• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słup, o który zawadzają tramwaje, przesuną dopiero za kilka lat

Szymon Zięba
8 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Linię nr 12 obsługują tramwaje Pesy, które pokonują zakręt z niewielkim zapasem. Na słupach zamontowano ostrzeżenia.

Słup trakcyjny na al. AdamowiczaMapka, o który lusterkami wadzą tramwaje N8C, zostanie przesunięty dopiero przy okazji budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska. Urzędnicy argumentują tę decyzję aspektami ekonomicznymi oraz m.in. tym, że "dortmundy" w okolicy pojawiają się sporadycznie. O konkretną datę skorygowania ustawienia słupa jednak trudno: przetargu na Nową Warszawską wciąż nie udało się rozstrzygnąć. Szacunkowy koszt przesunięcia elementu trakcji to ok. 50 tys. zł.



Często korzystasz z tramwaju na al. Adamowicza?

O tym, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko, informowaliśmy w czerwcu tego roku. Podczas przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że skład zahacza lusterkiem o słup trakcyjny. Urzędnicy podkreślali wówczas, że trasa zostanie oddana w momencie, gdy wszystko zostanie już dokładnie sprawdzone, przetestowane i gotowe do użycia

Minęło kilka miesięcy i nic w tej sprawie się nie zmieniło. Problem rozwiązano jedynie doraźnie. Tramwaje N8C przy wjeździe na węzeł integracyjny Ujeścisko, mijając słup, muszą składać lusterko.

- Przeniesienie słupa planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W praktyce oznacza to, że trudno w tej chwili o dokładną datę korekty ustawienia słupa trakcyjnego. Miasto ma bowiem spory problem z rozstrzygnięciem przetargu na budowę Nowej Warszawskiej. Mimo to urzędnicy z gdańskiego magistratu stoją na stanowisku, że przesunięcie słupa dopiero w tym czasie jest najlepszym rozwiązaniem "ze względów ekonomicznych i logistycznych".

Czytaj też: Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

- Prace związane z budową linii tramwajowej Nowa Warszawska wiązać się będą z wyłączeniem trakcji. Podczas wyłączenia będzie można wykonać roboty związane z przesunięciem słupa - uzasadnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Przejazdy techniczne po al. Adamowicza. Materiał z maja.

Zaznacza, że opracowywana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Nowej Warszawskiej będzie zawierała punkt związany z przesunięciem słupa trakcyjnego na węźle Ujeścisko.

Słup wykonany zgodnie z projektem i przepisami



Co ciekawe, mimo że o słup zahaczają tramwaje, urzędnicy podkreślają, że został on wykonany "zgodnie z dokumentacją projektową", a dokumentacja wykonana została "zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z obowiązującymi normami w zakresie skrajni".

Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
- Dokumentacja projektowa uzyskała akceptacje powiązanych jednostek. Z uwagi na fakt, że słup został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem wszelkiej staranności, nie toczą się obecnie żadne postępowania z biurem projektowym i wykonawcą - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Z kolei wstępny, szacunkowy koszt przestawienia słupa trakcyjnego określono na ok. 50 tys. złotych.

Linię numer 12 obsługują tramwaje Pesy



O problemy ze słupem na al. Adamowicza zapytaliśmy także przewoźnika. Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów tłumaczy, że wspomniana trasa obsługiwana jest przez dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo, które nie wymagają składania lustra.

Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020. Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020.
- Tramwaje N8C pojawiają się na tej trasie sporadycznie, w zależności od bieżącej sytuacji na trasach - podkreśla przedstawicielka GAiT. Dodaje, że złożenia i rozłożenia lusterka w tramwajach N8C dokonuje się, używając odpowiedniego przycisku na pulpicie sterującym w kabinie motorniczego. - Nie było przypadku uszkodzenia lusterka na tym odcinku torowiska - informuje urzędniczka.

Przy wyjeździe z pętli na Chełmie trzeba złożyć lusterko. Tekst z 2007 roku



Jak często "dortmundy" wjeżdżają na węzeł? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszeliśmy, że np. 2 września linię 12 (jadącą al. Adamowicza) obsługiwało 14 tramwajów Pesa Jazz i jeden N8C.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej


W odpowiedzi na nasze pytanie, czy powodem tego, że trasa obsługiwana jest przez Pesy, a nie N8C, są właśnie problemy ze zmieszczeniem się tych drugich składów na trasie, Anna Dobrowolska poinformowała, że "linię nr 12 obsługuje zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu, gdzie stacjonują tramwaje Pesa Jazz Duo". Z kolei składy N8C stacjonują w zajezdni w Nowym Porcie.

Trzeci miesiąc tramwajów na al. Adamowicza



Na koniec przypomnijmy: pierwsi pasażerowie przejechali tramwajami przez al. Adamowicza we wtorek, 30 czerwca.

W ciągu dnia trasę obsługują tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.

Budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Ruszyły tramwaje na al. Adamowicza. Materiał z czerwca.

14:05 8 WRZEśNIA 20

Tramwaje składają lusterka przy wjeżdzie na pętlę na Warszawskiej (10 opinii)

Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.
Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.

Opinie (319) ponad 20 zablokowanych

  • Ile to wszystko koszowalo ?

    Hmm.. ciekawe co jeszcze wyjdzie ... fuszerka z koleżeńskim odbiorem po znajomości . Aby przepchnąć

    • 46 3

  • dodajmy, że GZDiZ zatwierdził projekt

    • 52 3

  • Opinia wyróżniona

    w nowych cięzarówkach są kamery (3)

    i wyświetlacze w kabinie. Mało wystają i nie kolidują z lusterkami innych pojazdów ciężarowych. Moze to było by tańsze i prostsze

    • 24 15

    • Fakt są kamery ale one też wystają ok 30 cm i jednak kolidują z lusterkami innych pojazdów tak jest w nowym actrosie

      • 4 0

    • A moze zamiast przestawić słup poprostu lekko go odchylić? (1)

      Duzo przecuez nie brakuje. Moze nie bedzie w pionie ale bedzie praktycznie i na pewno taniej niz przestawiac o kilka cm

      • 1 1

      • proponuję do słupa przyczepić "trytytkamki" poduszkę typu "jasiek" , wtedy lustera nie będą scierały farby ze słupa , albo można też do lusterek tramwajowych doczepić gumki recepturki aby po odgięciu na słupie same wracały do pierwotnej pozycji, następnie zrobić zdjęcie takiego wynalazku i zamieścić w folderze dla turystów o Gdańsku, tuż obok zdjęcia usmiechniętej pani Dulkiewicz , aha i jeszcze podpis pod zdjęciem takie rzeczy zobaczysz tylko w Gdańsku

        • 3 0

  • Żenua :-(

    Już niech teraz nie zgrywają oszczędzających i żałują 50 tys. zł na przestawienie słupa przy tak dużej inwestycji. PS. Urzędnik jak zawsze jest niewinny :-D

    • 50 4

  • Opinia wyróżniona

    Co z tego, że wszystko wykonane zgodnie z projektami zatwierdzonymi przez wszelkie możliwe instytucje (3)

    Skoro tramwaje zahaczają lustrsmi bocznymi o słup?
    Widać ewidentnie , że trzeba to poprawić a nie zasłaniać się zgodnością z projektem

    • 145 4

    • Ciekawe, co by zrobili, jakby słup postawić na środku toru.

      Oni tego rysunku nawet nie czytają

      • 23 0

    • A budowa nie była w formie zaprojektuj i wybuduj? Jeśli tak, to winowajca jest jeden NDI-bazola

      • 7 0

    • poprawić trzeba

      poprawić trzeba, z tym wszyscy się zgadzają. Kłótnie są o to, kto za poprawę zapłaci.

      • 8 0

  • (1)

    Można wyciąć zawadzającą część słupa. Taką mam koncepcję.

    • 30 1

    • OD koncepcji to tutaj jestem ja

      OD koncepcji to tutaj jestem ja - to jest tramwaj on zawsze wejdzie na slup - sorry kot i na drzewo:)

      • 0 0

  • Hahaha (1)

    inwestycja za gruby szmal i jak zwykle fuszera na maksa dziękujemy!!!

    • 35 3

    • i jeszcze nazwa patrona tej alei okropne

      • 0 0

  • Kabaret (1)

    • 30 3

    • Lepsze niż kabarety

      • 4 0

  • Ogólnie przesunięcie słupa chyba nie jest takie drogie. (3)

    Przyjechać wykopać przedłużyć linie zakopać obrobić przy inwestycji za grube miliony to jak wydać w sklepie 5zl wiecej

    • 26 3

    • Gdyby tylko zamówienia publiczne były choć trochę zbliżone do zakupów w sklepie (1)

      A teraz jak przesuną słup, to stracą gwarancję,bo tak jest zgodnie z projektem, który jakiś urzędas zatwierdził

      • 8 1

      • Tu chodzi o trwałość projektu, a nie o jakąś gwarancję

        Trwałość wynika z użycia środków UE na inwestycję.

        • 0 0

    • Jeśli myślisz, że to takie proste i tanie, to zgłoś się do ZTMu że im to zrobisz. Przesunięcie tego słupa wymaga zmian w sieci trakcyjnej, być może też konieczna będzie korekta instalacji podziemnych przebiegających w pobliżu. Na to wszystko konieczne jest przygotowanie poprawek w oryginalnym projekcie a właściwie to pewnie w kilku. I już się robią z tego dziesiątki tysięcy złotych.

      • 0 0

  • (3)

    Potwierdzam ze wszystkie trawaje wjezdzaja ze złożonymi lusterkami ......
    Ogulnie śmiech na sali .....

    • 25 4

    • Ogulnie (2)

      No, śmiech na sali :-)

      • 4 0

      • Dlaczego analfabetów dopuszcza się do pisania na tym forum?! (1)

        • 0 0

        • Bo żeby zweryfikować ich analfabetyzm, muszą coś napisać.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane