- 1 Dwóch 29-latków z narkotykami (66 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (166 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (242 opinie)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (414 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (110 opinii)
- 6 1,2 mln zł za nowy skatepark w Gdyni (63 opinie)
Segregacja pasażerów sposobem na brak kultury?
Gdańsk chce walczyć z brakiem kultury pasażerów komunikacji miejskiej poprzez znakowanie siedzeń dla osób "o ograniczonej zdolności poruszania się". Czy jednak wprowadzenie kolejnego oznaczenia nie wywoła efektu odwrotnego niż zamierzony? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.
Dotychczas jedną z podstawowych niepisanych zasad kultury pasażerskiej było ustępowanie miejsca osobom o gorszym stanie zdrowia. Oczywiście nie dla każdego takie zachowanie było oczywiste, więc zdecydowano się wprowadzić kolejne nakazy.
Mają nimi być piktogramy i wydzielenie z puli wszystkich miejsc tych, z których korzystać mogą tylko wybrani pasażerowie. Dotychczas pojawiały się one sporadycznie w pojazdach, lecz teraz mają stać się już normą i dość wyśrubowaną - większą niż wymaga tego nawet Unia Europejska.
- Zwiększamy nie tylko liczbę miejsc specjalnych oraz sprawiamy, że są lepiej widoczne. Lepsze oznakowanie ułatwi dotarcie do nich osobom, dla których są przeznaczone oraz lepsze egzekwowanie zasad dobrego wychowania - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Wspomniane miejsca specjalne to w rozumieniu urzędników takie, z których mają korzystać osoby starsze, niepełnosprawne, rodzice z dziećmi i kobiety ciężarne. W każdym tramwaju dla tej grupy osób pojawi się od sześciu do dziesięciu miejsc, w zależności od taboru.
Wprowadzenie kolejnych piktogramów prowadzi też do pogłębiania chaosu informacyjnego w pojeździe. Ludzik z laską dołączył bowiem już do bogatego zestawienia komunikatów, informujących o zakazie wchodzenia z jedzeniem, zakazie palenia, silnym hamowaniu tramwaju, trzymaniu się poręczy, niezastawianiu wyjścia, działającym systemie monitoringu, klimatyzacji w pojeździe (plus dodatkowa naklejka z prośbą o nieotwieranie okien), otwieraniu drzwi przyciskiem i wielu wielu innych.
Wprowadzenie nowego pomysłu urzędnicy argumentują dekretem unijnym sprzed czternastu lat. Z tym, że on określa liczbę miejsc na zaledwie cztery na każdy pojazd, rozszerzając jednak przy tym kryterium pasażerów także o osoby niskiej postury, z ciężkim bagażem, a nawet z wózkami na zakupy.
Wydzielając miejsca dla konkretnej grupy pasażerów, zmusza się ich też do konkretnych zachowań, które nie zawsze są dla nich najwygodniejsze. Narzuca się bowiem z góry miejsca, które nie każdemu przypadną do gustu - np. w Dortmundach dla matek z dziećmi wybrano miejsca w strefie wysokopodłogowej. Wiele starszych osób lubi też podróżować blisko motorniczego, ale miejsca dla nich tutaj już nie uwzględniono.
O wyborze miejsca przez pasażera decyduje też niejednokrotnie budowa przystanku i usytuowanie na nim wiat oraz ławek. Pasażerowie wsiadają więc drzwiami, które są najbliżej dogodnej dla nich infrastruktury peronowej.
Co ma w takiej sytuacji zrobić osoba, dla której przygotowano siedzisko specjalne? Przepychać się przez cały tramwaj czy słuchać oskarżeń współpasażerów o korzystanie z innych miejsc, niż zostały dla niej przeznaczone?
Spójrzmy na nową sytuację także z punktu widzenia pasażera, który ma dobre maniery. Decydując się na zajęcie miejsca z odpowiednim piktogramem, skazujemy się na wzrokowy czy nawet słowny ostracyzm ze strony pozostałych pasażerów.
Czy zatem mamy podróżować na stojącą obok wolnych foteli? A może usiąść i na każdym przystanku wypatrywać nerwowo czy nie zbliża się do nas potrzebująca osoba, której właśnie zajęliśmy miejsce? W przypadku najnowszej Pesy Jazz Duo aż 25 proc. wszystkich siedzisk to siedziska specjalne.
Czy nowy pomysł zmieni coś w stosunku do osób, które i tak nigdy nie ustępowały miejsca osobom tego potrzebującym? Wątpliwie, bo kultury osobistej nie kształtuje się jakimiś znaczkami, tylko wieloletnim wychowaniem najczęściej wyniesionym z domu.
Uczmy zatem dzieci szacunku oraz chęci niesienia pomocy, by nie tylko ustępowały miejsca w tramwaju, ale także by przepuszczały innych przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu (szczególnie w pociągach SKM). To zdecydowanie lepsza droga niż wprowadzenie kolejnych regulacji w naszym codziennym życiu.
Czytaj też: Lekcje korzystania z komunikacji miejskiej. Nie tylko dla najmłodszych
Zobacz jak z pomocą m.in. osobie niepełnosprawnej i matce z wózkiem radzili sobie kierowcy podczas ogólnopolskiego konkursu na najlepszego z nich w 2013 r.
Tramwaj z wolontariuszami wykona kurs z pętli Łostowice Świętokrzyska (odjazd o 9:35) do Jetlikowa (przyjazd 10:35), a następnie wróci tą samą trasą i linią na pętlę Łostowice Świętokrzyska (wyjazd z Jelitkowa o 10:55, przyjazd na pętle ŁŚ 11:50).
Miejsca
Opinie (309) 5 zablokowanych
-
2015-01-21 07:31
i po problemie (2)
Najlepiej było by zamówić tramwaj bez miejsc siedzących . Przecież i tak większość pasażerów pokonuje krótkie odcinki ...
- 24 5
-
2015-01-21 07:36
Niezły pomysł na godziny szczytu.
Co by nie mówić, dla osób na wózkach i z wózkami też wygodniej.- 10 2
-
2015-01-21 12:13
W ogóle po co tramwaje skoro większość pokonuje krótkie odcinki
- 6 2
-
2015-01-21 07:33
Ja nie mam problemu z ustępowaniem miejsca. (1)
Po prostu nie siadam w tramwajach. Nie muszę się wtedy zastanawiać, czy aby czegoś nie powinienem, nikt mi też nie sapie nad głową.
A zawsze jeszcze można skorzystać z nieoficjalnych miejsc siedzących - w każdym pojeździe jakieś takie są i nikt się o nie nie bije. ;)- 15 2
-
2015-01-21 12:14
Też siadam motorniczemu na kolanach
- 9 0
-
2015-01-21 07:41
a ja z komunikacji miejskiej przesiadam sie ponownie do auta (1)
Ostatnio spoznilam sie do pracy bo najpierw tramwaj sie spóźnił, potem jeden autobus nie przyjechał a jak przyjechał nastepny to stalam w scisku, obok śmierdzącego menela a z tylu jakus dzieciak wyl cala droge i jeszcze ogrzewanie na maxa. Wole auto. Tez stoje w korku ale siedze wygidnie i nastawiam temperaturę na jaka chce. Nigdy więcej nie dam sie namówić na akcje Zmień wóz na bus
- 46 6
-
2015-01-21 07:47
po co ten wywód?
księżniczko?, pewnie dla ciebie każdy to menel.
- 1 31
-
2015-01-21 07:45
Jak taki transport zbiorowy ma być konkurencyjny? (2)
W kolejnych, nowych typach tramwajów jest co raz mniej miejsc siedzących w przeliczeniu na długość pojazdu.
Teraz w dodatku idziemy w socjal ograniczając liczbę miejsc siedzących dla osób pełnosprawnych i tym samym - jakby nie patrzeć - zmniejszając ich wygodę podróżowania. Więcej kursów ani dodatkowych tramwajów nie będzie, więc rekompensaty żadnej.
Czy to ma być zachęta do przesiadki dla kogoś kto obecnie korzysta z samochodu?- 32 1
-
2015-01-21 12:15
Mało miejsc jest żebyś się nie zasiedział
- 4 0
-
2015-01-21 16:24
Osoby pełnosprawne mogą korzystać z tych miejsc, jeśli nie są potrzebne dla niepełnosprawnych. W czym problem?
- 3 1
-
2015-01-21 07:46
Ehhh (2)
lepiej niech kierowcy pilnuja rozkladow jazdy. I niech nie grzeja jak szaleni bo czesto przesadzaja
- 20 6
-
2015-01-21 10:56
(1)
Mam termometr w zegarku, na zewnątrz -1 a w swingu +23 sauna w cenie biletu
- 5 0
-
2015-01-21 11:11
Nowak?
- 2 0
-
2015-01-21 07:48
Wprowadzenie szariatu rozwiąże problem
Mężczyźni w tramwaju, kobiety pieszo.
- 40 10
-
2015-01-21 07:52
(1)
Niech jaśnie państwo z ZKM, ZTM, SKM wypuszczają odpowiednią ilość składów, a nie ciągle ogranicza w imię oszczędności i podnosi ciągle ceny pomimo że energia i paliwa wszędzie tanieją.
Dlatego naukę kultury należało by zacząć od przewoźników bo niejednokrotnie żeby gdzieś dojechać to prawie trzeba oknami wchodzić- 32 4
-
2015-01-21 09:01
sory,taki klimat
- 4 1
-
2015-01-21 08:09
wozki
Prosze jeszcze o piktogram z miejscem na wozki.
- 4 2
-
2015-01-21 08:11
ktoś dostanie premie za nowy pomysł
pewniem jakis młody asystent budyniowatych
- 18 2
-
2015-01-21 08:14
jest z rocznika 1976 (4)
za moich czasów podstawówki i szkoły średniej nawet najgorsze menele czuły się w obowiązku ustąpić starszym
dzisiaj mamy pokolenie wychowane przez debilkę "NIANIĘ" z tvn.... generalnie dzieciak to jedno wielkie chodzące roszczenie a starszy ma być jego sługusem...
a teraz wszyscy razem "dziekujęmy ci głupia su...o nianiu za spaczenie całego pokolenia dzieci"- 38 15
-
2015-01-21 08:58
dzisiaj mamy pokolenie wychowane (1)
pokolenie 1970-1980
czyli owoce perelu w pełnym rozkwicie- 8 3
-
2015-01-21 09:04
dzisiaj to pokolenie
1985 wzwyż
- 6 0
-
2015-01-21 09:06
Ta, jasne, wszystkiemu winny jakiś debilny program w TV.
To rodzice w większości byli takimi samymi bezstresowo wychowanymi bachorami.
- 16 0
-
2015-01-21 10:15
Pokolenie wychowane przez debilkę "NIANIĘ" z tvn
ma obecnie około 8 lat, więc chyba nie o nich mowa...
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.