• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia

Maciej Korolczuk
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu

W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk KoloniaMapka, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.



Czy schody kończące się metr nad ziemią mają sens?

O niezwykłej konstrukcji dowiedzieliśmy się od czytelnika, który o swoim odkryciu poinformował nas przez Raport z Trójmiasta.

O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.

Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo



Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.

Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.

To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.

Remont przystanku daje nadzieję...



W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.

Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.

...ale płonną. Bo przystanek to atrapa



Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.

Groteskowe schody donikąd



W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.

Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.

  • Tunel ma zostać udostępniony pieszym od początku września.
  • Kuriozalne schody znajdują się w tunelu między Kochanowskiego a Narwicką we Wrzeszczu.
  • Schody prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie.
  • Przystanek wciąż jest w budowie i wejście do tunelu jest utrudnione.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.

Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r. Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.

Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.

W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.

Czemu ma służyć takie rozwiązanie?



Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.

- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.

Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski. Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski.
20:43 17 WRZEśNIA 21

Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)

Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana
Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana

Opinie (314) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Idźcie śladami pieniędzy. Follow the money. Ktoś na tym zarobił.

    • 95 0

    • Schody Papcia Chmiela

      To juz wdrozono w Wwie na jednym politycznym pomniku

      • 18 0

    • PiSowski Konserwator musiał wziąć ... (2)

      coś białego i odlotowego - bo to przecież niemożliwe żeby tak sam na trzeźwo ... no way!

      • 20 4

      • Spokojnie, w Strefie Propagandy będzie obwiniać miasto (1)

        • 7 1

        • Budyn zlikwidował skm

          Także pretensje do niego. Zapomniałem że się już nie da

          • 4 6

    • Nie wiem czy ta budowla to kwestia sprytu

      • 3 0

    • Jest przynajmniej pamiątka, ten peron jest statszy

      Od 90% dzbanow z gdańska. Dobrze, że to budyn zlikwidował tam skm im gorzej dla mieszkańców tym lepiej

      • 0 0

  • Papcio Chmiel (4)

    przewidział zastosowanie schodów do nikąd!
    To znak że można takowe zbudować!

    • 81 1

    • (2)

      Ten komiksowy rysunek coś jeszcze mi przypomina.

      • 5 0

      • (1)

        używane raz na miesiąc...

        • 5 1

        • Mózg?

          • 1 4

    • Wannolot też

      by się przydał, bo Papcio Chmiel wielkim wizjonerem był!
      Czekamy na przetarg na wannolot.

      • 0 0

  • Czepiacie się (5)

    Można spojrzeć na to z innej strony: wyrosła nam nowa atrakcja turystyczna. Niezmiernie adekwatna do wielu działań gdańskich włodarzy i trwalsza niż kuweta na Dolnym Mieście

    • 108 20

    • akurat PKP i Konserwator są pisowscy (2)

      więc miasto Gdański nic do tego terenu i tych poPiSowych zabaw - nie ma

      • 22 8

      • Ale to miasto zlikwidowało skm (1)

        I to jest wizja rządów PO w Gdańsku

        • 4 10

        • SKM nie należy do miasta, więc miasto nie mogło go zlikwidować. Większościowym udziałowcem jest PKP w Warszawie.

          • 11 1

    • Ten geniusz konserwa to desant pisowski więc strzał w stopę.

      • 9 2

    • ciekawe jak ta atrakcja bedzie wygladac za kilka miesiecy. Rozumiem ze PKP bedzie monitorowac to przejscie i utrzymywac (sprzatac) ten przystanek widmo? Przeciez to bedzie idealna melina pod dachem dla m.in. bezdomnych..

      • 8 0

  • Była taka piosenka.... (2)

    Bo fantazja, bo fantazja jest od tego aby cieszyć się, cieszyć się na całego.

    • 69 3

    • aby bawić, a nie cieszyć

      • 19 0

    • ... aby kasę prać na całego!

      • 1 0

  • Bareja miałby ubaw))

    • 85 0

  • Czyżby konserwator zabytków lubiał atrapy? (4)

    To jest jakaś paranoja!

    • 89 3

    • Nie, to jakość tak zwanych usług publicznych

      tylko że teraz oficjalnie mamy już buble i atrapy pod pretekstem zabytków.
      Oczywiście zawsze można też wytłumaczyć się pandemią.

      • 12 5

    • Żadna paranoja...

      ..tylko myślenie przyszłościowe.
      Atrapy zabytkowych kamieniczek w centrum Gdańska są wszak główną jego atrakcją turystyczną.

      • 5 5

    • Lubiał...? Hahahahaha (1)

      • 8 2

      • Lubiał wypić

        • 3 0

  • I na takie bzdury idą pieniądze! (3)

    • 105 1

    • Tak działa pis... (2)

      • 6 4

      • Muszą zostawić po sobie jakąś pamiątkę

        Niczym pies kupę na chodniku.

        • 3 0

      • Akurat w Pomorskiem większość ma opozycja, nie PiS.

        • 0 0

  • (1)

    Może teraz ten tunel przejmie wojsko a schody donikąd będą filią tych w Warszawie

    • 57 9

    • Albo te z wawy się podstawi

      I całość zyska odrobinę sensu.

      • 0 0

  • tytus fotografuje pomnik smoleński? (4)

    • 64 11

    • (2)

      jak się jarek dowie, że Papcio Chmiel namalował taki paszkwil to poprosi ministra kamińskiego o szybką reakcję, w odpowiedzi minister kamiński będzie mógł poinformować jarka, że... autor już nie żyje i wypnie pierś po zasłużony order

      • 9 0

      • (1)

        W gabinecie Gomułki dzwoni telefon. Pierwszy sekretarz odbiera.
        - Moskwa na linii, towarzyszu pierwszy sekretarzu
        Gomułka przełknął ślinę
        - Halo?
        - Tu Leonid Breżniew. Mam do was poważne pytanie, towarzyszu.
        - S-słucham...
        - Podobno wasz rodak, niejaki Mickiewicz rozpisuje się o Litwie jako swojej ojczyźnie. Sami wiecie, że coś takiego nie może mieć miejsca, jest to jedna z republik związkowych i...
        - Ależ towarzyszu! Mickiewicz już dawno nie żyje - zdążył wyjąkać Gomółka
        - I za to Was cenię, towarzyszu!

        • 7 0

        • Inna wersja:

          "Trochę chyba przesadziliście"

          • 2 0

    • Podpis pod kadrami z Tytusa to bzdura - nie księga XIII, a XVIII, i nie na Wyspach Nonsensu, a wewnątrz obrazu.

      • 4 0

  • Ta linja kolejowa powinna być przywrócona (32)

    Po oddaniu kolejnych betonowych kloców dla 15tys "nowych mieszkańców" . Skm do nowego portu to jedyne rozwiązanie, które spowoduje uwolnienie ruchu samochodowego. Dróg nie budują tylko kloce robią. Gdzie tu logika?

    • 400 25

    • nikt kolei nie ciągnie dla marnych 15tys (12)

      wez sie ogarnij.
      maks tramwaj

      • 16 37

      • Dziś tylko 15 tys a jutro... (3)

        Nie wiem ja Wy uważacie, ale to byłby pierwszy przypadek, kiedy powstaje najpierw infrastruktura a potem deweloperka. Chyba tak powinno być . Tereny Letnicy i Nowego Portu to łakomy kąsek dla deweloperów

        • 27 6

        • Osiedle Wejhera (2)

          W 1966r budowano inaczej,było chociaż podstawowe połączenie na Żabiance.

          • 6 0

          • w 1966r. samochód miał no moooże tak co 500tny obywatel (1)

            dziś mamy już tyle aut, że co drugi obywateli /w tym niemowlaczki i dzieci.../
            - wtedy w stoczni gdańskiej pracowało 10-12tys ludzi ... dowożonych codziennie kolejką ... dziś pracuje może z 1000 i każdy ma swój samochodzik

            • 0 1

            • i rozjeżdżają ludziom chodniki i trawniki pod domami.

              samochód dawno przestał być towarem luksusowym głąbie. ludzie nie mając alternatywy muszą korzystać. skąd takie pajace jak ten wyżej się biorą.

              • 1 1

      • (5)

        Na Południe też niepotrzebna kolej lecz wystarczą dwie linie tramwajowe

        • 12 5

        • Na Południu mieszka już ok. 100k ludzi, (4)

          których wciąż przybywa i przybywać będzie. PKM to jedyna sensowna opcja.

          • 9 3

          • (3)

            A wiesz że w Bydgoszczy tramwaj daję radę obsłużyć Fordon z Centrum? I jakoś nikt na siłę nie forsował pomysłu kolei mimo że tam jest

            • 1 6

            • I wystarczy jedna awaria (1)

              Albo jeden patałach, który wjedzie pod przecinak, żeby pół miasta stanęło. Dzięki za taką perspektywę.

              • 6 1

              • Jasne bo na PKM lub SKM nie ma awarii

                • 0 5

            • Bydgoszcz to wiocha

              • 8 1

      • nikt nie ciagnie kolei dla liczby ludzi

        A dla wysokosci dotacji.
        Szczegolnie w tym popapranym kraju, rzadzonym przez biurokracje bez kontroli.

        Miasto nie chce za to placic, klopoty woli przerzucic na plecy mieszkancow. I nie tworzy konkurencji dla miejskich spolek.

        • 8 4

      • Nie potrzeba długich składów

        Wystarczyłby autobus szynowy z taktem 15-20 min do Gd. Gł. , kilka takich maszyn rozwiązałoby sprawę.

        • 12 1

    • 15 tys. to nie liczba, dla której kolej ma sens, tym bardziej, że prowadziła tylko do Gdańska Głównego.

      • 8 22

    • (1)

      Ta linia kolejowa miala sens wtedy gdy byla stocznia lenina, a na tych terenach mieszkali stoczniowcy i ich rodziny. Ludzie jechali do pracy na 6 rano i pociagi byly pelne. Teraz o takiej skali nie ma co mówić.

      • 15 20

      • I tak jeździ ok. 20 razy do roku

        Obsługuje imprezy na stadionie dodatkowo w sezonie mogłaby robić za linie na plażę zamiast 63

        • 7 0

    • Nie ma po co (6)

      Kolej połączyłaby jedynie osiedle Robyga z Gdańskiem Głównym. To nie jest atrakcyjny kierunek. Gdyby jeszcze istniał skręt w stronę Wrzeszcza, toby mieszkańcy mogli dojeżdżać do pracy czy na lotnisko.

      • 19 20

      • Dokładnie. (4)

        I znając życie, kursy by były co 30-45 minut (na "zachęte"), czyli nikt by z tego nie korzystał.

        • 17 3

        • Trudno powiedzieć (3)

          W czasach swojej "świetności" kolejka do portu jeździła w cyklu co 24 min. z 1,5 godz przerwą w południe. Z tym że w tamtych czasach miała kogo wozić, stoczniowców na Gdańsk Stocznia, kolejarzy do Zaspy Towarowej, uczniów do Szkoły Morskiej na Nowym Porcie i Liceum.
          I nie potrzeba było bezpośredniego połączenia od strony Wrzeszcza, dogodne przesiadki były albo Politechnika - Nowe Szkoty, albo na samej Stoczni, obłożenie było naprawdę spore.
          Upadek kolejki powodowały decyzje ówczesnych władz PKP i Gdańska, najpierw skrócenie do Brzeźna, a następnie brak dotacji modernizacji linii. Przejazd z Gdańska głównego do Zaspy Towarowej zajmował 7 minut, żaden tramwaj tego nie zrobi.
          Reasumując, według mnie kolejka powinna zostać przywrócona, może na początku nie będzie tylu chętnych jak kiedyś, ale w związku z planowaniem pkm bis, mogła by być wydłużona na inne lokalizacje, na początek Pruszcz / Tczew, klientów można znaleźć wszędzie.

          • 34 1

          • Upadek kolejki spowodował drastyczny spadek strumienia pasażerów. (2)

            Kiedyś wożono ich tysiące, dzisiaj byłoby z 10 osób na jeden kurs.

            • 0 6

            • bzdury opowiadasz (1)

              sukces obecnej PKM pokazuje jak bardzo transport szynowy jest potrzebny - w całej cywilizowanej Europie ludzie podróżują pociągami

              • 14 1

              • ze wsi do miasta ... ludziska jadom pracować

                bieda tera na wsi ooo Panie jeszcze jaka ...

                • 0 0

      • A gdyby się dało tą linię puścić do Tczewa...

        • 6 4

    • (3)

      robią tory na odcinku do stadionu - można zobaczyć np przy stoczni - wszystko nowe. Co z tym będzie dalej - nie wiadomo

      • 1 5

      • (2)

        Czego nie wiadomo? Wszystko wiadomo - remontowane są tory do portu. I tyle.

        • 11 1

        • To są tory dla transportu do portu.Widziano nawet pociąg towarowy z Chin.Mieszkańcy Nowej Letnicy będą mielili pociągi pod oknami,jak kiedyś na ul.Wyzwolenia w NP ,tam też jeździł transport towarowy.

          • 4 0

        • Ten tor przy stoczni nie jest towarowy do portu

          To linia SKM jeździ w dni meczowe, towarowe jeżdżą innym torem

          • 0 5

    • Dziwne komentarze. " tylko 15.tys" (2)

      Tam razem z obecnymi i potencjalnymi mieszkańcami będzie ponad 50tys. I to za 2 do 3 lat max.

      • 8 2

      • Myślę że wiecej

        Znajac rozmach developerki

        • 7 1

      • 50 tys miejsc nie oznacza 50 tys mieszkańców.

        • 0 0

    • Żeby do głównego jechac? Aktualnie ten kierunek obsługuje tramwaj raz na dziesięć minut.

      Nie jest przepełniony, a jedzie z NP.

      • 0 0

    • Miałoby to sens

      gdyby pociągnęli SKMkę wzdłuż lini brzegowej i wpięli gdzieś na wysokości Ergo Areny, no ale...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane