• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządowcy chcą ograniczenia wycinki drzew wzdłuż SKM

Krzysztof Koprowski
25 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
SKM złożyła już wnioski o wycięcie drzew we wszystkich miastach Trójmiasta. SKM złożyła już wnioski o wycięcie drzew we wszystkich miastach Trójmiasta.

Rośnie opór przed wycinką drzew wzdłuż torów SKM w Trójmieście. W Gdańsku, gdzie wydano już zgodę na usunięcie 176 drzew, protestuje Koalicja Obywatelska. W Sopocie prezydent proponuje zwołanie Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników kolejowej spółki, zaś radny klubu Kocham Sopot wzywa prezydenta do działań na rzecz ochrony drzew.



W jaki sposób najlepiej wygłuszyć ruch pociągów SKM?

Przypomnijmy, w poniedziałek jako pierwsi napisaliśmy o planach wycinki prawie 1,1 tys. drzew wzdłuż linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Kolejowa spółka ogłoszony przetarg na takie prace argumentuje m.in. bezpieczeństwem prowadzenia ruchu, potrzebą zapewnienia nieprzerwanego funkcjonowania komunikacji oraz wymogami prawa.

W Gdańsku do wycięcia przewidziano 284 drzewa (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet), w Sopocie - 294, zaś w Gdyni - 520.

Gdańsk wydał zgodę na wycięcie drzew już w 2015 r.



Co warto podkreślić, SKM posiada już pozwolenie na wycinkę 176 drzew, które zostało wydane przez prezydenta Gdańska we wrześniu 2015 r. Jednak SKM nie potrzebuje zgody na wycinkę wszystkich drzew - mniejsze, o niskiej wartości przyrodniczej oraz nieobjęte żadną formą ochrony, mogą być usuwane w ramach bieżącego utrzymania.

Koalicja Obywatelska pisze list otwarty do prezesa SKM



W środę wobec zamiarów kolejarzy zaprotestowali radni Gdańska zrzeszeni w Koalicji Obywatelskiej. Skierowani oni list otwarty do prezesa zarządu SKM, Macieja Lignowskiego, w którym czytamy m.in.:

- Nasze pokolenie zagrożone jest zmianami klimatu, dlatego z dużą pieczołowitością należy dbać o każdy element otaczającej nas zieleni. Utrata ponad 1 tys. drzew stanowiłaby ogromny uszczerbek dla lokalnego ekosystemu oraz jakości życia mieszkańców w okolicy linii kolejowej. Ucierpieliby oni wskutek zwiększonej uciążliwości hałasem. Badanie poziomu hałasu po wycince i późniejsze poszukiwanie rozwiązań ograniczających go, wydają się zbędne i nieefektywne ekonomicznie wobec możliwości zachowania naturalnej ochrony przeciwhałasowej w postaci drzew - piszą radni KO.

Rozkład jazdy pociągów SKM


  • List otwarty radnych Koalicji Obywatelskiej.
  • Interpelacja radnego Kocham Sopot, Wojciecha Fułka.

Interpelacja radnego Sopotu do prezydenta Sopotu



Wcześniej, bo już w poniedziałek, kilka godzin po naszej publikacji, złożona została interpelacja radnego miasta Sopotu Wojciecha Fułka do prezydenta miasta. Radny apeluje do Jacka Karnowskiego, aby ten "podjął wszelkie działania, które skutecznie doprowadzą do zmiany planów SKM".

- Dla miasta uzdrowiskowego każda kolejna utrata drzewostanu (zwłaszcza w takiej ilości) stanowi nie tylko istotną stratę w zakresie środowiskowym, ale również wizerunkowym - argumentuje radny z klubu Kocham Sopot.

Prezydent Sopotu chce zwołania Zgromadzenia Wspólników



W piątek głos w tej sprawie zabrał natomiast prezydent Sopotu, Jacek Karnowski, który również negatywnie ocenia działania kolejarzy i chce, aby były one poddane dyskusji z udziałowcami podczas Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników.

Dodajmy, że Sopot jest mniejszościowym udziałowcem SKM (2,1 proc.). Gdańsk posiada 12,7 proc. udziałów, zaś Gdynia - 6,5 proc. Udziałowcami są również Województwo Pomorskie (10,2 proc.), Pruszcz Gdański (1,2 proc.) oraz Rumia (0,3 proc.). Większościowy pakiet (67 proc.) należy do PKP SA.

Gdańsk, Sopot oraz Gdynia posiadają łącznie tylko 21,3 proc. udziałów w trójmiejskiej SKM. Gdańsk, Sopot oraz Gdynia posiadają łącznie tylko 21,3 proc. udziałów w trójmiejskiej SKM.
- Planowana wycinka stanowi działanie wbrew standardom przyrody, nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia i jest szkodliwa dla środowiska naturalnego. Wycinka tak znaczącej ilości drzew niewątpliwie będzie miała wpływ na poziom hałasu związanego z ruchem pociągów, co w przypadku Sopotu - miasta będącego uzdrowiskiem - ma niebagatelne znaczenie. Ponadto nieznane mi są przypadki, aby ruch pociągów na linii nr 250 wstrzymany był z powodu opadających na tory gałęzi czy też samych drzew. Zapytać zatem należy, czy planowana wycinka poprzedzona była stosownymi badaniami drzewostanu, z których wynikałoby wprost zagrożenie wymagające podjęcia tak zdecydowanych działań - czytamy we wniosku prezydenta Jacka Karnowskiego, skierowanym do wspólników kolejowej spółki.
W Gdyni SKM również ubiega się o zgodę na wycinkę drzew. Jednak podobnie jak w Sopocie, nie zostały jeszcze wydane żadne decyzje w tym zakresie.

Nowe rozporządzenie czeka na wejście w życie



Ogłoszenie przetargu przez kolejarzy zbiegło się z nowelizacją rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie odległości drzew i zieleni od torów poza obszarami lasów. Dotychczas drzewa nie mogły rosnąć bliżej niż 15 metrów od osi toru, po nowelizacji ta odległość skrócona została do sześciu metrów.

Rozporządzenie podpisane 10 października br. nie weszło jednak jeszcze w życie - czeka na publikację w Dzienniku Ustaw oraz 14-dniowe vacatio legis.

SKM ponownie zmienia zapisy przetargu



Kolejarze w piątek (25 października) dokonali kolejnej modyfikacji dokumentacji przetargowej. Ponownie przesunęli termin otwarcia ofert - tym razem na 13 listopada, zaś w treści przetargu wprowadzili zapisy pozwalające na rezygnację z wycinki wskazanych przez spółkę drzew (mimo umieszczenia ich w zestawieniu dla potencjalnego wykonawcy) oraz obniżenia ostatecznego wynagrodzenia za wykonane prace w ograniczonym zakresie.

Miejsca

Opinie (128) 1 zablokowana

  • Sopot uzdrowiskiem-czytamy

    Zaorazzam w lato kolo molo na kapiel w niezidentyfikowanej czarnej substancji przypominajacej wygladem glony a zapachem szambo. A za 4 godziny na monciak i poboczne ulice zwane toitoiami. Jaki prezydent takie uzdrowisko

    • 18 11

  • Drzewa (2)

    1000 drzew na 30 km linii kolejowej, daje średnio 1 drzewo na 30m. Ludzie o co ta afera? Zobaczcie ile drzew wycięto w Gdyńskim porcie przez pkp plk

    • 21 19

    • (1)

      No to mają te porty rozbudowywać czy nie? Większość drzew w portach wyrosła na nieużywanych torowiskach, które teraz ponownie mają wrócić do życia.

      • 6 3

      • Przy SKM też nikt tych drzew nie sadzil

        • 7 1

  • dziwi to, że betonują miasta nie sadząc żadnego drzewa

    a tu chodzi o bezpieczeństwo. jak spadnie drzewo na tory , wykolei sie pociąg zgina ludzie - to wszyscy aktywiści się rozpłyną.
    Te drzewa to samosiejki, które przez lata nie były regulowane

    • 22 28

  • ekoterroryści (1)

    • 18 27

    • ZielonyPis grinpis :)

      • 6 1

  • drzewa to jedno

    a bezpieczeństwo to drugie

    • 19 16

  • Wara od drzew. (1)

    Najlepiej zwalić cały syf na drzewa. To wy panowie i panie z zarządu skm jesteście winni opóźnień, syfiarskich pociągów itd.

    • 40 18

    • Co ma piernik do wiatraka?
      Drzewa powinny być usunięte bo stwarzają realne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
      Przykładem niech będzie peron w Śmiechowie, Luzinie. Tyle lat był problem z zatrzymaniem pociągu w "właściwym" miejscu. Po wycince problem zniknął a ludzie jakoś tam się nie podusili. Tlen chyba jednak to wytwarzają oceany, jakoś o tym wszyscy zapominają....

      • 5 10

  • Brawo!

    • 9 10

  • Opinia wyróżniona

    Moim skromnym zdaniem: (12)

    Nie wolno wycinać zdrowych drzew. Można przyciąć gałęzie, które są za blisko torów.

    • 221 38

    • a korzenie (3)

      rozwalają nasypy. Drzewa mogą rosnąć 15 m od torów

      • 16 22

      • A kto wyliczył te 15m? (1)

        • 6 6

        • art. 56 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) - dalej u.t.k. oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz. U. Nr 153, poz. 955)

          • 12 2

      • Czytać nie umiesz? Już nie 15 tylko 6.

        • 1 0

    • (2)

      kiedy takie "zdrowe" drzewo zwali się na tory lub na pędzący pociąg to wtedy napiszecie z pretensjami ze nikt tego drzewa nie wyciął na czas. Co wtedy z nie daj Boże ofiarami? Ich rodzina tez zademonstrujecie tekst o ochronie środowiska? To środowisko tez zabija.

      • 15 11

      • Jakos przez wiele lat, były to przypadki incydentalne, a nawet rzadsze. (1)

        Pedząca SKM?! Żarcik z rana jak śmietana

        • 14 9

        • Nie pamietam takiej sytuacji a połowę już minąłem

          • 7 3

    • moim skromnym zdaniem....

      trzeba wywalić wszystkich "zielonych" poza miasto

      • 5 7

    • Podaj swoje dane

      Bo będziesz pierwszą osobą do której wyślę reklamację gdy zdrowe drzewo spadnie na trakcje i zatrzyma ruch kolejowy

      • 2 9

    • Z jednej steony chcecie bezproblemowej (2)

      SKM, a z drugiej chcą wyciąć drzewa.
      W USA można zamówić 5-7m drzewa do ogrodu.
      Czy w tym kraju nie można przesadzać drzew? To nie jest technologia NASA.

      • 1 3

      • Jasne, że nie jest

        Tylko porównaj sobie koszt posadzenia drzewka 1-2 letniego z np. tylko 10-letnim.
        Jak ktoś chce mieć szybko duże drzewa w ogrodzie i go na to stać, to jego sprawa. Ale robienie tego za pieniądze publiczne (czyli nasze) to zbędna fanaberia.

        • 3 2

      • Ludzie, czy wy czytac nie umiecie? Tekst jest o tym, że te drzewa już nie są nielegalne za kilka dni, za to bardzo potrzebne akurat w tym miejscu ze względu na ochronę akustyczną. A wy o przesadzaniu...

        • 2 0

  • (1)

    Kupcie sobie działkę i posadzcie las. Ale od cudzej własności wara.

    • 12 29

    • Z raka płuc też się lecz że swojej kieszeni i za pogrzeb dziecka nie bierz zasiłku.

      • 10 5

  • gdańsk to nowoczeszne miasto

    wszystko już sprzedał teraz tylko metro. I będzie cicho

    • 7 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane