- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (233 opinie)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (277 opinii)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę
Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.
Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.
Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.
Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.
W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.
Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.
Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.
Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.
Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.
Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.
Pierwsze miejsce - 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii
Drugie miejsce - 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku
Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa
Dwa wyróżnienia - po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy
Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta
Cztery wyróżnienia honorowe
DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy
Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina
Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic
Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy
Skład Sądu Konkursowego (od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.
Opinie (214) 8 zablokowanych
-
2012-11-09 13:07
A kto poniesie koszta eksploatacji ? (6)
Mam nadzieję, że za otwarcie kładki dla jachtów / statków będą pobierane opłaty. Wysokość jednorazowej opłaty powinna pokryć przynajmniej koszta energii elektrycznej potrzebnej do obsługi całego mechanizmu.
- 5 18
-
2012-11-09 13:28
A kto ponosi koszty doprowadzenia pod twój dom drogi? (1)
Tam tez mieszkaja ludzie, - Dłg ogrody, Sienna.(nie liczac drogich terenów wstydu, gdzie ruiny i płomienie) wiec to tez przejście dla nich poprzez most na kanale na Stępce. To nie tylko inwestycja dla Filharmonii, ale dla mieszkancow i dla rozwoju. Zreszta przed mostem powstala nowa przystan. Moze w koncu miasto zacznie sie rozwijac wzdłóż Mostławy na płn, a nie caly Jarmark tylko pod żurawiem na odcinku 100m.
- 2 1
-
2012-11-09 19:31
Kolego, naucz się liczyć
Wybierz się kochany na drugi brzeg Motławy, chwilowo bez użycia kładki i zobacz, że właśnie przystąpiono tam do rozbiórki ostatnich domów, a 300m dalej jest przystanek tramwjowy (chyba trzy linie) oraz przystanek autobusowy (narazie tylko dwie linie)!?
- 1 1
-
2012-11-09 14:14
Koszty nie koszta (1)
- 1 0
-
2012-11-09 14:38
Słownik JP PWN:
l.mn. koszty, alter. koszta.
Coś jeszcze chcesz dodać?- 0 0
-
2012-11-09 20:47
Bogu dzięki
Gdyby wygrał Baum, to kładka by miała dziesięć dachów, piętnaście masztów i kilometr zardzewiałych linek, jak jego gdańskie dzieła nawiązujące do upadłej stoczni i pustego portu.
- 1 0
-
2012-11-09 21:09
"środowisko żeglarskie" oraz las turistas
jak ktoś ma jacht lub inną jednostkę za grube tysiaki to i na opłaty mieć musi :)
- 0 2
-
2012-11-09 13:09
mhmhm
Nie podoba mi się... zabrakło finezji i polotu
- 15 4
-
2012-11-09 13:10
Zamieszczony jest niewlasciwy obrazek drugiej nagrody!!!!!!
Zamieszczony jest niewlasciwy obrazek drugiej nagrody!!!!!!
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.
- 5 3
-
2012-11-09 13:10
Nagrody za nasze podatki
- 7 7
-
2012-11-09 13:11
Spisek (3)
To nie był konkurs, to był spisek grubymi nićmi szyty.
Jarosław Polskę zbaw!- 13 11
-
2012-11-09 13:15
:) (2)
SUPER PARTIA!!!
- 2 1
-
2012-11-09 13:22
(1)
Wygląda jak tupolew!!!
- 2 2
-
2012-11-09 13:37
a czemu brzozy nie dali???
- 3 0
-
2012-11-09 13:15
(1)
zero polotu, finezji, kontekstu, w ogolę gdzie jest architektura? Kładka dla kładki ? Kto stoi w miejscu ten się cofa. A wyniki potwierdzają że się cofamy. Druga nagroda za płotek ????!!! Dowód na to że skoro ogłaszamy międzynarodowy konkurs to zgłaszają się tylko polskie biura i parę, dosłownie parę zagranicznych.
- 12 7
-
2012-11-09 13:25
sorry
ok portal zmienił zdjęcie drugiej nagrody, więc zwracam honor. Nie jest to płotek, ale polotu to tu też nie ma....niestety ;/
- 1 2
-
2012-11-09 13:19
(2)
No szkoda, że Arch-Deco lub Kwadrat nie mogli "dobrej" kładki zaprojektować i trzeba było wybierać kogoś aż ze Słowenii
- 4 10
-
2012-11-09 13:21
Ha i bardzo dobrze! (1)
- 0 1
-
2012-11-09 13:23
Arch Deco
niech sobie klocka filmowego w Gdyni postawi.
- 6 0
-
2012-11-09 13:21
Szkoda, ze kanciapa dla operatora nie komponuje sie z 2gim planem - zasłaniając przy tym częściowo Filharmonie. Nowoczesny kształt ok... ale pomimo ze dosc plynnie forma mostku przechodzi w jego zakonczenie, to ostatni odcinek nie stanowi dobrego pierwszego planu dla Ceglanej Fasady Filharmoni. A moze to wina ujęcia.
- 12 2
-
2012-11-09 13:21
jak najmniejsza bariera wizualna... (3)
"konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy." niech ktoś mi wytłumaczy jak kładka otwierana w górę odpowiada przedstawionym wymaganiom?? beznadzieja...
- 17 6
-
2012-11-09 13:23
(2)
Przez 99% czasu ta kładka będzie opuszczona, więc już tak nie narzekaj.
- 3 0
-
2012-11-09 13:30
(1)
99% czasu... :/ a byłeś tam w sezonie i poza nim i widziałeś ile jednostek wodnych przepływa przez Motławę?? i przez to jak często trzeba będzie ją otwierać...
- 3 2
-
2012-11-09 13:36
To trudno.
Moze w koncu Statek Pirata Pestki zacumuje z drugiej strony motlawy.... bo i tam zacznie sie cos dziac. W koncu jest tam tez nowa Marina. Tak wszyscy sie trzesa o kladke i marine, wygode dla zagranicznego żeglarza, a nikt nie mysli o tym co za badziewie widzi on doplywajac do naszego 'Centrum'. Kladka mniejmy nadzieje to pierwszy krok do zmian na lepsze... i ograniczania gdanskiego ' centrum' do jednej średniowiecznej ulicy.
- 5 0
-
2012-11-09 13:22
Do czego??? (1)
ta zwycięska kładka pasuje???
Ja się pytam jakie to jest nawiązanie do otaczającej architektury???
Mam nadzieję, że to NIE powstanie!
Drugi projekt znakomity!- 22 8
-
2012-11-09 13:38
My chcemy latarni na świece, latarników, oraz małej architektury w stylu mebla gdańskiego :P
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.