• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę

Ewa Budnik
9 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii. Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii.

Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.



Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, zostanie także zaproszony do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.

Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.

Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.

W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.

Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.

Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.

Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.

Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.

Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.



Nagrodzeni w konkursie

Pierwsze miejsce
- 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii

Drugie miejsce
- 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku

Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa

Dwa wyróżnienia
- po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy

Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta

Cztery wyróżnienia honorowe

DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy

Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina

Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic

Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy


Skład Sądu Konkursowego
(od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.

Poznaj i oceń pomysły architektów
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.

Opinie (214) 8 zablokowanych

  • jak wam się podobają przedstawione projekty?

    Moim zdaniem firmy z Białegostoku i Rzeszowa (2 i 3 miejsce) mają ładniejsze projekty. Ich kładki wtapiają się w otoczenie i nie szpecą panoramy starówki w przeciwieństwie do laureata. To białe coś do sterowania zasłania pół filharmonii. Projekt z wagonikiem też jest ciekawy choć dość oryginalny.
    A wydanie 130 tyś na nagrody w konkursie na kładkę o której powstaniu słyszę z 10 lat to żenada. Brak słów.

    • 0 0

  • Nie spełnia warunków ! ! ! (1)

    Pierwsze 3 zwycięskie prace nie spełniają warunków konkursu. ŻENADA ! ! !

    • 5 1

    • Nieprawda

      Napisz w którym miejscu praca 2 i 3 nie spełnia warunków?

      • 0 0

  • Ta kładka jest tu kompletnie niepotrzebna (2)

    A powinna ona powstać na Martwej Wiśle po wybudowaniu także kompletnie niepotrzebnego Tunelu pod Martwą Wisłą , który odetnie ruch rowerowy pomiędzy Nowym Portem a Westerplatte z pominięciem Centrum. Wtedy ona by rozwiązała problem komunikacji rowerowej na Martwej Wiślej

    • 7 4

    • (1)

      jesli dla ciebie tunel jest zupelnie niepotrzebny ( i to dlatego ze odcina rowerzystow!!! teraz wplaw plywaja rozumiem?) to jestes strasznym glabem... sam rowerem lubie pojezdzic ale az takich glupot nie zniose, trzeba znac swoje miejsce w szeregu bo sa wazniejsze sprawy w miescie niz jacys tam rowerzysci, polecam TPK do jazdy - blisko, fajnie, ciekawie i kondycje wyrobic mozna na gorkach

      • 3 2

      • Widze że nie jesteś prawdziwym rowerzystą. Gadanie kogoś takiego jak ty mnie nie przekona. Tunel nadal uważam za nie potrzebny bubel. Dla mnie to wogule samochody powinny zniknąć z miasta. Tunel owszem budować ale po za miastem. Jestem przeciwny też budowie drogi zielonej , dwupasmowej arteri przebiegającej przez środek Zaspy , Przymorza , Żabianki i Jelitkowa. Pobiegnie ona tuż przy blokach , zakłucająć w ten sposób życie mieszkańcom. Miasto powinno byc dla ludzi nie dla samochodów

        • 0 0

  • (9)

    czyli nici z wykorzystania tunelu... ciekawe jak w sezonie się zepsuje ta kładka ile trzeba będzie czekać żeby wypłynąć / wpłynąć z / do mariny...

    • 32 45

    • Tunel może być atrakcją turystyczną,

      jak w Hamburgu, ale NASZ powinien być ułożony na dnie i mieć "bulaje".

      • 0 0

    • złe założenia: (4)

      1. zakładasz ze sie zepsuje - to pokazuje ze jestes uprzedzony

      2. zakladasz ze kilkaset lódek nie powinno dostosowac sie do tysiecy pieszych i rowerzystow ktorzy tamtedy beda sie przemieszczac - jestes egoista

      • 13 7

      • (1)

        Skoro łódki nie potrzebne w Gdańsku to zasypmy Motławę i zróbmy deptak, albo jeszcze lepiej postawmy galerię.

        • 7 7

        • Glupio gadasz...

          Tekst z typowego komentarza na Trojmieście. Nie chodzi o betonowanie Gdanska. ale o stworzenie nowych możliwości komunikacji. Nie wazny jest tu projekt... ale jego cel. Gdansk jest miastem jednej ścieżki. Od lat sie nie rozwija, projekty sa zachowawcze badz ograniczane do koncepcji jeszcze sprzed dekad. Bez tej kladki 10m od hotelu Hillton i za Olowianka nadal bedzie syf i brud, którego ty pewnie nawet nie zauwazyles bo chodzic wspomniana jedną ścieżką od Zielonej do Złotej bramy.

          • 8 3

      • Widzisz bo Polaczek to dobry czlowiek, (1)

        sobie o*****w majty...chce zaplacic wiecej za tunel. bedzie chodzic w podziemiach jak ten szczur... ale moze dzieki temu przyplynie 2 niemców do naszego slonecznego Acapulco.

        • 6 6

        • tak polaków powinno się wysiedlić do warszawki niech sobie tam betonują...

          • 3 2

    • tunel? (2)

      1. o wiele wyższe koszty + problemy natury archeologicznej (glebokie wykopy)
      2. teraz w koncu sa inne tendencje... kladka jest dla pieszego = miasto jest dla ludzi. Wiec dlaczego ludzie maja chodzic pod ziemia, zwlaszcza zważajac na walory krajobrazowe!?
      Kladka dla pieszych moze stac się, a zwlaszcza w takim miejscu, atrakcja dla miasta z której rozciaga sie widok, juz nie tylko dla żeglarza, ale każdego przechodnia. Warto spojrzeć w integracje miasta i jego infrastruktury z nowymi inwestycjami np w Londynie - Tate modern /

      • 16 3

      • (1)

        Taa, jasne, w ogóle powinni Motławę zabetonować, robiąc deptak.

        • 5 11

        • Malutko wiesz i w niewielu miejscach byłech chyba.

          Słowo zabetonowany moze jedynie sluzyc w tym przypadku jako okreslenie stanu twojego ograniczenia w mysleniu o rozwoju Gdanska - do jak się domyslam kopiowania stemplem jak w Photoshopie pseudo Gotyckich Kamieniczek, az po Tatry.

          • 8 5

  • Ciekawy pomysł (4)

    pana Gabriela. Ale zanurzanie kładki w brudnych wodach Motławy nie byłoby zbyt korzystne dla estetyki i trwałości konstrukcji.

    • 86 8

    • pomysl moze fajny, ale czysto techniczny (1)

      to robili konstruktorzy a nie architekt. Projekt wyglada jak śluza do przemyslowego portu. Szkoda, ze wydali kase na filmy... warto było pomyslec wiecej o koncepcji wizualnej nie tylko mechanizmie.

      • 4 3

      • Może i masz rację,

        ale projekt można dopracować porzez różne działania o charakterze plastycznym, np. ażurowe przyczółki, przeszklone ściany przyczółków, wprowadzenie jasnej kolorystyki itd.

        • 0 0

    • Małe sprostowanie

      Nie jest to mój projekt kładki; ja tylko umieściłem ją na Youtubie na prośbę autorów, którzy wolą pozostać anonimowi. Pozatem ponad 20 lat wiosłowałem na różnych łodziach wioślarskich, m. in. na jedynce i nic mi się nie stało, więc ta woda wcale nie jest taka brudna. Ponadto, jak widać na filmie, kłądka będzie każdorazowo spłukiwana w momencie wynurzania, a zwężenie Motławy w miejscu przyczółków spowoduje przyspieszenie prądu rzcznego (wprawdzie słabego, ale jednak występującego tutaj) i niejako samoistnie będzie oczyszczać zanurzoną kładkę oraz złożone balustrady. W dalszym ciągu uważam projekt za genialny i jedyny możliwy do realizacji, gdyż najmniej agresywnie ingeruje w krajobraz starego Gdańska.

      • 3 0

    • Projekt brzydki jak noc. I nie sądzę aby to działało dłużej niż przez kwartał.

      • 7 3

  • sceptyk

    długo już żyję więc wiem, że awaria już jest zagwarantowana /standard/, a wówczas marina, żegluga i te wszystkie galeony będą zablokowane. Oni już przygotowują pozwy o odszkodowania, a płacił nie będzie Perudzki czy Adamowicz, ale my. Więc trzeba będzie podnieść jakieś opłaty, np za wodę, bo tam pan prezydent ma swoje udziały.

    • 1 0

  • będzie zwodzona jak dach basenu narodowego

    "nie zwodzę, prowdę godom"

    • 4 0

  • Czy ktoś z was pisze protest?

    coś mi się wydaje, że ta pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii to jakaś przykrywka. A może to po prostu jacyś Pontnicy z Malborka pochodzenia Słoweńskiego? Na koniec okaże się że to projektanci z Gdańska którzy dla lansu zarejestrowali firmę na Słowenii.:))) Ale skąd by nie byli praca nie spełnia regulaminu konkursu i nie powinna być poddana ocenie.

    • 3 0

  • Czyżby MIKRO-AMBER ???????? Następna przewałka ????? Chodzi o skasowanie 120 k PLN ???

    Piękne tytuły: mgr, dr, prof w tej komisji a w rzeczy samej tylko BUCE KTÓRE NIE POTRAFIĄ PRZECZYTAĆ REGULAMINU KONKURSU.
    KAŻDA z trzech nagrodzonych prac NIE spełnia warunków konkursu określonego w regulaminie !!!!!!!!

    • 3 0

  • KOMPROMITACJA KOMISJI

    Szkoda, że zwycięska kładka jest nie do zbudowania! Kompromitacja komisji !!!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane