- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (283 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (219 opinii)
- 3 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (30 opinii)
- 4 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (81 opinii)
- 5 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
- 6 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (116 opinii)
Schron w skarpie tuż obok Dworca Głównego PKP
Zobacz jak wygląda połączenie XIX wiecznych fortyfikacji i XX wiecznego schronu.
Schron w skarpie tuż przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku jest nietypowy. Znaczna jego część pochodzi bowiem jeszcze z XIX wieku, a długi na kilkanaście metrów tunel dobudowali w latach 40. Niemcy.
Schron przy ul. 3 Maja jest bardzo ciekawy. Zachowały się w nim m.in. dwa kominki w ścianie, którymi ogrzewano się podczas II wojny światowej. W tamtych czasach skarpa, w której znajdowały się fortyfikacje, była inaczej ukształtowana. Żeby zrobić z tego schron, Niemcy musieli dobudować tunel (biegnie pod torami tramwajowymi) i zasypać go tonami ziemi.
- Po wybuchu II wojny światowej hitlerowskie władze Gdańska realizowały na wielką skalę budowę nowych schronów oraz przystosowywanie istniejących piwnic na ukrycia - mówi Michał Szafrański, pracownik ds. Obrony Cywilnej PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku. - Było to konieczne, ponieważ przed wybuchem wojny, w czasach Wolnego Miasta Gdańska, nie budowano schronów przeciwlotniczych. W sytuacji, gdy konieczne stało się zapewnienie schronienia dla ludności całego miasta, dawne budowle fortyfikacyjne okazały się przydatne.
Budowla obronna przy ul. 3 Maja została wzniesiona w XIX wieku i wchodziła w skład dawnego systemu fortyfikacji wokół Góry Gradowej. W 1940 roku urządzono w niej schron przeciwlotniczy z prawdziwego zdarzenia. W tym celu wydzielono przedsionki gazoszczelne, komory schronowe, sanitariaty oraz pomieszczenia na filtry powietrza i wentylatory. Do istniejącego obiektu dobudowano czerpnię powietrza oraz tunel ewakuacyjny zakończony wysokim szybem z drabinką.
- Przed II wojną światową teren wokół był inaczej ukształtowany, a schron był przysypany niewielkim wałem ziemnym. Tunel ewakuacyjny i szyb zbudowano metodą odkrywkową, następnie całość przysypano kilkumetrową warstwą ziemi, formując skarpę - dodaje Szafrański. - Do końca lat 80. część pomieszczeń była wykorzystywana na potrzeby PKP i pełniła funkcję przyzakładowego magazynu. Obecnie schron jest położony na terenie należącym do Skarbu Państwa i jest nieużytkowany.
Miejsca
Opinie (81) 2 zablokowane
-
2012-01-30 11:06
dobra miejscówka
to kiedy robimy tam impreze? :-D
- 3 0
-
2012-01-30 11:10
może się przydać
i to już niedługo... bez biletów wstępu...
- 3 2
-
2012-01-30 11:36
Super (1)
fajnie kiedy zaczniemy go zwiedzać !!!
- 2 2
-
2012-01-30 20:55
po tym jak go zasypią
- 0 0
-
2012-01-30 12:45
tyle lat po wojnach........
- 1 1
-
2012-01-30 12:49
nie wiem na co wszystkie te cudeńka czekają........
państwo nie chce udostępniać bo boją się że ktoś skarby znajdzie.......
idiotyzm z PRLu- 5 1
-
2012-01-30 13:44
A propos ankiety
Ja bym wziął do schronu 'przede wszystkim książki' o tym jak układać mądre ankiety.
- 9 0
-
2012-01-30 17:16
z SIKORKA DO SCHRONU
tez bym poszedl
- 5 0
-
2012-01-30 18:05
bałagan (1)
A we wnętrzach oczywiście bajzel i rozpierducha...
- 4 1
-
2012-01-31 02:08
To zrób porządek :) jezeli przeszkadza...
jakiś problem ?
- 0 0
-
2012-01-30 18:15
(1)
Pani Marzeno :* :* :*
- 12 0
-
2012-01-31 00:09
odczep sie łachu od mojej miłosci
- 0 0
-
2012-01-30 23:47
Dlaczego tego nie zagospodarują
jakieś magazyny, biura, puby, czy nawet przerobić na mieszkania, czemu to jest nie zagospodarowane?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.