• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słup, o który zawadzają tramwaje, przesuną dopiero za kilka lat

Szymon Zięba
8 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Linię nr 12 obsługują tramwaje Pesy, które pokonują zakręt z niewielkim zapasem. Na słupach zamontowano ostrzeżenia.

Słup trakcyjny na al. AdamowiczaMapka, o który lusterkami wadzą tramwaje N8C, zostanie przesunięty dopiero przy okazji budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska. Urzędnicy argumentują tę decyzję aspektami ekonomicznymi oraz m.in. tym, że "dortmundy" w okolicy pojawiają się sporadycznie. O konkretną datę skorygowania ustawienia słupa jednak trudno: przetargu na Nową Warszawską wciąż nie udało się rozstrzygnąć. Szacunkowy koszt przesunięcia elementu trakcji to ok. 50 tys. zł.



Często korzystasz z tramwaju na al. Adamowicza?

O tym, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko, informowaliśmy w czerwcu tego roku. Podczas przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że skład zahacza lusterkiem o słup trakcyjny. Urzędnicy podkreślali wówczas, że trasa zostanie oddana w momencie, gdy wszystko zostanie już dokładnie sprawdzone, przetestowane i gotowe do użycia

Minęło kilka miesięcy i nic w tej sprawie się nie zmieniło. Problem rozwiązano jedynie doraźnie. Tramwaje N8C przy wjeździe na węzeł integracyjny Ujeścisko, mijając słup, muszą składać lusterko.

- Przeniesienie słupa planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W praktyce oznacza to, że trudno w tej chwili o dokładną datę korekty ustawienia słupa trakcyjnego. Miasto ma bowiem spory problem z rozstrzygnięciem przetargu na budowę Nowej Warszawskiej. Mimo to urzędnicy z gdańskiego magistratu stoją na stanowisku, że przesunięcie słupa dopiero w tym czasie jest najlepszym rozwiązaniem "ze względów ekonomicznych i logistycznych".

Czytaj też: Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

- Prace związane z budową linii tramwajowej Nowa Warszawska wiązać się będą z wyłączeniem trakcji. Podczas wyłączenia będzie można wykonać roboty związane z przesunięciem słupa - uzasadnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Przejazdy techniczne po al. Adamowicza. Materiał z maja.

Zaznacza, że opracowywana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Nowej Warszawskiej będzie zawierała punkt związany z przesunięciem słupa trakcyjnego na węźle Ujeścisko.

Słup wykonany zgodnie z projektem i przepisami



Co ciekawe, mimo że o słup zahaczają tramwaje, urzędnicy podkreślają, że został on wykonany "zgodnie z dokumentacją projektową", a dokumentacja wykonana została "zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z obowiązującymi normami w zakresie skrajni".

Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
- Dokumentacja projektowa uzyskała akceptacje powiązanych jednostek. Z uwagi na fakt, że słup został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem wszelkiej staranności, nie toczą się obecnie żadne postępowania z biurem projektowym i wykonawcą - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Z kolei wstępny, szacunkowy koszt przestawienia słupa trakcyjnego określono na ok. 50 tys. złotych.

Linię numer 12 obsługują tramwaje Pesy



O problemy ze słupem na al. Adamowicza zapytaliśmy także przewoźnika. Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów tłumaczy, że wspomniana trasa obsługiwana jest przez dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo, które nie wymagają składania lustra.

Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020. Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020.
- Tramwaje N8C pojawiają się na tej trasie sporadycznie, w zależności od bieżącej sytuacji na trasach - podkreśla przedstawicielka GAiT. Dodaje, że złożenia i rozłożenia lusterka w tramwajach N8C dokonuje się, używając odpowiedniego przycisku na pulpicie sterującym w kabinie motorniczego. - Nie było przypadku uszkodzenia lusterka na tym odcinku torowiska - informuje urzędniczka.

Przy wyjeździe z pętli na Chełmie trzeba złożyć lusterko. Tekst z 2007 roku



Jak często "dortmundy" wjeżdżają na węzeł? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszeliśmy, że np. 2 września linię 12 (jadącą al. Adamowicza) obsługiwało 14 tramwajów Pesa Jazz i jeden N8C.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej


W odpowiedzi na nasze pytanie, czy powodem tego, że trasa obsługiwana jest przez Pesy, a nie N8C, są właśnie problemy ze zmieszczeniem się tych drugich składów na trasie, Anna Dobrowolska poinformowała, że "linię nr 12 obsługuje zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu, gdzie stacjonują tramwaje Pesa Jazz Duo". Z kolei składy N8C stacjonują w zajezdni w Nowym Porcie.

Trzeci miesiąc tramwajów na al. Adamowicza



Na koniec przypomnijmy: pierwsi pasażerowie przejechali tramwajami przez al. Adamowicza we wtorek, 30 czerwca.

W ciągu dnia trasę obsługują tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.

Budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Ruszyły tramwaje na al. Adamowicza. Materiał z czerwca.

14:05 8 WRZEśNIA 20

Tramwaje składają lusterka przy wjeżdzie na pętlę na Warszawskiej (10 opinii)

Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.
Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.

Opinie (319) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (38)

    Bareja wiecznie żywy....kto odpowiada za taką fuszerkę?

    • 340 33

    • Nasza piękna i mądra Ola (5)

      Słup pomimo wielu próśb i gróźb nie chce być solidarny z lusterkami i nie chce się przesunąć

      • 55 22

      • Twoja koleżanka?

        • 13 30

      • kacperek a kuwetę sprzątnąłeś rano, że znowu tu kwiczysz?

        • 20 41

      • (2)

        Piszesz dla pisania.
        Faktem jest jednak, że to nie ona za to odpowiada.

        • 6 8

        • To jest właśnie logika PiSowych trolli (1)

          Za rekordową dziurę budżetową nie odpowiada Morawiecki.
          Za respiratory nie odpowiada Szumowski.
          Za wybory nie odpowiada Sasin.
          Kaczyński już w ogóle za nic nie odpowiada, chociaż to jego pomysły.

          Ale za każdą pierdołę, którą skopią podwykonawcy winien jest prezydent miasta...

          • 14 5

          • Klasyczny problem drzazgi w oku.

            • 6 0

    • (1)

      Jaja jak berety. Ważne są marsze w obronie lpg A nie bzdety.

      • 54 10

      • Ługinowi idioci mają używanie

        Portal z tym nic nie robi.

        • 2 6

    • Producent tramwajów.

      • 3 8

    • ekipa firmy wykonawczej pracuje na etacie.. wiec jakie dodatkowe 50tys? to jest w cenie! (4)

      w ramach gwarancji i rekojmi winni to zrobic od razu!

      glupie tlumaczenia, nie poparte zadnym sensownym i logicznym argumentem..

      • 21 13

      • Bezedury gadasz (3)

        Wykonali zgodnie z projektem

        • 12 7

        • Inżynierowie projektanci dzisiaj (2)

          A w projekcie mieli jakiej całkowitej szerokości są wszystkie dopuszczone pojazdy na trasie ? Może ktoś im powiedział ,że Dortmundy nie będą na tej trasie jeździć i aby się nie przejmowali tematem.

          • 13 3

          • są normy państwowe dot. skrajni (1)

            a skoro zostały zachowane - to ewidentnie winny jest ten, który wydał PoLSKI certyfikat dopuszczający te tramwaje na terenie PL!

            • 8 1

            • Wyliczenia dla Pesy ,wyliczenia dla Dortmunda

              A może kto w Gdańsku wydał zgodę na zakup i wdrożył do taboru wiedząc ,że mogą nie spełniać polskich norm ? To są wyliczenia np. na łuku i wyliczenia powinny być precyzyjne a nie ,że tramwaj może stracić lusterko.

              • 1 0

    • tak trudno przeczytać ze zrozumieniem te kilka zdań ?

      • 7 1

    • Inżynierowie dzisiaj

      miarki zabrakło....

      • 5 1

    • projektant i akceptujący (2)

      • 3 0

      • (1)

        problem w tym że projektant wykonał projekt zgodnie z przepisami.

        Dlatego nikt za to nie poniesie odpowiedzialnosci

        • 7 3

        • Odpowiedzialnosc, odpowiedzialnosc - juz wyluzujcie.

          Trzeba poprawic i koniec

          • 3 0

    • zetnijmy słup- taką mam koncepcję... (1)

      od koncepcji to jestem tutaj ja...
      Lepiej posadźmy tego kota na słupie, niech się odszczekuje swoim prześladowcom w pańskiego dworu...

      • 11 0

      • Żróbcie mi przebitkę

        kota na słupie.

        • 2 0

    • Dobrze sie bawicie w tych urzedach za nasze pieniadze?

      • 9 4

    • Takich kompetetnych urzedasów mamy własnie w Gdańsku i naturalnie wszyscy zgodnie z przepisami wykonali prace:) (1)

      Winnych brak :)

      • 12 4

      • Ręka rękę myje

        ... noga nogę podstawia:(

        • 5 1

    • Bledy sie zdarzaja (1)

      ale trzeba korygowac, a nie udawac, ze moze poczekac.

      • 6 0

      • Prowizorki są najtrwalsze

        • 5 1

    • bojówki pisu w nocy włamały się do biura i przesunęły słup na projekcie

      albo sterroryzowały stróża na budowie i przeniosły fiundament pod słup

      • 6 2

    • Teraz są inne problemy niż tramwaj (3)

      Ja np rano czuje się mężczyzną a wieczorem kobietą. Czy mam zmienić płeć?

      • 7 2

      • Gorzej jakbyś czuł sie rano kobietą

        Bo trzeba zarezerwować 1/2 h na ubieranie, czesanie, malowanie

        • 8 0

      • Klaśniesz w ręce, czy jak?

        Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, ale to są naprawdę o wiele poważniejsze rzeczy, niż mieści się w twojej małej głowie. Żarty na ten temat, to robienie innym wielkiej przykrości. Pomyśl o tym czasami.

        • 1 2

      • Ja to mam gorzej

        Jak mam coś naprawić w domu to czuję się kobietą, a jak mam uprasować czy posprzątać to mężczyzną, a jak wykąpać to kotem. Jak żyć?

        • 1 0

    • ci sami którzy odpowiadają za hermetyczną kompostownię

      • 4 1

    • Biuro projektowe odpowiada.

      • 5 0

    • to takie typowo gdańskie

      • 4 2

    • Tak zrobili dwupasmówke z wiaduktem jednopasmowym którego nie da się rozbudowąć

      a na skrzyżowaniu Adamowicza Kartuska zamiast choinki światełek RONDO załatwiło by sprawę a tak mamy wieczny korek

      • 4 0

    • szroty z niemiec (1)

      tylko one szorują o słup

      • 3 0

      • bo miasto nie wiedziało że je ma albo zapomniało poinformowac o tym projektanta

        tak to wszystko wina dziadka Tuska!!!

        • 5 2

    • To proste! Problem stwarza tramwaj,

      nie byłoby tramwaju to nie byłoby problemu!

      • 2 0

  • Polskie normy są przestarzałe! (26)

    Mało kto wie ale linię wybudowano wg obowiązujących polskich norm, które są już przestarzałe. Pesa wiedząc jaka jest sieć tramwajowa w Polsce projektując tramwaj od podstaw dostosowała swoje pojazdy do starych norm. W Olsztynie wybudowano nową sieć wg europejskich norm dlatego m.in. tramwaje w Olsztynie są szersze i torowisko zbudowane inna technologią.

    • 150 14

    • Tak, tak (9)

      Słup w nocy samoistnie się przesunął, przekupiony przez Kacpra, żeby skompromitować Olę. Wszystko dobrze?

      • 13 47

      • Hejt zbędny bo gość ma rację

        Tramwaje projektowane są przez drogowców (a nie inżynierów torowych) do przepisów z 1985r napisanych pod tramwaje 102N.

        • 31 4

      • (5)

        W świetle tego co napisał Jacek trudno się czepiać.
        Z pewnością to co warto zrobić, to zawalczyć o możliwie szybkie wprowadzenie w Polsce obowiązywania normatywów europejskich.

        Ale jeśli chodzi o czas przejazdu tramwaju na tym krótkim odcinku, to jest on mocno niezadowalający.

        • 15 2

        • Czas przejazdu to wina rozwiązań projektowych i organizacji ruchu (3)

          Szybka degradacja torowiska i konieczność remontu za 5 lat to wina niedouczonych inżynierów, którzy myślą, że jak robią drogi dla samochodów, to potrafią także budować tory.

          A nad tym wszystkim góruje władza miasta, która wybrała priorytet dla samochodów, kosztem transportu zbiorowego. Ten tramwaj będzie nieefektywny przez lata.

          • 15 4

          • Jakich samochodów?! To wąskie jednopasmowe gardlo dla aut ma być jakimś priorytetem?

            Idź się leczyć póki nie jest za późno!

            • 8 6

          • W cywilizowanych miastach jest metro (1)

            Zjeżdżasz pod ulicę i wsiadasz w wagon. Jest sieć linii i ich trasa nie wygląda jak ta od SKM. Kolej miejska jest do tego alternatywą, bo w centrach ogranicza je zbyt gęsta zabudowa.
            Co do tramwajów to szybciej mi jechać autobusem przez ulice nie nadające się do takiego ruchu, niż jechać na około tramwajem i stawać co 100-200 metrów na przystanku, a potem czekać na biały pionowy tetris.

            • 3 1

            • Ech, coś podejrzanie dużo hejterów tramwajów się ostatnio pojawiło.

              Czyżby mieszkaniec Bohaterów Getta próbujący lobbować?

              Przejedź się tramwajem tam, gdzie nie musi przez pół miasta omijać garstki ludzi, których nie stać na parking, a potem wróć autobusem.

              Porównaj czasy i sam wyciągniesz wnioski.

              • 2 0

        • Normatywy europejskie.

          Mają ułomności jak inne (słynna krzywizna banana i awans marchewki do rangi owocu), mają również podłoże polityczne ukryte! Kopalnie zostały zamknięte za 8 miliardów euro - dlaczego?
          - zostałbym zbanowany dopowiadając.
          Jeżeli składy N8C kursowały przed budową trasy Adamowicza to inżyniery potrafiący czytać dokumentację techniczną mogłoby się wydawać że wiedzą co robią i w związku z tą wiedzą powinni płacić motorniczym za każde naciśniecie przycisku składającego lusterko. Nie chodzi o "pracę" naciskania ale o zakodowanie więcej elementu uwagi motorniczego.

          • 1 1

      • Czy wszystko dobrze musialbys zapytac swojego lekarza.

        • 2 2

      • Wcale bym się nie zdziwił.

        • 0 0

    • Olsztyn (1)

      Tylko czemu szyny w Olsztynie pękają jak paluszki w paczce. Tam prezydentem jest rzekomo doctor budownictwa A wszystkie inwestycje robione ma jechał pies.

      • 6 5

      • Z problemem sobie poradzili

        A winnym był zły zapis w przetargu. Przy nowej linii już poprawili zapisy - uczą się na błędach, czego nie można powiedzieć o GD.

        • 14 7

    • ta na Kortowo (1)

      wiecznie nieczynna?

      • 7 0

      • A przez ciekawość zajrzałem. Pięć kursów rano od 5:30 do 8:30, cztery popołudniu od 14 do 16.

        Fajny dojazd dla studentów...

        • 6 0

    • Jakie polskie normy? (4)

      Wszystkie normy od ok. 20 lat sa zharmonizowane z unijnymi i zaczynaja sie od PN-EN ...

      • 5 7

      • Nie ma norm do projektowania tramwajów (2)

        Tramwaje budowane są o rozporządzenia z czasów PRL, które napisano do bardzo dobrej na ówczesne lata książki z 1970 r. (A więc czasy, kiedy wyprodukowano gdańskie Duewagi).

        • 7 4

        • taki mądry (1)

          głupoty piszesz. Niemieckie tramwaje robione są pod konkretne miasta (wymogi danych przewoźników, Neuwagi jeszcze do tego się różnią konstrukcyjnie pomiędzy danymi miastami Kessel ma chyba promień minimalny łuku 18 m a Dortmund 25 m, albo na odwrót), nie mają norm a ogólnokrajowe zalecenia (REST). Tramwaje w Polsce projektowane są z zastosowaniem polskich norm PN-K, tylko nieliczne miasta używają innych skrajni (Olsztyn i Kraków przez Krakowiaka).

          • 5 0

          • Myślałem, że rozmawiamy o infrastrukturze, ale widocznie zbyt duży skrót myślowy i zostałem źle zrozumiany.
            Dziękuję za doprecyzowanie, jak wygląda zagadnienie od strony taboru.

            Natomiast co do pojazdów produkowanych w Niemczech dla ich miast - oczywistym jest, że nikt nie stosuje polskich zapisów.

            • 3 1

      • Nie znam się ale wypowiem...

        Prawda?

        • 4 1

    • Nie znam się a się wypowiem (4)

      Nie są przestarzałe, są po prostu inne. Co może być starego w szerokości i wysokości pojazdu?:D. Główna różnica pomiędzy polską normą a zaleceniami projektowymi (jeżeli już mówimy o tramwajach niemieckich bo z nimi jest problem -i za zachodnią granicą skrajnia tramwajowa nie jest w ogóle ujednolicona jak u nas i wymagania są typowo pod konkretnego użytkownika) jest taka, że u nas zakłada się lusterka w obrysie pojazdu a za Odrą , że wystają poza (co zresztą widać konstrukcyjnie). Co nie zmienia faktu, że wypadałoby znać skrajnie taboru jaki się posiada:).

      • 10 0

      • (3)

        Mowa jest o projektowaniu infrastruktury, a nie taboru. Tak, polskie przepisy projektowania są przestarzałe, choćby pod względem nacisków na oś (nowe tramwaje są sporo cięższe), czy wyliczania przechyłek według wzorów z dróg (które są uproszczeniami dla wzorów kolejowych, dziś już zbyt dużymi uproszczeniami).
        Inżyniera budownictwa nie obchodzi skrajnia taboru, bo w projektowaniu używa się skrajni budowli.

        • 4 1

        • ehh (2)

          No więc ponawiam pytanie co ma szerokość i wysokość obiektu ciągłego i punktowego w ramach rozumienia skrajni budowlanej do przestarzałości danej normy? Przecież nikt nie narzuca projektantom norm dot. obliczeń geometrii toru, przechyłek i obciążeń (powinni stosować najnowsze), natomiast narzuca wymiary skrajni, żeby budowla była kompatybilna z daną infrastrukturą już istniejącą, ale także w niektórych przypadkach .patrz Kraków zostaje narzucona dodatkowo skrajnia taboru niekompatybilnego z obowiązującymi przepisami (krakowiak).

          • 4 0

          • eh (1)

            Do skrajni nic nie ma. Skrajnię tramwajową stosujemy taką samą od lat (dla odmiany skrajnia kolejowa nie ma jeszcze nawet dekady). Natomiast sama skrajnia budowli mogłaby ulec aktualizacji, żeby móc stosować większy i nowoczesny tabor (ot problemem jest wykonanie peronu z krawędzią przy taborze).

            Rozporządzenie narzuca metody obliczania geometrii itd. i tu zasady są bardzo przestarzałe.

            • 1 0

            • eh x2

              Rozporządzenie czy wytyczne MAGTiOŚ? Rozporządzenie z tego co wiem mówi tylko o pochyleniach, a nie o metody, obliczenia itp. O tym z tego co wiem mówią wytyczne, które są tylko wytycznymi.

              • 0 0

    • normy nie przestarzale ale inne

      inne

      • 0 0

    • Bo w Olsztynie budowano sień tramwajową od zera. Tutaj niestety mamy istniejącą sieć torowisk które są wykonane według starych standardów .

      • 0 0

  • Polska, mieszkam w Polsce, mieszkam tu tu tu.... (6)

    • 89 15

    • Usterki i błędy zdarzają się wszędzie (4)

      Inną kwestią jest dobra wola by to naprawić

      • 8 3

      • Tyle że tu wchodzi mentalność Polaka... (1)

        Dokumentacja sporządzona zgodnie z normą, zapewne bez ruszenia tyłka zza biurka na wizję lokalną... Projektant pewnie też nie zostawił zapasu i ustawił słup na tyle blisko torowiska na ile normy pozwalają. Są takie asy które traktują minimalną odległość jako maksymalną i potem wychodzą takie kwiatki...
        A jak by zaczęli teraz przesuwać słup, to by zaraz oburzenie było że wyrzucają 50k w błoto, mogli by przy okazji remontu to zrobić. Nie robią? Na co oni czekają...
        Też już głosy powyżej są, że jakie koszty, przecież takie roboty za darmo się robi, znawcy i fascynaci tramwajów...

        • 5 2

        • No ale właśnie po to są normy.

          Albo słup nie spełnia norm, albo tramwaj.

          • 1 1

      • nie ma błędów i usterek, przecież urzędnicy mówią że projekt jest ok, realizacja jest ok (1)

        Czyli jest tak jak miało być. Premie się zgadzają.

        • 7 1

        • Mówią,że nie mają podstaw do roszczeń wobec projektanta

          I niestety mają rację

          • 2 1

    • "Żyję w kraju, w którym wszyscy chcą mnie zrobić w ch..."

      • 6 0

  • (8)

    Tramwaj jedzie tam jakby szedł, wali lusterkiem w słup ale wszystko gra :)))))

    • 165 5

    • Kto projektował i czy miał dane że taki tramwaj będzie tam jeździł? Jeżli tak to te 50 tyś. zł powinno iść z firmy co zrobiła (2)

      • 5 2

      • 50 tysiecy to Ola moze zapłacić za to że ktoś z nią zrobi pół godzinny wywiad propagandowy (1)

        a słup nie zając, jak tam stoi to już nie ucieknie i moze poczekać kilka lat

        • 10 4

        • słabe i głupie, postaraj się bardziej, bo ci Nowogrodzka pokaże środkowy palec

          • 3 7

    • Wszystko jest prawidłowo, projekt, wykonanie, zatem nie ma sie czym przejmować (4)

      Można dalej walczyć o demokrację i konstytucję. Brawo pani prezydentko. Jestęsmy dumni.

      • 11 2

      • Schowaj sobie ten hejt do kieszeni gamoniu! (3)

        • 2 9

        • a co, za takie fuszerki (2)

          powieniem wrzucać serduszka i lajki na profilu prezydentki i pisać peany na cześć jej i demokracji o którą walczy - tak jak robi cała ta banda kretynów którzy tam się wpisują?

          • 8 2

          • Powinieneś się wziąć do jakiejś normalniej roboty by być przydatnym dla społeczeństwa (1)

            trutniu, a nie przesiadywać tutaj godzinami

            • 2 6

            • Co to jest hejt w jakim języku? Język facebookowy? To nie jest nienawiść a prawda. Przestań udawać! A jak chcesz udawać że jesteś cool to chociasz naucz się angielskiego a nie tylko udawać i udawać.

              • 2 1

  • Mocowanie (21)

    Nie lepiej zmienic mocowanie lusterka?

    • 38 51

    • Nie bo w homologacji jest takie (8)

      • 11 3

      • o czym ty bredzisz człowieku !... (7)

        ... Jeżeli tego typu tramwajów jest mało, to skrócenie uchwytu lusterek o 2 cm nie skończyło by się końcem świata i końcem "świętej" homologacji. Mocowanie lusterka to nie hamulce !. . Mechanicy z serwisu w zajezdni powinni się z tym uporać w jedna noc, tak by nikt się o tym nie dowiedział, kiedy to niby takie ważne. I ręczę tobie, że nikt by tego nigdy nie zauważył, gdyby w mediach o takich bzdurach nie pisali. Nawet sama ekonomia o tym mówi, że należało było to zrobić, jak tylko tą wadę tramwajarze stwierdzili, tym bardziej, kiedy miasto rozwleka swoje racje na lata świetlne . Ludzie, co wy macie w głowach !!???..., zamiast mózgu..., sama sieczka..., ech.... Nie ! , nie bo nie !... i dlatego należy wywalić drugi raz z kasy miejskiej setki tysięcy złotych w coś, co można było załatwić tanim kosztem w dwie godziny. W takim razie woła się tu o pomstę do nieba, a już na pewno po prokuratora ..., gdy ma się do czynienia z taką niekompetencją i niegospodarnością.

        • 16 5

        • (4)

          Pojazdy N8C to plus minus połowa Gdańskiej floty...

          • 3 0

          • no i co z tego ile ich jest !.... (3)

            ...zresztą !..., komentujemy to, o czym tu czytamy, a tu pisze inaczej, niż ty twierdzisz. ...To nie ma znaczenia ten, plus minus, bo setki tysięcy złotych będzie trzeba by poprawić trakcję i jeszcze to nastąpi kiedyś tam, co jest kpiną z rzeczywistości . Gdy dla odmiany, zwyczajnie potrzeba trochę kreatywności i zaangażowania. To nie trudne przecież. No chyba , że mamy w tym drugie dno, czyli dojenie kasy miejskiej bez opamiętania.

            • 3 1

            • n8c mamy naprawdę duzo

              a arcie tylko podają że mało się ich pojawia w okolicy tego słupa :P

              • 2 1

            • (1)

              Nie setki tysięcy, a dokładnie pięćdziesiąt tysięcy.

              • 1 1

              • no taaa....

                ...nie setki, tylko pięćdziesiąt..., no,no, a kiedy już pięćdziesiąt tysięcy, to można wywalić w błoto , bo to taniocha....ech..,.szkoda słów nawet.

                • 2 0

        • (1)

          A siedziałeś w tym tramwaju na miejscu motorniczego i patrzyłeś w lusterko? Sprawdzałeś jaka będzie widoczność, jeśli skróci się mocowanie o te 2 cm?
          Pytam poważnie, bo wypowiadasz się jak stuprocentowy fachura, krzyczysz o pomstę do nieba, itd.
          Pamiętaj, że to jest pojazd, którym wozi się ludzi, na przystankach jest nieprzewidywalny ruch pasażerów, a to wszystko musi być dobrze widoczne dla motorniczego.

          • 8 2

          • nie demonizuj....

            ... patrząc na zdjęcie tego tramwaju to widać , że się da . Tylko trochę chęci , a nie zaraz kombinowanie, jak tu wyskubać kasę z budżetu na nowy most wantowy przez strumyk, lub na tunel pod strefą relaksu z palet . Już pisałem, że lusterko to nie hamulce, więc wyluzuj z tymi oświeconymi i odkrywczymi spostrzeżeniami . PS ....wiesz !, że..., bo ja zawsze myślałem , że tramwaj służy do wożenia lemingów, a ludzi to tylko tak przy okazji i to jeszcze tam, gdzie nie ma słupów , które by na niego czyhały.

            • 2 1

    • Nie dość, że fuszerka zrobiona (5)

      To jeszcze każą się do tej fuszery dostosować. Jak to jest, że na górze ktoś schrzanił sprawę, ale lusterka składają motorniczowie?

      • 20 3

      • musi kierownicą lekko w lewo...

        • 16 1

      • Widzisz... (3)

        Problem w tym że nikt w teorii nie zrobił fuszerki... Projektant zaprojektował zgodnie z normą i wymogami prawnymi ale po minimalnej linii oporu. A to że wymogi i normy są nie aktualne to raczej nie wina miasta ani wykonawcy.
        Czy tak to powinno wyglądać? Napewno nie, ale mieszkamy gdzie mieszkamy

        • 9 3

        • ... (1)

          Projektant projektuje wg. danych zamawiającego, czego tu nie rozumieć?

          • 3 1

          • Normy państwowe też musi spełnić.

            • 1 0

        • te tramwaje mają 40 lat

          że tak powiem żadna nowość - miasto dało ciała że nie podało parametrów tramwaju a nie ustawodawca który nie ma szans przewidzieć wszystkich możliwych kombinacji taboru

          • 5 0

    • znaczyło by to że będąc w d..ie (1)

      zaczynamy się w niej urządzać.

      • 10 0

      • Jarek nas sam urządzi

        nie musisz się niczym martwić

        • 1 2

    • Ten słup kto stawiał? (1)

      Przedszkolaki ,kto nanosił na plan kto ,kto stawiał ,kto odbierał itd .winni dalej biorą kasą i się śmieją - zaraz się okaże że cała ta ulica jest jak ten słup -jeden wielki bubel.

      • 5 1

      • Umiemy czytać?

        Masz odpowiedzi w tekście...

        • 5 2

    • Można zdjąć zupełnie lusterko.

      • 2 0

    • zamilcz albo pomyśl

      • 0 1

  • Aspekty ekonomiczne? (6)

    To aż tak nam brakuje kasy? Ta ekipa marnuje nasz hajs na potęgę.

    • 136 25

    • Na rydwan kasa była (3)

      • 31 3

      • No tak, są rzeczy ważne i ważniejsze w tym mieście

        Brawo Ola!

        • 25 4

      • I to aż 150 000

        • 11 0

      • rydwan by o słup nie zachaczył

        bo nie ma lusterek ... jeszcze ;)))

        • 18 0

    • Kursowanie tramwaju na Adamowicza kosztuje miesięcznie około 250 tys zł

      Brak kasy? Tam pusty tramwaj wozi pieniądze.

      • 9 0

    • Jakby dowalili im kary za opóźnienia to była by kasa na przestawienie słupa.

      • 2 0

  • ktoś z ZTM , kto zatwierdził projekt (2)

    powinien w ratach zapłacić za przesunięcie słupa

    • 154 21

    • ZTM nie ma nic do tego

      • 10 2

    • nie w ratach tylko od razu całość.

      • 0 0

  • Czyj błąd? (6)

    Jeżeli wykonawcy? To na gwarancji powinien przesunąć ten słup, jeżeli pomyłka urzędników? Wyciągnąć konsekwencje. A tak na marginesie 50 tys to dla urzędników to nic, szastają pieniędzmi podatników na byle co.

    • 152 10

    • A 150 000 na rydwan ? Też drobnostka .......

      • 14 8

    • Jak na gwarancji? Słup jest w miejscu wyznaczonym na projekcie, więc ma tam stać wg urzędników xd (1)

      • 9 2

      • Hmm patrz pan...

        Uzdolniona ta nasza prezydent, skoro nawet projekty rysuje a nie projektant...

        • 4 0

    • urzędnicy się na tym nie znają. ktoś tą trakcje i słup zaprojektował

      • 4 1

    • Jak zwykle niczyj

      W papierach się zgadza, to jest ok.

      • 3 0

    • Skoro zgadza się z projektem i przepisami to przepisy są złe

      czyli wina tuska

      • 7 0

  • 12 mln na piłkarzy (6)

    nie ma problemu

    Nie o taki Gdańsk walczyłem

    • 169 15

    • Masz coś do Lechii (4)

      Słoikiem pewnie jesteś

      • 8 47

      • Przecież to nieudaczniki.Moze czasem coś im się uda.Ale to rzadkość.

        • 30 5

      • Nie mam nic do Lechii.

        Ale marne wyczyny nieźle opłacanych kopaczy dla garstki widowni na potężnym stadionie sponsoruj z własnych pieniędzy.

        • 62 3

      • Kolejny dzban który nic nie rozumie.

        • 5 22

      • Mam. I nie tylko do Lechii, ale do całej tej zabawy.

        Czemu mamy sponsorować hobby garstce ludzi i to paroma miliardami rocznie w skali kraju?

        • 7 1

    • Na kopaczy zawsze jest kasa

      A szkoły nie remontowane od 1990 roku, jak się jedzie przez miasto widać sypiące się elewacje budynków szkół, przedszkoli.. Zardzewiałe płoty z siatki, z dziurami, walące się... Na te naprawy miasto nie ma pieniędzy już od 30tu lat.. Wstyd radni!!!!!!
      Już dawno miejskie szkoły powinny mieć zaprojektowane estetyczne ogrodzenia (na wsiach i miasteczkach jakoś mogą), to samo ogrodzenia cmentarzy - w Gdańsku wieczna prowizorka. Cmentarz Lostowicki - ogrodzenie z zardzewiałej siatki z dziurami postawionej jeszcze za komuny prowizorycznie...

      • 21 2

  • Odrazu widac jak się kończy ściąganie na studiach (5)

    • 132 8

    • (1)

      Ściągający potem piszą "odrazu" razem.

      • 14 2

      • Tak się kończy...

        jak analfabeci zaczynają udzielać się na tym forum

        • 1 3

    • (2)

      taki jest niestety poziom naszych uczelni - tam jest student bo student to kasa, jakby mieli robić odsiew to by musieli zamknąć działalność. przykra prawda o nowoczesnej nauce. pomyślcie jacy ludzie z jaką wiedzą opuszczają uczelnie medyczne....

      • 11 0

      • Inna rzecz też praktyka w biurach projektowych... (1)

        Pamiętam, że jak pracowałem jeszce w zawodzie, standardem w projektowaniu było ustawianie na minimum z normy elementów. Bo po co więcej skoro norma wskazuje tyle? A potem mamy potworki jak ten że slupem... Niektórzy to wyrobnicy z CADem w ręku Annie projektanci...

        • 5 1

        • Annie Lewandowskiej?

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane