• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sekundniki na przejściach: czy powinno ich być więcej?

Maciej Korolczuk
28 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Nie tylko duże inwestycje, ale także niewielkie zmiany mogą ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście. Szkoda, że drogowcy sięgają po nie tak rzadko.



Czy sekundniki na przejściach dla pieszych to dobry pomysł?

Nowe przejścia dla pieszych przy Akademii Medycznej, Olivia Business Centre, Bramie Wyżynnej i dworcu głównym PKP, plany likwidacji trudno dostępnych tuneli na Podwalu Przedmiejskim, wyburzenie przeskalowanej i generującej niepotrzebne koszty kładki na Zaspie to najbardziej spektakularne przykłady pomysłów na ułatwienie poruszania się po mieście mieszkańcom Gdańska.

Ale są też mniejsze i pozornie mniej spektakularne rozwiązania, które ułatwiają życie pieszym mieszkańcom.

Jednym z przykładów są zainstalowane w ubiegłym roku sygnalizatory świetlno-dźwiękowe, informujące o zbliżającym się do przejścia tramwaju.

Z kolei od kilku przy szpitalu na Zaspie funkcjonuje sekundnik odmierzający czas do zapalenia się zielonego światła na przejściu przy al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska.

Cztery wyświetlacze pomagają tam pieszym w przedostaniu się na drugą stronę ruchliwej alei. Zostały zainstalowane po tym, jak po demontażu fotoradaru w 2014 r. doszło tam do śmiertelnego potrącenia.

Warto pamiętać, że sekundniki mogą stanowić ułatwienie dla pieszych, ale nie zapobiegną wszystkim wypadkom. Przykładem może być tragiczne zdarzenie z września 2017 r., gdy auto potrąciło w tym miejscu przebiegającą na czerwonym świetle 21-letnią kobietę. Poszkodowana zmarła w szpitalu.

Sekundniki zainstalowane na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie. Sekundniki zainstalowane na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie.
W praktyce działanie urządzenia jest bardzo proste i może funkcjonować w dwóch trybach:
  1. odmierzając czas pozostały do końca czerwonego światła dla pieszych
  2. wyświetlając upływające sekundy już wyświetlanego zielonego światła.


- Urządzenie ma przede wszystkim zmniejszyć niecierpliwość pieszych oczekujących na zmianę światła z czerwonego na zielone - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Urządzenia na Zaspie pracują w tym pierwszym trybie, by piesi po wciśnięciu guzika mającego wywołać zmianę świateł, nie wbiegali na przejście przy zapalonym czerwonym świetle. Widząc, że nie będą czekali więcej niż 10 sekund, przechodnie nie wbiegają na jezdnię lecz cierpliwie czekają na zmianę świateł.

Rozwiązanie to, nie dość że jest łatwe w obsłudze, ale też praktyczne i niedrogie. Montaż dodatkowych sygnalizatorów to koszt kilku tys. zł.

System - jak każdy element drogowej infrastruktury - nie jest jednak pozbawiony wad.

- Można go stosować tylko w określonych warunkach, tzn. przy sygnalizacjach o stałym cyklu, a tych w Gdańsku jest coraz mniej. Innym minusem jest fakt, że taki sygnalizator potrzebuje np. 15 sekund w danym cyklu, by w ogóle mógł zadziałać. W praktyce to oznacza, że jeśli pieszy wciśnie guzik np. w 50 sekundzie jednominutowego cyklu, to na drugą stronę przejdzie dopiero w kolejnym cyklu - tłumaczy Wawrzonek.
Przejść przez szerokie i ruchliwe arterie, gdzie piesi przebiegają po szerokich pasach, w Gdańsku nie brakuje. Tylko w Gdańsku podobne urządzenia przydałyby się szczególnie na Hucisku, skrzyżowaniu przy Galerii Bałtyckiej, a na samej al. Grunwaldzkiej takich miejsc jest co najmniej kilka: przy Wojska Polskiego, przy Kołobrzeskiej czy przy pętli tramwajowej w Oliwie.

- Z tego rozwiązania zadowoleni są mieszkańcy Zaspy, ale tak jak wspomniałem wcześniej, nie można go stosować tam, gdzie długość światła zielonego jest zmienna, a więc raz krótsza, raz dłuższa. Jakąś alternatywą mogą być za to prototypowe rozwiązania prezentowane ostatnio na targach w Amsterdamie. Holendrzy wymyślili system, w którym to aplikacja w naszym smartfonie będzie łączyć się ze sterownikiem w sygnalizacji i informować użytkownika drogi, ile czasu zielonego światła mu zostało na najbliższym skrzyżowaniu. Ale to dopiero melodia przyszłości - dodaje Wawrzonek.

Opinie (215) 5 zablokowanych

  • w cywilizowanym kraju są przejscia bez świateł, kierowcy puszczają na przejściach pieszych i rowery, (18)

    u nas wśród tej dziczy to nie do pomyślenia...

    • 57 82

    • A jakiż to cywilizowany kraj masz na myśli, może Francję, albo Włochy? (4)

      W obu krajach jako jedyny zatrzymywałem się przed przejściami puścić pieszych. Ale zawsze łatwiej powtarzać bzdurne slogany.

      • 12 2

      • Niemcy, Dania, Holandia, Belgia? (3)

        Wybrałeś 2 kraje pełne pijanych piratów drogowych...

        • 13 5

        • W Niemczech też różnie bywa (2)

          przynajmniej nie nadużywam uogólniania, ludzie są różni wszędzie

          • 9 0

          • (1)

            Faktycznie w Niemczech trzeba zacząć uważać na przejściu. Już nie jest tak bezpiecznie. Ale to pewnie wina bydła emigracyjnego.

            • 9 3

            • Pewnie nie...

              • 0 0

    • sam jesteś dzicz. obejzyj sobie najsłynniejsze skrzyżowanie świat i sprawdź zy aby nie ma tam swiateł głąbie.

      • 0 0

    • U nas piesi to banda. (1)

      Zamiast moment stanąć i wejść na jezdnię grupą, to jeden włazi, drugi złazi. Można stać do usranej. Jeszcze te zakapturzone typki ze słuchawkami w uszach, nawet łba głupiego nie obróci. Piszę z pozycji kierowcy i pieszego!!!

      • 1 3

      • I ty na pewno czekasz przed przejściem, aż zbierze się grupa osób, żeby dopiero przejść. Uważaj bo uwierzę.

        • 2 1

    • Polacy są mądrzy, tylko zbyt cwani. Pokłosie komuny. Kombinatorstwo i pazerność (2)

      • 11 3

      • komuny od razu...tak jakby przed komuną sami święci i uczciwi byli... (1)

        • 2 7

        • Byli tacy przed wojną ale ich wymordowano.

          • 10 1

    • Przejściami nie wolno jechać rowerem. Musi być odrębny przejazd rowerowy. Walnąłem już rowerzystę. Jego wina była. Połamał się a rower na złom.

      • 3 6

    • I piesi za granicą myślą o prawach fizyki (1)

      • 18 3

      • Młodzież na zachodzie akurat jest zaopatrzona w swoje smartfony i jest tak przyzwyczajona, że kierowcy ustępują pierwszeństwa na przejściu, i nawet się nie oderwą wzroku od telefonu i i przechodzą przez jezdnię, udając kierowcom. I ci kierowcy nie rozjezdzaja ich i nawet nie denerwują się.

        • 7 6

    • W cywilizowanym kraju prezydenci miast nie kradną

      dlatego nie trzeba się spieszyć, i można poczekać na przejściu dla pieszych bo robota nikogo nie goni gdyż pracując normalnie spokojnie zarobi się na życie

      • 8 5

    • ale przyznasz też że w cywilizowanym kraju ped**arz jest myślącym rowerzystą a pieszy nie jest bezmyślnym chodziarzem z słuchawkami na uszach i komórką w ręku i gdzie te dwie kategorie uważają się za władców całej przestrzeni publicznej poczynając od chodnika ,ścieżki rowerowej ,pasów i jezdni .bo przyuważ czy któryś rowerzysta zatrzyma się przed przejściem dla pieszych które przecina ścieżkę rowerową? jak długo to u nas istnieje nic takiego się nie zdarzyło a na dodatek dostałem zj..bki jak lezierz baranie po ścieżce bo ona jest dla nas .jak chce się cywilizacji to trzeba samemu się ucywilizować.A sekundniki powinny być i dla pieszych i dla kierowców.

      • 18 9

    • Dobrze napisane, w cywilizowanym kraju. Czyli nie u nas. Polska to dziki kraj.

      • 17 7

    • wjedź z dziczyzny granicą otwarta

      • 13 16

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jak działa sekundnik na przejściu dla pieszych?

    Ten sekundnik to bzdura ludzie zacznom patrzeć tylko na sygnalizacje a nie na drogie

    • 0 1

  • Nie są potrzebne

    Żadne sekundniki nie są potrzebne, bo tylko stwarzają zagrożenie.
    Co to, pieszy ma się przygotować na wejście na przejście dla pieszych? I ma osiągać prędkość maksymalną?? I ma wchodzić od razu, nawet nie patrząc, czy wszyscy się zatrzymali? No jakaś bzdura kompletna.

    • 0 1

  • Niecierpliwi...

    Bo są niecierpliwi. Kogo to obchodzi?Zamiast upłynnic ruch samochodów sekndnikami by przygotować bieg, jak najszybciej osiągnąć prędkość maksymalna w danym miejscu. To się wleką jak spacerkiem na Spacerowej. Nikt nie uczy na nauce jazdy jak jeździć płynnie. Potem matudzą na korki spiesza sie by nadrobic, rozpiep... sie na obwodnicy i znowu stoja w korkach.

    • 2 0

  • sekundniki dla AUT! (23)

    powinny być na światłach dla aut

    Więcej by to dało niż ten zakichany tristar!

    Są zmiany, gdzie przejedzie 5-6 aut, ale jak ktoś dopiero szuka jedynki, jak włączy się zielone, to kończy się na 3.

    • 363 11

    • Niech kierowcy najpierw nauczą się zatrzymywać na żółtym! (1)

      Do jak najwcześniejszego ruszenia to każdy pierwszy ale żeby się zatrzymać to żaden. Jeszcze przyśpiesza aby tylko zdążyć.

      • 2 3

      • bo żółte zapala

        Się nagle i stąd to przyspieszanie. Gdyby były sekundniki to z daleka wiesz czy zdążysz.

        • 0 1

    • sekundnik

      dla pieszych tez sekundnik, no ale szpitale na ofiarach nie zarobią. ten jedyny przy szpitalu jest :) :) :)

      • 0 1

    • (2)

      Jak ktoś nie umie jeździć, to i sekundnik nie pomoże.

      • 15 45

      • jak ktos nie umie pisac, to i dobra klawiatura nie pomoze. (1)

        nie wspominajac o mysleniu.

        • 22 5

        • Piszesz o sobie?

          • 0 6

    • Zgadzam się (8)

      Widziałem takie rozwiązanie chyba w Płocku i sprawdza się super. Tym bardziej że światła a różnych porach ustawiane są na różne czasy (godziny szczytu itp.) raz czekasz na zmianę krócej raz dłużej. Jak są sekundniki to możesz zawczasu się przygotować, ta jedna czy dwie sekundy zaoszczędzone na każdym aucie spowoduje że może przejechać ich więcej, a co za tym idzie korki będą szybciej się rozładowywały.

      • 37 1

      • To plus nie tylko przy ruszaniu... (7)

        Ale także wiesz kiedy zapali sie czerwone ja k dojeżdzasz do skrzyżowania...

        • 29 3

        • (6)

          Nie. Nie powinno być odliczania kiedy zapali się czerwone, bo kierowcy będą przyspieszać przed końcówka liczenia. I zamiast patrzeć co się dzieje na drodze, to będą patrzeć na sekundnik. Odliczanie do zapalenia się zielonego światła, gdy pojazd nie porusza się powinno wystarczyć.

          • 13 27

          • (2)

            Widać że nie miałeś do czynienia z "sekundnikami" na światłach.
            Otóż bardzo usprawniają ruch i zwiększają bezpieczeństwo.
            A na takich "przyspieszaczy" wystarczy zwykły fotoradar.
            Takie rozwiązania stosowane są poza granicami kraju od wielu lat.
            W Polsce jak sięgam pamięcią to zainstalowano nie wcześniej niż przed dziesięcioma laty.
            Wiadomo, chodzi o kasę. To jest tanie rozwiązanie a Tristar daje zarobić ....

            • 11 0

            • Zwróćcie uwagę, że na skrzyżowaniach gdzie (1)

              Tristar miał walić sweet focie za czerwone, światło pomarańczowe pali się niby 3 sekundy czyli minimalnie krótko jak pozwalają przepisy.

              • 4 1

              • Przestań bredzić

                Przepisy mówią 3 sek ani sek mniej ani więcej

                • 2 1

          • a co za różnica, przecież teraz i tak przyspieszają na żółtym, a jak będą sekundniki, to może przynajmniej będzie mniej przypadków przejeżdżania na tzw wczesnym czerwonym

            • 14 0

          • (1)

            A ja się nie zgodzę ile razy jedziesz np 50/60 km/h i nagle łup pomarańczowe....Ja tam wole wiedziec ze sie zmieni i zwolnic zamiast przejeżdzac na prawie czerwonym.Może oceniasz resztę po sobie i sam tak bys robił.

            • 27 2

            • tak się na zadzieje i przy 70 km/h (Zwycięstwa, Gdańsk).

              • 2 4

    • A także minutniki na przejazdach kolejowych! (2)

      Zwłaszcza na Puckiej. Kierowcy by wiedzieli ile mogą się zdrzemnąć.

      • 32 2

      • Zwłaszcza odliczajace czas do zamknięcia szlabanu, i wtedy noga na gaz i może jeszcze zdążę.

        • 1 2

      • To już nie jest takie proste do wykonania - szczególnie przy obecnej kondycji PKP.

        • 5 1

    • zal ze tyle czasu potrzebujesz na "znalezienie" jedynki

      • 4 4

    • TriStar maja chłopaki z WSI

      Wiec daruj sobie
      10 lat opłaty ida do Słupa w Austrii

      • 12 1

    • To 20 wiek my mamy 21 (1)

      Tristar zmienia układ świateł w czasie rzeczywistym przez co sekundnik by pokazywał 20.19.18.6.5.4 bo nagle się pojawiło auta na podporządkowanej które chce wypuścić :)

      Idea sekundników jest dobra, ale skoro poszliśmy w inny system to u nas jest niemożliwa.

      • 5 22

      • to źle?

        nawet takie skokowe odliczanie byłoby lepsze niż to co jest teraz...

        • 18 1

    • Tu chodzi też o mentalność i kulturę a nie tylko myślenie o własnej d*pie. Ale u nas to właśnie problem.

      • 31 1

  • we Wrocławiu sie sprawdzają, szczególnie dla kierowców. (17)

    • 180 4

    • Popieram! (1)

      W Turcji na każdym dużym skrzyżowaniu są sekundniki dla kierowców. Gdy włącza się zielone światło, to wszyscy ruszają - i ten który stoi pierwszy i ten, który stoi 10. Ruch odbywa się płynnie, nie ma sztucznych zatorów przed światłami. Prawda jest taka, że przy większym ruchu w Gdańsku na zielonym stoisz, a na czerwonym jedziesz! Moje marzenie sekundniki dla kierowców :)

      • 6 1

      • moim marzeniem jest poznać

        Taka dziewczynę jak Ty. Mamy te same zaintereSowania.

        • 4 0

    • No ale Panie tu się nie da bo (2)

      mamy ten super ku.... hiper tristar jego mać !!!!!!

      • 33 1

      • i juz kontrakt na 10 lat dla Austriackiej firmy pieniądze obiecane (1)

        Jak żyć panie Adam Mowitz?

        • 10 4

        • zazdroscisz?

          załóż własną firmę zamiast narzekać i płakać,
          proste

          • 3 3

    • No ale co oni niby dają? (3)

      Poważnie pytam

      • 6 8

      • ty byś tylko bral (2)

        Nic nie dają
        Życie ratują ,ale to cie przerasta amebo

        • 6 8

        • To nikt nie wie co dają? (1)

          • 6 3

          • Dają ci do myślenia

            A to już dużo, bo nieczęsto to robisz.

            • 0 6

    • Ja widziałem w jakimś kraju ze zanim zapięło się pomarańczowe to zielone mruga kilka razy. (1)

      Ten patent jest najlepszy bo wiadomo czy dawać w palnik czy hamować.

      • 7 1

      • Austria

        • 4 0

    • Dla kierowców pewnie że tak, ale dla pieszych ? Moim zdaniem niepotrzebnie wydane pieniądze. Czy z troski o przechodniów to, czy może po prostu przetarg poszedł, kolega podzieli się zyskiem ?

      • 7 1

    • (3)

      W szczecinie też

      • 28 1

      • juz widzę miszczow prędkości aby w sekundę zdarzyć

        • 5 6

      • (1)

        Dokladnie Tak! Dla kierowcow powinny byc !!!

        • 25 1

        • na dużych skrzyżowaniach powinny być

          Duża tablica z ograniczeniem prędkości przed szkołami , sprawdza się

          • 9 1

    • W Toruniu iu od lat się sprawdzają.

      • 11 0

  • Kierowca

    Powinno być więcej, a szczególnie dla kierowców by się przydały

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jak działa sekundnik na przejściu dla pieszych?

    Sekundnik dla kierowców

    Sekundnik dla pieszych to odjechany pomysł, powinien być dla kierowców. Ten kto to wymyślił pewnie widzi gdańskie drogi zza biurka i ponadto nie ma szacunku do publicznych pieniędzy...

    • 0 3

  • czerwone dla pieszych (7)

    I tak przejdę, jak nic nie jedzie. Na co mi sekundnik?

    • 103 17

    • i chyba ok (5)

      nic nie jedzie przechodzę
      czerwone powinno jak na Zachodzie być jedynie wyznacznikiem kto w danej chwili ma pierwszeństwo

      • 43 3

      • pierwszeństwo

        U nas to nie przejdzie bo nie będzie za co mandatów wystawiać.

        • 0 0

      • (1)

        u nas to nie przejdzie, bo w koncu za cos trzeba wystawiac mandaty

        • 17 0

        • I skończyłaby się cyklina akcja policji, pt. "bezpieczny pieszy", który polega na karaniu... pieszych, a nie kierowców, którzy powodują większość wypadków z udziałem pieszych.

          • 5 2

      • taaa, a w praktyce kończy się na tym że piesi lezą nawet jak jedzie (i to nie jedno auto)

        • 7 5

      • powinno. ale u nas takie banalne kwestie są nie do ogarnięcia dla rządzących

        oni bardziej ogarniają wywalanie publicznych pieniędzy w błoto albo do swoich kieszeni.

        • 28 3

    • A ja cię rozjade i będzie wesoło. Lubię krew.

      • 5 8

  • torun

    jakos tam sie to sprawdza bo kazdy kierowca wie za ile bedzie zielone albo tez czerwone i napewno nikt nie wjedzie na skrzyzowanie na pomaranczowym kiedys w gdansku na kartuskiej cos takiego bylo i to jest madre tym badziej ze w autach siedza tacy co sobie grzebia w teefonie a potem zdziwiony ze jest zielone to naprawde dobry system popieram w 100 %

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane