• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Służby proszą kierowców o wsparcie: twórzcie korytarz życia

Maciej Korolczuk
21 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Nawet o kilka minut szybciej służby ratunkowe mogą dotrzeć do rannych w wypadku, jeśli kierowcy utworzą na drodze korytarz życia. Przed wzmożonym wakacyjnym ruchem drogowcy apelują, by kierowcy - już stojąc w korku - nie czekali na sygnały karetki, straży pożarnej czy policji, lecz od razu zjeżdżali do krawędzi jezdni.



Czy tworzyłeś kiedykolwiek na drodze korytarz życia?

To może być trudne lato na obwodnicy Trójmiasta. Rozpoczynające się wakacje będą pierwszymi, gdy kierowcy z południa Polski przyjadą nad polskie morze otwartym jesienią odcinkiem trasy S7 między Elblągiem a Gdańskiem.

Wpływ na większy niż zazwyczaj ruch na obwodnicy może mieć też uruchomiony system automatycznego poboru opłat na bramkach A1 w Rusocinie oraz trwająca od wiosny rozbudowa autostrady A2.

Można więc w ciemno założyć, że tego lata znów padną kolejne rekordy w pomiarze ruchu na obwodnicy. Dość powiedzieć, że tylko między czerwcem a sierpniem 2017 r. bariera 100 tys. pojazdów na dobę została przekroczona aż 10 razy.

- Chcemy nakłaniać kierowców do właściwych zachowań na drodze - mówi Andrzej Spiker, dyrektor generalny Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku. - Obwodnica to droga specjalnej troski, która wymaga pełnej świadomości kierowców. Chcemy, by każdy kto na nią wjeżdża, miał świadomość, że znajduje się na drodze niebezpiecznej. Dlatego wraz z policją, strażą pożarną i zarządcą drogi z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad chcemy uczulać kierowców, by pamiętali o korytarzu życia.
Drogowcy i służby zgodnie przyznają - to od zachowania innych kierowców zależy powodzenie i skuteczność akcji ratowniczej. Czas dotarcia do osób poszkodowanych jest w takiej sytuacji kluczowy, a można go skrócić do minimum, tworząc właśnie korytarz życia.

- Warto przy tym pamiętać, by nie czekać ze zjazdem do lewej lub prawej krawędzi jezdni. Jeśli stajemy w korku róbmy to od razu, nie czekając na sygnały dźwiękowe i świetlne jadących za nami pojazdów uprzywilejowanych - tłumaczy Tomasz Komoszyński, Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej. - Drugim błędem, jaki popełniają kierowcy, jest natychmiastowy powrót na swój pas, po tym, jak przejedzie pierwszy pojazd ratunkowy. Nie róbmy tego. Pozostańmy na skraju jezdni, bo zazwyczaj w akcji ratunkowej uczestniczą też inne służby. Ponowne formowanie korytarza życia to strata cennych minut, które są kluczowe.
  • Na wiaduktach nad obwodnicą już wiszą banery przypominające kierowcom, by w razie potrzeby tworzyli korytarz życia.
  • Drogowcy zostali wyposażeni w butelki z wodą pitną, by w razie dłuższych korków wesprzeć stojących w nich kierowców.
  • Przed weekendem ustawiono też mobilne znaki zmiennej treści informujące kierowców o korkach i innych utrudnieniach.

Nie czekając na zwiększone natężenie ruchu, zarządca obwodnicy już teraz podejmuje działania, by zwiększyć bezpieczeństwo na newralgicznej trasie. Jeszcze przed rozpoczęciem długiego weekendu w kilku miejscach ustawiono mobilne znaki zmiennej treści, które w razie korków i innych zdarzeń mają zawczasu informować o utrudnieniach.

Ponadto na wiaduktach do końca wakacji zawisły też banery przypominające o korytarzach życia. Z kolei pojazdy patrolowe wyposażono w zapas butelkowanej wody pitnej, w razie dłuższych zatorów i niemożliwości zjechania z obwodnicy przez oczekujących kierowców.

Opinie (157) 3 zablokowane

  • Miejsce

    Tworzenie korytarzy życia wymaga jazdy z zachowaniem odpowiedniej odległości między samochodami. Przy doczepionych na zderzakach szaleńcach nie jest to możliwe.

    • 6 0

  • kary..

    polak bez bata nie umie zyc. tylko zabieranie uprawnien i kary od 5000 zl w zwyz i to na miejscu.

    • 7 0

  • (1)

    Najczesciej w tym korytarzu po chwili pojawiaja sie BMW jadace jak szalone.

    • 6 0

    • środkiem? bez przesady, aż takiej dziczy to tu nie ma. Po chwili by mu ktoś po ryju natrzaskał

      • 0 3

  • Zamiast banerów akcje społeczne w TV.

    Takie jak teraz o ustępowaniu pierwszeństwa.

    • 1 2

  • A jak sa 3 pasy to jak zrobic korytarz? (4)

    3 pasy i wiecej -jak to zrobic zeby sszyscy kierowcy wiedzieli?

    • 2 2

    • Za trudne pytania zadajesz.

      • 0 2

    • Normalnie

      Lewy do lewego,a środkowy I prawy do prawego....tyle

      • 5 0

    • wlacz YT tam masz pokazane, tylko nie pisz co to jest YT (1)

      • 0 2

      • YouTumanie

        • 1 0

  • dziwiłem się, że na zachodnich autostradach niemal wszyscy jeżdżą przepisowo. no więc, jak kiedyś mi się zdarzyło przekroczyć prędkość o 8 km/h !, to się przekonałem dlaczego- a było to we Francji

    • 3 1

  • Czemu te banery sa takie male ? Plot jest szeroki a baner ledwo widoczny

    • 1 1

  • Ludziom każą, zaraz zaczną grozić by ustępowali,

    A osobom odpowiedzialnym za utrzymanie i układ infrastruktury drogowej nic nie nakazują i niczego nie rozliczają!
    To oni winni tak budować pobocza, by krawężniki nie miały +30 cm!, A blokady pomiędzy pasami utrudniające manewrowanie... projektując ulice przede wszystkim te w mieście, należy pamiętać, że tamtędy także może przejeżdżać karetka i miliony słupków na skraju chodnika temu nie pomaga.

    Już nie raz robiłem korytarz życia, wiele razy w Gdańsku i coraz częściej sie zdarza, że nie mogę zjechać. Albo krawężnik jak na traktor i widzę, że ludzie chcą, ale nie mogą zjechać, bo uszkodzą auto, albo różne instalacje oddzielające tymczasowo lub na stale dwa pasy ruchu, czasem tak wąziutko ułożone, że jedyne co się z boku przepchnie to pchła.

    Ile razy się słyszy, że to potrzebne, że ludzie jeżdżą na pamięć i trzeba stawiać takie blokady... takie krawężniki...może i trzeba ( jeśli rzeczywiście nie ma innych rozwiązań), ale trzeba się wtedy liczyć z tym, że tamtędy już nie pojedzie karetka, straż i jeśli potrzebujesz pomocy na początku tego szpanerka, to trudno.

    Odpowiedzialność. Nikt już nie wie co to znaczy, nie ponosi odpowiedzialności za nic. Od projektu, przez realizacje, aż do użytkownika. Każdy zapatrzony w siebie.. byle by tylko nikt od niego nic nie chciał, a potem czytamy artykuły, co tu teraz zrobić- przez lata nie było z tym problemu, a teraz jest.

    • 6 0

  • Na obwodnicy jest tyle wypadków, że trzeba wydzielić na stałe środkowy pas jako pas życia

    np. czerwoną farbą

    • 4 0

  • W Niemczech na autostradzie gdy jest korek wszyscy robią korytarz , są odpowiednie przepisy, za niedostosowanie sie wysoki mandat, ale Polska to daleko w tyle jeszcze..

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane