• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Schron zbudowany z sekcji u-boota w Stoczni Gdańskiej

Maciej Naskręt
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

W środę rozpoczną się prace odkrywkowe schronu na terenie Stoczni Gdańskiej. Obiekt powstał m.in. z dwóch sekcji niemieckiego okrętu podwodnego. Mieliśmy okazję zajrzeć do jego wnętrza. Elementy konstrukcyjne schronu trafią do Twierdzy Wisłoujście.



Na terenie Stoczni Gdańskiej, nieopodal bramy nr 4 zobacz na mapie Gdańska, przez ponad 50 lat czekał na odkrycie schron wykonany z dwóch sekcji okrętu podwodnego - u-boot serii VII. Prawdopodobnie obiekt został zbudowany w 1962 r. i miał służyć jako miejsce ewakuacji pracowników stoczni na wypadek nalotów i zrzutów bomb przez nieprzyjaciela.

- Z informacją o istnieniu tej podziemnej konstrukcji zwróciła się do władz miasta Gdańska właśnie Stocznia Gdańska. Spółka ma plany inwestycyjne dla terenu, na którym znajduje się schron. Obiekt po prostu im przeszkadza. Miasto podjęło więc decyzję o jego zabezpieczeniu - mówi Grzegorz Jedlicki z Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
Niedawno usunięto znad schronu zieleń.

Położenie i konstrukcja schronu Położenie i konstrukcja schronu
Rusza wydobycie obu sekcji

Jutro z pomocą Stoczni Gdańskiej oraz spółki Hydro Marp zacznie się wydobycie sekcji niemieckiego okrętu podwodnego. Po oczyszczeniu oraz konserwacji w Stoczni, zostaną one przetransportowane do Twierdzy Wisłoujście.

W przyszłości sekcje okrętu będą udostępnione zwiedzającym na Szańcu Wschodnim Twierdzy Wisłoujście. Władze Muzeum Historycznego Miasta Gdańska mają różne koncepcje udostępnienia obiektu.

Władze muzeum liczą na to, że obie sekcje zostały pogrążone i obsypane w ziemi w całości. Byłaby to niemała gratka dla pasjonatów historii.

  • Sekcja nr 2.
  • Komora filtrowentylacyjna.
  • Wejście główne. Podwójne drzwi do schronu.
  • Sekcja nr 1.
Schron nigdy nie został wykorzystany

Co ciekawe, obiekt militarny, który miał służyć stoczniowcom wygląda w środku tak, jakby czas zatrzymał się tam w miejscu przed 50 laty. Wejścia do schronu bronią ciężkie stalowe drzwi na zasuwy. Wnętrza natomiast są jak - na tak długi upływ czasu - w bardzo dobrym stanie.

We wnętrzu schronu - w jego centralnej części - wciąż znajduje się komora filtrowentylacyjna. Powietrze do schronu było doprowadzane dwiema rurami, które przechodziły przez obie sekcje u-boota. Na ich końcach znad ziemi wystają kominy.

Na końcach obu sekcji są jeszcze grodzie wodoszczelne, które w przypadku schronu stanowią drzwi do wyjścia ewakuacyjnego.

  • Wejście główne do schronu - widok z zewnątrz.
  • Numer inwentarzowy budynku w zasobach Stoczni Gdańskiej.
  • Widok ogólny na schron.
  • Kominy wentylacyjne.
  • Wejście główne.
Skąd u-booty w Gdańsku?

Gdańskie stocznie, wraz z wybuchem II wojny światowej i wcieleniem Gdańska do Niemiec, stały się znaczącym ośrodkiem, w którym powstawały okręty podwodne, zasilające niemiecką marynarkę wojenną - Kriegsmarine. Od początku wojny do chwili "wyzwolenia" Gdańska przez żołnierzy ZSRR w 1945 r. zwodowano 64 jednostki.

Sowieci zabrali wtedy z gdańskiego portu wszystkie gotowe jednostki. Sekcje planowanych u-bootów zostały pocięte. Stąd wspomniany schron jest tak unikatowy.

Niemieckie okręty podwodne nazywane u-bootami zasłynęły ze stosowania techniki bitwy pn. "wilcze stado", w której konwój morski (bądź pojedyncza jednostka aliancka) był atakowany przez dwa lub więcej niemieckich okrętów podwodnych. Z tej też przyczyny u-booty nazywano "wilczymi stadami Hitlera". Stosowanie wspomnianej techniki walki było możliwe tylko przy dużej liczbie okrętów podwodnych. I taka też była flota Kriegsmarine - Niemcy dysponowali ponad 1,1 tys. jednostek w czasie II wojny światowej.

Łącznie niemieckie okręty zatopiły ponad 2,2 tys. jednostek w latach 1939-1945. Nie obyło się jednak bez strat. W sumie zatopionych zostało 780 okrętów podwodnych pod banderą III Rzeszy.

Miejsca

Opinie (67) 2 zablokowane

  • Ostatni Uboot z pochylni stoczniowej w Gdansku zjechal 23.03.1945...

    Kilka sekcji okretowych wykorzystano jeszcze pod koniec lat 69-tych XX wieku, jako kesony do budowy falochronu wyspowego Portu Pulnocnego...

    Pomysl z lokalizacja w Twierdzy Wisloujscie jest bez sensu...

    Teren ekspozycji MIIWS ma uzasadnienie zarowno tematyczne jak i techniczne (oraz ekonomiczne)...

    • 8 1

  • Tak

    Tak, rozbierzcie stocznie. Ciekawie bedzie przez rok - dwa odkrywajac to nowe rzeczy. Pozniej pobuduje sie tanie dyskonty i pare blokow. Przepraszam ale dla mnie to glupota, taka stocznia, az zal....... Czym niby teraz w europie sie wyrozniamy? Moze tania sila robocza? Bo najwieksza suwnica juz napewno nie... (to akurat w stoczni Gdyni)....

    • 3 4

  • Szanowny Autorze!

    Po kiego ten cudzysłów przy słowie wyzwolone? W takim przypadku należało jeszcze wg. obowiązującej nowomowy napisać "ZSRS" prawda?

    A okrętów podwodnych Niemcy straciły 785.

    • 4 9

  • Sprywatyzowano ostrowie?

    Ubolewam że stocznia remontów podzieliła losy stoczni gdańskiej, zakładów przemysłu cukierniczego Bałtyk, czy browarów gdańskich, sopot-plastu późniejszego trefla w remontowce niegdyś miałem tam praktyki to miejsce tetniło życiem co chwile jechał autobus stoczniowy z przystanku na pętli tramwajowej na ulicy okrąg, teraz wyprzedane za grosze "inwestorom" którzy sprzedali ziemię deweloperce za miliardy! Tak się robi kasę! te tereny na zawsze powinny pozostać stoczniowe i jeszcze jedno proszę nie kasować moich postów pozdrawiam wszystkich byłych stoczniowcow

    • 2 1

  • gdzie teraz sie bedą chować

    to jak będzie nalot to gdzie się schowają teraz. nie martwią sie o pracowników?

    • 1 0

  • Może kogoś to zainteresować...

    http://www.hitmit.fora.pl/marynarka-wojenna,37/wydobyc-podwodny-grob-informacje,324.html

    • 0 0

  • 64 jednostki ?

    A My nawet jednej przez dekade sie nie doprosilismy a oni od 1939 do 1945 zwodowali 64 :-D

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane