Fakty i opinie

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

możliwe do zrealizowania 46%
warte rozważenia, ale tylko częściowo 17%
zbyt futurystyczne, nie ma szans, by kiedykolwiek miasto się na to zdecydowało 37%
zakończona Łącznie głosów: 3384
Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.

Opinie (500) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Czyli będzie zgodnie z trendami jaki lansują władze miasta (25)

    Zwężenie drogi i kierowcy niech sobie radzą najlepiej niech wskakują wszyscy na rowerki

    • 279 125

    • (5)

      slychac wycie? znakomicie

      • 43 49

      • nie lubie roweru, będe jeździł konno

        • 41 4

      • Po koronawirusie nie wielu będzie stać na samochód (3)

        • 2 18

        • Następny :D (2)

          Niewielu, to stać na parking dla swojego samochodu.
          Na samochód może odłożyć licealista po wakacjach w McDonaldzie.

          • 14 2

          • (1)

            Ale na OC i zatankowanie już nie.

            • 4 0

            • Err, tak?

              Załóżmy, że nie masz zniżek i kupisz stare BMW.
              Miesięcznie OC 300pln, benzyna ze 200.

              To tydzień pracy na minimalnej...

              Jak już powiedziałem, jedyne na co biedaków nie stać, to miejsce parkingowe dla swojego ślicznego, superdrogiego pojazdu za 30k....

              • 0 1

    • Gdańsk sprawia na hotelarzy (2)

      Buduje się tylko miejsca hotelowe ,nic poza tym

      • 19 17

      • No fakt, bez sensu. A te tysiące turystów rocznie, to u siebie będziesz nocował? (1)

        • 7 9

        • Miasto na tym nie zarabia

          Zarabia wlasciel hotelu który podatki odprowadza na Malcie np,nie zarabiaja Ukraińcy którzy pracują w hotelu ,zresztą Gdańsk zmierza w kierunku np monachium.tam nic poza oktoberfestem nie ma ,miasto nudne i tyle.turysta przyjedzie (jak przyjedzie) 1 noc rano wyjście na starówkę i do hotelu z powrotem ,po zarazie odpadają Skandynawowie co przyjeżdżali do lekarza i podymac ,także z tymi miejscami hotelowymi to bym nie przesadzał.turysta nasz polski za 7 dni w Gdańsku w hotelach za tą samą kasę może 1 MSC siedzieć w Bieszczadach.

          • 14 6

    • tu rządzi beton - nie uda się (3)

      • 15 11

      • Rozumiem, że ty mieszkasz w lesie, w lepiance z gó*na?

        • 9 6

      • Ruch samochodowy zawsze można przenieść na Partyzantów/Lendziona

        • 2 13

      • Ale na tej wizualizacji też rządzi beton

        Więc się wpisuje

        • 1 0

    • proponuję uważać z tym wskakiwaniem (8)

      wystarczy najpierw spróbować wypożyczyć np. rower elektryczny na próbę z jakiegokolwiek sklepu rowerowego, który to oferuje. Hulajnogi (w tym elektryczne) na małe odległości także zapewniają wygodny dojazd w wielu relacjach. Podstawą jednak powinny być działania na rzecz poprawy jakości taboru i zwiększania częstotliwości SKM po przezwyciężeniu stanu pandemii. Wówczas rower (ew. wspomagany elektrycznie) plus dojazd SKM zapewni możliwość wygodnego docierania do pracy i rezygnacji z wsiadania do najbardziej terenochłonnego środka lokomocji, którym jest samochód. Miasto i jego mieszkańcy wreszcie odetchną i zaoszczędzą na wydatkach ;-)

      • 8 18

      • Rower, hulaja

        To dobre na maksimum pół roku, te ciepłe...

        • 13 4

      • (4)

        Zastanawiam się jakim trzeba być masochista/tką żeby pedałować w zimnie, wietrze, deszczu, śniegu albo wymienione razem wzięte
        Dotyczy również rolkarzy, hulajnóg itp.
        Może jeszcze ścieżki rowerowe podgrzewane na sezon zimowe żeby snieg szybko się topil

        • 7 4

        • spytaj się żeglarzy i alpinistów (3)

          deszcz pada tylko w ciągu 6% dni w roku. Biedni ci Holendrzy i Duńczycy.... sami masochiści. Warto sięgnąć po książkę "Miasta szczęśliwe". Bez wyobraźni ani rusz. kanapowcowi niewiele się da wytlumaczyć.

          • 5 7

          • Rozumiem ze leki z apteki mi zasponsorujesz (1)

            Po takiej wyprawie w deszczu i wietrze na rowerze.

            • 3 4

            • Jak zaczniesz na takie wyprawy jeździć

              To może w końcu nabędziesz jakiejś odporności, bo widzę, że po wożeniu tyłka samochodem słabo...

              • 1 2

          • nie muszę sobie wyobrażać.

            byłem, widziałem...
            Gdzie strach wejść do miejskiego autobusu beż żyranta...
            Poza tym, cała Dania ma mniej ludności niż województwo pomorskie a drugie miasto tego kraju jest wielkości... Gdyni.

            • 3 0

      • Widac zes malolat (1)

        Już widzę panią Krysie lat 58 i Pana Włodka lat 61 jadących na hulajnodze w deszczu i z chorymi korzonkami

        • 6 2

        • A ja ich widzę parkujących na środku drogi, bo przecież się roszczeniowcom należy

          A samochód jest najwygodniejszy, więc co się czepiasz?

          • 1 3

    • Zapytajcie w gdyni jak to się zrobi- zwęzic ulice, uspokoic ruch, tramwaje będą jeździć po jednej szynie itp.

      Mądrość kaszóbów którzy wiedzę o świecie i ludziach czerpia z osobistych doświadczeń z uprawiania monokultur kartoflanych jest ogromna. Przecoeż świat nawet jest podobny do kartofla, podobnie jak słońce.

      • 10 6

    • i betonoza,

      i zlanie jezdni z trotuarem, żeby więcej ludzi wchodziło pod tramwaje,
      i zalewanie ulicy przez wodę opadową.

      Tak, mamy wszystkie elementy!

      • 14 4

    • Przecież ta wizja

      Nie będzie zrealizowana, bo za co?

      • 5 2

  • koszty duże, burdel duży a zyski niewielkie (11)

    lepiej pochylić się nad SKMką na południe GDańska

    • 361 101

    • (7)

      Gdańsk wita XIX wiek

      • 9 13

      • Gdańsk idzie w ślady Kopenhagi (1)

        tam proces odchodzenia od samochodu zaczął się w 1968 roku. Polegał na stopniowym i konsekwentnym zwiększania liczby ulic i placów wolnych od parkujących i jeżdżących szybko samochodów. Zwężenie przekroju, uspokojenie ruchu, poprawa komfortu ruchu pieszych i rowerzystów to sensowny trend stosowany w miastach z wyobraźnią. W Gdańsku takie rozwiązania są zapisywane w dokumentach strategicznych, ale nie daje się zauważyć konsekwencji w wyjaśnianiu ich sensu mieszkańcom ani też w strukturze wydatków na infrastrukturę miejską. Stąd np. niepotrzebny konflikt nt. kubaturowego parkingu na Podwalu Staromiejskim.

        • 9 17

        • Weźcie się już z tą Kopenhagą

          • 7 3

      • Co to za trzeci świat na tym zdjęciu? (4)

        • 7 6

        • Akurat trzeci świat to zawsze zawalone chaotycznie samochodami ulice.. (3)

          • 10 8

          • Parkingi (2)

            To trzeba budować parkingi, samochód to normalny środek transportu i najlepszy. Póki co nie ma nic wygodniejszego i bezpieczniejszego.

            • 10 7

            • Statystyki wypadków tego raczej nie potwierdzają...

              A co do wygody?
              Jak muszę samochodem jechać do pracy, to mnie trafia, bo 20 min jazdy, 15 min szukam parkingu.

              No, ale nie jestem Januszem i nie staję na trawniku...

              • 5 9

            • No tak, bo autobus to jest niewygodny i niebezpieczny.
              Sorry, ale niebezpieczne dla człowieka, w ogólności, to jest: zanieczyszczenie powietrza, hałas w mieści ( i stres z tym związany) i możliwość potrącenia przez Janusza polskiego w samochodziku, który koniecznie musi se podjechać pod samą pracę/szkołę/dom/sklep, nie męęcząc się przy tym śmiertelnie spacerkiem.

              Wystarczy spojrzeć na statystyki zgonów.
              Jak wiele z nich jest przez zanieczyszczenie i hałas?
              Jak mam uprawiać sport, żeby nie dostać chorób ukł. krążenia w zanieczyszczonym i hałąsliwym mieście?
              Jak nie dostać raka, skoro wdycham spaliny jadąc na rowerze zamiast elektrycznym (!) autobusem?
              Jak nie zostać potrąconym, skoro tyle ludzi ginie na drogach?

              • 2 6

    • kolejny spec

      koszty kosmiczne, miejsca brak, zysków też, nad czym się tu pochylać

      • 9 1

    • kolejny spec

      i cały czas mówię o SKM na południe

      • 6 0

    • Ogarnięcie wysepki nie jest w tym momencie potrzebne. Gdańsk musi skupić się na udrożnieniu południa, Nie wiem czemu nowa Adamowicza ma tylko po pasie w każdą stronę ta droga tylko częsciowo udrożni ten obszar a mogła znacznie polepszyć sytuacje w tym obszarze... no i jeszcze sprawa spacerowej... równiez potrzebne działania

      • 2 1

  • (4)

    Koncepcje,plany,projekty...ileż to lat się ciągnie.Mam nadzieję że kiedyś przyjdzie gospodarz typu Dyzmy i rozwiąże to wszystko jedną konkretną decyzją...

    • 82 26

    • próbujących takich "prostych decyzji" jest wielu (1)

      ostatnie sukcesy notuje taki Dyzma z pewnej dzielnicy Warszawy zaczynającej się na literę Ż. Nie ma możliwości rozwiązywania złożonych problemów przy pomocy "jednej konkretnej decyzji" nie poprzedzonej refleksją odpowiedniej jakości. Łódka tego pana już nabiera wody. Orkiestra na Titanicu jeszcze gra, ale grodzie nie wytrzymują.

      • 5 2

      • A jednak jest możliwość

        Co on udowadnia.
        Niemożliwe jest tylko wdrażanie utopijnych projektów socjalistów miejskich

        • 1 0

    • To nie świata 500 lat temu. Teraz wszystko jest ze sobą połączone i skomplikowane, ale ludzie nie rozumiejąc nawet 1% tych procesów krzyczą: ma być zrobione. Typowy folwark i jedyny problem to że krowa się nie cieli. To nie ta rzeczywistość i nie te czasy.

      • 3 0

    • Znów wizje, a i tak nic się nie zmieni. To stało się już nudne.

      • 0 0

  • (30)

    Dwa pasy na Grunwaldzkiej....taaa

    • 292 38

    • Takie są lewackie pomysły, mówi o tym Trzaskowski czy ta nasza (8)

      • 27 40

      • Trzaskowski mówi o dwóch pasach na Grunwaldzkiej w Gdańsku??? (2)

        Weź odstaw te pigułki bo Ci szkodzą...

        • 40 12

        • głupku, trzaskowski mówi o tym w warszawie

          • 8 21

        • to nie pigułki, to media "narodowe"

          dla duzej czesci spoleczenstwa zastepuja dopalacze

          • 18 10

      • te pomysły nie są lewackie (4)

        W Moskwie także się poważnie rozważa zwężanie ulic, uspokajanie ruchu i postawienie na ruch rowerowy. Jeśli ktoś nadal myśli że "wschód" to lewica, to znaczy że ma problem.

        • 8 8

        • W Moskwie masz kolego 8 pasów (3)

          4 w jedną i 4 w drugą także mają co zwiedzać.

          • 10 0

          • I jak widać, na korki nie pomogło (2)

            Więc się z tego wycofują.

            • 3 6

            • na korki pomoże zwężenie ulic ? (1)

              nowa koncepcja ?

              • 6 1

              • Skoro korki są tak, czy siak.

                A roszczeniowym kierowcom ciągle mało, to można olać ich bezsensowne apele o stanie tyle samo czasu w korkach krótszych, ale szerszych i zostawić miejsce dla innych uczestników ruchu.

                • 1 1

    • I przejazd z gd do oliwy 90 min (9)

      Transport zbiorowy jest niewydolny przekonaliśmy się podczas pandemii.Dla niedowiarków proszę zamknąć po jednym pasie na tydzień i obserwować.

      • 43 11

      • (1)

        ummm rower? Nikt nie zabrania...
        Transport zbiorowy działa z poważnymi ograniczeniami i rozkład jazdy został stworzony biorąc pod uwagę ówczesny popyt. Wzrost popytu spowoduje że miasto zacznie zwiększąć możliwości podażowe.

        • 12 12

        • Miasto zacznie zwiększać...

          Akurat

          • 5 2

      • Z Wrzeszcza do Oliwy rowerem wspomaganym elektrycznie przejedzie się szybciej niż samochodem (6)

        SKM w godzinach szczytu takoż. Dlatego przyszłość systemu komunikacji w Trójmieście to stawianie na ruch pieszy i rower na małe odległości, na większe rower wspomagany elektrycznie lub przejazd w relacji rower+SKM (PKM) plus reaktywacja roweru miejskiego. Oczywiście także poprawa komfortu i bezpieczeństwa dla ruchu pieszych i rowerzystów wokół stacji SKM.

        • 5 19

        • szczególnie zimą (4)

          • 19 1

          • Kiedy ostatnio była porządna zima? (2)

            A jak jest, proszę bardzo, jedź samochodem, przez 2 tygodnie w roku nikomu nie zaszkodzisz :)

            • 2 10

            • Wtedy jest największy smog (1)

              • 2 0

              • Filtr kabinowy smogu nie zatrzymuje

                Więc co za różnica?

                • 1 0

          • szczególnie emeryci

            ludzie schorowani i inwalidzi... Nie żyjesz sam na świecie, są też tacy co są skazani na samochód lub tramwaj.

            • 11 0

        • Rower zimą

          Rower zima przy -15 stopniach, no gratulacje.....

          • 2 1

    • Dwa pasy na Grunwaldzkiej to przyszłość. (1)

      • 6 20

      • Przyszłość zaczyna się dziś .

        • 2 3

    • (3)

      No właśnie, fajnie to jest tylko na wizualizacji jak się kilka samochodów wstawi. Najpierw trzeba ruch tranzytowy wyprowadzić a to praktycznie niemożliwe. Wtedy to nawet można Manhattan zburzyć i odbudować przedwojenne centrum Wrzeszcza.

      • 7 2

      • Od tego mamy obwodnicę. (2)

        Jeżdzienie samochodem wzdłuż trasy SKM trochę mija się z celem...

        • 4 22

        • (1)

          Policzyles jak daleko jest obwodnica od miasta i ile zajmuje do niej dojazd?

          • 17 2

          • Zaraz, chcesz jeździć samochodem między Wrzeszczem a Oliwą?

            O tranzycie była mowa, nie o Januszach, co po paczkę fajek jadą samochodem...

            • 1 6

    • A autostrady... (3)

      mają po 2 pasy. Uważasz, że to normalne, że w centrum miasta drogi są szersze od autostrad?
      Jak to jest, że w Londynie, Paryżu czy Barcelonie nie ma takich molochów, a jakoś miasta funkcjonują?

      • 1 11

      • (1)

        no nie, bo zaraz padne....
        Moze w londynie nie ma 6-cio pasmowych ulic, za ta jest cale mnostwo glownych szlakow komunikacyjnych po 2 i 3 pasy.
        Nalezy tez pamietac, ze londyn ma rewelacyjny system metra ktory w tej chwili praktycznie wyczerpuje swoje mozliwosci w godzinach szczytu i to z pociagami kursujacymi co 2 minuty!

        • 7 1

        • A u nas na taki nie ma pieniędzy

          Bo ciągle nowy wiadukt, tunel, remont drogi, parking, autostrada...

          • 2 2

      • Kiedy???

        Kiedy byłeś w Londynie, Paryżu i Barcelonie??? Gdzie widziałeś tam główne szlaki komunikacyjne z dwoma pasami?? W Berlinie przez miasto przebiega sieć autostrad. Byłeś chyba w Lądku zdroju, a nie w Londynie.

        • 2 1

    • dwie nitki po trzy pasy, tak jak teraz

      • 0 0

  • O znalazł się FRAG (11)

    Jak była dyskusja na temat Polanki Redłowskiej to nagle "specjaliści" z FRAG nabrali "wody w usta".
    Widać że kogoś fantazja poniosła. Mamy XXI a nie XIX.

    • 141 50

    • Jak zawsze FRAG oderwany od rzeczywistości. Dzieciaki sie ksiązek naczytału o koncepcjach i teraz w to wierzą (3)

      FRAG jeszcze niczego rozsądnego nie wymyślił. Bo oni tylko rysować potrafią albo opowiadać bajki. A realnie to już policzyć kosztów tej cudownej inwestycji już nie potrafią. Nikt kilku miliardów na to nie wyda by zrobić deptak i betonowy skwer.

      • 26 20

      • Ale żeby zrobić dodatkowy pas, żeby Janusz mógł spychać na niego normalnie jeżdżących ludzi, to już miliardy nie przeszkadzają? (2)

        • 5 12

        • (1)

          niby ci normalnie jeżdżący to rowerzyści? Dobre sobie. Samochody nikomu niepotrzebne, rowerkiem na wieś po kartofelki będziemy jeździć a do roboty na piechotę. To się nazywa trzeźwe myślenia

          • 3 2

          • w mieście nie ma miejsca na szybkie trzypasmowe drogi, koniec kropka!

            jak ktoś ma fantazję, to niech sobie na obwodnice jedzie się ścigać! miasto ma być przyjazne ludziom w nim żyjącym, bez spalin, bez warkotu rozklekotanych diesli w passatach januszy, bez strachu że jakiś wariat w beemce mnie potrąci na pasach. mieszkasz w mieście - jeździsz tramwajem i autobusem. tak być powinno. tylko u nas zamiast rozbudowywać linie tramwajowe, w pierwszej kolejności buduje się trzypasmówki, żeby jeszcze bardziej zapchać to miasto autami. już nie ma gdzie parkować. komunikacja w trojmieście jest fatalna. z kowal do pruszcza autobusem godzina, samochodem 10 minut. powinno być tak samo!

            • 4 0

    • I co ten XXI wiek oznacza?

      Rozwiniesz myśl i koncepcję XXI wieku?

      • 12 3

    • Sprawą Polanki zajmuje się bratnie stowarzyszenie Miasto Wspólne (4)

      doinformuj się, proszę

      • 16 4

      • (1)

        Bratni to był Związek Radziecki

        • 7 6

        • bratnia była pomoc udzielana polskim studentom na Politechnice Gdańskiej

          nie tylko pseudobratnia pomoc ZSSR w Budapeszcie i Pradze.

          • 2 0

      • Fajna odważna koncepcja ale żadna futurystka, szkoda że z realizacją pójdzie pewnie oporowo (1)

        • 2 3

        • Czy wy wiecie ile takie coś kosztuje????

          Przebudowane pół dzielnicy w newralgicznym miejscu, a Dulka nie ma na DPSy....

          • 3 0

    • Szanowny FRAG

      Proszę zajmijcie się bardziej intensywnie tymi kuriozalnymi projektami deweloperskimi, które powstają w naszym jeszcze pięknym mieście (np. te bunkry przy Wałowej, albo osiedle w stawie w Oliwie, podobno ma być z parkiem, o i jeszcze piękny przykład to co się pobudowało w okolicach centrum handlowego na Przymorzu). Betonowane jest dosłownie wszytko, a 50-metrowce powstają jak grzyby po deszczu - gdzie się da (wydawało mi się, że mieszkam 10-cio piętrowym klocu, ale teraz po sąsiedzku budują mi 3 18-piętrowce i mój blok okazał się przytulnym domeczkiem). Czasami mam wrażenie, że nikt się nie zastawiana jak taki projekt ostatecznie wpasuje się w to co jest - wizualizacje są życzeniowe. I jeszcze jedno - w komentarzach sporo ludzi jednak mówi o braku zieleni. Pomijając TPK to wśród betonozy jest około 4% zieleni. Żeby miasto mogło oddychać, przyjmować wodę i żeby ludziom się dobrze żyło to powinno być około 20 %. Dlatego zastanówmy się czym dla nas jest faktycznie rozwój, bo moim zdaniem działania powinny być podejmowane kompleksowo, a koncepcja powinna uwzględniać ocenę wpływu rozwiązań na inne składowe życia mieszkańców, a nie być tylko oderwanym od realności życzeniem.

      • 2 1

  • dajcie spokój z tą lewicową ideologią, nie wszyscy mogą jeździć rowerami, miasto potrzebuje tez dróg (27)

    • 330 105

    • To nie kupuj (3)

      Samochodu

      • 16 37

      • kup se tramwaj i wyprowadź się od rodziców

        • 30 9

      • A Ty nie korzystaj z internetu

        Co to za porady?

        • 18 6

      • Kup miejsce parkingowe, potem samochód, proszę bardzo.

        Nie używaj go kiedy nie ma takiej konieczności.

        Gdyby wszyscy się do tego zastosowali, nie byłoby korków.

        • 6 16

    • nie wszyscy mogą jezdzić rowerami - to fakt (12)

      ale każdy musi samochodem - to drugi fakt.

      drogi zastana dla tych co muszą ale zimniejszy sie przepustowość aby ci co nie musza nie korzystali. Rozwiazanie idealne.

      • 21 19

      • musi to na Rusi (11)

        nie każdy musi samochodem. Wielu nawet nie może jeździć samochodem i to nie dlatego, że ich nie stać (bo często stać ich na to). Jak zostaną stworzone odpowiednie warunki, a kierowców obciąży się wszystkimi kosztami, które generują (opłaty parkingowe!) to wielu się przesiądzie dobrowolnie. Wielu już się przesiadło.

        • 6 14

        • Gdyby tylko egzekwowanie przepisów jakoś działało

          A tak, każdy kawałek trawnika, albo dojazdu do garaży jest zawalony samochodami ludzi których stać na samochód, ale na parking już nie...

          • 9 2

        • no tak

          napisałem musi a miało być nie musi :)

          • 2 0

        • obciążyć ! (8)

          rowerzystów kosztami budowy ścieżek rowerowych ,

          • 15 8

          • Haha, dobre (7)

            Rowerzyści płacą za budowę ścieżek rowerowych w podatkach.
            Kierowcy płacą za budowę autostrad za miastem, a jeszcze trzeba do tego dorzucić :D

            • 3 7

            • Kierowcy w podatkach płaca tak samo jak rowerzysci, wiec sorry Batory - skucha. HEHE (2)

              • 2 1

              • kierowcy płacą więcej (1)

                bo największa część ceny za paliwo to podatki

                • 10 1

              • A ile z tych podatków, mój Drogi, idzie na drogi w mieście?

                Nic? Cóż na niespodzianka...
                A ile miliardów idzie na remonty dróg w mieście?

                • 0 1

            • (3)

              kierowca też płaci podatki nie tylko te związane z paliwem tak więc większość pieniędzy idąca na ped**arzy idzie z kieszeni posiadaczy pojazdów

              • 5 0

              • Skąd wiesz?

                • 0 0

              • Czemu tak brzydko się wyrażasz o kierowcach?

                Tak, czy siak, dopłacamy do podatku w paliwie, żeby utrzymać infrastrukturę samochodową, więc podatki kierowcy zwyczajnie wychodzą na minus.

                • 0 0

              • Kierowcy płacą za około 30% kosztów, jakie powodują

                W transporcie zbiorowym dla Warszawy (Gdańsk nie publikuje takich danych) koszt podróży 1 pasażera to 2,20 zł, bilet jednorazowy kosztuje 3,40zł. W Gdańsku koszt podróży jednego pasażera na pewno jest sporo niższy.
                Natomiast pieszy w swoich podatkach płaci wielokrotnie więcej niż kosztuje utrzymanie chodnika i pozostałe opłaty poboczne (także te zewnętrzne).

                W cyklu, kto na kogo płaci to tak, piesi płacą za kierowców (1 zł kierowcy to ponad 2 zł od pieszego) i piesi wraz z kupującymi bilety normalne płacą za bilety ulgowe (około 1 zł ulgi to 1zł od tych grup).

                • 0 0

    • przecież w koncepcji FRAGu zostaje przekrój bez zmian (3)

      jedyna zmiana to przeniesienie jezdni w miejsce obecnego torowiska (chociaż IMHO lepiej by wyszło, gdyby torowisko i jezdnię zamienić miejscami aż do Wojska Polskiego - w ten sposób zamiast trzech przeplotów byłby jeden)

      • 5 1

      • (2)

        Owszem byłoby lepiej tak pociągnąć ale prawdopodobnie pod wiaduktem tramwaj się nie zmieści. Trzeba by obniżyć torowisko i zrobi się kolejny dołek na deszcz.

        • 2 0

        • Zmieścić to się jeszcze zmieści

          Wiadukt nie ma żadnych ograniczeń w formie znaków drogowych już od prawego pasa jezdni w kierunku Gdańska - więc jest tam co najmniej 540cm. Nawet, gdyby zaszła konieczność obniżenia zawieszenia sieci (można ją obniżyć do 380cm, ale nie byłoby tu takiej potrzeby).

          • 2 0

        • nie można zagłebiać się w ziemię - płynie tam Strzyża

          • 5 1

    • nie wszyscy mogą prowadzić samochody

      drogi już są - jak obecnie widać można uznać, że są przewymiarowane. Warto rozważyć sens ich zwężania. Temu służy spokojna wymiana opinii bez insynuowania komuś motywacji ideologicznych.

      • 6 11

    • (2)

      daj spokój z tą szatańską ideologa, nie wszyscy muszą jeździć samochodami, można iść na pieszo, albo jechać autobusem

      • 3 8

      • powiedz to swojej schorowanej babci (1)

        niech idzie pieszo

        • 8 0

        • Powiedz schorowanej babci, że ma siedzieć na hemoroidach w korku 2h

          Bo paru zdrowych Januszy koło 50 jest przyspawanych do fotela i robią korki...

          • 0 2

    • 80% auto to blachoszroty 20 letnie wiec ich nanic nie stac !! Nowy rower jest drozszy!! (1)

      • 5 7

      • Moja jedna opona kosztuje więcej niż 90% roweroszrotu

        • 1 0

  • Geniusz. Zwęzić drogę, która już jest niedrożna (27)

    przez pól dnia, każdego dnia. Zamknac calkuem, bo dobrze sie prezentuje na grafikach, zrobic deptaki, 100 przejsc dla pieszych, a ruch samochodowy niech jeżdzi bokami, legionów i chrzanowskiego. Będzie extra.

    • 335 72

    • We FRAG to norma, wszystkie drogi zlikwidować a ruch niech się odbywa portalami do telepotracji? (24)

      • 43 16

      • (23)

        Grunwaldzka ma az nadto przepustowosci. Powinna byc zwężona do 2 pasow, naturalnie ruch zwolni do przepisowego tj. 50km/h. Bedzie w końcu ulica miejska a nie autostrada. Chcesz jechac 100km/h - zasuwaj na obwodnice

        • 35 64

        • (7)

          W którym miejscu jest aż nadto przepustowości? Proponuje po kwarantannie przejazd tą ulicą w godzinach szczytu.

          • 39 19

          • A ja proponuję

            poznać definicję przepustowości.

            • 24 21

          • (3)

            Jesli mozesz nią jechac przez większość dnia ponad limit prędkości (50km/h) to Grunwaldzka ma olbrzymia przepustowosc. Zmniejsza sie jedynie w godzinach szczytu bo Kaszuby i Banina musza zasuwać do obory

            • 20 39

            • (1)

              taa , napisał dumny gdańszczanin z dziada , pradziada ...

              • 15 10

              • Z dziada czy nie

                Fakt, jest faktem, że to Banina i inne wsie robią wzmożony ruch. Bo z PKS za daleko...

                • 10 10

            • W kilku miejscach limit wynosi 70 km/h

              • 5 0

          • jeśli się przepustowość rozumie jako liczbę pojazdów na jednostkę powierzchni drogi

            to się myśli głównie lub wyłącznie o potrzebach kierowców. Jeśli myśli się o przepustowości ruchu ludzi poruszających się różnymi środkami lokomocji, to tworzy się sensowną przestrzeń miejską a nie przewymiarowane parkingi kubaturowe i pseudoautostrady wewnątrzmiejskie takie jak Grunwaldzka we Wrzeszczu.

            • 5 10

          • To rowerzysta

            To rowerzysta, nie przemówisz do rozsądku. To tak jakbyś chciał mu wytłumaczyć, że powinien zwolnić dojeżdżając do przejścia. Nie wytłumaczysz

            • 10 2

        • Lewackie podejście (6)

          Zamknijmy na obwodnicy po jednym pasie obniżamy prędkość do 70 przecież obwodnica już jest w mieście .

          • 26 21

          • Wszystko z czym się nie zgadzasz jest lewackie? Jak brak argumentów to używasz jednego wyświechtanego przymiotnika? (5)

            • 21 11

            • Tak (1)

              Bo świetnie oddaje to o co chodzi. O głupotę. Bezbrzeżną.

              • 9 13

              • niestety chyba Twoją własną

                dałem chyba żebyś miał szansę na wykazanie się zdolnością do refleksji

                • 2 5

            • Ktorego nawet nie rozumie, tak wlasnie jest.

              • 2 2

            • Spójrz na historię od 1945 i pomysły (1)

              Towarzyszy - tak na to jest jedno określenie : lewackie !

              • 2 4

              • Mówisz o tych, którzy zbudowali te autostrady przez miasto?

                • 4 2

        • 100 po Grunwaldzkiej? Chyba w jakieś święto o północy. W porze dziennej jest to niewykonalne. (6)

          • 12 13

          • (2)

            Dziwne, bo jak jadę 60-70 to wszyscy mnie wyprzedzaja

            • 16 10

            • W tym panienki ze smartfonikiem przy uchu. (1)

              Parkowac swoich czolgow nie potrafia, ale na prostej gaz byle malpa wcisnie.

              • 7 0

              • Koniecznie znajdź kogoś, kto nie jest Tobą... Wyparcie godne najlepszego Nosacza

                Wiadomo, jak nie paniusia ze smartfonem, to dzieciaki co dopiero zrobiły prawo jazdy, słoiki, GWE, i co tam jeszcze wymyślisz.

                A prawda jest taka, że wszyscy równo łamią przepisy w tym pewnie i Ty,
                a jak próbujesz się do nich stosować, zaraz Cię jakiś szeryf naprostuje...

                • 4 3

          • to zaskakujace, bo mieszkam w oliwie

            i zapewniema cie, ze jest to wykonalne i stosowane o kazdej porze dnia, a wieczorem to wrecz w dobrym tonie jest jechac blizej 100 tutaj

            • 7 1

          • w sytuacji pandemii można i 120 na godzinę (1)

            ale to grozi zabraniem prawa jazdy. Próby trwają.

            • 4 0

            • i to udane!

              Szczególnie w okolicach hali Olivii...
              Pod ochroną policji.

              • 0 0

        • Jak narazie jest to droga wojewódzka i miastu nic do tego. Zgodę musiałby wydacć wojewoda. Raczej się na to nie zanosi.

          • 4 1

    • Droga jest drożna. Trzy pasy i tak nic nie dają bo ruch ograniczaja i tak skrzyzowania.

      • 9 3

    • Może czytać nie potrafisz, ale dlatego są obrazki.

      Przecież nie zwężono drogi. Jest tyle pasów ile było.

      • 2 3