Fakty i opinie

Służby proszą kierowców o wsparcie: twórzcie korytarz życia

Nawet o kilka minut szybciej służby ratunkowe mogą dotrzeć do rannych w wypadku, jeśli kierowcy utworzą na drodze korytarz życia. Przed wzmożonym wakacyjnym ruchem drogowcy apelują, by kierowcy - już stojąc w korku - nie czekali na sygnały karetki, straży pożarnej czy policji, lecz od razu zjeżdżali do krawędzi jezdni.



Czy tworzyłeś kiedykolwiek na drodze korytarz życia?

tak, poszło szybko i sprawnie, wszyscy zachowali się właściwie 39%
tak, ale nie wszyscy wiedzieli jak to zrobić i czekali do przejazdu służb ratunkowych 45%
nie, nigdy nie musiałem ustępować pierwszeństwa w takich sytuacjach 16%
zakończona Łącznie głosów: 1022
To może być trudne lato na obwodnicy Trójmiasta. Rozpoczynające się wakacje będą pierwszymi, gdy kierowcy z południa Polski przyjadą nad polskie morze otwartym jesienią odcinkiem trasy S7 między Elblągiem a Gdańskiem.

Wpływ na większy niż zazwyczaj ruch na obwodnicy może mieć też uruchomiony system automatycznego poboru opłat na bramkach A1 w Rusocinie oraz trwająca od wiosny rozbudowa autostrady A2.

Można więc w ciemno założyć, że tego lata znów padną kolejne rekordy w pomiarze ruchu na obwodnicy. Dość powiedzieć, że tylko między czerwcem a sierpniem 2017 r. bariera 100 tys. pojazdów na dobę została przekroczona aż 10 razy.

- Chcemy nakłaniać kierowców do właściwych zachowań na drodze - mówi Andrzej Spiker, dyrektor generalny Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. - Obwodnica to droga specjalnej troski, która wymaga pełnej świadomości kierowców. Chcemy, by każdy kto na nią wjeżdża, miał świadomość, że znajduje się na drodze niebezpiecznej. Dlatego wraz z policją, strażą pożarną i zarządcą drogi z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad chcemy uczulać kierowców, by pamiętali o korytarzu życia.
Drogowcy i służby zgodnie przyznają - to od zachowania innych kierowców zależy powodzenie i skuteczność akcji ratowniczej. Czas dotarcia do osób poszkodowanych jest w takiej sytuacji kluczowy, a można go skrócić do minimum, tworząc właśnie korytarz życia.

- Warto przy tym pamiętać, by nie czekać ze zjazdem do lewej lub prawej krawędzi jezdni. Jeśli stajemy w korku róbmy to od razu, nie czekając na sygnały dźwiękowe i świetlne jadących za nami pojazdów uprzywilejowanych - tłumaczy Tomasz Komoszyński, Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej. - Drugim błędem, jaki popełniają kierowcy, jest natychmiastowy powrót na swój pas, po tym, jak przejedzie pierwszy pojazd ratunkowy. Nie róbmy tego. Pozostańmy na skraju jezdni, bo zazwyczaj w akcji ratunkowej uczestniczą też inne służby. Ponowne formowanie korytarza życia to strata cennych minut, które są kluczowe.

Nie czekając na zwiększone natężenie ruchu, zarządca obwodnicy już teraz podejmuje działania, by zwiększyć bezpieczeństwo na newralgicznej trasie. Jeszcze przed rozpoczęciem długiego weekendu w kilku miejscach ustawiono mobilne znaki zmiennej treści, które w razie korków i innych zdarzeń mają zawczasu informować o utrudnieniach.

Ponadto na wiaduktach do końca wakacji zawisły też banery przypominające o korytarzach życia. Z kolei pojazdy patrolowe wyposażono w zapas butelkowanej wody pitnej, w razie dłuższych zatorów i niemożliwości zjechania z obwodnicy przez oczekujących kierowców.

Opinie (157) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Korytarz zycia bardzo wazna rzecz (13)

    Kazda sekudna jest na wage zlota

    • 49 3

    • Opinia wyróżniona

      Zmiana mentalności (11)

      Ciężka sprawa. Trzeba zmienić model kształcenia kierowców. Informować w każdy możliwy sposób, poprzez reklamy, akcje informacyjne w miejscach publicznych itd. Za złamanie zasad ostro karać. W przeciwnym wypadku miną dekady zanim się tego nauczymy. Będzie jak z "jazdą na zamek", trzymaniem odległości, płynną jazdą przez ronda (brak kierunkowskazu przy jego opuszczeniu), trzymaniem się lewego pasa, blokowaniem dróg szybkiego ruchu przez kierowców jadących 60-70km/h. Do tego trzeba empatii a my traktujemy innych kierowców jak wrogów a nie jak współuczestników.

      • 102 3

      • Najprostrzy sposób (1)

        Zmiana przepisów i mandaty. Inaczej ludzie się nie nauczą. W Niemczech to działa.

        • 4 3

        • W niemczech...

          ...podobno korytarze życia nie są praktykowane?
          nigdy nie jeździłem po niemieckich drogach ale słyszałem, że w niemczech jak zdaży się wypadek to kierowcy stoją grzecznie każdy na środku swojego pasa, a karetka częściej jeździ pod prąd niż przeciska się między samochodami w korkach?

          • 2 5

      • To jest jakaś dziwna sprawa, (2)

        przez X lat, takim korytarzem był prawy pas, tzw awaryjny, od jakiegoś czasu przestawiają ludzi, że takim pasem jest środek drogi, więc nie ma się co dziwić, że większość kierowców nie zna tego, bo... nie ogląda TV, nie czyta gazet, nie ma internetu, więc czego wymagać ?

        • 3 1

        • (1)

          nieznajomość przepisów nie zwalnia z ich przestrzegania.

          • 1 0

          • W przepisach nie ma chyba nic o korytarzach.

            • 2 0

      • rondo (2)

        Musisz zasygnalizować zjazd z ronda, jak chcesz tego dokonać? rękę wystawić przez okno?
        Po to właśnie są kierunkowskazy, a przy zjeździe z ronda należy sygnalizować zamiar jego opuszczenia.

        • 3 2

        • Źle mnie zrozumiałeś

          Masz rację. To właśnie miałem na myśli pisząc w nawiasie o braku kierunkowskazów. Kary są zbyt niskie. Mandaty powinny zaczynać się od 2tys. A przy kolejnych przewinieniach w krótkim odstępie czasu zabierać prawko jak dziś za przekroczenie prędkości w zabudowanym. Nie każdy musi mieć prawo jazdy. Jeśli nie potrafisz, nie masz "drygu" lub nie chcesz się dostosować to nie ma prawa jazdy. Do broni czy licencji pilota też nie każdy ma dostęp.

          • 2 0

        • Rondi, uświadomie cię. te mrugające pomarańczowo lampki na rogach auta to kierunkowskazy.

          Właśnie takich magicznych lampek używamy by zasygnalizować zjazd z ronda.

          • 2 0

      • na kursach (1)

        Takich rzeczy powinni też uczyć na kursach na prawo jazdy. Jak człowiek od momentu nauki będzie miał z takim czymś styczność lub będzie miał ciągle gadane, że tak ma być to by łatwiej to zapamiętał. A w Polsce nie uczy się jak jeździć tylko jak zdać egzamin.

        • 1 0

        • Do tego egzamin ustawiony tak, byś ileś tam razy wpierw oblał żeby dać zarobić egzaminatorom i ośrodkom.

          • 0 1

      • Na matoła za kierownicą działa tylko mandat!90% korków w trójmiecie spowodowała jest przez matołów!

        Co dziennie stoje w korkach ale nie przez za wąskie ulice ,tylko przez matołow co te korki tworzą !blokują wjazdy na inny pusty pas ,zmieniają często pasy i wiele innych! Żadna edukacja żadna informacje nie zmusi matoła do innego zachowania niż on lubi!
        Skoro nie potrafił przyswoić i stosować się do kodeksu drogowego i jeździ jak mu wygodnie to nie będzie też tworzył korytarza życia!

        • 0 1

    • Tak, Zdzichu ośle.

      • 1 3

  • może czas zawrócić na szkolenie z przepisów drogowych (5)

    coraz większej ilości kierowców nie mających pojęcia jak jeździ się samochodem po mieście...i nie tylko

    • 84 3

    • na wszystkich portalach piszą o zapdnietych drogach w Gdyni tylko nie tutaj (3)

      • 1 2

      • Czy pod każdym artykułem musi znaleźć się wpis ludzia z adhd? Gdzieś biją murzynów a ten o braku fryzjerów męskich.

        • 3 1

      • Gdzie co i jak napisz

        • 1 1

      • Byłoby o czym pisać, jeśli naprawiliby to w 2 dni. A tak to norma, jak wszędzie zresztą. Zrobione wg. zasady "Jak najszybciej i najtaniej" czyli byle jak. I potem dziwić się, że ulice spływają z nasypów.

        • 0 1

    • świetny pomysł na kampanie uświadamiającą z banerami ale...

      te banery są za małe i mało czytelne. poza tym zamiast wykorzystać graficznie całą przestrzeń na przekazanie komunikatu to walną wielkie logo gddkia. po co? przeciez to panstwowa spółka. potrzebuje takiej reklamy? co ta reklama ma im dać?

      • 1 0

  • Oczywiście (2)

    • 5 1

    • Ostatnio stojąc w korku na obwodnicy (1)

      odsunąłem się na pobocze, najeżdżają na biały pas boczny, tak by stworzyć przestrzeń dla karetki po środku jezdni bo ewidentnie był wypadek gdzieś z przodu.

      Niestety za mną, jakaś głupia cip. stanęła sobie na samym środku bo pewnie lepiej jej było widać co tam się dzieje. Dodatkowo telefon przy uchu.

      Skąd się biorą takie gwiazdeczki??? Pokolenie 500+ ???

      • 11 1

      • Nie poznałeś własnej żony

        • 1 0

  • Korytarz zycia powinien byc ustalony przepisami (17)

    A jazda nim przez cwaniakow powinna skutkowac bezwzglednym zabraniem prawo jazdy.

    • 133 4

    • (3)

      Wszystko chcesz umieścić w przepisach ? Nie da się, kreatywności moich rodaków nie da się ująć w zadnych przepisach ,Polak wie zawsze lepiej . Po to człowiek ma rozum żeby myśleć .

      • 9 15

      • Widzisz od trzech dostałeś minusik , oni nie wiedzą do czego służy rozum

        • 3 7

      • A ci co nie myśla mają za brak myślenia płacić. Proste!

        • 4 1

      • np. kreatywność w stosowaniu znaków przestankowych...

        • 1 0

    • Jo, jo (10)

      I taki biedak bez prawka na pewno przestanie jeździć samochodem - obudź się, tu jest Polska!

      • 6 1

      • (9)

        Jest i na to rada , jezeli taki delikwent który miał zabrane prawo jazdy zasiadł za kierownicą został zatrzymany trzeba mu zatrzymać samochód na czas obowiązywania zakazu a za parkowanie takiego zabezpieczonego samochodu obciązyć . Szybko by się rozeszło ze nie warto .

        • 10 1

        • Kompletnie nie życiowy przepis. (2)

          Co jeśli ktoś mu pożyczy pojazd ne wiedząc o zakazie prowadzenia?
          Co jeśli sam weźmie auto członka rodziny bez informowania go o tym?

          Zabierzesz auto postronnym osobom?

          • 0 7

          • Tak. Bierz odpowiedzialność komu pożyczasz auto i jak je zabezpieczasz przed samodzielnym pożyczeniem.

            • 7 1

          • Ja sprawdzam kto wsiada do mojego auta .A co powiesz jeżeli taki kierowca bez uprawnień spowoduje wypadek , żadne ubezpieczenie nie pokryje szkód tak więc w twoim interesie ale równiez moim jest to by kierowca bez uprawnień nie zasiadał za kierownicą twojego samochodu.

            • 6 0

        • Rada jest o wiele prostsza...

          2 tygodnie aresztu... takie krótkie wakacje,
          kolejny raz - 2 miesiące w areszcie.
          W trybie natychmiastowym, bez czekania latami na decyzje sądu.
          Może niektórym potrzeba czasu i spokoju, żeby to sobie przemyśleć.

          • 4 0

        • @sum (4)

          Zatrzymać samochód, a potem podatnicy mają się składać na odszkodowanie dla kogoś, kto wcześniej przepisy łamał lub mu to (możliwie, że nieświadomie) umożliwił?! Weź pod uwagę, że niektórzy mają pojazd ze współwłaścicielem (zniżki oc, wspólnie kupiony, itp.). Auta nie zabierzesz, bo współwłaściciel ma tak samo prawo z niego korzystać. Czasem taki cwaniak bez prawka jedzie też pożyczonym pojazdem. Trudno, żeby osoba fizyczna, pożyczająca np. komuś z rodziny czy znajomemu pojazd, była wstanie sprawdzić, czy delikwent posiada aktualne prawo jazdy, Najbliższym z reguły się wierzy na słowo. Dalszym, ale dobrym znajomym też. Nie każdy z nas ma w zwyczaju, cokolwiek pożyczając, prosić o kopie lub choćby okazanie dokumentów, a najlepiej "podanie w 3 egzemplarzach". ;) Zabierzesz cwaniakowi auto, a po odszkodowanie zgłosi się jego właściciel i co? Chcesz to opłacać, bo ja niekoniecznie.
          Zamiast tego wprowadzić system prewencji - obowiązkowe zajęcia w kostnicach, domach opieki i.. domach dziecka. tak, by każdy łamiący prawo mógł sobie uzmysłowić, że łamiąc przepisy mógł kogoś zabić (panowanie nad kierownicą łatwo stracić) i czyjś bliski jest zdany na pomoc innych. Można dorzucić szpitale, bo tam zawsze potrzebna jest pomoc w wożeniu pacjentów na badania :) Fartuszek wielkim napisem na plecach "przymusowe prace społeczne" będzie lepszym wyznacznikiem łamania praw, niż zawinięcie auta i żale np. "sąsiada cwaniaka", że stracił auto, bo komuś pożyczył (a de facto stracił, bo sam przepisy złamał). Kombinator nigdy się nie przyzna, że sam zawinił! Większość ludzi w obecnych czasach zaczyna uważać, że pomoc innym to społecznictwo/coś, czego się wręcz wstydzić trzeba lub zysku z tego nie ma, więc to ich bardziej ubodzie.

          • 0 4

          • (3)

            Jezeli jechałeś bez uprawnień samochodem który ma współwłasciciela , jest pożyczony czy zabrany bez wiedzy własciciela to sprawa między Tobą a włascicielem czy współwłaścicielem użytego samochodu . Może konsekwencje z takiego działania bedą o wiele bardziej dotkliwsze niz sama opłata za przechowanie samochodu i o to chodzi. Nie chciałbym być w twojej skórze gdyby twoja małzonka została pozbawiona samochodu na skutek twojej głupoty . Inaczej miałaby sie sprawa z samochodem skradzionym (użytym bez wiedzy) ale to juz inny paragraf , tyle ze własciciel powinien jasno okreslić ze samochód został mu skradziony a sprawca powinien byc scigany z urzędu.Masz zrobić wszystko aby twoja wlasność nie zostala użyta do przestępstwa , jeżeli tego nie zrobisz ponosisz konsekwencje .

            • 1 1

            • (2)

              Nawet gdyby tak było, to wyglądałoby to tak:
              Sprawa w sądzie kolejno 1,2,3 instancji (Oczywiście wszystkie wygrywa Państwo.) Następnie sprawa w trybunale europejskim i państwo zwraca samochód oraz płaci odszkodowanie z dużą nawiązką.

              Zmiana prawa lokalnego musi być zgodna z prawem europejskim... Ale chyba większość tego nie rozumie.

              • 1 0

              • (1)

                Jeśli Państwo wygra w I i II instancji (albo w II i III) to nie ma odwołania.

                • 0 0

              • jest

                • 0 0

    • (1)

      Nie prawa jazdy, a samochodu ponieważ obecnie można jeździć bez prawa jazdy i nie przynosi to żadnego skutku.

      • 4 0

      • Dlatego trzeba to zmienić

        • 0 0

  • Uświadomić społeczeństwo (5)

    To powinna być akcja ogólnopolska. Reklamy w TV, na bilboardach, na komunikacji miejskiej. Nie jednokrotnie kierując samochodem stojąc w korku, "przytulałam" się do krawędzi jezdni. Niestety większość kierowców za mną, jeszcze bardziej zjeżdżała do środka jezdni, bo widzieli szansę aby mnie wyprzedzić... Pozdrawiam drogowców WZ.

    • 69 3

    • Nie da rady. Akcje nic nie dają (4)

      DObrym przykładem jest jada "na suwak". Trąbi się o tym od lat i nic. Jak robią, to nie wiedza jak i jest jeszcze gorzej. Służby nie współpracują, a kierowcy olewają. Trzeba zmienić system szkolenia, żadne akcje informacyjne nie dają rezultatów.

      • 3 0

      • (3)

        Z tym suwakiem to jest trochę tak że z niego korzystają ci "cwansi " co doskonale wiedzą że ich pas się kończy ale oni podjeżdżają do przodu bo przecież im sie należy i im sie spieszy . Nie mam problemu wpuszczenia kazdego samochodu przed siebie ale nie trawię cwaniaków którzy mają mnie za głupka i korzystają bez skrupułów z mojej uprzejmości .

        • 5 3

        • Własnie o to chodzi, żeby kazdy podjeżdzał do przodu (2)

          Wtedy własnie z przodu powstaje suwak i każdy wjeżdza "jeden w jeden". Najgorzej jak ludzie wciskają się 50 m przed początkiem, wtedy faktycznie cały prawy pas stoi. Współpraca służb? Przy każdym zwężeniu wstawiać separatory pomiędzy pasami, tak na odległości 50m, z luką na początku, by tam pojazdy dojeżdzały i wjeżdzały. Własnie tam, a nie wczesniej.

          • 3 0

          • Pełna zgoda

            • 0 0

          • Dlatego szeryfowie odwalają kawał dobrej roboty

            • 1 0

  • Kiedy ostatnio był wypadek z rannymi? (9)

    Większość to stłuczki i drobne kolizje.

    • 10 55

    • A jak następny będzie z Twoim udziałem i też każdy pomyśli, że to pewnie stłuczka albo kolizja i korytarz życia nie jest potrzebny.

      • 10 3

    • Trzeba być totalnym matołem, żeby tak twierdzić.

      • 9 4

    • (2)

      Pod Szczecinem , 6 osób spłonęło

      • 4 1

      • korytarz życia nie pomógł?? (1)

        • 1 4

        • tego nie wiem , może innym uratował życie

          • 2 0

    • W Polsce średnio co 3h ktoś ginie na drodze

      • 0 1

    • Każdego

      dnia taki jest. Wczoraj dwa w Gdańsku.

      • 0 0

    • każdy wypadek jest z rannymi lub zabitymi. wynika to z definicji wypadku.

      • 1 0

    • Bbb

      Nie ma to znaczenia. Na drodze zawsze może się coś stać

      • 0 0

  • Wczoraj okolice Nowego Dworu Gd. wypadek motocykla (6)

    Kierowcy pokazali, że wiedzą o co chodzi z korytarzem, gdy tylko dojeżdżali do "korka" to od razu ustawiali się tak aby utworzyć korytarz.

    • 24 6

    • Co mozna? (5)

      Motocykl nie jest pojazdem uprzywilejowanym i nie ma prawa przepychać się niędzy samochodami na trzeciego, do tego tam, gdzie są linie ciągłe między pasami ruchu.

      • 4 6

      • (1)

        No właśnie. Jak to rozwiązać. Gdy stoją w korku to przejazd pomiędzy nie jest zabroniony. A jak robią korytarz to zaczyna to być wykorzystywanie przejazdu dla karetek. Czyli karalne. Wiec jak żyć?

        • 4 1

        • Nie znasz przepisów. Jeżeli jest ciągła linia to nie masz prawa jej przekraczać czy też najeżdżać na nią

          • 1 0

      • Kup se motocykl i przestań pie**olić.

        • 2 4

      • podaj paragraf kodeksu drogowego gdzie zabronione jest "filtrowanie " przez motocykl (1)

        w korku "omijanie " stojacych samochodow.

        • 1 0

        • A wiesz ile dostaniesz za przekroczenie ciągłej linii lub jazdę po niej

          • 1 0

  • banery (7)

    Akcja oczywiscie jak najbardziej sluszna. Tu nie ma watpliwosci. Jadac wczoraj obwodnica zwrocilismy uwage na wiszace na wiaduktach banery. Niestety sa za male i w zasadzie nieczytelne. Kierowca ma zero szans zeby jadac cos z nich wyczytac. Slabo wyszlo...

    • 31 7

    • (1)

      Musisz przeczytac żeby wiedzieć jak sie zachować ?

      • 2 4

      • Nie musze, ale z praktyki wiem ze sa racy co powinni

        • 4 1

    • Jak tego nie widzi to znaczy,że nie powinien iść do okulisty i przestać prowadzić.
      Ps. Sam mam okulary i jakoś to widzę

      • 5 0

    • Banery widziałem, za dużo tam do czytania nie ma (3)

      Jeśli nie maiłeś możliwości im się przyjrzeć to znaczy że albo jechałeś zbyt szybko albo nie utrzymywałeś wystarczającej odległości za pojazdem przed Tobą i bałeś się oderwać wzrok

      • 3 1

      • baner jest przeladowany grafika, informacjami, i jeszcze jakies loga sluzb (2)

        i reklama orlenu, (a jakze, reklama jest wazniejsza od wszystkiego w tych chorych czasach) zeby bylo mniej czytelne. Wszytsko za male i "naciapane". Gapiac sie w to w czasie jazdy mozna spowodowac niebezpieczenstwo

        • 2 3

        • Oddaj lepiej pj.

          • 2 1

        • dziekuje, dokladnie o to mi chodzilo

          • 2 0

  • Wazne (1)

    Korytarz życia rzecz najważniejsza ale po 1 nauka tego na kursach a nie teoria głupia i po 2 nasze ciasne drogi !!!!

    • 27 4

    • Ciasne drogi? u nas?!

      Wjedź do follksdojczów i zobacz remont na autosradzie.. zobaczysz co to zwezenie drogi przy 120 km/h.

      Cudzego nie znacie a swoje.......

      • 0 0

  • Mogłaby powstać taka droga rowerowa jak ma zdjęciu i ograniczenie prędkości do 70. (2)

    Nie byłoby wypadków.

    • 11 33

    • Nie ma tskiej opcji.

      • 2 1

    • Tak mogła by...

      A zamiast stacji benzynowych, sklepiki z rajtuzami. Tak na wszelki wypadek , jakby się kolarek wywrócił i obtarł kolanka.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.