• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd rozstrzygnął przyszłość Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
9 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pociągi PKM wożą pasażerów od 1 września, czyli trzy miesiące przed wyrokiem stwierdzającym legalność jej powstania. Pociągi PKM wożą pasażerów od 1 września, czyli trzy miesiące przed wyrokiem stwierdzającym legalność jej powstania.

Pomorska Kolej Metropolitalna została wybudowana zgodnie z prawem - uznał Naczelny Sąd Administracyjny i uchylił wyrok sądu niższej instancji. Sprawę cofnął jednak do WSA. Dlaczego? - Chodzi o kwestie formalne. Pod względem merytorycznym NSA poparł wszystkie nasze argumenty. Skutek jest taki, że PKM jest w ogóle niezagrożona - zapewnia mec. Roman Nowosielski, reprezentujący spółkę.



Pociągi PKM wożą pasażerów od ponad trzech miesięcy. Dzisiaj zapewne niewielu podróżnych korzystających z dobrodziejstw tej linii pamięta, że dwa lata temu wyszła na jaw sprawa, która mogła zatrzymać realizację tej potężnej inwestycji.

Opisaliśmy ją jako pierwsi 11 grudnia 2013 roku.

Wyrok NSA:

Chodziło w niej o skargę złożoną przez spółkę Pracownia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W jej konsekwencji WSA unieważnił pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Strzyży do lotniska w Gdańsku, chociaż nie nakazał wstrzymania inwestycji.

Żeby budowa nie została ostatecznie wstrzymana, spółka PKM w lutym 2014 roku wystosowała do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną na wyrok WSA.

Już wtedy było wielce prawdopodobne, że zanim NSA zajmie się sprawą, budowa PKM zostanie ukończona i po linii zaczną kursować pociągi. I tak się faktycznie stało 1 września 2015.

Pierwszy dzień kursowania pociągów PKM



Tymczasem data rozprawy została wyznaczona na 9 grudnia. Jaka zapadała decyzja?

- NSA uchylił wyrok sądu niższej instancji. Co prawda przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia, ale tylko ze względu na błędy formalne związane np. z brakiem zawiadomienia niektórych stron. Jeśli chodzi o kwestie merytoryczne, to sąd poparł wszystkie nasze argumenty zawarte w skardze, a zarzuty postawione PKM zostały uznane za nietrafione - tłumaczy Roman Nowosielski, który podczas tej sprawy reprezentował PKM. - Innymi słowy, skutek jest taki, że istnienie PKM jest niezagrożone.
Sprawa wróci do ponownego rozpoznania przez WSA ze wskazówkami przekazanymi przez sąd wyższej instancji. Potem ponownie trafi do NSA i na tym powinna się zakończyć.

- Cieszymy się z takiego wyroku. Od początku twierdziliśmy, że racja jest po naszej stronie i teraz sąd to potwierdził - komentuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Od samego początku prawnicy spółki oraz urzędu marszałkowskiego przygotowywali plan awaryjny na wypadek niekorzystnej decyzji. Co zawierał?

- Nie musimy go uruchamiać, więc nie zdradzimy planu "B" - mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Mogę tylko powiedzieć, że bardzo się cieszę, że NSA wziął naszą stronę.

Miejsca

Opinie (140) 3 zablokowane

  • No i fajnie. (3)

    • 100 16

    • brawo ty (2)

      • 6 2

      • brawo ja (1)

        • 2 0

        • Nastala nowa era

          Takie rzeczy tylko w erze

          • 0 1

  • Skoro to tylko błędy formalne to powinien je usunać (4)

    NSA. A nie pinpong WSA NSA. Rozumiem że chcą mieć robotę ale to przypomina Churly Chaplina Szklarz - wybijał szyby a potem wstawiał....

    • 65 16

    • zgoda (1)

      Ale co za Churly ?!

      • 22 2

      • sorry mój inglisz nie jest perfekcyjny jak Pani Domu

        • 7 4

    • znajdz mi organ administracji lub sądowy który na siłę przysparza sobie roboty...

      nie mając ku temu podstaw. bzdura. myslisz ze ktos im za to dodatkowo płaci? jak był powód, to uchylili i tyle.

      • 7 2

    • NSA wydaje wyroki a nie poprawia dokumentację

      nie ma do tego ani wiedzy ani kompetencji

      • 2 2

  • pieniacz dostał po uszach (5)

    i prawidłowo!!

    • 111 23

    • "profesor" górski (3)

      wyjątkowo obrzydliwy i pazerny typ. Zarzygany szczur w kanale jest mniej odrażający...

      • 34 5

      • czy szczury rzygają? (2)

        • 12 0

        • podobno nie:

          http://szczuryiszczurki.blog.onet.pl/2011/01/26/dlaczego-szczury-nie-wymiotuja/

          • 2 0

        • Może nie

          Ale tu chodzi o szczura na którego ktoś narzygał

          • 5 1

    • ciekawe jakbyś gadał jakby twoją działkę

      kroili i dali 2 grosze.
      Facet broni swoich praw.

      • 2 7

  • A ponoć Sąd ma być bezstronny (3)

    a tu jednak wziął stronę władzy. Na władze nie poradze.
    pozwolenie wydane na podstawie spec ustawy euro2012 . po dacie zakończenia Euro.
    Ktoś poświadczył nieprawdę że była to inwestycja konieczna do przeprowadzenia Euro
    . Kolej potrzebna gdyby jeszcze przystanki nie rozmijały się z pasażerami i biletomaty na każdym peronie.
    Ale smród został

    • 79 71

    • (1)

      Widać bandyterka ze słuszni zmiecionej partyjki nauki pobierała od "specjalistów" z Soczi. Tam całe dzielnice zrównali z ziemią, żeby mieć miejsce pod obiekty olimpijskie, a ludziom na otarcie łez ochłapy rzucili.

      • 12 15

      • Przesadzasz. Pan profesor poszedł do sądu bo twierdził, że dostał za mało za niezabudowany kawałeczek działki, zajęty dla potrzeb przebudowy ul. Sąsiedzkiej. Pisano już, że gdy sprawa stała się głośna to pan profesor chciał się z tego wycofać ale było już za późno. Na całej inwestycji i bez składania skargi do sądu zyskał, bo m.in. do jego działki prowadzi teraz elegancka droga.

        • 18 2

    • wyrok WSA uchylił pozwolenie na budowę

      czyli budowano bez pozwolenia.
      Ciekawe czy gdybym budował domek jednorodzinny to też byłby happy end w takiej sytuacji.

      • 9 4

  • (4)

    Takie brednie tylko w III RP

    • 28 40

    • by zylo sie lepiej! po staremu albo w wersji nowoczesnej

      • 3 2

    • (1)

      poczekaj na IV...

      • 4 3

      • doczekałem się

        • 2 0

    • Niech Prezydent ułaskawi PKM

      jw.

      • 1 1

  • Kolej Metropolitalna to najlepsza inwestycja od 25 lat ktora zmieni cale Pomorze . (30)

    Ta kolej juz dzis wyznacza oś rozwoju poza 3 city . To wzdluz lini kolejowej zacznie sie powoli zabudowa i rozrost infrastruktury ktora za 25 lat stworzy calosc 3 city z regionem kaczub , Kartuzy itd........Czas teraz zaczac budowe '\' TechnoPolish '' i naszej doliny krzemowej na obrzezu 3 city bo to bedzie tworzylo miejsca pracy na najblizsze 100 lat. Za 50 lat ta kolej bedzie zapewne pedzic na poduszcze magnetycznej a droga do Kartuz zajmie 20 minut jazdy . W Kartuzach beda kompleksy i laboratoria budowy Dronow made in Poland , beda tory testowe Polskich samochodow a w 3 city bedzie Metropolis i ludzie beda sie poruszac pojazdami elektrycznymi a zamiast rowerow beda hulajnogi z napedem elektrycznym i ruchome chodniki , telefony beda nowej generacji i beda wyswietlac obraz holograficznie w przestrzeni zamiast na ekranie. Marzmy bo to tworzy rozwoj..Pozdro

    • 184 51

    • póki co (17)

      podróż do kartuz trwa tyle samo lub dlużej niż autobusem, a autobus jedzie po istniejącej infrastrukturze a nie tej za prawie 1 mld zł i spala tyle lub mniej co pociąg pkm, o wiele dłużej niż samochodem poza szczytem, średnio 30km/h (tyle co dobry rower :) )

      • 20 24

      • (5)

        Nosz cholera. Jechałeś kiedyś autobusem do Kartuz w godzinach szczytu? Gwarantuję Ci, że latem jak ruszysz z Wrzeszcza do Kartuz, to po godzinie PKM będzie w Kartuzach a autobus będzie przejeżdżał nad obwodnicą.

        • 41 3

        • mażyciel (1)

          • 1 25

          • być morze

            • 0 0

        • Nie pitol (2)

          Samochodem jadę z Wrzeszcza w szczycie popołudniowym do Matarni 15 min. Autobusem Gryfu 20 min.

          • 6 19

          • (1)

            Ten Twój szczyt, to chyba w weekend jest.

            • 14 2

            • i to niejeden :-)

              • 1 0

      • Autobus rzeczywiście spala tyle co PKM (8)

        tylko że autobus wiezie 50 osób a PKM 200-300

        • 28 5

        • przez tydzień (2)

          • 9 16

          • on nawalony jeździ

            to mu się pasażerowie mnożą przez 10 w każdym kursie

            • 9 7

          • Chodziło o pojemność

            nie liczę pasażerów ani w kolejce ani w autobusach

            • 1 0

        • (4)

          PKM spala średnio 18 l na kilometr

          • 6 6

          • ... (2)

            chyba jesteś psychicznie chory

            • 6 4

            • (1)

              chyba ty

              • 1 5

              • nie ty

                • 2 0

          • dane z trojmiasto.pl

            Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów.

            Czytaj więcej na:
            http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Szynobusy-na-linii-PKM-zuzywaja-wiecej-paliwa-niz-zakladano-n94452.html#tri

            • 2 0

      • brawo trafione w punkt. Byłm, widziałem, jechałem- żółwie tempo- żenada

        jak w tytule

        • 0 2

      • Teoretycznie jedziesz tyle samo, tylko, że jadąc autobusem często stoisz w korkach na śródmieściu i w Żukowie. Powrót do Kartuz w piątek wieczór wygląda jeszcze przyjemniej..

        • 0 0

    • Pięknie ale póki co (3)

      może na początek zróbmy chociaż sensowne ścieżki rowerowe i alternatywę dla Obwodnicy

      • 8 13

      • póki co

        Pisz poprawnie po polsku, a nie walisz rusycyzmy kacapie.

        • 6 13

      • zgadzam się, ścieżki rowerowe powinny być w lesie (1)

        • 2 2

        • drogi dla rowerów powinny być nie tylko w lesie

          centrum miasta powinno być strefą przyjazną dla pieszych i rowerzystów, z dopuszczeniem ruchu samochodów dostawczych.

          • 2 0

    • Najbardziej mi się podoba pomysł z telefonami nowej generacji.

      • 6 1

    • Debil

      • 2 7

    • chcesz w ryja? (1)

      w d*pie mam twoje pozdro palancie

      • 2 13

      • Po tonie i treści przekazu od razu widać (i czuć) , że odezwała się kibolska "przewodnia siła narodu"

        • 1 0

    • zmniejsz dawki bo odpływasz

      • 4 3

    • ale bełkot

      • 3 3

    • na pewno wieksza szansa dla rozwoju miasta jest kolej niz szereg duzo drozszych inwestycji drogowych

      po wykonaniu ktorych jak byly korki tak sa, a alternatywy dla samochodu brak.

      • 1 1

    • Zdumiewające jak niewielu ludzi ma odwagę tak marzyć, jak niewielu realizuje

      swe marzenia i jak wielu z tego korzysta, i marzy tylko o jednym - aby utopić takich jak ty w łyżce wody.....
      Pozdro.

      • 0 0

  • A nie zechciałby Sąd rozstrzygnąć zasadności 60-ciu taryf biletowych ? (2)

    Może sąd stworzy jedną, w naszych 3 większych wioskach taryfę, skoro prezesi na publicznym nie potrafią...

    • 92 7

    • Potrafić potrafią,tylko jest jeden drobny problem... (1)

      ... brakuje mianowicie jakichś circa 100 baniek; jak zasponsorujesz, to podejrzewam że wspólny bilet będzie jeszcze przed Wielkanocą ;)

      • 2 8

      • Brakowałoby polowe mniej gdyby utworzyli jeden zarząd w miejsce przynajmniej trzej jak nie więcej.

        • 9 1

  • Sponsoring. (17)

    Czy wpływy z biletów pokryją koszt działalności PKM.Czy wszyscy będziemy dopłacać z naszych podatków,jak do teatru ,stadionu,ECS i tp

    • 72 41

    • Będziemy dopłacać (10)

      tak samo jak do SKM, PR, autobusów i tramwajów.
      Ale dzięki temu będzie mniej korków, a ludzie stracą mniej czasu na podróże.

      • 37 8

      • wyobraź sobie świat gdzie nie trzeba doplacac (9)

        I dzielić pieniędzy przez urzędników tylko płacisz za to z czego korzystasz

        • 8 15

        • ... (8)

          Wyobrażam.
          Dostajesz raka i musisz z nagle wyłożyć 200-300 tys na operację, chemię i leki w kolejnych latach.
          Pasuje?

          • 18 4

          • (6)

            świetny przykład szczególnie po 8 latach rządów PO kiedy nawet na okulistę trzeba czekać niemal rok czasu... przypuszczam że jakbyście oddali mi przemocą odebrane składki to pewnie i na operację i leki byłaby kasa...

            • 8 8

            • co ty bredzisz (5)

              policz ile wpłaciłeś do tej kasy
              a ile korzystasz ze wspólnego dobra ( droga, chodnik ( oświetlenie), szkoła, policja, wojsko, zdrowie...)
              jak byś miał za wszystko płacić za każdym razem z własnej kasy, to po tygodniu byś już nic nie miał.

              • 9 4

              • Tax

                Są kraje choć nie w Europe gdzie nie ma podatków a jest i wojsko i bezpłatna oświata i podstawowa opieka medyczna. Tylko emerytur nie ma...

                • 2 5

              • dużo korzystam z "wojska" - 35-cio letni emeryt

                • 2 2

              • tak duzo korzystam z tzw. służby tzw. zdrowia, że na rehabilitację barku muszę czekać ponad rok

                o poważniejszych sprawach nie piszę bo to niemal jak 5-latka

                • 3 4

              • ze szkół to korzystają głownie nauczyciele+ nauczyciele-korepetytorzy+korepetytorzy (1)

                księgarze i wiecznie pazerny ZNP

                • 3 6

              • Faktycznie

                Bo przecież dzieci chodzą tam nie po to, żeby się uczyć.

                • 5 1

          • Wystarczy budować miejsca pracy rozproszone a nie "obory" dla tysięcy najemników. Dwa centra biurowe OBC i Alchemia, to miejsca pracy dla ok. 5-6 tys. osób w stosunkowo niewielkim areale powierzchni. Nakładają się dwa szczyty poranny 809 i popołudniowy 16-17 i tych kilka tysięcy aut zjeżdża na teren centrów a potem w krótkim czasie wyjeżdża. Ile bądź nie wybudowałoby się parkingów, ile bądź nie stworzyłoby się dróg i ulic, ta lawina pojazdów jest nie do obrobienia, bo czasy takie gdzie się wszystko rzekomo polepsza, choć w praktyce idzie ku gorszemu.
            Tylko rozproszenie choćby właśnie biur dałoby miastu odetchnąć. POnadto i trzeba to napisać wprost, tylko KRETYNI w BRG i UM w Gdańsku dopuścili by budować w samych centrach komunikacyjnych galerie handlowe, miast je wywalić w ustronne miejsca czy nawet poza miasto.
            Niestety przeważyła chęć krótkotrwałego zarobku, choć koszty ponosić będą przez dziesięciolecia mieszkańcy.

            • 3 1

    • Po to są podatki!
      Od tego są one!
      Po to są!

      • 15 3

    • inwestycje publiczne nie muszą być rentowne

      żeby funkcjonowały, to twory które mają służyć społeczeństwu które płaci podatki i "musięnależy", lokalne drogi też buduje się, odśnieża i utrzymuje pomimo tego iż bezpośrednich zysków nie przynoszą, ale są dla ludzi i z naszych podatków na to idzie.

      • 23 2

    • Bieda

      Z Twoich podatków nic nie dopłacasz, gdyż wojewodztwo utrzymuje sie głownie z podatku CIT a nie PIT. Wiec przestań bredzić.

      • 3 10

    • Devoloperka to teraz mozecie dalej budować

      Budyn jesteś debest a oni czepiaja sie tych paru gownianych mieszkan.Daj je na socjale to ci jeszcze pomnik postawią

      • 5 2

    • czy wplywy z biletow pokrywaja koszty utrzymania obwodnicy i Al. Grunwaldzkiej (1)

      A czy oplaty za scieki pokrywaja budowe i utrzymanie kanalizacji?

      Czy chodniki na siebie zarabiaja?

      Jak to jest, ze przy kazdej inwestycji miejskiej wielu pyta o zasadnosc finansowa. No chyba, ze chodzi o budowe drogi. Wtedy jest zawsze cacy i koszty niewazne.

      • 3 0

      • od razu odpowiem na idiotyczny argument o podatku w paliwie

        Al. Grunwaldzka, czy Zolnierzy Wykletych nie sa w zaden sposob finansowane z tych pieniedzy, bo nie trafiaja one do kasy miasta.

        • 0 0

  • Plan B zawierał powrót do autobusów (2)

    Jw

    • 49 10

    • i zbiorowe sepuku (1)

      w Urzędzie Marszałkowskim

      • 23 3

      • tego ekipa "po nas choćby potop" by nigdy nie zrobiła

        • 5 1

  • Dla kogo PKM Gdańsk Rębiechowo? (2)

    Tylko na FaceBooku!

    • 10 18

    • (1)

      dla zajęcy

      • 2 0

      • i kasy

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane