• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojskowe samoloty na niebie Trójmiasta

Jakub Gilewicz
11 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powojskowy sprzęt do kupienia w centrum Gdyni
Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych. Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych.

Myśliwskie, szturmowe, wielozadaniowe i transportowe. Nad Trójmiastem latają wojskowe samoloty różnych typów. Poniżej prezentujemy kilka z nich.



Jak często w miesiącu widujesz wojskowe samoloty nad Trójmiastem?

Obecnie najnowocześniejszym samolotem bojowym w polskich Siłach Powietrznych jest F-16 Jastrząb. To wielozadaniowa maszyna, która ma walczyć o przewagę w powietrzu, prowadzić rozpoznanie i wspierać inne rodzaje Sił Zbrojnych.

Polska posiada 48 Jastrzębi w dwóch wersjach. W ramach kontraktu, który został podpisany w 2003 r., w poprzedniej dekadzie do naszego kraju trafiło ze Stanów Zjednoczonych 36 jednomiejscowych bojowych F-16C Block 52+ i 12 dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D Block 52+.

Przeczytaj też: Jakie śmigłowce wojskowe latają nad Trójmiastem?

Miejscami, gdzie stacjonują polskie Jastrzębie są 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny i 32. Baza Lotnictwa Taktycznego obok Łasku pod Łodzią. Mimo to polskie F-16 wykonują loty również nad Morzem Bałtyckim, a bywa, że można je dostrzec także nad Trójmiastem.

F-16 ma długość prawie 15 metrów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi prawie 10 m. Jest to jednosilnikowy samolot, który może latać z prędkością do 2300 km/godz. i operować na pułapie ponad 15 tys. metrów. Maszyna dysponuje sześciolufowym działkiem kalibru 20 mm, a poza tym może przenosić różne typy uzbrojenia.

W przypadku polskich F-16 są to choćby kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu oraz kierowane rakiety do zwalczania celów naziemnych i nawodnych. Poza tym do dyspozycji są jeszcze bomby, w tym również kierowane oraz zasobniki szybujące. Wśród uzbrojenia znajdują się też pociski manewrujące powietrze-ziemia o zasięgu 370 km, a w niedalekiej przyszłości także o zasięgu ponad 900 km.

Zwrotne, ale już niemłode myśliwce MiG-29

MiG-29 to maszyna zaprojektowana w ZSRR na początku lat 70. ubiegłego wieku jako myśliwiec frontowy. Samolot ma ponad 17 metrów długości, a rozpiętość jego skrzydeł to ponad 11 m. Napęd maszyny stanowią dwa silniki turboodrzutowe z dopalaniem, a maksymalna prędkość samolotu wynosi ponad 2400 km/godz. Poza tym mocną stroną tego myśliwca są jego możliwości manewrowe.

Polska kupiła pierwsze MiGi-29 na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku od ZSRR. Było to 12 fabrycznie nowych myśliwców. Następnie w 1995 r. pozyskano 10 używanych MiG-29 od Czech w zamian za śmigłowce W-3 Sokół, a w 2001 r. kupiono ponad 20 używanych samolotów z Niemiec. Część maszyn nie została jednak wprowadzona do służby. Powodem było m.in. zrobienie z niektórych MiG-ów magazynu części zapasowych.

MiGi-29 stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku i w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Samoloty mogą przenosić rakiety powietrze-powietrze, a także bomby do 500 kg. Poza tym posiadają działko kalibru 30 mm. Obecnie MiGi-29 nie spełniają jednak wymagań współczesnego pola walki. W Trójmieście samoloty tego typu można zobaczyć, kiedy lecą wysoko na niebie, podczas pokazów lotniczych, a bywa, że lądują w Porcie Lotniczym Gdańsk.

Szturmowe Su-22 wyposażone w bomby kasetowe

Samolot Su-22, czyli eksportowa wersja radzieckiego Su-17, został zaprojektowany w latach 60. Maszyna jest długa na 19 metrów i ma zmienną geometrię skrzydeł - rozpiętość złożonych wynosi nieco ponad 10, a rozłożonych ponad 13,5 metra. Takie rozwiązanie miało na celu poprawę parametrów samolotu w czasie lotu na małych wysokościach.

Jednomiejscowy Su-22 napędzany jest turboodrzutowym silnikiem z dopalaniem, który ma zapewnić prędkość do 1850 km/godz. Maksymalna masa startowa maszyny może wynosić ponad 19 ton, z czego ponad cztery może przypaść na uzbrojenie.

Poza stałymi 30-milimetrowymi działkami Su-22 może być wyposażony w zasobniki strzeleckie, pociski powietrze-powietrze, kierowane i niekierowane pociski powietrze-ziemia. Ponadto pod skrzydłami tego samolotu można podwiesić bomby o masie do pół tony, w tym bomby kasetowe, które służą do rażenia celów powierzchniowych. Polska może korzystać z tego typu uzbrojenia, ponieważ nie podpisała w 2008 r. Konwencji o zakazie użycia amunicji kasetowej.

Obecnie Su-22 stacjonują w Świdwinie w woj. zachodniopomorskim na terenie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do tej pory nie doczekały się następców.

Samoloty transportowe CASA C-295M

Są to obecnie najnowocześniejsze samoloty transportowe, które służą w naszych Siłach Powietrznych. Prototyp C-295 wystartował bowiem w 1997 r., a Polska zamówiła w Hiszpanii tego typu samoloty w 2001 r. Ich mocną stroną jest między innymi wszechstronność. Potrafią operować z pasów gruntowych czy trawiastych. Mają też możliwość krótkiego startu i lądowania, a poza tym wykorzystywane są do bardzo różnych zadań.

Dwusilnikowa CASA C-295M ma ponad 24 metrów długości i prawie 26 m rozpiętości skrzydeł. Jej masa własna wynosi 18,5 tony, a do ładowni może zabrać ponad 9 ton ładunku bądź 70 żołnierzy - w przypadku żołnierzy z pełnym wyposażeniem liczba ta wynosi 49. Mogą się oni zresztą desantować z pokładu maszyny.

Z kolei w wariancie medycznym samolot jest w stanie zabrać 24 osoby na noszach, a w wersji pasażerskiej można zamontować do 30 foteli. CASA C-295M służy bowiem również do transportu najważniejszych osób w państwie. Ponadto ładownia maszyny jest w pełni hermetyzowana, a na pokładzie znajduje się toaleta. Poza tym w prawej burcie umieszczone są dwie pary drzwi i 19 okien, a w lewej jedne drzwi i 18 okien. Centralnie z tyłu samolotu znajduje się natomiast rampa załadowcza.

Załoga samolotu składa się z dwóch pilotów, a do tego można ją uzupełnić o technika załadunku. Prędkość przelotowa turbośmigłowej maszyny to 480 km/godz., a pułap, na jakim może operować wynosi do 25 tys. stóp. Samolot jest wyposażony w system walki radioelektronicznej zintegrowany z wyrzutnikami flar i dipoli, których zadaniem jest zmylić rakiety, gdyby te ostatnie leciały w kierunku maszyny.

Obecnie Polska posiada 15 samolotów tego typu, jedna z maszyn w 2008 r. rozbiła się bowiem w Mirosławcu. CAS-y C-295M stacjonują w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego na lotnisku Kraków-Balice, a jeśli przylatują do Trójmiasta, to lądują na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.

Patrolowo-rozpoznawcze, transportowe i do monitoringu ekologicznego

M28 Bryza, która powstała na podstawie AN-28 to samolot o długości 16 metrów i rozpiętości skrzydeł, która wynosi ponad 22 m. Napęd maszyny stanowią dwa turbośmigłowe silniki, a prędkość maksymalna Bryzy to 350 km/godz. Z kolei maksymalny zasięg maszyny to 1230 km, a maksymalny pułap, na jakim może latać wynosi 6000 m. Załogę samolotu stanowią dwaj piloci, technik pokładowy i w niektórych wersjach Bryzy także operatorzy systemów pokładowych.

Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie 14 M28 Bryza i An-28 w czterech różnych wersjach. Najwięcej, bo siedem jest samolotów patrolowo-rozpoznawczych M28B 1R, które wyposażone są m.in. w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych. Poza tym samoloty - w razie potrzeby - mogą zrzucić tratwę ratowniczą.

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych. Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych.
BLMW dysponuje ponadto jedynym zmodernizowanym samolotem patrolowo-rozpoznawczym M28B RM/bis. W porównaniu do poprzedniej wersji maszyna posiada nowocześniejszy radar obiektów nawodnych. Na polepszenie jego pracy wpływ miało zastosowanie chowanego przedniego podwozia. Z kolei tylne podnosi się na boki.

Bryza bis posiada również wyposażenie do wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych, w tym m.in. detektor anomalii magnetycznych i pławy radiohydroakustyczne. Poza tym samolot dysponuje systemem pasywnego rozpoznania elektronicznego i systemem obserwacyjnym z dalmierzem laserowym. Załoga tej wersji maszyny to dwóch pilotów, technik pokładowy i do czterech operatorów systemów pokładowych.

Z kolei dwa An-28, które wykonują zadania monitoringu ekologicznego wyposażone są w radary obserwacji bocznej, skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody, a także system identyfikacji jednostek pływających. Dzięki zamontowaniu dodatkowych zbiorników paliwa samolot może jednorazowo spędzić w powietrzu nie cztery, a sześć godzin.

Poza tym w Brygadzie Lotnictwa MW służą cztery samoloty An-28TD, czyli w wersji transportowej, które mają możliwość zabierania do 1700 kg ładunku. W przypadku przystosowania maszyny do zadań transportu medycznego, może ona zabrać sześciu rannych w pozycji leżącej bądź ośmiu siedzących. Istnieje też możliwość przystosowania samolotu do transportu pasażerów. Bryzy, które służą w BLMW stacjonują na lotnisku w Gdyni Babich Dołach i Siemirowicach.

Miejsca

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Niech kupia chociaż jedną sztuke F22, reszta to złom i wraki (4)

    • 7 6

    • (1)

      Pomyliłem się F22 to chyba flagowy samolot USA, będzie dostępny dla naszej armii w 2054.

      • 2 1

      • ...

        F22 jest tylko w USA i kongres nigdy nie zgodzil sie na sprzedanie do innego kraju. Obecnie tylko F35 jest do kupieni. F22 nie jest i na dzis nie bedzie ponownie produkowany

        • 5 0

    • (1)

      już tego nie produkują.

      • 2 0

      • No tak 1 sztuka 1 mld USD.

        • 1 0

  • Wiecie co lata. (4)

    Cele ćwiczebne dla każdej innej armii niż Polska.
    W wojsku uczono nas jak zestrzeliwać takie samoloty z kałacha.

    • 16 8

    • Karabinek AK (2)

      Zasięg skuteczny ok. 400 m

      Nisko latały podczas twojej służby

      • 2 3

      • Kałasznikow - donośność skuteczna 1000m. Wracaj się bawić dalej w WOT Antona Smoleńskiego. (1)

        • 6 3

        • Jakie to szczęście dla armii ze wrogie myśliwce możemy zestrzeliwać z kałachów. A czym odstrzelimy czołgi ? może z procy !?

          • 0 1

    • No właśnie ciekawi mnie czy mamy uzbrojenie w które można wyposażyć te wszystkie samoloty?

      • 0 1

  • Jednym słowem.

    Złom

    • 17 3

  • F16 też oblatano na początku lat 70. - nie ma co pisać tak o Migach 29-tych (1)

    jakby pochodziły z innej epoki. To nie F22, czy F23. Jasne, że późna wersja C/D Block 52 jest nowocześniejsza od nie wiem jak modernizowanych pod względem awioniki Migów, nie mniej jednak F16 to konstrukcja z tego samego czasu, co 29-tka.

    • 18 2

    • Nasze MiGi 29-te

      wyprodukowano pod koniec lat 80-tych (konstrukcja z lat 70-tych) i od tej pory praktycznie nie były modernizowane. A co najważniejsze i najgorsze, to jest wersja eksportowa (9-12A), czyli dużo uboższa i mająca mniejsze możliwości niż wersje radzieckie.
      Niestety, ale w porównaniu do naszych F-16, to niebo a ziemia. Tym bardziej, że dostęp do części zamiennych czy uzbrojenia jest bardzo ograniczony, bo z Rosją tym nie handlujemy.

      • 3 0

  • Foto lotnicze

    Ciekawe zdjecia samolow wojskowych .... na FB prosze poszukac LemoFly

    • 1 0

  • Tylko nie skamleć o Caracalach (1)

    których lata ok 20 sztuk. Reszta czeka na chętnych.

    • 7 9

    • Ano Francuzi mają ich zaledwie 20...

      Zawsze szukali jeleni...

      • 1 2

  • Szkoda fatygi red . i tak 99.9% nie ma pojęcia o uzbrojeniu (3)

    A dla kolegi ciekawostka tylko dla f-16 pasy startowe muszą być super dokładnie odkurzane-dla reszty nie i nie chodzi o opony.Ps ciekaw jestem ile osób wie co jest na fotce i jakie ma zbiorniki po co i dlaczego takie a nie inne,,.

    • 5 7

    • Większość nie wie nawet co jeść żeby nie wyglądać jak wyglądają

      • 7 1

    • To rzeczywiście ciekawostka ale warto ją rozwinąć i wyjaśnić. Nie każdy musi się na tyle znać. Radze jednak uważać bo dla wielu tutaj, radziecka technologia jest przestarzała a amerykańska nigdy

      • 1 2

    • Trochę przesadzasz.

      To, że F-16 wymaga po prostu wyższej kultury technicznej przy obsłudze, nie oznacza, że nie wystartuje identycznie jak MiG-29 z brudnego pasa. Po prostu producent tak zaleca i daje gwarancję na bezproblemowe działanie silników przez tyle a tyle godzin i w takich a takich warunkach. Jak chcemy serwisować je kilka razy częściej, to możemy nie sprzątać i latać z syfu. Ja jednak wolę, żeby dbali o sprzęt i żeby służył jak najdłużej, bo to też z moich podatków zostało zakupione.

      PS.
      Zbiorniki koforemne.

      • 5 0

  • PIS z Maciarewiczem się mocno starają, żeby nic nam nad głowami nie latało... (5)

    Za chwilę tego całego złomu już nie da się setny raz reanimować i będzie spokój.
    A Rosjanie i tak już u nas są...

    • 13 8

    • Rozumiem że PO kupilo nowe a PIS je sprzedał ? (4)

      Bo jakoś nie pamiętam przed PISem zakupu

      • 6 5

      • Brawo

        Racja PO kupilo 72 szt. F35 okolo 234 samoloto F16 i okolo 769 roznego typu smiglowcow. Za czasow PO kupiono 870 czolgow i 190400 karabinkow M4 i HK417. PoO nic nie kupilo a teraz eksperci tylko marusza zeokazji PIS zly i nic nie kupuje. Moze z AmberGold byl plan ale jakos nie wyszlo bo PIS wlade sila odebral od PO.

        • 7 1

      • (2)

        Bo deklu jeden Pis anulował przetarg na śmigłowce.

        • 3 5

        • Smiecie

          Poczytaj deklu kto na swiecie uzywa Caracala co jest zmiana smiglowca Puma. Caracali to sami francuzi nie uzywaja a wcuskali dla Polski.

          • 6 4

        • deklu lemingowo trolowy

          • 1 4

  • (3)

    F16 Falcon czyli sokół, a u nas jastrząb. Tłumaczenie jak w tytułach filmów.

    • 6 4

    • Ty wiesz co piszesz

      To nie sa tlumaczenia tylko wlasne nazwy w danym kraju oznaczenia wojskowe

      • 1 1

    • Po prostu

      u nas już jest W-3 Sokół, więc żeby nie robić zamieszania, nazwali je jastrzębiami.

      • 2 1

    • Szklana pułapka 3

      • 0 0

  • dosc juz tych samolotow halas nie dosc ze z glownego miasta (1)

    to ciagle loty nad glowami. w weekendy samoloty lataja czesciej czasem niz autobusy zkm.

    • 4 6

    • To autobusy też latają?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane