- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (219 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (276 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (251 opinii)
Segregacja pasażerów sposobem na brak kultury?
Gdańsk chce walczyć z brakiem kultury pasażerów komunikacji miejskiej poprzez znakowanie siedzeń dla osób "o ograniczonej zdolności poruszania się". Czy jednak wprowadzenie kolejnego oznaczenia nie wywoła efektu odwrotnego niż zamierzony? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.
Dotychczas jedną z podstawowych niepisanych zasad kultury pasażerskiej było ustępowanie miejsca osobom o gorszym stanie zdrowia. Oczywiście nie dla każdego takie zachowanie było oczywiste, więc zdecydowano się wprowadzić kolejne nakazy.
Mają nimi być piktogramy i wydzielenie z puli wszystkich miejsc tych, z których korzystać mogą tylko wybrani pasażerowie. Dotychczas pojawiały się one sporadycznie w pojazdach, lecz teraz mają stać się już normą i dość wyśrubowaną - większą niż wymaga tego nawet Unia Europejska.
- Zwiększamy nie tylko liczbę miejsc specjalnych oraz sprawiamy, że są lepiej widoczne. Lepsze oznakowanie ułatwi dotarcie do nich osobom, dla których są przeznaczone oraz lepsze egzekwowanie zasad dobrego wychowania - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Wspomniane miejsca specjalne to w rozumieniu urzędników takie, z których mają korzystać osoby starsze, niepełnosprawne, rodzice z dziećmi i kobiety ciężarne. W każdym tramwaju dla tej grupy osób pojawi się od sześciu do dziesięciu miejsc, w zależności od taboru.
Wprowadzenie kolejnych piktogramów prowadzi też do pogłębiania chaosu informacyjnego w pojeździe. Ludzik z laską dołączył bowiem już do bogatego zestawienia komunikatów, informujących o zakazie wchodzenia z jedzeniem, zakazie palenia, silnym hamowaniu tramwaju, trzymaniu się poręczy, niezastawianiu wyjścia, działającym systemie monitoringu, klimatyzacji w pojeździe (plus dodatkowa naklejka z prośbą o nieotwieranie okien), otwieraniu drzwi przyciskiem i wielu wielu innych.
Wprowadzenie nowego pomysłu urzędnicy argumentują dekretem unijnym sprzed czternastu lat. Z tym, że on określa liczbę miejsc na zaledwie cztery na każdy pojazd, rozszerzając jednak przy tym kryterium pasażerów także o osoby niskiej postury, z ciężkim bagażem, a nawet z wózkami na zakupy.
Wydzielając miejsca dla konkretnej grupy pasażerów, zmusza się ich też do konkretnych zachowań, które nie zawsze są dla nich najwygodniejsze. Narzuca się bowiem z góry miejsca, które nie każdemu przypadną do gustu - np. w Dortmundach dla matek z dziećmi wybrano miejsca w strefie wysokopodłogowej. Wiele starszych osób lubi też podróżować blisko motorniczego, ale miejsca dla nich tutaj już nie uwzględniono.
O wyborze miejsca przez pasażera decyduje też niejednokrotnie budowa przystanku i usytuowanie na nim wiat oraz ławek. Pasażerowie wsiadają więc drzwiami, które są najbliżej dogodnej dla nich infrastruktury peronowej.
Co ma w takiej sytuacji zrobić osoba, dla której przygotowano siedzisko specjalne? Przepychać się przez cały tramwaj czy słuchać oskarżeń współpasażerów o korzystanie z innych miejsc, niż zostały dla niej przeznaczone?
Spójrzmy na nową sytuację także z punktu widzenia pasażera, który ma dobre maniery. Decydując się na zajęcie miejsca z odpowiednim piktogramem, skazujemy się na wzrokowy czy nawet słowny ostracyzm ze strony pozostałych pasażerów.
Czy zatem mamy podróżować na stojącą obok wolnych foteli? A może usiąść i na każdym przystanku wypatrywać nerwowo czy nie zbliża się do nas potrzebująca osoba, której właśnie zajęliśmy miejsce? W przypadku najnowszej Pesy Jazz Duo aż 25 proc. wszystkich siedzisk to siedziska specjalne.
Czy nowy pomysł zmieni coś w stosunku do osób, które i tak nigdy nie ustępowały miejsca osobom tego potrzebującym? Wątpliwie, bo kultury osobistej nie kształtuje się jakimiś znaczkami, tylko wieloletnim wychowaniem najczęściej wyniesionym z domu.
Uczmy zatem dzieci szacunku oraz chęci niesienia pomocy, by nie tylko ustępowały miejsca w tramwaju, ale także by przepuszczały innych przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu (szczególnie w pociągach SKM). To zdecydowanie lepsza droga niż wprowadzenie kolejnych regulacji w naszym codziennym życiu.
Czytaj też: Lekcje korzystania z komunikacji miejskiej. Nie tylko dla najmłodszych
Zobacz jak z pomocą m.in. osobie niepełnosprawnej i matce z wózkiem radzili sobie kierowcy podczas ogólnopolskiego konkursu na najlepszego z nich w 2013 r.
Tramwaj z wolontariuszami wykona kurs z pętli Łostowice Świętokrzyska (odjazd o 9:35) do Jetlikowa (przyjazd 10:35), a następnie wróci tą samą trasą i linią na pętlę Łostowice Świętokrzyska (wyjazd z Jelitkowa o 10:55, przyjazd na pętle ŁŚ 11:50).
Miejsca
Opinie (309) 5 zablokowanych
-
2017-08-01 19:53
płacę to wymagam i siedzę
starzy nie płacą, więc nie mają prawa nic wymagać!
- 0 0
-
2015-01-21 21:58
płace to siadam (2)
i wuj wam do tego
- 8 3
-
2017-08-01 19:51
skasowac to
skasowac to
- 0 0
-
2015-01-22 09:21
K
To super, że Twój mózg rozkminił znaczenia takiego słowa jak przyzwoitość. Gratulacje od całego narodu.
- 1 1
-
2015-01-21 07:12
Kobiecie w ciąży miejsca nie ustępują. (16)
Staruszki z impetem wpadają do autobusu jakby mieli 20 lat walcząc i wypychając wysiadających...
Kultura osobista zaginęła czy znaczki pomogą?- 158 13
-
2015-02-08 12:02
staruszki są okropne
nie patrząc na nikogo rozpychając się na bezczelnego po prostu po chamsku ,a ponoć ze starszych mamy brać przykład ,młodzież jest bardziej kulturalna mimo brzydkiego zachowania w stosunku do nich osób starszych
- 1 0
-
2015-01-21 08:04
(7)
w cywilizowanych krajach ulgi dla dziadków obowiązują TYLKO POZA godzinami szczytu, żeby nie zapychali komunikacji kiedy jeżdżą nią młodsi (dziadki, wiadomo, jeżdżą dla przyjemności i towarzystwa albo bo mają zniżki... to samo w przychodniach i szpitalach.) pora wprowadzić to i u nas.
- 55 17
-
2015-01-21 09:21
Podaj przykłady cywilizowanych krajów gdzie tak jest (6)
- 9 10
-
2015-01-21 09:28
(2)
posłuchaj za granica nie widziałam, żeby ktoś ustapil miejsca starszej osobie. Jak ja wstawałam to zdziwiona była sama starsza osoba, bo tam to się nei zdarza. Ale w pl jak widze staruszke zawsze wstaje
- 19 6
-
2015-01-21 10:53
(1)
Ja w Londynie widziałem co innego: młodzi ludzie różnego koloru skóry i pochodzenia ustępują starszym w metrze i autobusach. W autobusach i tak jest gorzej, one nie są zbyt wygodne, ciężko wstać i się przeciskać - ale ogólnie nie jest źle.
- 6 3
-
2015-01-22 06:14
W autobusach to szerokie miejsce naprzeciw wyjścia jest dla wózków inwalidzkich i dziecięcych i ludzie ustępują
- 0 0
-
2015-01-21 10:55
(1)
Wpisz w goglach "60+ London Oyster photocard" i przeczytaj co tam piszą, jeśli pochwalić możesz się znajomością języka angielskiego. Zwróć uwagę na informacje o godzinach w których obowiązują darmowe przejazdy. Myślę że Londyn, miasto wielkości połowy brudnego kraju nad brudną rzeką, jest wystarczająco reprezentatywnym przykładem.
- 8 4
-
2015-01-21 11:15
"Londyn, miasto wielkości połowy brudnego kraju nad brudną rzeką" - Hola, hola, proszę nie obrażać w ten sposób Rumunii (pop. 22 mln) i Dunaju!
- 5 0
-
2015-01-21 10:45
Iran
- 1 1
-
2015-01-21 13:15
(3)
w ciazy ? ciaza to nie choroba, bylo sie nie pdolic
- 2 14
-
2015-01-22 06:10
Chyba eugenika, nie eugenia. A swój komentarz koniecznie przekaż rodzicom.
- 2 0
-
2015-01-22 01:09
chyba zartujesz.
- 0 0
-
2015-01-21 14:20
To choroba pasożytnicza przenoszona drogą płciową.
- 7 2
-
2015-01-21 10:27
(1)
Tak wszyscy marudzą na te staruszki, a ja jakoś nie spotkałam się nigdy z taką sytuacją.
Uważam, że jak ktoś nie ustępuje, bo nie ma tego we krwi, nie został nauczony, nie wie co to empatia, to nawet jeśli będzie taki znaczek - nie ustąpi... Tu problem jest głębszy, potrzebna by była jakaś kampania społeczna, uświadomienie ludziom, że sami mogą być kiedyś w takiej sytuacji albo że ich ciężarna żona kiedyś może się w tramwaju znaleźć... A najlepiej zacząć od dzieciaków, gimnazjalistów - kultura osobista to żaden wstyd, raczej powód do dumy.- 7 6
-
2015-01-21 18:36
Chyba nie jeździsz komunikacją miejską. Ostatnio wszedł do tramwaju młody chłopak z szyną na całej długości nogi i lewo się wczołgał do tego tramwaju. Siedziały mohery na całej długości i ŻADEN się nie ruszył ŻADEN! Gapić się to owszem, ale ruszyć to już nie łaska, bo przecież młody to i bez nogi sobie poradzi, ale jak tramwaj widzi z daleka to cudowne ozdrowienie i dzida do przystanku
- 16 0
-
2015-01-21 09:52
przed wojna nie bylo takiego chamstwa
- 11 1
-
2015-01-21 07:07
Najpierw nauczyć kultury gimbazę maści wszelkiej. (30)
Siedzi to coś z przeszczepami wywalonymi na przejście. Strasznie zdziwiony guaniarz jak został kopnięty. Dotyczy Swingów.
- 178 11
-
2015-01-23 17:24
Stare tramwaje miały tak wyprofilowane siedzenia
Że nawet niewychowany guaniarz nie dał by rady wystawić kulasów na przejście
- 0 1
-
2015-01-21 07:45
(23)
Za nieobrej komuny szkoła uczyła trzech rzeczy: że trzeba dokarmiać ptaki, ustępować miejsca i że nie wolno pić wody z kranu, bo to trucizna ze Straszyna.
Teraz nie uczą już nawet tego?- 67 8
-
2015-01-22 08:56
A rodzice?
- 0 1
-
2015-01-21 08:02
(8)
teraz w szkole jest gender
- 38 17
-
2015-01-21 09:20
Jaki dżęder? (7)
Przecież w Pomrocznej tylko nauka religii (godzinowo 6x więcej niż informatyki). Młodzież ubogacona wielce.
- 34 9
-
2015-01-21 09:52
(6)
nie wiem czy powinna być w szkole ale owszem ubogaca bo religia chrześcijańska uczy właśnie kultury osobistej i szacunku do drugiego człowieka
niczego innego
czego osoby twojego pokroju nie są najwyraźniej w stanie pojąć- 14 34
-
2015-01-21 10:37
coś słabo uczy, jak na tyle lat nauki i taką jej ilość (5)
"czego osoby twojego pokroju nie są najwyraźniej w stanie pojąć" - to zdanie jak żadne inne oddaje tę twoją chrześcijańską kulturę osobistą i szacunek do drugiego człowieka.
Bachor chowany w kościele i w katolickim domu nie tylko nie ustąpi miejsca strszemu/inwalidzie/kobiecie w STANIE BŁOGOSŁAWIONYM (katoliczki nie są w ciąży tylko właśnie w stanie błogosławionym, ewentualnie z "dzieciątkiem pod sercem"), ale jeszcze wywala giry na przejście, bo może się ktoś wywali i będzie ubaw, klnie gorzej niż menel i komunista razem wzięci, a jak tylko może to coś zdemoluje i zniszczy.
Porysowane i pocięte wiaty przystankowe, szyby w autobusach i tramwajach i siedzenia tamże, to same się porysowały i pocięły?
Ach, nie to ex-premier Tusk z premier Kopacz w nocy demolowali, a ruscy ,z Putinem na czele, ich osłaniali.
Spróbuj w tym katolickim i ubogaconym religią kraju zostawić rower przed sklepem, żeby zrobić zakupy, albo otwarty balkon.
P.S.
Kulturę osobistą i szacunek nauczany w kościele widać w zachowaniu m.in. Hosera, jak miłościwie traktuje swojego podwładnego Lemańskiego - majstersztyk!- 40 11
-
2015-01-22 08:44
Niech Bóg obdarzy Cię swoją łaską i pokojem.
Nie wiem, któ Cię skrzywdził Człowieku, ale pomodlę się za Ciebie. Osoby, które mają w sercu Boga, nie sieją zniszczeń o których piszesz. A co do ks. Lemańskiego - za niego też trzeba się modlić.
- 2 2
-
2015-01-21 17:09
Ty się słabo uczyłeś i pojmowałeś świat...
Pisz o ludziach prawdziwie wierzących i wprowadzających w swoje życie dekalog...
- 2 5
-
2015-01-21 10:59
(2)
Otwierasz balkon żeby zrobić zakupy? Ale masz wicher pod czachą :)
- 7 20
-
2015-01-21 12:47
ciekawie rozumiesz to co czytasz (1)
A co o takim twoim rozumowaniu sądzi twój psychiatra? Na początek zaproponuje zapewne zmianę tabletek.
" albo otwarty balkon" - tam jest takie słówko 'albo'
dodatkowo poprzedzone przecinkiem - nic ci w główce nie świta?
Przykro. Ale nie martw się - fanka religii w szkole na pewno cię kocha, po bożemu, takim jaki jesteś.- 9 5
-
2015-01-21 16:41
no tak nie można merytorycznie, to trzeba się interpunkcji czepić
- 2 2
-
2015-01-21 09:17
(3)
mnie szkola tego nie uczylo, uczyla mnie tego mamusia, uczyl tatuś. Tak sobie mysle, ze tak powinno być i obecnie.
- 29 1
-
2015-01-21 11:08
(2)
Nie,bo teraz lemingi oczekują, że kto inny za nich wychowa dzieci, a za własne porażki wychowawcze obwiniają gimnazjum i żender...
- 12 4
-
2015-01-22 06:22
Ale te lemingi (takoż mochery) miały swoje mamusie i tatusiów. Żadnw pokolenie nie jest bez winy. Narzekając na gimbazę, narzekacie na siebie.
- 2 0
-
2015-01-21 22:15
Komputer wychowa
- 2 1
-
2015-01-21 09:21
(5)
poza tym o czy my mówimy, jaka gimbaza. Wiele razy jechałam autobusami i tramwajami z rodzicem z dzieckiem, na rece w wozku. Powiem wam jak to wygladalo. Na przystanku z reguly ja pomagałam matce wnieść wozek, bo nasi dżentelmeni szybciutko lokowali się w srodku pojazdu. Wiele razy jechałam objuczona torbami z zakupami, nie przypominam sobie, żeby ktorys dżentelmen mi ustapil miejsca. Wszyscy byli bardzo zainteresowani krajobrazem za oknem. Wiele razy ustepowalam miejsca ojcu czy matce z dzieckiem na reku, żeby po prostu nie wywinęli orla na zakrecie. Nie mowiac już o starszyc, ciężarnych. Nie mówimy wiec o gimnazjalistach. Mowie tu o mężczyznach, młodych, starszych, którzy maja w d pomoc. Mi korona z glowy nie spadnie jak pomoge, ale drodzy panowie jesteście frajerami, nie narzekajce, ze to kobiety się zmienily. To wam sloma z butow wychodzi. zero pomocy. Wiem, wiem, wy tez jesteście zmeczeni...zart jakiś!! Narzekajmy na gimbaze, studentow. Spojrzcie na siebie.
- 41 14
-
2015-01-21 12:03
Nie wiem dlaczego masz pretensje do mężczyzn? dziewczyny niestety zachowują się tak samo (4)
Jedynie w grupie 40letnich kobitek jest nieco większa empatia (kultura?). Reszta ma w... nosie, tak faceci jak i kobiety.
Natomiast zdrowa 20-30-40 letnia kobieta, bez dzieci i ciąży spokojnie może stać tak samo jak 20-30-40 letni facet. I nawet to że natargała pięćdziesiąt kilogramów kartofli do tramwaju nie sprawia że jest jakaś ułomna. Dlaczego Twój facet nie targa tych zakupów? Tylko w necie jesteś taka mocna w gębie?
A jak jesteś samotną kobitą to przecież nie targasz po 50kg? no chyba że robisz zakupy raz na rok.- 11 8
-
2015-01-21 23:42
30 latka
Może dlatego nie ustępuje miejsca ,,sapiacym,, i targajacy siatki bo.....
1.parcuje 10 godzin na nogach non stop- wracajac do domu marzę aby usiąść.
2. Może mam schorowany kręgosłup i jestem po wypadku-ale cóż to interesuje starszych.
3. Place za bilet miesiąc ,,z góry,, MMoże umrę zaraz albo szlag mnie trafi -wiec chce sobie posiedzieć i odpocząć- 5 3
-
2015-01-21 17:28
Facet to bulwarowe stwierdzenie - jesteś facetką? (2)
- 4 0
-
2015-01-21 19:41
odpowiednikiem (1)
jest sformulowanie "moja kobieta"...;)
- 0 0
-
2015-01-21 21:13
Odpowiednikiem do słowa kobieta jest słowo mężczyzna - nikt niczyj nie jest.
- 1 0
-
2015-01-21 21:34
Takich rzeczy uczy rodzic ! Nie tylko spłodzić , ale wychować !!!!!!!!!!
- 2 1
-
2015-01-21 16:37
To raczej rodzice wymagali kiedyś więcej od swoich dzieci, a teraz mają wrażenie, że szkoła je wychowa.
- 6 1
-
2015-01-21 08:54
Chyba nie uczą
Ta artykuł jest pozytywny i negatywny - negatywny bo potwierdza moje obserwacje, pozytywny że jednak nie tylko ja to dostrzegam.
Rzadko jeżdzę komunikacją miejską, ostatnio wybrałem się z synem na drugi koniec miasta i doznałem lekkiego szoku.
Obrazki: młodzież rozwalona na fotelach z nosami w smartfonach, nie ma dla nich znaczenia jakaś przewracająca się babcia, obok studentka (może medycyny? wysiadła przy Akademii) nie zraża się tym że obok stoi trzylatek w zatłoczonym tramwaju.
Tak wiem, napiszecie jakiś hejt zaraz, że coś tam, niech stoi itp.
Wiecie, za mojej młodości (tak z 15-20 lat temu) to jednak człowiek był nauczony żeby ustąpić starszym, kobietom z dziećmi (wtedy tatusiowie nie zajmowali się dziećmi więc nie było mężczyzn z dziećmi). Wiadomo, człowiek czasami by sobie posiedział. Jednak kultura plus minimum empatii (dam radę stać a im to już cięźko, dziecko na zakręcie poleci na ściany itp) nakazywały by zawsze to miejsce ustąpić.
Tragedia naprawdę. Tak wiem zaraz napiszecie: "mi też nikt nie ustępuje" "stara babcia niech się nie pcha do tramwaju" "niech się smark uczy od małego" itp ale naprawdę, powinna Was d... palić jak siedzicie.
A już przykre jest że władze muszą/próbują wprowadzać jakieś rozwiązania przymusowe bo bydło nie potrafi zachowywać się jak ludzie.- 56 8
-
2015-01-21 10:59
Bo takie POkolenie z chowu bezstresowego wychowali i teraz chca ich kultury uczyc w tramwaju!!??? (1)
Napierw media zniszczyły wszystkie wartości i kulturę a teraz wielkie zdziwienie!!
- 15 1
-
2015-01-21 11:10
Dokładnie,obecne POkolenie jest rozPiSzczone,jak dziadowski bicz.
- 6 3
-
2015-01-21 10:30
A może wszyscy zacznijmy się na wzajem szanować? (1)
Nie broniąc gimbazy, ale czy traktowana permanentnie per "to coś" ma ona jakieś powody, aby odpowiadać szacunkiem?
- 10 2
-
2015-01-21 10:47
zacznijmy od szanowania języka ojczystego. "nawzajem."
- 9 2
-
2015-01-21 08:33
nie tylko gimnazjum czy liceum
w taki sam sposób zachowują się "zmęczeni życiem" studenci
"elyta" poza dobrem i złem- 35 4
-
2015-01-21 07:14
(5)
Młodzież robi się coraz bardziej bez duszna i samolubna.
To wina rodziców, bo kulturę i szacunek dla starszych wynosi się z domu, a jak widzę że dziecko nie szanuje rodzica to tym bardziej nie szanuje innych.
Takich czasów się doczekaliśmy, gdy miarą człowieka jest ile zdążył się dorobić, a nie jakość życia!- 65 13
-
2015-01-23 15:49
Ludzie starsi dają zły przykład młodzieży
Ludzie starsi stali sie agresywni do wszystkich nastolatków i dzieci. zaczepiają ich nie tylko w autobusach ale i na ulicy po to tylko zeby ich zbluzgać -taki sposób odreagowania na smutki starosci. Szanuje tych nielicznych z których zawsze emanuje usmiech i dobre słowo.
Stali sie zgorzkniali i nie szanują innych.
Jestem osobą przed 40tką i wciąż widzę ten upór pokazania ze mają we wszystkim rację, nie muszą nikogo wysłuchac ani zrozumiec.- 4 0
-
2015-01-21 17:27
(1)
A co droga marudo, jeżeli dziecko nauczono iż autobusowe babcie i dziadki, wyglądający na pozór zdrowo, którzy smieją bezczelnie i agresywnie żądać ustąpienia miejsca mają nierówno pod kopułą? Mnie tak moja mama nauczyła,bo jak już pisałam kiedy była w ósmym miesiącu ciąży ( listopad 1992 roku) - stary pryk w autobusie zdzielił ją laską prosto w brzuch żądając ustąpienia miejsca. Niejako walnął w moją osobę więc... szacunku żadnego do "wielce schorowanych" osób nie mam.
- 3 1
-
2015-01-21 18:12
Zły pryk boli całe życie.
- 2 1
-
2015-01-21 15:09
orto grafia
- 3 0
-
2015-01-21 08:05
"bezduszna."
- 15 2
-
2015-01-22 16:28
hitler znalazł sposób
Weźcie przykład z nazistów .Przód autobusu z wydzielona strefą Tylko dla starszych , schorowanych , ciężarnych i już .Nie usiądziesz bo nie wejdziesz .Zdrowy to jedź na stojąco , bo więcej wejdzie jak się siedzonka zlikwiduje .Kurcze mam 40 lat i do dziś jeśli widzę ,że wsiada ktoś starszy albo w widocznej ciąży to ustępuje miejsca .Matkom z małym dzieckiem też mimo tego że to dziecko siada .?Tak jest bezpieczniej .I nie oczekuję za to braw
- 1 0
-
2015-01-21 07:18
A może inaczej (18)
A może zróbmy tramwaj tylko i wyłącznie dla mafii geriatrycznej? Wiem znajdą się głosy, że ja obrażam ludzi starszych. Ale wiek to nie choroba. Mówi się o ustępowaniu ludziom starszym ale gdzie tu sprawiedliwość??? Skoro ludzie płacą za przejazd to dlaczego mają stać???? Tym bardziej, że w Pesie Duo 1/4 miejsc ma być dla starszych? Ja się osobiście z tym nie zgadzam. Sorry ale mowię nie.
- 135 73
-
2015-01-21 08:32
(3)
trudno o konkretniejszy przykład chamstwa
mafia geriatryczna?
wiek nie choroba?
pogadamy jak dożyjesz do 50- 35 24
-
2015-01-21 10:50
na razie tyram po 12h żeby 50letni emeryci mieli co do gara włożyć (2)
O swojej emeryturze nie myślę bo jej nie będzie
- 23 10
-
2015-01-22 15:24
Tyrasz po 12 godzin i jeździsz komunikacją miejską?Weź się chłopie naucz myśleć łepetyną a nie d*pą...swoją drogą tyrasz dla złodziei z Wiejskiej... a nie na zupę dla emerytów,oni swoje wypracowali
- 1 0
-
2015-01-21 15:00
ci dzisiejsi emeryci na których rzekomo tyrasz zanim poszli na emeryturę
to harowali na emeryturę twojego dziadka pijaczyny i babci kury domowej..... tak to niestety fortuna kołem się toczy. Kiedyś twój dziadzio miał to gdzieś, że ktoś na niego pracuje, teraz ktoś inny ma w tyle to, że ty dokładasz gdy on już odpoczywa
- 15 7
-
2015-01-21 09:18
(9)
za czterdzieści-piędziesiat lat zmienisz zdanie (jak dożyjesz| czego ci życzę)
- 17 11
-
2015-01-21 09:54
do wyrozumialego (8)
a ja powiem tak. a podoba sie tobie to ze musisz placic za siebie i kogos ?? podoba sie tobie to ze mimo oplaty nie mozesz korzystac w pelni za to za co zaplacies? no nie sadze. ja wiem ze jest to niewykonalne by wszystkim dogodzic ale dlaczego mamy byc gorsi i dlaczego to my mamy placic za kogos? przeciez mamy rowne prawa do korzystania z komunikacji jak wszyscy. moze nazwiesz mnie chamem ale widze na codzien jak ludzie starsi sie zachowuja i sa czesto przyklady gdzie ludzie starsi duzo gorzej sie zachowuja jak ludzie modsi i zdrowsi. pozdrawiam.
- 29 11
-
2015-01-21 14:59
(3)
o jakich ty opłatach piszesz ,te smętne 3-4 zł zł za przejazd i za nie musisz na 1--20 minut d*psko posadzić,wyluzuj , ,mam nadzieję ,że doczekasz wnuków,prawnuków i one tobie to przypomną
- 9 7
-
2015-01-21 22:16
(2)
Tak, własnie o te smętne 3 zł chodzi. Żeby dojechać do pracy i z niej wrócić muszę pracować godzinę. Drugą godzinę pracuję na Ciebie, żebyś mógł sobie za darmo komunikacją na bazar pokursować, więc płacąc to ja będę decydować czy siedzę czy nie, a jak mnie któryś laską trąci to dostanie z bara
- 6 5
-
2015-01-22 09:11
Wspaniale
Haha, jaki śmieszny, mały człowieczek. Za bara potrąci, ojejuś. Zaimponowałeś.
- 2 0
-
2015-01-21 22:29
Nie masz na miesięczny? Chytry dwa razy traci...
- 3 0
-
2015-01-21 10:57
(3)
Ja z zasady ustępuję osobom starszym i tym, które mają problem z ustaniem na nogach - wkurza mnie natomiast, gdy matka z dzieckiem sadza dziecko, a sama stoi. To jest bardzo niepedagogiczne.
Ale w kwestii opłat, przyznaję, zagiąłeś parol - może należałoby zwalniać od opłat biletowych osoby, które ustępują innym miejsca? Może powinien być zwrot biletu, a przynajmniej konduktor nie powinien wypisywać mandatu? Może osoby, dla których nie wystarczyło miejsc siedzących, powinny jechać za darmo? Inna sprawa, że popieram rozwiązania rodem z Tallina - komunikacja jest tam utrzymywana tylko z podatków i z reklam, biletów nie ma.- 10 6
-
2015-01-21 12:20
I to jest błąd. (2)
Komunikacja w Tallinie jest utrzymywana również przez ludzi, którzy z niej nie korzystają. Powinno być na odwrót, WSZYSCY (z wyjątkiem dzieci do 4 lat) powinni płacić za bilet, który powinien kosztować połowę tego co teraz. Jadę autobusem i jestem jedną z 20 osób, które płacą za bilet i oczywiście stoję, bo 40 emerytów jedzie pochodzić po rynku.
Kiedyś może i młodsi ustępowali miejsca, bo nie było tylu starych ludzi w komunikacji miejskiej. Nieważne o której godzinie, na jakiej trasie, w jaki dzień, ponad połowa ludzi nie płaci za przejazd, dzięki czemu ciężko pracujący 30 letni człowiek płaci za siebie i emeryta, który wyzywa go od najgorszych kiedy ten chce usiąść.- 17 7
-
2015-01-21 22:39
Dzieci do lat 4 mogą nie płacić,ale pod warunkiem że sa na rękach,lub siedzą na kolanach.
- 3 1
-
2015-01-21 20:09
oczywiscie
Jest to socjalizm wcielony. Za tych co jezdza za darmo placa "kulacy".
- 1 2
-
2015-01-21 17:35
A może inaczej
Zobaczymy jak TY będziesz starszy!
- 5 3
-
2015-01-21 08:07
(2)
powtórzę nieco wyższy wpis.... mafia geriatryczna w cywilizowanych krajach po prostu NIE MA zniżek w godzinach szczytu. i tyle. dlatego jeżdżą sobie poza godzinami tymi głównie, przecież i tak maja cały dzień i nigdzie konkretnie nie jadą, a tylko tak z czystej złośliwości i nudy.
- 33 18
-
2015-01-21 09:54
Pani do doktora proszę zarejestrować mnie tylko (1)
W godz poza szczytem bo nie chce blokować siedzeń Trollencio,
Ten prężny i Młody leming z garnizonu ma prawo siedzieć- 18 10
-
2015-01-21 10:59
a pan tu nie stał za tym panem przed tom paniom a ja tylko z dzieckami po receptę pani kochanieńka coś zapytać na chwileczkię, ło jezus maryja
- 16 6
-
2015-01-22 10:32
nikomu nie bede ustepowac
miejsce jest -to sie siada,zawsze uprzejmie ustepowalam miejsca ,nie ustepuje bo mi nie ustepowali,nie wierze ,ze gdy byłam w 8 m-cu ciazy to widac nie bylo dlatego teraz nie ustepuje.nie obchodzi mnie czy ktos zmeczony ,ja tez jestem zmeczona i muszee usiasc,a mohery na emeryturze są i tych szczegolnie nie wpuszczam bo niby po czym muszą usiąsć ,zmeczeni nie sa
- 4 3
-
2015-01-21 09:22
przydalby sie zapisek o zakazie palenia e petów (2)
Mega irytujace jest to ze gimbusy siedzace w komunikacji miejskiej jaraja to scierwo czuja sie bez karnie. Jest zakaz palenia ale wyrobow tytoniowych a o e syfach nie jest wspomniane. Juz jeden gimbaza oberwal ode mnie za to ze wykonal mojej wielokrotnej prosby o nie palenie tego g...na. Dostal strzala a jego e zabawka wyladowala za oknem tramwaju
- 27 1
-
2015-01-21 09:32
czyli obaj jesteście w pełni kulturalni:) (1)
- 8 2
-
2015-01-22 10:32
Jeżeli słowa nie docierają do gimusów to tylko czyn zostaje
w pysk i e pet za okno. Baaaardzo dobrze. Nauczy się synek respektować innych.
- 1 0
-
2015-01-22 09:58
a to jeszcze jedna kategoria (1)
miejsce dla brudasów i śmierdzieli, tak by normalny człowiek nie siadł w zasikany fotel
- 3 1
-
2015-01-22 09:59
Jeszcze nigdy nie widziałem w ZTM zasikanego fotela. Czym Ty jeździsz?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.