• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd rozstrzygnął przyszłość Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
9 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pociągi PKM wożą pasażerów od 1 września, czyli trzy miesiące przed wyrokiem stwierdzającym legalność jej powstania. Pociągi PKM wożą pasażerów od 1 września, czyli trzy miesiące przed wyrokiem stwierdzającym legalność jej powstania.

Pomorska Kolej Metropolitalna została wybudowana zgodnie z prawem - uznał Naczelny Sąd Administracyjny i uchylił wyrok sądu niższej instancji. Sprawę cofnął jednak do WSA. Dlaczego? - Chodzi o kwestie formalne. Pod względem merytorycznym NSA poparł wszystkie nasze argumenty. Skutek jest taki, że PKM jest w ogóle niezagrożona - zapewnia mec. Roman Nowosielski, reprezentujący spółkę.



Pociągi PKM wożą pasażerów od ponad trzech miesięcy. Dzisiaj zapewne niewielu podróżnych korzystających z dobrodziejstw tej linii pamięta, że dwa lata temu wyszła na jaw sprawa, która mogła zatrzymać realizację tej potężnej inwestycji.

Opisaliśmy ją jako pierwsi 11 grudnia 2013 roku.

Wyrok NSA:

Chodziło w niej o skargę złożoną przez spółkę Pracownia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W jej konsekwencji WSA unieważnił pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Strzyży do lotniska w Gdańsku, chociaż nie nakazał wstrzymania inwestycji.

Żeby budowa nie została ostatecznie wstrzymana, spółka PKM w lutym 2014 roku wystosowała do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną na wyrok WSA.

Już wtedy było wielce prawdopodobne, że zanim NSA zajmie się sprawą, budowa PKM zostanie ukończona i po linii zaczną kursować pociągi. I tak się faktycznie stało 1 września 2015.

Pierwszy dzień kursowania pociągów PKM



Tymczasem data rozprawy została wyznaczona na 9 grudnia. Jaka zapadała decyzja?

- NSA uchylił wyrok sądu niższej instancji. Co prawda przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia, ale tylko ze względu na błędy formalne związane np. z brakiem zawiadomienia niektórych stron. Jeśli chodzi o kwestie merytoryczne, to sąd poparł wszystkie nasze argumenty zawarte w skardze, a zarzuty postawione PKM zostały uznane za nietrafione - tłumaczy Roman Nowosielski, który podczas tej sprawy reprezentował PKM. - Innymi słowy, skutek jest taki, że istnienie PKM jest niezagrożone.
Sprawa wróci do ponownego rozpoznania przez WSA ze wskazówkami przekazanymi przez sąd wyższej instancji. Potem ponownie trafi do NSA i na tym powinna się zakończyć.

- Cieszymy się z takiego wyroku. Od początku twierdziliśmy, że racja jest po naszej stronie i teraz sąd to potwierdził - komentuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Od samego początku prawnicy spółki oraz urzędu marszałkowskiego przygotowywali plan awaryjny na wypadek niekorzystnej decyzji. Co zawierał?

- Nie musimy go uruchamiać, więc nie zdradzimy planu "B" - mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Mogę tylko powiedzieć, że bardzo się cieszę, że NSA wziął naszą stronę.

Miejsca

Opinie (140) 3 zablokowane

  • Kolej Metropolitalna to najlepsza inwestycja od 25 lat ktora zmieni cale Pomorze . (30)

    Ta kolej juz dzis wyznacza oś rozwoju poza 3 city . To wzdluz lini kolejowej zacznie sie powoli zabudowa i rozrost infrastruktury ktora za 25 lat stworzy calosc 3 city z regionem kaczub , Kartuzy itd........Czas teraz zaczac budowe '\' TechnoPolish '' i naszej doliny krzemowej na obrzezu 3 city bo to bedzie tworzylo miejsca pracy na najblizsze 100 lat. Za 50 lat ta kolej bedzie zapewne pedzic na poduszcze magnetycznej a droga do Kartuz zajmie 20 minut jazdy . W Kartuzach beda kompleksy i laboratoria budowy Dronow made in Poland , beda tory testowe Polskich samochodow a w 3 city bedzie Metropolis i ludzie beda sie poruszac pojazdami elektrycznymi a zamiast rowerow beda hulajnogi z napedem elektrycznym i ruchome chodniki , telefony beda nowej generacji i beda wyswietlac obraz holograficznie w przestrzeni zamiast na ekranie. Marzmy bo to tworzy rozwoj..Pozdro

    • 184 51

    • póki co (17)

      podróż do kartuz trwa tyle samo lub dlużej niż autobusem, a autobus jedzie po istniejącej infrastrukturze a nie tej za prawie 1 mld zł i spala tyle lub mniej co pociąg pkm, o wiele dłużej niż samochodem poza szczytem, średnio 30km/h (tyle co dobry rower :) )

      • 20 24

      • Teoretycznie jedziesz tyle samo, tylko, że jadąc autobusem często stoisz w korkach na śródmieściu i w Żukowie. Powrót do Kartuz w piątek wieczór wygląda jeszcze przyjemniej..

        • 0 0

      • (5)

        Nosz cholera. Jechałeś kiedyś autobusem do Kartuz w godzinach szczytu? Gwarantuję Ci, że latem jak ruszysz z Wrzeszcza do Kartuz, to po godzinie PKM będzie w Kartuzach a autobus będzie przejeżdżał nad obwodnicą.

        • 41 3

        • mażyciel (1)

          • 1 25

          • być morze

            • 0 0

        • Nie pitol (2)

          Samochodem jadę z Wrzeszcza w szczycie popołudniowym do Matarni 15 min. Autobusem Gryfu 20 min.

          • 6 19

          • (1)

            Ten Twój szczyt, to chyba w weekend jest.

            • 14 2

            • i to niejeden :-)

              • 1 0

      • Autobus rzeczywiście spala tyle co PKM (8)

        tylko że autobus wiezie 50 osób a PKM 200-300

        • 28 5

        • przez tydzień (2)

          • 9 16

          • Chodziło o pojemność

            nie liczę pasażerów ani w kolejce ani w autobusach

            • 1 0

          • on nawalony jeździ

            to mu się pasażerowie mnożą przez 10 w każdym kursie

            • 9 7

        • (4)

          PKM spala średnio 18 l na kilometr

          • 6 6

          • dane z trojmiasto.pl

            Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów.

            Czytaj więcej na:
            http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Szynobusy-na-linii-PKM-zuzywaja-wiecej-paliwa-niz-zakladano-n94452.html#tri

            • 2 0

          • ... (2)

            chyba jesteś psychicznie chory

            • 6 4

            • (1)

              chyba ty

              • 1 5

              • nie ty

                • 2 0

      • brawo trafione w punkt. Byłm, widziałem, jechałem- żółwie tempo- żenada

        jak w tytule

        • 0 2

    • chcesz w ryja? (1)

      w d*pie mam twoje pozdro palancie

      • 2 13

      • Po tonie i treści przekazu od razu widać (i czuć) , że odezwała się kibolska "przewodnia siła narodu"

        • 1 0

    • Zdumiewające jak niewielu ludzi ma odwagę tak marzyć, jak niewielu realizuje

      swe marzenia i jak wielu z tego korzysta, i marzy tylko o jednym - aby utopić takich jak ty w łyżce wody.....
      Pozdro.

      • 0 0

    • na pewno wieksza szansa dla rozwoju miasta jest kolej niz szereg duzo drozszych inwestycji drogowych

      po wykonaniu ktorych jak byly korki tak sa, a alternatywy dla samochodu brak.

      • 1 1

    • Pięknie ale póki co (3)

      może na początek zróbmy chociaż sensowne ścieżki rowerowe i alternatywę dla Obwodnicy

      • 8 13

      • zgadzam się, ścieżki rowerowe powinny być w lesie (1)

        • 2 2

        • drogi dla rowerów powinny być nie tylko w lesie

          centrum miasta powinno być strefą przyjazną dla pieszych i rowerzystów, z dopuszczeniem ruchu samochodów dostawczych.

          • 2 0

      • póki co

        Pisz poprawnie po polsku, a nie walisz rusycyzmy kacapie.

        • 6 13

    • ale bełkot

      • 3 3

    • zmniejsz dawki bo odpływasz

      • 4 3

    • Debil

      • 2 7

    • Najbardziej mi się podoba pomysł z telefonami nowej generacji.

      • 6 1

  • Za PO tak bylo i sady i Trybunal orzekaly to co wladza ! chciala

    • 1 0

  • Bezpośrednie połączenie kościerzyna - gdańsk (1)

    Sąd to się powinien zainteresować dlaczego kolej po cichutku wycofała się z obietnicy bezpośredniego połączenie kościerzyna - gdańsk i zastąpiła sobie to połączeniem z kartuzami, którego w ogóle nie było w planie. Dodatkowo skm bezczelnie twierdzi, że wcale nie mieli w planach takiego połączenia co jest oczywistym kłamstwem i łatwo to udowodnić

    • 4 0

    • Prezesy stołki mają

      mają, a reszta się nie liczy.

      • 0 0

  • Spółce 'Pracownia' przysługuje jeszcze rewizja nadzwyczajna wyroku NSA do Sądu Najwyższego RP !!! (5)

    Jest to ostateczny środek nadzwyczajny zaskarżenia wyroku NSA.
    Na mocy art. 485 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przysługuje w przypadku prawomocnego wyroku NSA.
    Artykuł 485 par. 1 ustawy przewiduje w tym przypadku, gdy sprawa trafiła do ponownego rozpatrzenia 'formalnego' do WSA możliwość wstrzymania rozpatrzenia przez WSA sprawy ponownie do czasu rozpoznania przez Sąd Najwyższy - rewizji nadzwyczajnej.
    Rewizję nadzwyczajną rozpatruje SN w składzie wszystkich sędziów w terminie 30 dni od wpłynięcia skargi rewizyjnej. W rozprawie bierze udział Prezes NSA oraz prezes danego WSA oraz prokurator Prokuratury Generalnej.
    Rewizja nadzwyczajna rozpatrzona pozytywnie na mocy art. 298 ustawy o Sądzie Najwyższym uchyla wyrok kasacyjny NSA i uzyskuje klauzulę natychmiastowej prawomocności.
    Pełnomocnik spółki powinien walczyć w SN. Pomorska Kolej Metropolitalna naruszyła przepisy prawa budowlanego w zakresie właściwości planistycznej trasy kolei - art. 104 ust. 2 ustawy, naruszyła przepisy prawa budowlanego w zakresie stabilizacji konstrukcji metalowych na trasie - art 160 ust. 1 ustawy.
    Wyrok NSA jest zaskakujący w przypadku tak zebranego materiału procesowego i takich ustaleń WSA.
    WSA podzielił wnioski spółki w tym zakresie po zleceniu ekspertyz budowlanych i po przesłuchaniu biegłych. Sędziowie WSA osobiście brali udział w eksperymencie procesowym na trasie od Strzyży do lotniska.
    Wraz z Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Budowlanego i biegłymi dokonali oględzin sądowo-administracyjnym terenu budowy. WINB w stanowisku przekazanym do WSA podzielił argumenty biegłych.
    Oględziny i eksperyment procesowy trwały kilka dni w etapach. Nawet pierwsza rozprawa WSA odbyła się w trybie wyjazdowym na terenie budowy. Sędziowie pokazali swoje zaangażowanie w sprawie tak wielkiej inwestycji i w togach wstawali z siedzeń by dalej obserwować teren budowy ! Brałem udział w tym posiedzeniu sądu i widziałem sam poświęcenie sprawie. Posiedzenia WSA w trybie wyjazdowym są rzadkością, ale ta sprawa tego wymagała. Podczas tego posiedzenia było wielu krzykaczy i przewodniczący składu sędziowskiego zarządził wezwanie i asystę rozprawy przez policję sesyjną. Policja Sesyjna zabezpieczyła teren posiedzenia. To teren leśny i wymagało to pilnego zabezpieczenia obszaru administracyjnego przed działaniami utrudniającymi pracę sądu.
    Przewodniczący składu nałożył 4 kary grzywny na osoby zakłócające posiedzenie i karę 14 dni aresztu dla jednego młodzieńca za rzucenie w togę sędziego kijem i wulgaryzmy. Policja sesyjna szybko zabrała go do aresztu.
    Teraz czekam na krok spółki i wniesienie rewizji nadzwyczajnej do Sądu Najwyższego.

    • 18 14

    • Teoria teorią a życie życiem. (1)

      Teoria jest dobra a teraz witamy w realiach praktyki.
      Oddając sprawę co sądu nigdy nie wiesz co się wydarzy i nie ma znaczenia jak mocne argumenty masz.
      Zgłaszasz gwałt, a lądujesz w więzieniu jako sprawca pobicia :D

      • 2 0

      • łatwij w totka 6 trafić niż decyzje sędziów przewidzieć

        • 0 0

    • (1)

      Taki z Ciebie dr hab. jak z koziej d*py trąbka.

      • 4 1

      • Duduś też doktór prawa..

        • 6 1

    • Sitwa.

      Jak w TK

      • 1 4

  • Dla kogo PKM Gdańsk Rębiechowo? (2)

    Tylko na FaceBooku!

    • 10 18

    • (1)

      dla zajęcy

      • 2 0

      • i kasy

        • 0 0

  • (4)

    Takie brednie tylko w III RP

    • 28 40

    • Niech Prezydent ułaskawi PKM

      jw.

      • 1 1

    • (1)

      poczekaj na IV...

      • 4 3

      • doczekałem się

        • 2 0

    • by zylo sie lepiej! po staremu albo w wersji nowoczesnej

      • 3 2

  • a to ciekawe dobro państwa jest najwazniejsze ale tylko wwypadku gdy jest to dobro tworzone przez PO (5)

    Bo gdy jest przez opozycje czy juz obezny rzad to juz liczy sie trzymanie prawa nawed jesli jest szkodliwe dla wszystkich!!Taka jest hipokryzja oszustów z PO .trybunał konstytucyjny siedział cicho az do przegranych wyborów od tego omentu juz jest bardzo aktywny ale co siedziwic skoro gdy PO zrobiło zamach twierdził ze jest ok PO chce miec wiekszosc by szkodzic wyborowi Polaków !!Ma gdzies to ze dostali czerwona kartke i przegrali wybory!!Konstytucja napisane przez komunistów nagle stała sie dla nich swieta!!Wielokrotnie ja lamali i mieli gdzies wyniku trybunało a teraz nagle wszystko staje naglowie!!Wyroki pisane na zamówienie bo wszystkie stanowiska obstawione przez kolesiów POlitykow.Krzywonos biedna babcia dostała od Donalda 6tys emerytury według pisanej zasady by kolesiom zyło sie lepiej kto by inny sie niezdecydowal wstapic do PO gdyby tyle kasy od n ich dostał!!Ludzie sie zprzedaja za kase taka radna wrzeszcza Lider z nowej partyjki Gdańsk Obywatelski co najwyrażniej chce miec wszystkich radnych dzielnic dla siebie by pewnie potem startowac do władz miasta bo co niketorzy przyszli radni dzielnic juz startowali ale sie niedostali czy jak lider na prezydenta sprzedała sie do Petru bo tylko on jej zapewnił miejsce jako poseł za niemała kase.

    • 18 22

    • Nie chce mi się polemizować na temat TK, (4)

      ale wiadra pomyj wylewane na p. Krzywonos budzą mój głęboki niesmak (nie głosowałam na PO). Ta pani odchowała dwanaścioro adoptowanych dzieci w czasach, gdy pies z kulawą nogą się nią nie interesował. I jeżeli ktoś zasługuje na emeryturę specjalną, to właśnie ona. Apeluję o trochę przyzwoitości i zastanowienia zanim zacznie się chlapać szambem.

      • 8 5

      • (1)

        bez wątpienia duży autorytet w temacie "odchowania dzieci", ale w sejmie pożądane inne kwalifikacje

        • 2 1

        • Gdybyśmy chcieli mieć takich z kwalifikacjami,

          to wystarczyłoby ich setka. A w obecnej obsadzie, to nie wiem, czy 50 udałoby się znaleźć.

          • 0 0

      • Pomyje są słuszne, za konfabulacje jakich się dopuściła i wciąż dopuszcza.
        NIKT, powtarzam nikt nie karci ją za prowadzenie RDD ale za to że brnie w kłamstwach dotyczących sierpnia '80 i jej rzekomych na tym polu zasług.
        Może pośród wyborców PO ma jeszcze jakieś wsparcie ale ludzie młodsi niż lat 30 mają jej dokonania głęboko gdzieś a 3500 uznaniowej emerytury od PDT oraz jej wsparcie dla przejścia na emeryturę w wieku lat 67, kiedy sama rozpoczęła jej pobór w wieku lat 56, jest już wyrafinowaną "bandyterką" tyPOwą dla rzekomej parti miłości.

        • 0 1

      • i jej córka prowadzi taki rodzinny dom dziecka na zaspie

        Jej to bym dał medal

        • 1 0

  • PKM jest nam potrzebna (2)

    potrzebni są też mądrzy ludzie którzy naprawią ten bałagan biletowy i w sposób prosty nieskomplikowany będzie można kupić bilet czy uzyskać fachową informację

    • 9 10

    • Potrzebna jest tej garstce pasażerów (1)

      Wielokrotnie widziałem puste wagony przemykające na Kaszuby i z powrotem. Kto płaci za te puste przejazdy? Ja i inni gdańszczanie?

      • 2 3

      • pomorzanie

        bo to inwestycja województwa, a nie miasta i niestety tak jest na całym świecie, że dopłaca się do transportu publicznego czy szerzej do infrastruktury z kieszeni podatnika, zakładając, że taka inwestycji służy ogółowi mieszkańców regionu i kraju

        • 2 0

  • Sponsoring. (17)

    Czy wpływy z biletów pokryją koszt działalności PKM.Czy wszyscy będziemy dopłacać z naszych podatków,jak do teatru ,stadionu,ECS i tp

    • 72 41

    • czy wplywy z biletow pokrywaja koszty utrzymania obwodnicy i Al. Grunwaldzkiej (1)

      A czy oplaty za scieki pokrywaja budowe i utrzymanie kanalizacji?

      Czy chodniki na siebie zarabiaja?

      Jak to jest, ze przy kazdej inwestycji miejskiej wielu pyta o zasadnosc finansowa. No chyba, ze chodzi o budowe drogi. Wtedy jest zawsze cacy i koszty niewazne.

      • 3 0

      • od razu odpowiem na idiotyczny argument o podatku w paliwie

        Al. Grunwaldzka, czy Zolnierzy Wykletych nie sa w zaden sposob finansowane z tych pieniedzy, bo nie trafiaja one do kasy miasta.

        • 0 0

    • Będziemy dopłacać (10)

      tak samo jak do SKM, PR, autobusów i tramwajów.
      Ale dzięki temu będzie mniej korków, a ludzie stracą mniej czasu na podróże.

      • 37 8

      • wyobraź sobie świat gdzie nie trzeba doplacac (9)

        I dzielić pieniędzy przez urzędników tylko płacisz za to z czego korzystasz

        • 8 15

        • ... (8)

          Wyobrażam.
          Dostajesz raka i musisz z nagle wyłożyć 200-300 tys na operację, chemię i leki w kolejnych latach.
          Pasuje?

          • 18 4

          • Wystarczy budować miejsca pracy rozproszone a nie "obory" dla tysięcy najemników. Dwa centra biurowe OBC i Alchemia, to miejsca pracy dla ok. 5-6 tys. osób w stosunkowo niewielkim areale powierzchni. Nakładają się dwa szczyty poranny 809 i popołudniowy 16-17 i tych kilka tysięcy aut zjeżdża na teren centrów a potem w krótkim czasie wyjeżdża. Ile bądź nie wybudowałoby się parkingów, ile bądź nie stworzyłoby się dróg i ulic, ta lawina pojazdów jest nie do obrobienia, bo czasy takie gdzie się wszystko rzekomo polepsza, choć w praktyce idzie ku gorszemu.
            Tylko rozproszenie choćby właśnie biur dałoby miastu odetchnąć. POnadto i trzeba to napisać wprost, tylko KRETYNI w BRG i UM w Gdańsku dopuścili by budować w samych centrach komunikacyjnych galerie handlowe, miast je wywalić w ustronne miejsca czy nawet poza miasto.
            Niestety przeważyła chęć krótkotrwałego zarobku, choć koszty ponosić będą przez dziesięciolecia mieszkańcy.

            • 3 1

          • (6)

            świetny przykład szczególnie po 8 latach rządów PO kiedy nawet na okulistę trzeba czekać niemal rok czasu... przypuszczam że jakbyście oddali mi przemocą odebrane składki to pewnie i na operację i leki byłaby kasa...

            • 8 8

            • co ty bredzisz (5)

              policz ile wpłaciłeś do tej kasy
              a ile korzystasz ze wspólnego dobra ( droga, chodnik ( oświetlenie), szkoła, policja, wojsko, zdrowie...)
              jak byś miał za wszystko płacić za każdym razem z własnej kasy, to po tygodniu byś już nic nie miał.

              • 9 4

              • ze szkół to korzystają głownie nauczyciele+ nauczyciele-korepetytorzy+korepetytorzy (1)

                księgarze i wiecznie pazerny ZNP

                • 3 6

              • Faktycznie

                Bo przecież dzieci chodzą tam nie po to, żeby się uczyć.

                • 5 1

              • tak duzo korzystam z tzw. służby tzw. zdrowia, że na rehabilitację barku muszę czekać ponad rok

                o poważniejszych sprawach nie piszę bo to niemal jak 5-latka

                • 3 4

              • dużo korzystam z "wojska" - 35-cio letni emeryt

                • 2 2

              • Tax

                Są kraje choć nie w Europe gdzie nie ma podatków a jest i wojsko i bezpłatna oświata i podstawowa opieka medyczna. Tylko emerytur nie ma...

                • 2 5

    • Devoloperka to teraz mozecie dalej budować

      Budyn jesteś debest a oni czepiaja sie tych paru gownianych mieszkan.Daj je na socjale to ci jeszcze pomnik postawią

      • 5 2

    • Bieda

      Z Twoich podatków nic nie dopłacasz, gdyż wojewodztwo utrzymuje sie głownie z podatku CIT a nie PIT. Wiec przestań bredzić.

      • 3 10

    • inwestycje publiczne nie muszą być rentowne

      żeby funkcjonowały, to twory które mają służyć społeczeństwu które płaci podatki i "musięnależy", lokalne drogi też buduje się, odśnieża i utrzymuje pomimo tego iż bezpośrednich zysków nie przynoszą, ale są dla ludzi i z naszych podatków na to idzie.

      • 23 2

    • Po to są podatki!
      Od tego są one!
      Po to są!

      • 15 3

  • gadacie i gadacie (1)

    a nie znacie problemu. Otóż sprawa dotyczy jednego z odcinków . On miał pozwolenie na budowę, ale jednemu się ubzdurało, że wyciągnie więcej kasy za odszkodowanie. Wymyślił zręczny chwyt, bo decyzja była prawomocna , to złożył wniosek o stwierdzenie jej nieważności. WSA moim zdaniem podjął kuriozalną decyzję i chyba był to jakiś przeciwny budowie, co domek ma blisko torów na Strzyży. Otóż ustawa na podstawie której wydano pozwolenie na budowę była ustawą epizodyczną tzn. obowiązującą do jakiegoś momentu w związku z pewnym zdarzeniem. tym zdarzeniem były mistrzostwa euro 2012 . Jednak ustawa mimo, że była epizodyczna to tak naprawdę epizodyczna nie była. Nie wskazała bowiem terminu ustania mocy obowiązującej ustawy. Sejm w tym wypadku powinien uchylić ją ustawą nowelizacyjną, ale tego nie zrobił. Tym samym ustawa , mimo że była powołana do organizacji euro , z powodu braku daty końcowej jej obowiązywania obowiązywała nadal Zatem organ budowlany mógł na jej podstawie procedować i wydawać decyzje budowlane. taka włąśnie decyzje otrzymala PKM. Organ budowlany nie mógł , bo nie ma takiej kompetencji, oceniać jej zgodności z Konstytucją lub oceniać jej błędy legislacyjne. WSA z z kolei zabawił się w Sejm wyinterpretpwując z celu ustawy czas jej obowiązwyania, co jest sprzeczne z zasadami wykładni . Moc obowiązującą może akt prawny stracić bowiem przez wyraźne uchylenie lub zastąpienie w te samej materii innym aktem prawnym. Tutaj czegoś takiego nie było.W efekcie , skoro ustawa nei obowiązywała w dacie podjęci adecyzji została ona podjęta bez podstawy prawnej i jdecyzja jest nieważna. Postanowienie WSA o stwierdzeniu nieważności decyzji ni ebyło prawomocne. Zostało zaskarżone i nie wywoływało skutków prawnych. Tym samym budowano nadal na podstawie ważnej decyzji i nie miało tutaj miejsce samowola budowlana. Budowę zresztą skończono. W najgorszym wypadku trzeba byłoby przeprowadzić tzw. legalizacje samowoli budowlanej, choć takie rozstrzygnięcie sądu byłoby mało prawdopodobne, gdyż ewentualnie wadliwa wywołała ljuż niedowracalne skutki- budowla w postaci linii kolejowej została już wzniesiona i jest eksploatowana. Najwyżej mogłoby to prowadzic do stwierdzenia wydanai decyzji z naruszeniem prawa, co przy braku wzruszenai decyzji otworzyłoby panu profesorowi drogę do roszczenia odszkodowawczego względme Gmoiny Miasta Gdańsk. To tyle.

    • 3 7

    • Bredzisz i wciskasz kit.
      Tzw "specustawa" owszem nie miała terminu jej zakończenia, jednak istotnym był termin jej rozpoczęcia czyli tu datą graniczną był PIERWSZY mecz EURO 2012 czyli 8 czerwca 2012 r. gdyż specustawa dotyczyła inwestycji rozpoczętych przed tymi zawodami a budowa PKM zaczęła się rok później.
      Tak więc NSA przyjął (kontrowersyjnie i wcale nie prawnie) wydaną zgodę na budowę, wydaną w czasie gdy trwały jeszcze prace studyjne i tylko niektóre plany uzyskały akceptacje urzędowe, jako termin rozpoczęcia inwestycji.
      To prawne masło maślane, bowiem w ten sposób można rzeczy przeciągać w nieskończoność jak przykład choćby z wciąż nie zaczęta w budowie Halę Brzegową w Brzeźnie czy zrobić coś na zapas jak w przypadku PKM, tak by zgadzała się kasa a niekoniecznie prawo.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane