- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (149 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (163 opinie)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (85 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (80 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (65 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (426 opinii)
Sanie zamiast tramwajów, czyli jak to było 138 lat temu
Jak tu jeździć po mieście? - pytają pasażerowie komunikacji miejskiej i kierowcy, gdy przyjdzie im podróżować zima po mieście. Gdybyśmy jednak cofnęli się o 138 lat, okazałoby się, że naprawdę nie mamy na co narzekać.
Sytuację ówczesnych gdańszczan opisuje artykuł z "Danziger Zeitung" z dnia 9 lutego 1874r., który znalazł w swoim archiwum Sebastian Zomkowski. Służbowo: zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów, prywatnie: wielki miłośnik i pasjonat komunikacja miejskiej.
- W tym wydaniu "Danziger Zeitung" znajdziemy sytuacji komunikacyjnej panującej w Gdańsku, w związku z obfitymi opadami śniegu. Z masą śniegu nie poradziły sobie wówczas wagony tramwaju konnego, czyli wagony poruszające się po szynach, ale ciągnięte przez konie. W zamian wprowadzono komunikację zastępczą - nie jak dziś autobusami miejskimi ale .... sankami - mówi Zomkowski.
A oto jak z komunikacją miejską musieli radzić sobie gdańszczanie w lutym 138 lat temu. "W nocy z soboty na niedzielę nawiedziły Gdańsk silne opady śniegu. Trwały nieustannie przy równoczesnym wietrze ze wschodu aż do wczorajszych godzin wieczornych", relacjonuje gazeta.
"Przez całą noc i w ciągu dzisiejszego dnia śnieg nadal prószył przy słabszym wietrze z zachodu. Zarówno ulice miasta, jaki i promenady wraz z jezdniami są trudno przejezdne, a pojedyncze trasy są całkowicie zasypane. Wczoraj wieczorem, przedsiębiorstwo tramwaju konnego było zmuszone zawiesić swoje kursy, gdyż mimo całego wysiłku nie udało się utrzymać torowiska w stanie przejezdności. Nawet cztery konie nie wystarczyły, aby uruchomić wagon."
Opublikowany 10 lutego 1874 w tej samej gazecie komunikat dyrekcji przedsiębiorstwa opisuje, w jaki sposób wprowadzono "komunikację zastępczą".
"Jak nas informuje dyrekcja tramwajów konnych, już od jutra, od godz. 8:00 zostaną wznowione kursy do Wrzeszcza. Ponieważ ogromne ilości śniegu tymczasowo uniemożliwiają jazdę po szynach, zamiast nich pasażerów przewozić będzie odpowiednia liczba wynajętych sani konnych. Kursy z Gdańska i z powrotem z Wrzeszcza będą realizowane co pół godziny. Taryfa nie ulegnie zmianie. Odjazdy z Wrzeszcza będą realizowane od godz. 7:00 do godz. 22:00, a z Gdańska do Wrzeszcza od godz. 07:30 do godz. 22:30."
Opinie (73) 2 zablokowane
-
2012-02-13 15:47
Chciałabym -jak w Godzinie pąsowej róży-cofnąć się do czasów minionych... (4)
- 45 6
-
2012-02-13 20:58
Ja tak samo. (1)
Kocham klimat drugiej połowy XIX wieku i pierwszych trzech dekad XX wieku.
- 6 1
-
2020-02-13 07:59
Z racji wieku przezylem namiastki tych klimatow. 2 tyg bez pradu podczas stanu wojennego, konska komunikacje z kupami w calym miasteczku, biede, namiastke wojny (znowu dzieki stanowi wojennemu), smierc kilku kuzynow ktorzy(e) jeszcze zanim skonczyli rok zycia, itd. Za nic w swiecie nie chcialbym sie cofnac do lat 80tych a co dopiero do przelomu 19 i 20 wieku.
- 1 0
-
2012-02-13 16:34
mam to samo.... lecz bardziej ze strony historycznej.....niż romantycznej....
bo w każdej epoce był stres i pogoń za szczęściem duchowym lub materialnym....
ale zobaczyć to na własne oczy....stać z boku i podziwiać codzienność tamtych chwil....
dobrze że za marzenia nie zamykają....- 19 1
-
2012-02-13 16:10
to jedź do gdańska :))
- 7 10
-
2012-02-13 16:44
Kto to redaguje? (2)
Tramwajowa jest na 3maja. W tle widac brame wyzynna i katownie. Myle sie?
- 0 5
-
2016-01-24 14:04
Targ Sienny
od kiedy katownia i brama wyżynna mieści się na targu siennym,ten tramwaj -sanie stoi no placu niedawnej pętli autobus 115,142,186 itd.
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2012-02-13 15:33
Przygotujmy się na to co nieuchronne (6)
No chyba, że konie też zjedzą
- 31 10
-
2012-02-14 08:39
Końska d*pa na wysokości twarzy pasażera !?! (3)
Ciekawe czy są dane na temat emisji siarkowodoru.
- 1 2
-
2012-02-14 11:08
Cisawy (2)
Gazy, prościej mówiąc "bąki", żebyś zrozumiał nie zawierają siarkowodoru. Siarkowodór (H2S) zawiera siarkę elementarną i taka musi znajdować się w tym, co zjedzą konie. W sianie, owsie, sieczce (żytniej, pszenicznej, owsianej itp.). w paszy sztucznej i kiszonce nie ma siarki w postaci przyswajalnej przez ssaki.
Zniżając się do twojego świata nauki powiem ci Cisawy, że skład gazów wytwarzanych w procesie trawienia jest bardzo prosty, tak jak ty i twoje gazy:
- dwupierdzian chlebanu
- smrodnik piwny
- pierdnik warzywny
- zagniwacz wódczany
- odbytnik niemyty 2-tygodniowo zagniwający- 8 1
-
2012-02-15 00:22
On naprawdę wali siarką
- 0 0
-
2012-02-15 00:21
Chyba nie znasz Cisawego.
- 0 0
-
2012-02-13 20:21
Kto pamięta tramwaj konny ( dla turystów) na Długiej w latach 60 -tych.
- 3 2
-
2012-02-13 17:21
Z koni będzie tatar,potem bierem się za twojego mruczka.
- 4 1
-
2012-02-13 17:19
ekhm (1)
W ankiecie zabrakło odpowiedzi "nie,nie chciałbym przejechać się tramwajem konnym,ponieważ nie chcę by męczone były zwierzęta,pójdę z buta"
- 6 2
-
2012-02-14 13:12
ekhm
z buta to możesz sobie g...wno zetrzeć, a chodzi się pieszo, na piechotę, spacerkiem lub z przyjemnością itd
Do szkoły guaniarzu, uczyć się- 1 0
-
2012-02-13 15:44
paradoksalnie kiedys bylo lepiej to zorganizowane niz dzisiaj. wstyd ztm wstyd (2)
- 38 7
-
2012-02-14 08:06
paradoksalnie kiedys bylo lepiej to zorganizowane niz dzisiaj. (1)
Robertsona reguła biurokracji:
Im więcej dyrektyw wydasz, aby rozwiązać problem, tym gorzej się to wszystko skończy.
Prawo Coblitza:
Każda komisja jest w stanie podjąć decyzję głupszą niż którykolwiek z jej członków.- 4 1
-
2012-02-14 10:05
Prawo Coblitza stosuje się bezpośrednio do każdej demokracji
"Każde społeczeństwo jest w stanie podjąć decyzję głupszą niż którykolwiek z jego członków".
Dodałbym, że nie "jest w stanie", tylko zawsze podejmie głupszą decyzję.
Demokracja to hołd złożony głupocie, jej najwyższe stadium (niedo)rozwoju.- 3 0
-
2012-02-14 07:52
duże niedomówienie
to co w gdańsku tylko komunikacja tramwajowa miała wyłaczność na transport kołowy
cyt. "Samochodów jeszcze nie było, toteż większość mieszkańców "skazana" była na komunikację miejską."
A powozy, bryczki, karoce, dorożki, wozy i całe inne spektrum pojazdów ciągnionych przez zwierzęta a i ludzi.- 1 0
-
2012-02-13 16:49
(5)
Jestem ciekawy jak wyglądała wtedy komunikacja w Gdyni.
- 11 3
-
2012-02-13 19:28
Do Sopociaka (2)
Gdyni "cymbale",wtedy jeszcze nie bylo.Jestes jednak b.slabienki,nie rozumiem
dlaczego Ty w ogole umiesz pisac !!!!!!!- 3 2
-
2012-02-13 19:53
(1)
Hehe, czyli prowokacja się udała :) Z 3 osób 2 zupełnie nie zrozumiały szydery z miasta bez historii :D
Pozdrawiam :)- 1 3
-
2012-02-14 02:16
Towarzyszu "Szmaciak" (Szmaciak=Sopociak=Gdańszczak=Gdyniak, itp.itd.) ! Nie mógłbyś używać ładniejszego określenia, jak n.p.
: Sopocianin ? Sopociaczka, Gdyniaczka, Gdańszczaczka brzmi nad wyraz prymitywnie w zestawieniu z Sopocianką, Gdynianką, Gdańszczanką ! Nieprawdaż ?
- 3 0
-
2012-02-13 17:31
trolejbus nr 21 dojeżdzał tylko do kolibek
gdzie wysprzęglano konia na wypoczętego i z powrotem do stoczni
- 1 0
-
2012-02-13 17:22
Gdyni? Gdyni? jakiej /.../ Gdyni??
w 1874?????
- 3 0
-
2012-02-14 02:03
ciekawe czy to ten zomek z ktorym chodzilem do klasy???
- 1 0
-
2012-02-13 15:46
Tyle, że wtedy jeździły też pociągi (1)
Wystarczyło zwiększyć ich kursowanie na trasie Wrzesz - Gdańsk Główny i to by rozwiązało ówczesne problemy komunikacyjne. Tory kolejowe na tej trasie już wtedy były.
- 22 5
-
2012-02-14 01:23
były były
tylko nie było trakcji elektrycznej, a parowozy, wymagające obrotnic do zmiany kierunku jazdy. Dopiero upowszechnienie lokomotyw z silnikami Diesla oraz elektrycznych pozwoliło na tworzenie systemów kolei miejskiej. Próby tworzenia metra w oparciu o parowozy kończyły się tragicznie.
- 3 3
-
2012-02-13 21:00
Dzisiaj jak tramwaj nawali to stoi...
...jak tamten nawalił- jechał dalej :P
Strassenbahn- Polnisches Pferd, Deutsches Technologie- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.