wojewodzie i uznał, że miasto - oddając grunty w dzierżawę pod płatne parkingi - złamało prawo. Sąd przyznał rację wojewodzie i uznał, że miasto - oddając grunty w dzierżawę pod płatne parkingi - złamało prawo.
W czwartek w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym zapadł wyrok. Sąd przyznał rację wojewodzie i uznał, że miasto złamało prawo, oddając w prywatną dzierżawę pasy drogowe w trybie art. 22 ustawy o drogach publicznych.

- W ocenie sądu gmina mogła to zrobić jedynie w trybie art. 13 i 13B tejże ustawy. Teza, jaką postawił wojewoda, że miasto próbowało obejść prawo, w naszej ocenie jest zasadna. Gmina powinna działać w granicach prawa, a w tym przypadku te granice przekroczyła. Ponadto opłaty pobierane na tych parkingach są daniną publiczną, a ta, według zapisów w Konstytucji, może być pobierana jedynie na zasadach określonych w ustawie. Gmina próbowała to robić zlecając pobór daniny prywatnym podmiotom. W ocenie sądu taka praktyka jest niedopuszczalna - podkreślał sędzia.
Wyrok nie jest prawomocny. Miasto nie zadecydowało jeszcze, czy odwoła się od niego.

Uznanie przez sąd bezprawności zarządzenia prezydenta, które było podstawą prawną podpisanych umów z dzierżawcami, oznacza, że teraz firmy mogą domagać się od gminy zwrotu poniesionych opłat pobranych przez miasto jeszcze przed wakacjami (w sumie ok. 600 tys. zł).

Pozew zbiorowy wciąż czeka

Mimo zapowiedzi jeszcze w trakcie wakacji i tuż po nich o złożeniu pozwu zbiorowego przeciw firmie Wiparking przez Kacpra Płażyńskiego, wspierającego prawnie protestujących mieszkańców, pozew kilkudziesięciu kierowców wciąż nie został złożony. Dlaczego?

- Bardzo długo czekałem na potrzebne do pozwu dokumenty, które otrzymałem od urzędników dosłownie kilka dni temu. Nie wiem jeszcze, kiedy to nastąpi, ale chciałbym z tym pozwem uporać się jak najszybciej. Wiem, że długo to trwa, ale bez tych umów dokumentacja byłaby niekompletna, a zależy mi, by nasze działania były skuteczne - mówi Kacper Płażyński.

Opinie (211) ponad 10 zablokowanych

  • co z gdyńską afera parkingową? ktoś u nas poleciał? cba bada sprawę?

    • 19 6

  • Urzędnik podjął decyzję ale to podatnicy za to zapłacą.

    Brak winnych jak zawsze.

    • 54 3

  • Czyli Adamowicz i Grxlak musza odejsc bo sąkatani?

    • 23 3

  • Czy Grzelakowicz i Pawlowicz pokryja straty miasta?

    • 35 0

  • Kto by POmyslal

    A oni tacy POukladani

    • 30 5

  • A Gdynia? (1)

    Co tam słychać? Miasto przegrało z zwolnionymi pracownikami? Wypłaca im odszkodowania?
    Coś wiadomo?

    • 16 3

    • układu w naszym mieście nie przebijesz i nie dowiesz się niczego,

      zmowa milczenia wśród urzędników i dziennikarzy. nic się nie stało:)

      • 6 2

  • Ceny parkingów powinny być uwolnione (7)

    Dlaczego ceny parkingów są tak niskie?
    Podstawowe zadanie drogowe, to przekonanie kierowców żeby zostawili samochody, a do centrum jechali komunikacją miejską.
    Wysokie ceny parkingów to bardzo dobry środek do tego celu.

    • 14 43

    • niestety to błędna logika

      • 9 5

    • bardzo dobrym środkiem do tego celu jest darmowa komunikacja (1)

      pomysł powinien być sfinansowany przez innychg kierowców i koszty parkowania w mieście

      • 10 8

      • "Darmowa ... sfinansowany" - kwintesencja populistycznego belkotu w jednym zdaniu!

        • 7 2

    • Akurat to kiepski argument. W moim wypadku (2 małych dzieci) podróż tramwajem jest znacząco utrudniona. Latem wybrałem się wózkiem do Brzeźna. Nie wszystkie tramwaje są niskopodłogowe do tego jest ograniczona ilość miejsc na wózki. Zabrałem się dopiero 4 tramwajem (1 tramwaj starego typu i 3 tramwaje gdzie zajęte były wszystkie miejsca na wózek). I tak z godzinnego spaceru wyszła mi wyprawa na pół dnia.

      • 16 5

    • na początku musi się pojawić komunikacja która jest realną alternatywą. Ok powstają nowe trasy tramwaju ale nie sa one alternatywą do szybkiej komunikacji. Niech komunikacja rywalizuje czasem przejazdów na nie czynnikami ekonomicznymi. Wpychanie nowych stref parkowania czy wprowadzenie darmowej komunikacji nic nie da. Przykładowo wprowadzenie bus passów (z możliwością jazdy po nich samochodom z min 3 osobami w środku) gdzie tylko się da. Z jednej strony spowolni( jak kto woli uspokoi) ruch samochodów z drugiej zaś przyspieszy komunikację miejską, która stanie się realną alternatywą.

      • 6 2

    • Wysokie ceny na internet dla komuszkow to dobry sposob zeby przestali promowac opresyjny fiskalizm pod przykrywka dobra ibywateli.

      • 4 1

    • SPIEPRZAJ DZIADU

      Żaden pajac nie będzie Obywatelowi dyktował kiedy i czym ma się poruszać.

      • 10 2

  • PiS łamie na okraglo prawo i co? I nic ! (2)

    Dopiero po kolejnych wyborach skonczy sie to niszczenie Polski i jest nadzieja na osadzenie winnych lamania Konstytucji i innych aktow prawnych.

    • 17 51

    • Wybierz sie na jakąś terapię,poważnie.

      • 14 5

    • daj już spokój

      • 7 3

  • Znowu Pawel Adamowicz ! (2)

    Kiedy ten czlowiek w koncu zagosci na Kurkowej?

    • 55 10

    • Dzień po Tobie (1)

      • 5 17

      • Bujaj sie jelonku

        • 2 4

  • Pozostał jeszcze parking na Podwalu Staromiejskim zarzadzany przez (1)

    prywatną firme i płatny całodobowo.

    • 45 1

    • Ba, to nawet ta sama firma go prowadzi. Również jestem ciekaw co z tym parkingiem.

      • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane