• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojskowe samoloty na niebie Trójmiasta

Jakub Gilewicz
11 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powojskowy sprzęt do kupienia w centrum Gdyni
Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych. Samolot wielozadaniowy F-16 Jastrząb należący do polskich Sił Powietrznych.

Myśliwskie, szturmowe, wielozadaniowe i transportowe. Nad Trójmiastem latają wojskowe samoloty różnych typów. Poniżej prezentujemy kilka z nich.



Jak często w miesiącu widujesz wojskowe samoloty nad Trójmiastem?

Obecnie najnowocześniejszym samolotem bojowym w polskich Siłach Powietrznych jest F-16 Jastrząb. To wielozadaniowa maszyna, która ma walczyć o przewagę w powietrzu, prowadzić rozpoznanie i wspierać inne rodzaje Sił Zbrojnych.

Polska posiada 48 Jastrzębi w dwóch wersjach. W ramach kontraktu, który został podpisany w 2003 r., w poprzedniej dekadzie do naszego kraju trafiło ze Stanów Zjednoczonych 36 jednomiejscowych bojowych F-16C Block 52+ i 12 dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D Block 52+.

Przeczytaj też: Jakie śmigłowce wojskowe latają nad Trójmiastem?

Miejscami, gdzie stacjonują polskie Jastrzębie są 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny i 32. Baza Lotnictwa Taktycznego obok Łasku pod Łodzią. Mimo to polskie F-16 wykonują loty również nad Morzem Bałtyckim, a bywa, że można je dostrzec także nad Trójmiastem.

F-16 ma długość prawie 15 metrów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi prawie 10 m. Jest to jednosilnikowy samolot, który może latać z prędkością do 2300 km/godz. i operować na pułapie ponad 15 tys. metrów. Maszyna dysponuje sześciolufowym działkiem kalibru 20 mm, a poza tym może przenosić różne typy uzbrojenia.

W przypadku polskich F-16 są to choćby kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu oraz kierowane rakiety do zwalczania celów naziemnych i nawodnych. Poza tym do dyspozycji są jeszcze bomby, w tym również kierowane oraz zasobniki szybujące. Wśród uzbrojenia znajdują się też pociski manewrujące powietrze-ziemia o zasięgu 370 km, a w niedalekiej przyszłości także o zasięgu ponad 900 km.

Zwrotne, ale już niemłode myśliwce MiG-29

MiG-29 to maszyna zaprojektowana w ZSRR na początku lat 70. ubiegłego wieku jako myśliwiec frontowy. Samolot ma ponad 17 metrów długości, a rozpiętość jego skrzydeł to ponad 11 m. Napęd maszyny stanowią dwa silniki turboodrzutowe z dopalaniem, a maksymalna prędkość samolotu wynosi ponad 2400 km/godz. Poza tym mocną stroną tego myśliwca są jego możliwości manewrowe.

Polska kupiła pierwsze MiGi-29 na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku od ZSRR. Było to 12 fabrycznie nowych myśliwców. Następnie w 1995 r. pozyskano 10 używanych MiG-29 od Czech w zamian za śmigłowce W-3 Sokół, a w 2001 r. kupiono ponad 20 używanych samolotów z Niemiec. Część maszyn nie została jednak wprowadzona do służby. Powodem było m.in. zrobienie z niektórych MiG-ów magazynu części zapasowych.

MiGi-29 stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku i w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Samoloty mogą przenosić rakiety powietrze-powietrze, a także bomby do 500 kg. Poza tym posiadają działko kalibru 30 mm. Obecnie MiGi-29 nie spełniają jednak wymagań współczesnego pola walki. W Trójmieście samoloty tego typu można zobaczyć, kiedy lecą wysoko na niebie, podczas pokazów lotniczych, a bywa, że lądują w Porcie Lotniczym Gdańsk.

Szturmowe Su-22 wyposażone w bomby kasetowe

Samolot Su-22, czyli eksportowa wersja radzieckiego Su-17, został zaprojektowany w latach 60. Maszyna jest długa na 19 metrów i ma zmienną geometrię skrzydeł - rozpiętość złożonych wynosi nieco ponad 10, a rozłożonych ponad 13,5 metra. Takie rozwiązanie miało na celu poprawę parametrów samolotu w czasie lotu na małych wysokościach.

Jednomiejscowy Su-22 napędzany jest turboodrzutowym silnikiem z dopalaniem, który ma zapewnić prędkość do 1850 km/godz. Maksymalna masa startowa maszyny może wynosić ponad 19 ton, z czego ponad cztery może przypaść na uzbrojenie.

Poza stałymi 30-milimetrowymi działkami Su-22 może być wyposażony w zasobniki strzeleckie, pociski powietrze-powietrze, kierowane i niekierowane pociski powietrze-ziemia. Ponadto pod skrzydłami tego samolotu można podwiesić bomby o masie do pół tony, w tym bomby kasetowe, które służą do rażenia celów powierzchniowych. Polska może korzystać z tego typu uzbrojenia, ponieważ nie podpisała w 2008 r. Konwencji o zakazie użycia amunicji kasetowej.

Obecnie Su-22 stacjonują w Świdwinie w woj. zachodniopomorskim na terenie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do tej pory nie doczekały się następców.

Samoloty transportowe CASA C-295M

Są to obecnie najnowocześniejsze samoloty transportowe, które służą w naszych Siłach Powietrznych. Prototyp C-295 wystartował bowiem w 1997 r., a Polska zamówiła w Hiszpanii tego typu samoloty w 2001 r. Ich mocną stroną jest między innymi wszechstronność. Potrafią operować z pasów gruntowych czy trawiastych. Mają też możliwość krótkiego startu i lądowania, a poza tym wykorzystywane są do bardzo różnych zadań.

Dwusilnikowa CASA C-295M ma ponad 24 metrów długości i prawie 26 m rozpiętości skrzydeł. Jej masa własna wynosi 18,5 tony, a do ładowni może zabrać ponad 9 ton ładunku bądź 70 żołnierzy - w przypadku żołnierzy z pełnym wyposażeniem liczba ta wynosi 49. Mogą się oni zresztą desantować z pokładu maszyny.

Z kolei w wariancie medycznym samolot jest w stanie zabrać 24 osoby na noszach, a w wersji pasażerskiej można zamontować do 30 foteli. CASA C-295M służy bowiem również do transportu najważniejszych osób w państwie. Ponadto ładownia maszyny jest w pełni hermetyzowana, a na pokładzie znajduje się toaleta. Poza tym w prawej burcie umieszczone są dwie pary drzwi i 19 okien, a w lewej jedne drzwi i 18 okien. Centralnie z tyłu samolotu znajduje się natomiast rampa załadowcza.

Załoga samolotu składa się z dwóch pilotów, a do tego można ją uzupełnić o technika załadunku. Prędkość przelotowa turbośmigłowej maszyny to 480 km/godz., a pułap, na jakim może operować wynosi do 25 tys. stóp. Samolot jest wyposażony w system walki radioelektronicznej zintegrowany z wyrzutnikami flar i dipoli, których zadaniem jest zmylić rakiety, gdyby te ostatnie leciały w kierunku maszyny.

Obecnie Polska posiada 15 samolotów tego typu, jedna z maszyn w 2008 r. rozbiła się bowiem w Mirosławcu. CAS-y C-295M stacjonują w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego na lotnisku Kraków-Balice, a jeśli przylatują do Trójmiasta, to lądują na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.

Patrolowo-rozpoznawcze, transportowe i do monitoringu ekologicznego

M28 Bryza, która powstała na podstawie AN-28 to samolot o długości 16 metrów i rozpiętości skrzydeł, która wynosi ponad 22 m. Napęd maszyny stanowią dwa turbośmigłowe silniki, a prędkość maksymalna Bryzy to 350 km/godz. Z kolei maksymalny zasięg maszyny to 1230 km, a maksymalny pułap, na jakim może latać wynosi 6000 m. Załogę samolotu stanowią dwaj piloci, technik pokładowy i w niektórych wersjach Bryzy także operatorzy systemów pokładowych.

Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie 14 M28 Bryza i An-28 w czterech różnych wersjach. Najwięcej, bo siedem jest samolotów patrolowo-rozpoznawczych M28B 1R, które wyposażone są m.in. w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych. Poza tym samoloty - w razie potrzeby - mogą zrzucić tratwę ratowniczą.

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych. Patrolowo-rozpoznawcza Bryza posiada m.in. radar do obserwacji obiektów nawodnych.
BLMW dysponuje ponadto jedynym zmodernizowanym samolotem patrolowo-rozpoznawczym M28B RM/bis. W porównaniu do poprzedniej wersji maszyna posiada nowocześniejszy radar obiektów nawodnych. Na polepszenie jego pracy wpływ miało zastosowanie chowanego przedniego podwozia. Z kolei tylne podnosi się na boki.

Bryza bis posiada również wyposażenie do wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych, w tym m.in. detektor anomalii magnetycznych i pławy radiohydroakustyczne. Poza tym samolot dysponuje systemem pasywnego rozpoznania elektronicznego i systemem obserwacyjnym z dalmierzem laserowym. Załoga tej wersji maszyny to dwóch pilotów, technik pokładowy i do czterech operatorów systemów pokładowych.

Z kolei dwa An-28, które wykonują zadania monitoringu ekologicznego wyposażone są w radary obserwacji bocznej, skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody, a także system identyfikacji jednostek pływających. Dzięki zamontowaniu dodatkowych zbiorników paliwa samolot może jednorazowo spędzić w powietrzu nie cztery, a sześć godzin.

Poza tym w Brygadzie Lotnictwa MW służą cztery samoloty An-28TD, czyli w wersji transportowej, które mają możliwość zabierania do 1700 kg ładunku. W przypadku przystosowania maszyny do zadań transportu medycznego, może ona zabrać sześciu rannych w pozycji leżącej bądź ośmiu siedzących. Istnieje też możliwość przystosowania samolotu do transportu pasażerów. Bryzy, które służą w BLMW stacjonują na lotnisku w Gdyni Babich Dołach i Siemirowicach.

Miejsca

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego kawior jest taki drogi ? to skandal powinni doplacac bym mógł go kupowac po 1 zł (3)

    mało tego orzechy kosztują juz 60zł grejfruty po 8 zł za po było wszystkjo za grosze!
    łososie mozna było kupic 10 razy taniej a lody kalipso były PO 50 groszy teraz 3 zł!!
    Bedę głosował za PO bo wiem ze oni przywrócą stare ceny a jak cos zdrozeje to doplacą i utrzymają ceny!!
    My lemingi nie mozemy pozwolić by Donald po powrocie z Brukseli przegrał!!

    • 3 5

    • Polecam dobrego psychiatrę.

      Zapomniałeś pelikanie jak bezzębny gnom z krzakami w nosie, ganiał w błysku fleszy po biedronce, żeby pokazać co ile kosztuje? Czemu za swoich rządów nie jest już taki odważny, żeby się do sklepu wybrać?

      • 1 1

    • Co Ty wachasx?????

      • 0 0

    • Uciekłaś że Srebrzyska. To pewne...

      • 0 0

  • Na tym portalu już trudno znaleźć temat bez wpisu jakiegoś sfrustrowanego POmyja (3)

    Wszędzie ta wasza żółć się wylewa. Zacznijcie żyć i dajcie żyć innym, na ośmiorniczkach i karuzelach vatowskich świat się nie kończy;)

    • 5 8

    • Odezwał się zwolennik teorii sPiSkowych (2)

      Wracaj do starej, dla twojego Pana jesteś przecież królikiem rozpłodowym.

      • 3 1

      • Hahaha zabolało "młodego wykształconego z wielkiego ośrodka"? (1)

        Uderz w stół...;)

        • 1 5

        • Rzuć rublami z Nowogrodzkiej..

          ..to pelikany #dojnej zmiany resztki honoru sprzedadzą.

          • 1 0

  • a masło coraz drożej i drożej w tym kraju- a miało być tak pięknie.

    • 1 2

  • kosmity na pewno latajo

    • 0 1

  • kilka lat temu niedaleko Brodnicy widziałem kasę, jak leciała na szczura i prawie kosiła zboże na polu na górkach...

    nie sadzę, żeby to był przelot celowy na takiej wysokości. Tam nie ma lotniska ani poligonu! Prawie się zersałem w gacie, jak wyskoczyli znad pagórka i zanurkowali w stronę jeziora, nad którym byłem...

    • 1 1

  • ZWARCI I GOTOWI...

    jak zwykle w historii.............................................................................................................................................

    • 1 1

  • jak rzyć, pani szczydło, kulson, jak rzyć.... (1)

    • 2 2

    • Ortografia

      • 0 0

  • Mig29 i Su22, ich przelotów można słuchać bez końca (oczywiście na żywo)

    • 1 0

  • Nie oszukujmy się, to są powietrzne śmietniki. Sami nic poważnego nie produkujemy. Posługujemy się obcą technologią sprzed kilkudziesięciu lat. To co prawdziwe mocarstwa mają do dyspozycji dzisiaj, do nas trafi może za 40 lat. I mniej więcej tyle lat jesteśmy "do tyłu". To sprawia, że nasza powietrzna flota nie stanowi dla nikogo żadnego problemu. Można sobie wmawiać, że mamy świetnych pilotów (poniekąd to prawda), ale uwierzcie, że nawet najlepszy pilot w powietrznym wraku przegra walkę ze średnim pilotem w nowoczesnej maszynie.

    • 3 1

  • Ani 16i ani migi w akt.ilościaciach bez głębokiej OPL Polski nie obronią

    Tematyka profesjonalna na ogólno -społ.-regionalnym portalu ciekawe wyzwanie wpisałem kilka prof.info i 1a osoba znała odpowiedź i do tego moje opinie zminusowano dyplomowani inż i piloci lotnictwa wojsk.którzy pisali podobne posty na np.lotnictwie" mieli by niezły ubaw widząc to

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane