- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (248 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (273 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (147 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (144 opinie)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę
Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.
Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.
Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.
Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.
W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.
Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.
Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.
Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.
Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.
Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.
Pierwsze miejsce - 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii
Drugie miejsce - 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku
Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa
Dwa wyróżnienia - po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy
Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta
Cztery wyróżnienia honorowe
DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy
Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina
Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic
Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy
Skład Sądu Konkursowego (od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.
Opinie (214) 8 zablokowanych
-
2012-11-09 14:23
kladka
wymyslono tyle fajnych kladek, oczywiscie musieli wybrac najgorsza ...
- 12 3
-
2012-11-09 14:25
Chyba Maribor a nie Marimor :)
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.
- 1 0
-
2012-11-09 14:35
Do roboty, do roboty..... (2)
Oby jak najprędzej zbudowali.Wyspa spichrzów też miała piękne wizualizacje.Teraz, gdy prom w remoncie, muszę zasuwać kilometry dookoła.A panu Gabrielowi gratuluję ciekawej koncepcji.
- 3 6
-
2012-11-09 19:16
No racja.
Projekt wyspy był jeszcze bardziej szpetny niż tej kładki.
- 0 0
-
2012-11-11 04:48
Z Grodzkiej na Ołowiankę wzdłuż Motławy jest 1,2 km, więc to jest spacer na 12-15 minut.
- 0 0
-
2012-11-09 14:39
:)
a nie Pan Zbigniew Reszka ???:)
- 5 0
-
2012-11-09 14:46
najlepsza propozycja na fotce 59
dla mnie zwycięsca, nikomu nie przeszkadza i nic nie zasłania. A może na siebie zarobić
- 17 0
-
2012-11-09 15:11
Przerażające
Miałem nadzieję, że skład sędziowski to profesjonaliści a patrząc na te trzy prace odnoszę wrażenie że nawet nie przeczytali regulaminu. Czy oni zapomnieli o priorytetach o których mówi regulamin?Między przyczółkami miało być 40m a tor wodny 25m a przesłanianie? Pierwsza praca przeraża i przytłacza. Przęsło wysokości 40m dominuje całą okolicę, zabudowę zniewala i przytłacza a chodziło zupełnie o coś innego. Widocznie dysponujemy różnymi regulaminami. Sama kładka nie jest ani lekka ani innowacyjna ani piękna wygląda jak jakaś maszyna do pogłębiania w dodatku przesłania pół filharmonii.
- 17 4
-
2012-11-09 15:26
"POBITE POLE" (1)
- a co to takiego, poza masakrą językową oczywiście ? :)
- 1 0
-
2012-11-09 15:45
Idiom, kolego, idiom.
- 0 0
-
2012-11-09 15:28
śliczne projekty (3)
ale kładka nie potrzebna
- 13 6
-
2012-11-09 15:29
mów za siebie. Mi potrzebna. (1)
- 2 4
-
2012-11-09 19:17
Pan dyrektor?
- 1 1
-
2012-11-09 21:12
pisze się "niepotrzebna"
nieuctwo czy lenistwo?
- 1 0
-
2012-11-09 15:29
Rozwalaja mnie wizualizacje nocą...
Przynajmniej na wyggranym konkursie 'COŚ' widac a nie tylko photoshopa, flesze i bajery. Byly inne fajne projekty, ten pewnie wygral ze wzgledu na kase i możliwe ze dopracowanie pomyslu dzialania. Zreszta koncepcja a projekt wykonawczy to 2 różne światly, co powstanie mam nadzieje ze zobaczymy
- 5 1
-
2012-11-09 15:32
no i tak budyniostwo wydaje nasze pieniądze
teraz czeka nas druga faza projektowania i kilka planowania a wdrożenie do wykonania jak nawinie się koleś co da dobrze zarobić.
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.