• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słup, o który zawadzają tramwaje, przesuną dopiero za kilka lat

Szymon Zięba
8 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Linię nr 12 obsługują tramwaje Pesy, które pokonują zakręt z niewielkim zapasem. Na słupach zamontowano ostrzeżenia.

Słup trakcyjny na al. AdamowiczaMapka, o który lusterkami wadzą tramwaje N8C, zostanie przesunięty dopiero przy okazji budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska. Urzędnicy argumentują tę decyzję aspektami ekonomicznymi oraz m.in. tym, że "dortmundy" w okolicy pojawiają się sporadycznie. O konkretną datę skorygowania ustawienia słupa jednak trudno: przetargu na Nową Warszawską wciąż nie udało się rozstrzygnąć. Szacunkowy koszt przesunięcia elementu trakcji to ok. 50 tys. zł.



Często korzystasz z tramwaju na al. Adamowicza?

O tym, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko, informowaliśmy w czerwcu tego roku. Podczas przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że skład zahacza lusterkiem o słup trakcyjny. Urzędnicy podkreślali wówczas, że trasa zostanie oddana w momencie, gdy wszystko zostanie już dokładnie sprawdzone, przetestowane i gotowe do użycia

Minęło kilka miesięcy i nic w tej sprawie się nie zmieniło. Problem rozwiązano jedynie doraźnie. Tramwaje N8C przy wjeździe na węzeł integracyjny Ujeścisko, mijając słup, muszą składać lusterko.

- Przeniesienie słupa planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W praktyce oznacza to, że trudno w tej chwili o dokładną datę korekty ustawienia słupa trakcyjnego. Miasto ma bowiem spory problem z rozstrzygnięciem przetargu na budowę Nowej Warszawskiej. Mimo to urzędnicy z gdańskiego magistratu stoją na stanowisku, że przesunięcie słupa dopiero w tym czasie jest najlepszym rozwiązaniem "ze względów ekonomicznych i logistycznych".

Czytaj też: Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

- Prace związane z budową linii tramwajowej Nowa Warszawska wiązać się będą z wyłączeniem trakcji. Podczas wyłączenia będzie można wykonać roboty związane z przesunięciem słupa - uzasadnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Przejazdy techniczne po al. Adamowicza. Materiał z maja.

Zaznacza, że opracowywana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Nowej Warszawskiej będzie zawierała punkt związany z przesunięciem słupa trakcyjnego na węźle Ujeścisko.

Słup wykonany zgodnie z projektem i przepisami



Co ciekawe, mimo że o słup zahaczają tramwaje, urzędnicy podkreślają, że został on wykonany "zgodnie z dokumentacją projektową", a dokumentacja wykonana została "zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z obowiązującymi normami w zakresie skrajni".

Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
- Dokumentacja projektowa uzyskała akceptacje powiązanych jednostek. Z uwagi na fakt, że słup został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem wszelkiej staranności, nie toczą się obecnie żadne postępowania z biurem projektowym i wykonawcą - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Z kolei wstępny, szacunkowy koszt przestawienia słupa trakcyjnego określono na ok. 50 tys. złotych.

Linię numer 12 obsługują tramwaje Pesy



O problemy ze słupem na al. Adamowicza zapytaliśmy także przewoźnika. Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów tłumaczy, że wspomniana trasa obsługiwana jest przez dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo, które nie wymagają składania lustra.

Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020. Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020.
- Tramwaje N8C pojawiają się na tej trasie sporadycznie, w zależności od bieżącej sytuacji na trasach - podkreśla przedstawicielka GAiT. Dodaje, że złożenia i rozłożenia lusterka w tramwajach N8C dokonuje się, używając odpowiedniego przycisku na pulpicie sterującym w kabinie motorniczego. - Nie było przypadku uszkodzenia lusterka na tym odcinku torowiska - informuje urzędniczka.

Przy wyjeździe z pętli na Chełmie trzeba złożyć lusterko. Tekst z 2007 roku



Jak często "dortmundy" wjeżdżają na węzeł? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszeliśmy, że np. 2 września linię 12 (jadącą al. Adamowicza) obsługiwało 14 tramwajów Pesa Jazz i jeden N8C.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej


W odpowiedzi na nasze pytanie, czy powodem tego, że trasa obsługiwana jest przez Pesy, a nie N8C, są właśnie problemy ze zmieszczeniem się tych drugich składów na trasie, Anna Dobrowolska poinformowała, że "linię nr 12 obsługuje zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu, gdzie stacjonują tramwaje Pesa Jazz Duo". Z kolei składy N8C stacjonują w zajezdni w Nowym Porcie.

Trzeci miesiąc tramwajów na al. Adamowicza



Na koniec przypomnijmy: pierwsi pasażerowie przejechali tramwajami przez al. Adamowicza we wtorek, 30 czerwca.

W ciągu dnia trasę obsługują tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.

Budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Ruszyły tramwaje na al. Adamowicza. Materiał z czerwca.

14:05 8 WRZEśNIA 20

Tramwaje składają lusterka przy wjeżdzie na pętlę na Warszawskiej (10 opinii)

Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.
Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.

Opinie (319) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Można wyciąć zawadzającą część słupa. Taką mam koncepcję.

    • 30 1

    • OD koncepcji to tutaj jestem ja

      OD koncepcji to tutaj jestem ja - to jest tramwaj on zawsze wejdzie na slup - sorry kot i na drzewo:)

      • 0 0

  • Hahaha (1)

    inwestycja za gruby szmal i jak zwykle fuszera na maksa dziękujemy!!!

    • 35 3

    • i jeszcze nazwa patrona tej alei okropne

      • 0 0

  • ktoś z ZTM , kto zatwierdził projekt (2)

    powinien w ratach zapłacić za przesunięcie słupa

    • 154 21

    • nie w ratach tylko od razu całość.

      • 0 0

    • ZTM nie ma nic do tego

      • 10 2

  • Polskie normy są przestarzałe! (26)

    Mało kto wie ale linię wybudowano wg obowiązujących polskich norm, które są już przestarzałe. Pesa wiedząc jaka jest sieć tramwajowa w Polsce projektując tramwaj od podstaw dostosowała swoje pojazdy do starych norm. W Olsztynie wybudowano nową sieć wg europejskich norm dlatego m.in. tramwaje w Olsztynie są szersze i torowisko zbudowane inna technologią.

    • 150 14

    • Bo w Olsztynie budowano sień tramwajową od zera. Tutaj niestety mamy istniejącą sieć torowisk które są wykonane według starych standardów .

      • 0 0

    • Tak, tak (9)

      Słup w nocy samoistnie się przesunął, przekupiony przez Kacpra, żeby skompromitować Olę. Wszystko dobrze?

      • 13 47

      • Wcale bym się nie zdziwił.

        • 0 0

      • (5)

        W świetle tego co napisał Jacek trudno się czepiać.
        Z pewnością to co warto zrobić, to zawalczyć o możliwie szybkie wprowadzenie w Polsce obowiązywania normatywów europejskich.

        Ale jeśli chodzi o czas przejazdu tramwaju na tym krótkim odcinku, to jest on mocno niezadowalający.

        • 15 2

        • Normatywy europejskie.

          Mają ułomności jak inne (słynna krzywizna banana i awans marchewki do rangi owocu), mają również podłoże polityczne ukryte! Kopalnie zostały zamknięte za 8 miliardów euro - dlaczego?
          - zostałbym zbanowany dopowiadając.
          Jeżeli składy N8C kursowały przed budową trasy Adamowicza to inżyniery potrafiący czytać dokumentację techniczną mogłoby się wydawać że wiedzą co robią i w związku z tą wiedzą powinni płacić motorniczym za każde naciśniecie przycisku składającego lusterko. Nie chodzi o "pracę" naciskania ale o zakodowanie więcej elementu uwagi motorniczego.

          • 1 1

        • Czas przejazdu to wina rozwiązań projektowych i organizacji ruchu (3)

          Szybka degradacja torowiska i konieczność remontu za 5 lat to wina niedouczonych inżynierów, którzy myślą, że jak robią drogi dla samochodów, to potrafią także budować tory.

          A nad tym wszystkim góruje władza miasta, która wybrała priorytet dla samochodów, kosztem transportu zbiorowego. Ten tramwaj będzie nieefektywny przez lata.

          • 15 4

          • W cywilizowanych miastach jest metro (1)

            Zjeżdżasz pod ulicę i wsiadasz w wagon. Jest sieć linii i ich trasa nie wygląda jak ta od SKM. Kolej miejska jest do tego alternatywą, bo w centrach ogranicza je zbyt gęsta zabudowa.
            Co do tramwajów to szybciej mi jechać autobusem przez ulice nie nadające się do takiego ruchu, niż jechać na około tramwajem i stawać co 100-200 metrów na przystanku, a potem czekać na biały pionowy tetris.

            • 3 1

            • Ech, coś podejrzanie dużo hejterów tramwajów się ostatnio pojawiło.

              Czyżby mieszkaniec Bohaterów Getta próbujący lobbować?

              Przejedź się tramwajem tam, gdzie nie musi przez pół miasta omijać garstki ludzi, których nie stać na parking, a potem wróć autobusem.

              Porównaj czasy i sam wyciągniesz wnioski.

              • 2 0

          • Jakich samochodów?! To wąskie jednopasmowe gardlo dla aut ma być jakimś priorytetem?

            Idź się leczyć póki nie jest za późno!

            • 8 6

      • Czy wszystko dobrze musialbys zapytac swojego lekarza.

        • 2 2

      • Hejt zbędny bo gość ma rację

        Tramwaje projektowane są przez drogowców (a nie inżynierów torowych) do przepisów z 1985r napisanych pod tramwaje 102N.

        • 31 4

    • normy nie przestarzale ale inne

      inne

      • 0 0

    • Nie znam się a się wypowiem (4)

      Nie są przestarzałe, są po prostu inne. Co może być starego w szerokości i wysokości pojazdu?:D. Główna różnica pomiędzy polską normą a zaleceniami projektowymi (jeżeli już mówimy o tramwajach niemieckich bo z nimi jest problem -i za zachodnią granicą skrajnia tramwajowa nie jest w ogóle ujednolicona jak u nas i wymagania są typowo pod konkretnego użytkownika) jest taka, że u nas zakłada się lusterka w obrysie pojazdu a za Odrą , że wystają poza (co zresztą widać konstrukcyjnie). Co nie zmienia faktu, że wypadałoby znać skrajnie taboru jaki się posiada:).

      • 10 0

      • (3)

        Mowa jest o projektowaniu infrastruktury, a nie taboru. Tak, polskie przepisy projektowania są przestarzałe, choćby pod względem nacisków na oś (nowe tramwaje są sporo cięższe), czy wyliczania przechyłek według wzorów z dróg (które są uproszczeniami dla wzorów kolejowych, dziś już zbyt dużymi uproszczeniami).
        Inżyniera budownictwa nie obchodzi skrajnia taboru, bo w projektowaniu używa się skrajni budowli.

        • 4 1

        • ehh (2)

          No więc ponawiam pytanie co ma szerokość i wysokość obiektu ciągłego i punktowego w ramach rozumienia skrajni budowlanej do przestarzałości danej normy? Przecież nikt nie narzuca projektantom norm dot. obliczeń geometrii toru, przechyłek i obciążeń (powinni stosować najnowsze), natomiast narzuca wymiary skrajni, żeby budowla była kompatybilna z daną infrastrukturą już istniejącą, ale także w niektórych przypadkach .patrz Kraków zostaje narzucona dodatkowo skrajnia taboru niekompatybilnego z obowiązującymi przepisami (krakowiak).

          • 4 0

          • eh (1)

            Do skrajni nic nie ma. Skrajnię tramwajową stosujemy taką samą od lat (dla odmiany skrajnia kolejowa nie ma jeszcze nawet dekady). Natomiast sama skrajnia budowli mogłaby ulec aktualizacji, żeby móc stosować większy i nowoczesny tabor (ot problemem jest wykonanie peronu z krawędzią przy taborze).

            Rozporządzenie narzuca metody obliczania geometrii itd. i tu zasady są bardzo przestarzałe.

            • 1 0

            • eh x2

              Rozporządzenie czy wytyczne MAGTiOŚ? Rozporządzenie z tego co wiem mówi tylko o pochyleniach, a nie o metody, obliczenia itp. O tym z tego co wiem mówią wytyczne, które są tylko wytycznymi.

              • 0 0

    • Jakie polskie normy? (4)

      Wszystkie normy od ok. 20 lat sa zharmonizowane z unijnymi i zaczynaja sie od PN-EN ...

      • 5 7

      • Nie ma norm do projektowania tramwajów (2)

        Tramwaje budowane są o rozporządzenia z czasów PRL, które napisano do bardzo dobrej na ówczesne lata książki z 1970 r. (A więc czasy, kiedy wyprodukowano gdańskie Duewagi).

        • 7 4

        • taki mądry (1)

          głupoty piszesz. Niemieckie tramwaje robione są pod konkretne miasta (wymogi danych przewoźników, Neuwagi jeszcze do tego się różnią konstrukcyjnie pomiędzy danymi miastami Kessel ma chyba promień minimalny łuku 18 m a Dortmund 25 m, albo na odwrót), nie mają norm a ogólnokrajowe zalecenia (REST). Tramwaje w Polsce projektowane są z zastosowaniem polskich norm PN-K, tylko nieliczne miasta używają innych skrajni (Olsztyn i Kraków przez Krakowiaka).

          • 5 0

          • Myślałem, że rozmawiamy o infrastrukturze, ale widocznie zbyt duży skrót myślowy i zostałem źle zrozumiany.
            Dziękuję za doprecyzowanie, jak wygląda zagadnienie od strony taboru.

            Natomiast co do pojazdów produkowanych w Niemczech dla ich miast - oczywistym jest, że nikt nie stosuje polskich zapisów.

            • 3 1

      • Nie znam się ale wypowiem...

        Prawda?

        • 4 1

    • ta na Kortowo (1)

      wiecznie nieczynna?

      • 7 0

      • A przez ciekawość zajrzałem. Pięć kursów rano od 5:30 do 8:30, cztery popołudniu od 14 do 16.

        Fajny dojazd dla studentów...

        • 6 0

    • Olsztyn (1)

      Tylko czemu szyny w Olsztynie pękają jak paluszki w paczce. Tam prezydentem jest rzekomo doctor budownictwa A wszystkie inwestycje robione ma jechał pies.

      • 6 5

      • Z problemem sobie poradzili

        A winnym był zły zapis w przetargu. Przy nowej linii już poprawili zapisy - uczą się na błędach, czego nie można powiedzieć o GD.

        • 14 7

  • Słup to pikus (1)

    Plastikowe rury pod Wisłą są teraz problemem tego kraju.

    • 3 1

    • zbudowane

      za lecha kaczynskigo

      • 0 0

  • (38)

    Bareja wiecznie żywy....kto odpowiada za taką fuszerkę?

    • 340 33

    • zetnijmy słup- taką mam koncepcję... (1)

      od koncepcji to jestem tutaj ja...
      Lepiej posadźmy tego kota na słupie, niech się odszczekuje swoim prześladowcom w pańskiego dworu...

      • 11 0

      • Żróbcie mi przebitkę

        kota na słupie.

        • 2 0

    • Teraz są inne problemy niż tramwaj (3)

      Ja np rano czuje się mężczyzną a wieczorem kobietą. Czy mam zmienić płeć?

      • 7 2

      • Ja to mam gorzej

        Jak mam coś naprawić w domu to czuję się kobietą, a jak mam uprasować czy posprzątać to mężczyzną, a jak wykąpać to kotem. Jak żyć?

        • 1 0

      • Klaśniesz w ręce, czy jak?

        Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, ale to są naprawdę o wiele poważniejsze rzeczy, niż mieści się w twojej małej głowie. Żarty na ten temat, to robienie innym wielkiej przykrości. Pomyśl o tym czasami.

        • 1 2

      • Gorzej jakbyś czuł sie rano kobietą

        Bo trzeba zarezerwować 1/2 h na ubieranie, czesanie, malowanie

        • 8 0

    • To proste! Problem stwarza tramwaj,

      nie byłoby tramwaju to nie byłoby problemu!

      • 2 0

    • ekipa firmy wykonawczej pracuje na etacie.. wiec jakie dodatkowe 50tys? to jest w cenie! (4)

      w ramach gwarancji i rekojmi winni to zrobic od razu!

      glupie tlumaczenia, nie poparte zadnym sensownym i logicznym argumentem..

      • 21 13

      • Bezedury gadasz (3)

        Wykonali zgodnie z projektem

        • 12 7

        • Inżynierowie projektanci dzisiaj (2)

          A w projekcie mieli jakiej całkowitej szerokości są wszystkie dopuszczone pojazdy na trasie ? Może ktoś im powiedział ,że Dortmundy nie będą na tej trasie jeździć i aby się nie przejmowali tematem.

          • 13 3

          • są normy państwowe dot. skrajni (1)

            a skoro zostały zachowane - to ewidentnie winny jest ten, który wydał PoLSKI certyfikat dopuszczający te tramwaje na terenie PL!

            • 8 1

            • Wyliczenia dla Pesy ,wyliczenia dla Dortmunda

              A może kto w Gdańsku wydał zgodę na zakup i wdrożył do taboru wiedząc ,że mogą nie spełniać polskich norm ? To są wyliczenia np. na łuku i wyliczenia powinny być precyzyjne a nie ,że tramwaj może stracić lusterko.

              • 1 0

    • Nasza piękna i mądra Ola (5)

      Słup pomimo wielu próśb i gróźb nie chce być solidarny z lusterkami i nie chce się przesunąć

      • 55 22

      • (2)

        Piszesz dla pisania.
        Faktem jest jednak, że to nie ona za to odpowiada.

        • 6 8

        • To jest właśnie logika PiSowych trolli (1)

          Za rekordową dziurę budżetową nie odpowiada Morawiecki.
          Za respiratory nie odpowiada Szumowski.
          Za wybory nie odpowiada Sasin.
          Kaczyński już w ogóle za nic nie odpowiada, chociaż to jego pomysły.

          Ale za każdą pierdołę, którą skopią podwykonawcy winien jest prezydent miasta...

          • 14 5

          • Klasyczny problem drzazgi w oku.

            • 6 0

      • kacperek a kuwetę sprzątnąłeś rano, że znowu tu kwiczysz?

        • 20 41

      • Twoja koleżanka?

        • 13 30

    • szroty z niemiec (1)

      tylko one szorują o słup

      • 3 0

      • bo miasto nie wiedziało że je ma albo zapomniało poinformowac o tym projektanta

        tak to wszystko wina dziadka Tuska!!!

        • 5 2

    • Tak zrobili dwupasmówke z wiaduktem jednopasmowym którego nie da się rozbudowąć

      a na skrzyżowaniu Adamowicza Kartuska zamiast choinki światełek RONDO załatwiło by sprawę a tak mamy wieczny korek

      • 4 0

    • to takie typowo gdańskie

      • 4 2

    • Bledy sie zdarzaja (1)

      ale trzeba korygowac, a nie udawac, ze moze poczekac.

      • 6 0

      • Prowizorki są najtrwalsze

        • 5 1

    • Biuro projektowe odpowiada.

      • 5 0

    • (1)

      Jaja jak berety. Ważne są marsze w obronie lpg A nie bzdety.

      • 54 10

      • Ługinowi idioci mają używanie

        Portal z tym nic nie robi.

        • 2 6

    • ci sami którzy odpowiadają za hermetyczną kompostownię

      • 4 1

    • Takich kompetetnych urzedasów mamy własnie w Gdańsku i naturalnie wszyscy zgodnie z przepisami wykonali prace:) (1)

      Winnych brak :)

      • 12 4

      • Ręka rękę myje

        ... noga nogę podstawia:(

        • 5 1

    • bojówki pisu w nocy włamały się do biura i przesunęły słup na projekcie

      albo sterroryzowały stróża na budowie i przeniosły fiundament pod słup

      • 6 2

    • projektant i akceptujący (2)

      • 3 0

      • (1)

        problem w tym że projektant wykonał projekt zgodnie z przepisami.

        Dlatego nikt za to nie poniesie odpowiedzialnosci

        • 7 3

        • Odpowiedzialnosc, odpowiedzialnosc - juz wyluzujcie.

          Trzeba poprawic i koniec

          • 3 0

    • Dobrze sie bawicie w tych urzedach za nasze pieniadze?

      • 9 4

    • Inżynierowie dzisiaj

      miarki zabrakło....

      • 5 1

    • tak trudno przeczytać ze zrozumieniem te kilka zdań ?

      • 7 1

    • Producent tramwajów.

      • 3 8

  • Aleja Adamowicza, która kosztowała ok 243 mln zł (3)

    to wielka porażka! Jej kiepską przepustowość z Kartuską wspomaga dolny odcinek Myśliwskiej, bez chodnika, bez pobocza dla pieszych ale z dopuszczonym ruchem dwukierunkowym oraz ul. Piekarnicza z prowizornym od 20 lat rondem. Więc pytam się po co było wydawać miliony ? na taką alternatywę komunikacyjną?

    • 19 1

    • Rondo Piekarnicza/Myśliwska (2)

      powstało za czasów osiedla Trzy Dęby tak na jakiś czas, dzisiaj przez sam środek ronda jest wydeptana ścieżka przez pieszych

      • 2 0

      • Jakie rondo?

        Wirtualne ronda nie mają znaczenia dla komunikacji, może chodzi o rondel?
        Pewnie niektórzy zaliczyli "dzwona" na skrzyżowaniu Piekarnicza/Rakoczego i wciąż im się wydaje że byli na rondzie.

        • 0 0

      • czyli od 2003 roku

        no to czekamy dalej

        • 2 0

  • Linia tramwajowa na Warszawskiej (2)

    Chęć zrobienia lini tramwajowej na ul, Warszawskiej to ściema i mydlenie oczu ludziom którzy kupili mieszkania na południu Gdańska. Władze Gdańska nie chcą tego zrobić i zrzucają winę na firmy startujące w przetargach. Szkoda, że nie ma w naszym mieście kogoś kto by to bezstronnie zbadał.

    • 9 2

    • No przecież Adamowicz pozwał Płażyńskiego że tramwaj z południa to jego pomysł. I wygrał. Szkoda że tych pomysłów nie realizował.

      • 0 0

    • To samo jest od wielu lat z Nową Jabłoniową, niby coś się dzieje, ale widoków nie ma żadnych na jej powstanie.

      • 3 0

  • To jest słup na skalę naszych możliwości .. (1)

    My tym słupem otwieramy oczy niedowiarkom ....

    • 10 0

    • A jak się lusterka połamią to się zrobi protokół znieszczenia...

      • 0 0

  • Dobrze, że w Gdańsku nie ma "Czajki" a tylko Aleja Adamowicza. (1)

    • 3 0

    • Wały nie aleja...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane