• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę

Ewa Budnik
9 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii. Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii.

Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.



Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, zostanie także zaproszony do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.

Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.

Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.

W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.

Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.

Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.

Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.

Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.

Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.



Nagrodzeni w konkursie

Pierwsze miejsce
- 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii

Drugie miejsce
- 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku

Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa

Dwa wyróżnienia
- po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy

Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta

Cztery wyróżnienia honorowe

DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy

Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina

Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic

Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy


Skład Sądu Konkursowego
(od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.

Poznaj i oceń pomysły architektów
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.

Opinie (214) 8 zablokowanych

  • A kto poniesie koszta eksploatacji ? (6)

    Mam nadzieję, że za otwarcie kładki dla jachtów / statków będą pobierane opłaty. Wysokość jednorazowej opłaty powinna pokryć przynajmniej koszta energii elektrycznej potrzebnej do obsługi całego mechanizmu.

    • 5 18

    • A kto ponosi koszty doprowadzenia pod twój dom drogi? (1)

      Tam tez mieszkaja ludzie, - Dłg ogrody, Sienna.(nie liczac drogich terenów wstydu, gdzie ruiny i płomienie) wiec to tez przejście dla nich poprzez most na kanale na Stępce. To nie tylko inwestycja dla Filharmonii, ale dla mieszkancow i dla rozwoju. Zreszta przed mostem powstala nowa przystan. Moze w koncu miasto zacznie sie rozwijac wzdłóż Mostławy na płn, a nie caly Jarmark tylko pod żurawiem na odcinku 100m.

      • 2 1

      • Kolego, naucz się liczyć

        Wybierz się kochany na drugi brzeg Motławy, chwilowo bez użycia kładki i zobacz, że właśnie przystąpiono tam do rozbiórki ostatnich domów, a 300m dalej jest przystanek tramwjowy (chyba trzy linie) oraz przystanek autobusowy (narazie tylko dwie linie)!?

        • 1 1

    • Koszty nie koszta (1)

      • 1 0

      • Słownik JP PWN:
        l.mn. koszty, alter. koszta.

        Coś jeszcze chcesz dodać?

        • 0 0

    • Bogu dzięki

      Gdyby wygrał Baum, to kładka by miała dziesięć dachów, piętnaście masztów i kilometr zardzewiałych linek, jak jego gdańskie dzieła nawiązujące do upadłej stoczni i pustego portu.

      • 1 0

    • "środowisko żeglarskie" oraz las turistas

      jak ktoś ma jacht lub inną jednostkę za grube tysiaki to i na opłaty mieć musi :)

      • 0 2

  • mhmhm

    Nie podoba mi się... zabrakło finezji i polotu

    • 15 4

  • Zamieszczony jest niewlasciwy obrazek drugiej nagrody!!!!!!

    Zamieszczony jest niewlasciwy obrazek drugiej nagrody!!!!!!

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 5 3

  • Nagrody za nasze podatki

    • 7 7

  • Spisek (3)

    To nie był konkurs, to był spisek grubymi nićmi szyty.

    Jarosław Polskę zbaw!

    • 13 11

    • :) (2)

      SUPER PARTIA!!!

      • 2 1

      • (1)

        Wygląda jak tupolew!!!

        • 2 2

        • a czemu brzozy nie dali???

          • 3 0

  • (1)

    zero polotu, finezji, kontekstu, w ogolę gdzie jest architektura? Kładka dla kładki ? Kto stoi w miejscu ten się cofa. A wyniki potwierdzają że się cofamy. Druga nagroda za płotek ????!!! Dowód na to że skoro ogłaszamy międzynarodowy konkurs to zgłaszają się tylko polskie biura i parę, dosłownie parę zagranicznych.

    • 12 7

    • sorry

      ok portal zmienił zdjęcie drugiej nagrody, więc zwracam honor. Nie jest to płotek, ale polotu to tu też nie ma....niestety ;/

      • 1 2

  • (2)

    No szkoda, że Arch-Deco lub Kwadrat nie mogli "dobrej" kładki zaprojektować i trzeba było wybierać kogoś aż ze Słowenii

    • 4 10

    • Ha i bardzo dobrze! (1)

      • 0 1

      • Arch Deco

        niech sobie klocka filmowego w Gdyni postawi.

        • 6 0

  • Szkoda, ze kanciapa dla operatora nie komponuje sie z 2gim planem - zasłaniając przy tym częściowo Filharmonie. Nowoczesny kształt ok... ale pomimo ze dosc plynnie forma mostku przechodzi w jego zakonczenie, to ostatni odcinek nie stanowi dobrego pierwszego planu dla Ceglanej Fasady Filharmoni. A moze to wina ujęcia.

    • 12 2

  • jak najmniejsza bariera wizualna... (3)

    "konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy." niech ktoś mi wytłumaczy jak kładka otwierana w górę odpowiada przedstawionym wymaganiom?? beznadzieja...

    • 17 6

    • (2)

      Przez 99% czasu ta kładka będzie opuszczona, więc już tak nie narzekaj.

      • 3 0

      • (1)

        99% czasu... :/ a byłeś tam w sezonie i poza nim i widziałeś ile jednostek wodnych przepływa przez Motławę?? i przez to jak często trzeba będzie ją otwierać...

        • 3 2

        • To trudno.

          Moze w koncu Statek Pirata Pestki zacumuje z drugiej strony motlawy.... bo i tam zacznie sie cos dziac. W koncu jest tam tez nowa Marina. Tak wszyscy sie trzesa o kladke i marine, wygode dla zagranicznego żeglarza, a nikt nie mysli o tym co za badziewie widzi on doplywajac do naszego 'Centrum'. Kladka mniejmy nadzieje to pierwszy krok do zmian na lepsze... i ograniczania gdanskiego ' centrum' do jednej średniowiecznej ulicy.

          • 5 0

  • Do czego??? (1)

    ta zwycięska kładka pasuje???
    Ja się pytam jakie to jest nawiązanie do otaczającej architektury???
    Mam nadzieję, że to NIE powstanie!

    Drugi projekt znakomity!

    • 22 8

    • My chcemy latarni na świece, latarników, oraz małej architektury w stylu mebla gdańskiego :P

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane