• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Służba zdrowia: wiemy, że jest źle, ale na piśmie tego nie damy

Marzena Klimowicz-Sikorska
24 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czy placówka służby zdrowia może odmówić wydania pacjentowi informacji na piśmie dotyczącej czasu oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty? Teoretycznie - nie, praktycznie - tak. Czy placówka służby zdrowia może odmówić wydania pacjentowi informacji na piśmie dotyczącej czasu oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty? Teoretycznie - nie, praktycznie - tak.

Państwowe placówki służby zdrowia odmówiły naszemu czytelnikowi pisemnej informacji o czasie oczekiwania do lekarza specjalisty. Taki dokument był mu potrzebny, by uzyskać zwrot kosztów leczenie od firmy ubezpieczeniowej.



Jak oceniasz relacje między administracją służby zdrowia a pacjentami?

Funkcjonariusz publiczny nigdy oficjalnie nie przyzna się, że jego instytucja działa źle, choćby nawet miał taki obowiązek - taki chyba morał wypływa z historii, która przydarzyła się naszemu czytelnikowi, panu Tomaszowi.

Stara się on o wypłatę odszkodowania za wypadek komunikacyjny, w którym brał udział. Z powodu długich kolejek do publicznego neurologa i ortopedy, które uniemożliwiłyby mu natychmiastowe leczenie, postanowił leczyć się prywatnie. Jednak gdy zaczął starać się o wypłatę odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu, ubezpieczyciel zażądał od niego informacji, że "(...) nie było możliwości skorzystania z określonych usług w ramach NFZ (...)".

Pan Tomasz pierwsze kroki skierował więc do szpitala na Zaspie. - Uzyskałem tam informację, iż rejestracja do neurologa i ortopedy możliwa jest dopiero w połowie października 2013 roku. Potwierdziły się więc informacje, jakie miałem wcześniej. Gdy jednak poprosiłem o wydanie mi takiej informacji na piśmie, odmówiono mi - relacjonuje nasz czytelnik.

Na dowód tego, że ma prawo do takiej informacji, pan Tomasz, który z zawodu jest prawnikiem, przytoczył fragment ustawy o dostępie do informacji publicznej. Mówi on że: "Informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku".

Ten argument nie przekonał pracownicy recepcji, więc pan Tomasz poprosił o rozmowę z przełożonym. To jednak także nic nie dało.

- Ta pani także oświadczyła, iż zaświadczenie nie zostanie mi wydane, bo "nie ma takiego zwyczaju". Po wskazaniu podstawy prawnej usłyszałem komentarz, że "przyszedłem robić sensacje i aferę, a i tak nic nie uzyskam".

To stanowisko potwierdziła także zastępca dyrektora szpitala, do której ostatecznie trafił pan Tomasz. Zasugerowała ona natomiast kontakt z NFZ, który miałby takie zaświadczenie wystawić.

Zapytaliśmy dyrekcję szpitala na Zaspie o powód odmowy wydania takiego zaświadczenia.

- Takich informacji nie udzielamy osobom postronnym, a ten pan przedstawił się jako prawnik, pełnomocnik swojego klienta, choć żadnego pełnomocnictwa nie przedstawił - mówi dr Alina Bielawska-Sowa, zastępca dyrektora ds. lecznictwa, naczelny lekarz szpitala na Zaspie. - Poza tym nie mogę każdemu udzielać takich informacji w sposób wiążący, bowiem czas oczekiwania do lekarzy cały czas się zmienia. Jeśli przychodzi do nas pacjent ze skierowaniem, na którym jest informacja, że ma odbyć wizytę np. u neurologa w ciągu siedmiu dni, to on ją odbędzie. Inaczej jest w przypadku pacjentów, którzy do nas zgłaszają się po raz pierwszy. Tu wpisujemy ich na listę z numerem telefonu i adnotacją, że jeśli zwolni się wcześniejszy termin zostaną o tym poinformowani.

Kolejnym "przystankiem" na drodze do uzyskania zaświadczenia o odległym terminie konsultacji specjalisty było Pomorskie Centrum Traumatologii w Gdańsku (szpital wojewódzki). Tu sytuacja się powtórzyła.

- Skierowano mnie tam do sekretariatu, w którym także usłyszałem decyzję odmową z powodów podobnych do wcześniej wspomnianych - kontynuuje pan Tomasz. - Jednakże po przedstawieniu podstawy prawnej, uprzejma pani poprosiła mnie o chwilę oczekiwania, tak żeby mogła zapoznać się z ową ustawą i udzielić mi informacji. Po chwili uzyskałem jednak informację, iż jej przełożeni nie wydali zgody na wydanie takiego zaświadczenia.

Pan Tomasz zwraca uwagę, że szpitalni urzędnicy byli przerażeni, że trudną sytuację pacjentów muszą potwierdzić pisemnym dokumentem.

- Być może przestraszyli się, że z taką informacją już "coś" można zrobić? - zastanawia się nasz czytelnik.

O ocenę tej sytuacji poprosiliśmy pracowników departamentu zdrowia Urzędu Marszałkowskiego, który jest organem założycielskim trójmiejskich szpitali.

- Informacje o czasie oczekiwania na wizytę u specjalisty są publiczne, co więcej są publikowane na stronie NFZ, a nierzadko też na stronach samych szpitali. Dlatego uważam, że szpital powinien udzielić ich na piśmie na prośbę zainteresowanego - przekonuje Roma Konkel z departamentu zdrowia Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - Z drugiej strony, rozumiem trochę szpitale, bo jeśli miałyby się zajmować takimi drobiazgami, musiałyby zatrudnić do ich obsługi dodatkowych pracowników.

Podobne stanowisko odnośnie dostępności takich informacji ma Narodowy Fundusz Zdrowia.

- Informacje o czasie oczekiwania do specjalistów otrzymujemy na bieżąco od szpitali. Ponieważ wykonują one świadczenia ze środków publicznych, to i informacja ta jest publiczna [czyli nie trzeba być pacjentem, żeby ją zdobyć na piśmie - przyp. red.] - przekonuje Mariusz Szymański, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału NFZ. - Szpital powinien udzielić tego typu informacji. Jeśli jednak tego nie zrobił, proszę zwrócić się do Wydziału Spraw Świadczeniobiorców NFZ przy Podwalu Staromiejskim w Gdańsku. My na pewno udzielimy takiej informacji na piśmie.

Czy jednak dane podawane przez NFZ, które dostępne są w systemie ZIP (Zintegrowany Informator Pacjenta), są identyczne jak informacje udzielane przez szpitale? Nasz czytelnik uważa, że nie. Jego zdaniem wersja NFZ jest bardziej optymistyczna.

- Według informacji na stronie NFZ czas oczekiwania na badanie MRI [magnetyczny rezonans jądrowy - przyp. red.] wynosi trzy miesiące, czyli badanie powinno odbyć się w październiku. Tymczasem pytając o to samo badanie w Pomorskim Centrum Medycznym Euromedic uzyskałem informację, że pierwszy możliwy termin badania to połowa listopada - dodaje pan Tomasz.

Na razie dostał na piśmie informację w sprawie czasu oczekiwania na jedno badanie. O inne będzie walczyć dalej. Zapowiada, że nie wyklucza skierowania sprawy do sądu.

- Ja i tak leczę się prywatnie i mogę poczekać na pieniądze z odszkodowania. Wielu pacjentów jest w znacznie gorszej sytuacji, a traktuje się ich w instytucjonalny sposób - mówi nasz czytelnik. - Dlatego zastanawiam się nad złożeniem zawiadomienia do prokuratury w sprawie odmowy dostępu do informacji publicznej.

Opinie (120) 5 zablokowanych

  • Przecież czas oczekiwania na stronie NFZ (1)

    Placówki które mają umowę z NFZ mają obowiązek wysyłać informacje o czasie oczekiwania na wizytę dla osób pierwszo razowych. Jeżeli tego nie będą robić to grozi im kara. Dane te można sprawdzic na stronie NFZ po kliknieciu "Dla Pacjentów i na samej górze po lewej widac opcje "Kolejki oczekujących"

    Po wpisaniu miejscowości Gdańsk, ulicy "%JANA PAWŁA%" i świadczenia "%NEUROLO%" uzyskujemy informację że:
    ODDZIAŁ NEUROLOGICZNY - średni czas oczekiwania 36 dni
    PORADNIA NEUROLOGICZNA - 119 dni

    Nie ma tutaj żadnych tajemnic

    • 3 0

    • Po prostu są ludzie, którzy bez marudzenia nie mogą żyć. Najpierw krzyczą, później ewentualnie sprawdzają. Dzień bez marudzenia to dzień stracony.
      A wystarczy tylko trochę chęci i rozumu.

      • 0 0

  • burdel po polsku

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane