• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siłą do tramwaju

Agnieszka Mańka
24 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury w gdańskim magistracie. Prezydent Paweł Adamowicz chciałby z kolei, aby gdańszczanie częściej korzystali z komunikacji miejskiej niż prywatnych samochodów, dlatego zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom.

- Ja to nazywam nieułatwianiem życia kierowcom - precyzuje A. Szczyt.
Na czym więc ma polegać ten proces?
- W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie. Zależy nam na tym, żeby ułatwić przejazdy autobusom i tramwajom - dodaje. - Mamy trochę pomysłów, żeby stworzyć mocną sieć przejazdów miejskich i zachęcić społeczeństwo do przesiadki z auta do tramwaju.

Zgodnie z obietnicami obecnych władz, w przyszłości komunikacja miejska ma być tania, funkcjonalna, bezpieczna, wygodna, nowoczesna, a tramwaj pojedzie nawet na Chełm. Dlatego też miasto postawiło na rozwój i modernizację komunikacji miejskiej i podpisało umowę z fracuską firmą Systra, która za 1 mln euro zbada kondycję gdańskiej komunikacji i przygotuje ją do reformy.

- Zastanawiające, po co ciągnęli nas dwa lata temu do Hanoweru i pokazywali rozwiązania komunikacyjne przed wystawą Expo oraz zapoznawali z systemem sterowania komunikacją, a teraz chcą płacić za kolejne rady - dziwi się Ryszard Zagłoba (SLD). - Poza tym, żeby ludzie chcieli się przesiadać, to najpierw muszą być efekty przemian w komunikacji. Na razie problemu nie rozwiąże kilka nowych autobusów.

Radny Zagłoba przyznaje, że czasami zmuszony jest do jazdy tramwajem. I nie ukrywa, że sprawia mu to wielką przykrość. Żeby się dostać z Nowego Portu, Brzeźna czy Stogów do centrum, trzeba nie tylko poświęcić 30 min na przejazd, ale tyle samo czasu potrzeba na złapanie tramwaju. Radny nie wierzy też w skuteczność zwężania ulic. Za przykład podał eksperyment dyrektora Szczyta zwężenia ulicy Wolności w Nowym Porcie i nazwał go "jednym z większych nieporozumień, które zamiast ułatwić, utrudniło jazdę".

Inne spojrzenie na problem ma radny Wiesław Kamiński (PO), który uważa, że rosnąca liczba samochodów w mieście wręcz skazuje nas na rozwój komunikacji miejskiej i dobrze, że trwają prace, by była ona lepsza i stała się alternatywą dla samochodów.

- Pracujemy nad wspólnym biletem elektronicznym dla Trójmiasta i są już nowe autobusy - twierdzi.
- Korzysta pan z usług komunikacji? - pyta "Głos".
- Nie. Jednak jeśli będę musiał stać godzinę w korku, to się pewnie przesiądę.

Właściciele prywatnych pojazdów zaczynają już się zastanawiać, czy formą zachęty do korzystania z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej nie jest przypadkiem niewystarczjąca liczba parkingów w mieście i liczne parkomaty. Wystarczy bowiem przystanąć, choćby na minutę w pobliżu parkomatu, żeby poprawić pas czy odebrać ważny telefon, a już w okna samochodu pukają pracownicy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpowiedzialni za strefę płatnego parkowania i domagają się uiszczenia opłaty (przypadek zanotowany w środę przy hotelu Szydłowski we Wrzeszczu). Kierowcom nie podoba się taka forma zmuszania do płacenia. Powołują się nawet na przepisy drogowe, rozróżniające chwilowe zatrzymanie pojazdu i dłuższy postój.

- Tak obcesowo nasi pracownicy zachowywać się nie mogą. Muszą kulturalnie poprosić kierowcę o opłatę. Bez żadnej nachalności - tłumaczy dyrektor Szczyt.

- Zarząd Dróg i Zieleni został sprywatyzowany i na mieniu miejskim dorabiają się prywatne spółki, więc większa część pieniędzy z opłat trafia do prywatnych kieszeni - mówi Zagłoba. I proponuje władzom miasta nową receptę na łatanie budżetu.
- Parking Urzędu Miejskiego jest niedostępny dla radnych, choć często załatwiają tam wiele służbowych spraw. Proponuję więc wprowadzić płatne wjazdowe.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (96)

  • CZY DZIS JEST 1 KWIETNIA!@???

    że czytam takie kwiatki: "W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Adamowicz zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom."

    NÓŻ MI SIĘ W KIESZENI OTWIERA :(( co wy chcecie zrobić z tym miastem :((

    dalej czytam: "w przyszłości komunikacja miejska " bełkot... bełkot ....będzie szybka ...bełkot... zastąpi auta ... bełkot bełkot... dziury w niektorych jezdniach to księżyc, w kolejce jest niebezpiecznie, tramwaje i autobusy jeżdżą w fatalnym stanie a tu nadal słychać mrzonki... FAK!

    • 0 0

  • zapomniano sredniowieczu

    • 0 0

  • Mieszkancy Nowego Portu, Brzezna,Jelitkowa moga do biura prezydenta Adamowicza plynac lodzia wioslowa

    • 0 0

  • Ok takie kretynsftwa to tylko w Polsce..

    Co za jedna wilka wies, nich sie to wszystko spali, niech ludzie wymra i zacznijmy od nowa. Bo jak czytam cos takiego to juz Innego wyscia nie widze.

    • 0 0

  • MAM PROPOZYCJĘ DLA ADAMOWICZA

    NIECH JEŹDZI TRAMWAJEM
    ------------------------------------------------------------------------
    PROPONUJĘ WYSYŁANIE MU MAILI O TREŚCI :
    "DROGI PAWLE PREZYDENCIE GDAŃSKA
    TWÓJ POMYSŁ ZWĘŻANIA JEZDNI DLA UPRZYWILEJOWANIA TRAMWAJÓW JEST PO PROSTU GENIALNY.
    OCZEKUJĘ OD PANA ŻE PAN SAM OD DZIŚ BĘDZIE JEŹDZIŁ TRAMWAJEM"
    maila wrzucajcie na adres :
    umg@gdansk.gda.pl
    nigdzie nie znalazłem maila do samego pawła
    jakby kto znał niech nie bedzie żyła i udostepni:)))

    • 0 0

  • ja już spełniłem swój obywatelski obowiązek
    wysyłajcie i potwierdzajcie ten fakt tu na witrynie....

    • 0 0

  • Bareja

    Jeżeli miasto będzie zachęcać mieszkańców do korzystania z ZKM za pomocą różnych imprez kulturalno-rozrywkowych kojarzonych z transportem ublicznym, to może to odnieść lepszy skutek.

    Tak jak np. w "Misiu" - Dzień Pieszego Pasażera i niezapomniany Wesoły Romek, co ma na przedmieściu domek. Jakby trochę zmienić tekst piosenki na bardziej perswazyjny - sukces murowany

    • 0 0

  • 1 mln euro

    dlaczego z francuska firma? ze zachodnie, to od razu najlepsze?? a moze byloby lepiej zwrocic sie do sasiadow zza miedzy-gdynian? ich system jest sprawny i dobrze funkcjonuje. nie jest moze tani, ale za to niezawodny. a znajac zycie, to z konsultacji z francuzami niewiele wyniesiemy....

    • 0 0

  • Popieram transport publiczny

    Zgadzam sie że należy ograniczyc ruch samochodów w miescie bo niedługo udusimy sie w spalinach a korki uniemozliwia jakikolwiek przejazd przez miasto. Trzeba patrzec perspektywicznie samochod tak ale poza miastem. W miescie komunikacja miejska i rower. Samochody trują a przypominam przeciwnikom ze w trojmiescie notujemy najwyzsza zachorowalnosc na raka i nie bieze sie to tylko od zakladow przemyslowych ale tez od ruch samochodow.
    Inna kwestia to wykonanie tego zamiaru mam nadzieje ze nie skonczy sie tylko na deklaracjach (Prosba do wladz zrobcie cos porzadnie)

    • 0 0

  • tak a Adamowicz i tak będzie jeździł samochodem

    Może p. Adamowicz chce żeby mieszkacy przesiedli się na tramwaje bo chce miec drogi tylko dal siebie? ;-)))
    Zupełna głupota!!!!!, czy p. Adamowicz jechał kiedyś przez Gdansk w godzinach szczytu?, chyba nie to radze aby się przejechał a zabawa ma murowana. Niech sobie postoi w upale, w samochodzie bez klimy! a nie w tym swoim "volwo".
    Wracamy do średniowecza!, zamiast rozbudowac drogi my je zamykamy :-(. Mam nadzieję że cały ten artykuł to głupi żart! :-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane