- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (34 opinie)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (45 opinii)
- 3 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (422 opinie)
- 4 Kim jest Aleksandra Kosiorek? (683 opinie)
- 5 Te zabytki otwierają się po remontach (56 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (245 opinii)
"Słupki muszą być różne i pstrokate?"
- Szare, czerwone, pomarańczowe, betonowe, metalowe, dwukolorowe... Słupki w Gdyni są niewątpliwie potrzebne, ale dlaczego nie można uporządkować ich wzorów, by nie szpeciły miasta? - pyta nasz czytelnik, pan Kornel. Urzędnicy przekonują, że ma to swoje uzasadnienie.
Zacznijmy od tego, że jestem absolutnie za stawianiem słupków w miejscach, w których nie można parkować, a kierowcy uporczywie to robią. Wiadomo, że straż miejska nie daje rady, zresztą nie tylko w Gdyni, więc to jedyne sensowne rozwiązanie. Zwłaszcza że potem wszyscy musimy się składać w podatkach na naprawę rozjeżdżonych przez auta trawników czy chodników.
Więcej słupków to mniej strat w budżecie
Od paru miesięcy Gdynia przyspieszyła stawianie słupków, akurat zbiegło się to z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania i zwiększenia stawek za postój. I początkowo zacząłem się cieszyć. Więcej porządku w mieście, krótsze oczekiwanie na straż miejską w innych miejscach, ale też więcej pieniędzy w coraz bardziej napiętym gdyńskim budżecie, bo nie będzie zniszczonych trawników i chodników.
Po co tyle rodzajów słupków?
Tylko że mój entuzjazm szybko zgasł, gdy zobaczyłem kolejne rodzaje słupków. Inne stawiają spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty, a inne miasto - to jeszcze można by było zrozumieć, choć mogliby się dogadać. Ale nawet sami urzędnicy stawiają kilka rodzajów słupków! Jedne są kwadratowe, inne okrągłe, różnią się też kolorami i wysokością. Naprawdę musi to tak wyglądać? Już samo stawianie słupków oszpeca miasto, dlaczego więc urzędnicy nie zrobią wszystkiego, by tę szpetotę ograniczyć?
Urzędnicy: wszystko dla bezpieczeństwa
Słupki projektowane w Gdyni mają przeważnie przekrój koła, rzadziej kwadratu (ulice reprezentacyjne) w kolorystyce określonej przez plastyka miasta. Ponadto wytyczne te określają kształt słupków - zalecają stosowanie słupków blokujących o przekroju koła w prostej formie, bez elementów ozdobnych, o wysokości 110 cm i średnicy 6 cm, a w uzasadnionych przypadkach z dopuszczeniem wersji o średnicy 10 cm. Dodatkowo w przestrzeni o dużym natężeniu ruchu pieszych stosuje się białą opaskę odblaskową o szerokości 10 cm.
Natomiast w miejscach, gdzie konieczne jest zablokowanie wjazdu samochodom, a poprowadzony jest ciąg rowerowy, stosowane są słupki elastyczne w kolorze pomarańczowym - skutki ewentualnego uderzenia w taki słupek nie spowodują takich skutków dla rowerzysty czy pieszego jak w przypadku zderzenia ze słupkiem metalowym.
Dodatkowo sukcesywnie wymieniane są słupki istniejące, których dziś nie montuje się już w Gdyni - np. na ul. 10 Lutego szare, niskie słupki z kolistym elementem zostały wymienione na słupki o przekroju kwadratu.
Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta Gdyni
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-10-14 15:51
Ja osobiście już wolę te słupki niż zastawione samochodami chodniki ! (2)
Nawet jeśli nie wygląda to zbyt estetycznie ważne że spełnia swoją rolę bo to jedyny skuteczny sposób na kierowców łamiących nagminnie prawo ! A do tego dochodzi jeszcze naprawa tych połamanych i zapadniętych chodników o zalaniu ich olejem silnikowym nie wspominając którego koszty przecież ponoszą wszyscy mieszkańcy miast ! I nawet jeśli są one
Nawet jeśli nie wygląda to zbyt estetycznie ważne że spełnia swoją rolę bo to jedyny skuteczny sposób na kierowców łamiących nagminnie prawo ! A do tego dochodzi jeszcze naprawa tych połamanych i zapadniętych chodników o zalaniu ich olejem silnikowym nie wspominając którego koszty przecież ponoszą wszyscy mieszkańcy miast ! I nawet jeśli są one nie jednolite ale przejście dla pieszych jest ! ileż to osób z wózkiem dziecięcym nie może przejść na inwalidzkich to samo przez kierowców źle parkujących swoje auta !
- 34 24
-
2021-10-15 13:41
to sobie przed domem poustawiaj słupki (1)
- 0 1
-
2021-10-15 20:16
110 cm ? A co ze słupkami na ul. Abrahama w Gdyni, gdzie są na wysokość ok 30 cm
a stoją na środku ulicy na nowowymalowanych pasach. One są ledwo widoczne. Podczas deszczu można ich nie zauważyć. W zimie będą ukryte pod śniegiem. Czy one nie zagrażają bezpieczeństwu ?
- 0 0
-
2021-10-14 14:03
Pan Kornel jest estetą (26)
Mnie bardziej zastanawia czemu słupki montowane na chodniku wzdłuż ulicy są montowane 50 cm od jej krawędzi zabierając te 50 cm z szerokości chodnika. Pewnie przepisy drogowe, ale chodnik po tej operacji nie ma w swoim świetle już 1,5 m a jedynie około 1,2m
- 147 13
-
2021-10-15 12:46
Przepisy
W skrajni jezdni (50cm od krawędzi) nie może się nic znajdować. Chodnik przylegający do jezdni wg. przepisów musi mieć min. 2m. Po zawężeniu zostaje 1,5 czyli minimum jaki powinien mieć chodnik odsunięty od jezdni i tyle ile powinni zostawiać kierowcy pieszym gdy zostawiają na nim auta.
Jak wiemy prawo a jego egzekwowanie to co innego. SM leci sobie w kulki i nie stawia mandatów za niepoprawne parkowanie więc trzeba słupkować wszędzie gdzie się da.- 0 0
-
2021-10-14 18:46
Ale samochody mogą już stać zaparkowane przy samej krawędzi
W ich przypadku jakimś cudem skrajnia jest zbedna
- 6 1
-
2021-10-14 16:45
(1)
Te 1,5 m jest między obrzeżem (ma zwykle 8 cm, czasem 6 cm) a krawężnikiem (mają zwykle 15-16 cm na górze). 50 cm jest od krawędzi jezdni, minus krawężnik. Służy to temu, że jak manewrujesz pojazdem, zwłaszcza autobusem lub śmieciarką, które mają niskie zawieszenie, to nie niszczysz słupków wraz z kostkami/nawierzchnią wokół). Bo krawężnik
Te 1,5 m jest między obrzeżem (ma zwykle 8 cm, czasem 6 cm) a krawężnikiem (mają zwykle 15-16 cm na górze). 50 cm jest od krawędzi jezdni, minus krawężnik. Służy to temu, że jak manewrujesz pojazdem, zwłaszcza autobusem lub śmieciarką, które mają niskie zawieszenie, to nie niszczysz słupków wraz z kostkami/nawierzchnią wokół). Bo krawężnik wyczujesz oponą, a niektórych elementów nie zobaczysz będących na niskiej wysokości, zwłaszcza jak jest ciemno. Większy pojazd ma też lusterka wystające poza obrys pojazdu, zwłaszcza autobus. Można stosować opaski wzdłuż. Aktualnie drogi rowerowe wpływają, że nie buduje się już szerokich chodników, bo taka ścieżka ma 2 metry plus oporniki (12 cm, czasem 8 cm), a nie 1,5. Dzięki czemu pieszy nawet na chodniku musi uważać na szybko pędzące rowery i "hulajnogi".
- 7 1
-
2021-10-14 18:18
jak sobie radzą w rajach bez tego przepisu?
a radzą
- 8 0
-
2021-10-14 14:27
sam sobie odpowiedziałeś - przepisy (8)
jak słupków nie postawisz to stanie tam samochód, który zostawi Ci 0.5m
- 6 5
-
2021-10-15 00:09
nie zostawi 0,5 a zastawi 0,5 - czyli wychodzi na to samo, a miasto zgarnia kase na parkometrach
- 2 1
-
2021-10-14 16:54
Od tego powinna być laweta a nie slupek (3)
- 13 1
-
2021-10-14 19:55
laweta się pojawia, słupek wpływa na zachowania kierowców 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu (2)
rozumiesz różnicę w poziomie kosztów zmiennych?
- 5 2
-
2021-10-14 22:46
Laweta jest na koszt kierowcy a Slupek na koszt gdynianina (1)
Chyba, ze dostawca słupków jest znajomym. To wtedy ok
- 4 0
-
2021-10-15 14:06
w cenie najmu lawety na 1h lawety kupisz i postawisz 1 słupek
a w cenie całego pojazdu to tak na oko z 200. A dodaj do tego jeszcze koszty obsługi, pensję kierowcy, policjanta itp. itd.
- 0 0
-
2021-10-14 14:37
(2)
Albo 0,25m
- 6 2
-
2021-10-15 00:10
masz racje, albo zastawi tylko 0,25 ale i tak najlepiej uprzykrzyc zycie kierowcom (1)
- 2 4
-
2021-10-15 14:04
ale to z ich winy
jak byś trzymał samochody tylko na jezdni to nikt by nie miał pretensji
- 0 0
-
2021-10-14 14:14
(12)
0,5m skrajni - dlatego.
- 11 2
-
2021-10-14 15:07
ale to można rozwiązać inaczej (11)
montujemy słupki na skraju jezdni a obok malujemy linię ciągłą zwężając pas, skrajnia zostaje a chodnik nie traci, to jedynie słuszne rozwiązanie, nie może być tak, że kierowcy łamią nagminnie przepisy a cierpią piesi, jeśli to kierowcy nie umieją parkować to oni powinni na tym tracić
- 33 7
-
2021-10-15 09:27
zgodnie z przepisami przy krawężniku w obszarze zabudowanym nawet nie powinno być linii ciągłej.
- 1 1
-
2021-10-14 15:31
(9)
a czemu mają tracić Ci jeżdżący i parkujący przepisowo?
- 11 17
-
2021-10-15 11:57
Bo nia ma dla nas pogody
- 0 0
-
2021-10-14 15:46
Bo są kierowcami. (7)
Kierowca to taki łoś do wyciskania kasy za wszystko. Pomyśl gdybyś nie jeździł autem szanse spotkania ze stróżami prawa są bliskie zera.
- 15 10
-
2021-10-15 08:17
Wyrywkowe, rutynowe kontrole trzeźwości są nielegalne, a my dalej nie mamy wartości granicznych dla THC we krwi, mimo, że marihuana w Polsce jest lekiem na receptę.
A Ty dalej oczekujesz logiki i sensowności od władz?- 2 1
-
2021-10-14 15:53
Biedactwa (5)
Nie ma obowiązku posiadania samochodu.
- 18 11
-
2021-10-14 16:39
rozumu też nie. Widać zaliczasz się do anty rozumowców (4)
- 10 9
-
2021-10-14 19:55
przedpiśca wykazuje się tylko zdolnością do refleksji (3)
zbyt wiele osób korzystających z samochodów z trudem dochodzi do wniosku, że nie jest to jedyny sposób poruszania się po mieście. Na pewno nie jest ani nie powinien być głównym sposobem poruszania się po dobrze zarządzanym i zaplanowanym mieście.
- 8 2
-
2021-10-15 09:32
szczytem jest matka grubego brajanka (1)
która codziennie podwoziła swoje 70kg 7latnie dziecko pod same drzwi szkoły - choć mieszkają tylko 200m od niej
- 7 1
-
2021-10-15 12:01
A może Brajanek jest poważnie chory?
Wstyd wchodzić butami w cudze życie
- 0 3
-
2021-10-15 07:24
Gdynia do takich nie należy.
Zresztą podejrzewam, że żadne w tym kraju.
- 1 3
-
2021-10-15 12:13
(2)
Słupki to tylko proteza. Gdyby wszyscy uczestnicy ruchu postępowali zgodnie z kodeksem drogowym i zdrowym rozsądkiem nie byłby one potrzebne. Gdyby na naszych ulicach i chodnikach kultura i spojrzenie oczami innych uczestników ruchu nie byłby one potrzebne. Teraz gdy króluje egoizm i chęć parkowania pod samymi drzwiami mamy w kraobrazie te niezbyt piękne słupki
- 13 1
-
2021-10-16 00:36
(1)
słupki są protezą nieistniejącego nadzoru policji i straży miejskiej
gdyby w/w służby nie były piramidalnymi nierobami, słupki nie były by potrzebne, kierowcy byli by wytresowani, a miasto by zarabiało jedynie na tych za głupich, niepodatnych na tresurę- 1 1
-
2021-10-17 11:48
Głupoty piszesz,
bo gdyby nie chamstwo naszych rodaków, brak kultury i tumiwisizm, to żadne słupki nie byłyby potrzebne.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.