• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śmiała koncepcja zmian przy wysepce we Wrzeszczu

rb
4 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Widok na wysepkę we Wrzeszczu od strony ul. Jesionowej.
  • Koncepcja zakłada przeniesienie ruchu samochodowego na północną stronę wysepki, a ruchu tramwajowego, autobusowego i pieszego na południową.
  • Przestrzeń nad obiema nitkami między wysepką a Galerią Bałtycką mogłaby zostać zakryta płytą z nasadzeniami.
  • Z odzyskanej dla pieszych przestrzeni mogłyby też korzystać tramwaje i autobusy.

Przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki, schowanie samochodów pod nowym skwerem oraz współdzielona przestrzeń dla pieszych, tramwajów i autobusów - to niektóre założenia w koncepcji zmian przestrzeni przy wysepce we Wrzeszczu k. Galerii Bałtyckiej przygotowanej przez Pawła Mrozka z FRAG. Pojawiła się też śmiała propozycja zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa, które miałyby zostać zwężone z trzech do dwóch pasów.



Zaproponowane zmiany przy wysepce i na Grunwaldzkiej są:

Koncepcja opracowana przez Pawła Mrozka zrodziła się kilka lat temu po warsztatach zorganizowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska. Jak mówi nam członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, prace nad zmianami przy wysepce trwają po godzinach pracy i są dla niego zajęciem całkowicie hobbystycznym.

- Warsztaty BRG i pewne wizje studentów z Politechniki Gdańskiej zainspirowały mnie do działania. To jedyne takie miejsce we Wrzeszczu z zachowanymi gabarytami urbanistycznymi sprzed wojny i jednocześnie dość specyficzne, bo z ruchem tramwajowym w szczelinie między budynkami. To od zawsze nie był układ docelowy i przetrwał dziesięciolecia tylko przez jakieś dziwne zbiegi okoliczności. Ma ogromny potencjał, który warto wykorzystać - mówi Paweł Mrozek.
Zaproponowana przez niego idea zakłada przełożenie ruchu na al. Grunwaldzkiej na jej północną nitkę (jezdnię bliższą Galerii Bałtyckiej). Wówczas tory tramwajowe zostałyby przeniesione z centralnej części wysepki na obecną południową jezdnię, gdzie powstałby ciąg pieszo-jezdny.

Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami. Obecnie linia tramwajowa poprowadzona jest w prześwicie między kamienicami.
Paweł Mrozek zakłada, że tzw. woonerf mógłby sięgać aż do Garnizonu. Co ważne, przełożenie ruchu tylko na jedną stronę wysepki nie musiałoby oznaczać ograniczenia przepustowości al. Grunwaldzkiej, ale z pewnością wiązałoby się z likwidacją obecnego chodnika i miejsc postojowych oraz przebudową skrzyżowań i przeplotem z torowiskiem tramwajowym. Jednocześnie północną nitkę, na której odbywałby się ruch w obu kierunkach, można by przykryć płytą i stworzyć na poziomie +1 skwer.

- Likwidacja chodnika byłaby pozorna, bo cały ruch pieszy przeniósłby się na drugą stronę wysepki, gdzie powstałaby szeroka i atrakcyjna przestrzeń współdzielona z tramwajami i autobusami - podkreśla projektant. - Warto zauważyć, że już teraz mieszkańcy wysepki to wyłącznie lokatorzy mieszkań komunalnych bez możliwości wykupu mieszkania na własność. To oznacza, że miasto zakłada zmiany w tym miejscu i systematycznie się do nich przygotowuje, przenosząc mieszkańców w inne miejsca - dodaje.
  • Widok na wysepkę od strony ul. Jesionowej. Po prawej w tle Galeria Bałtycka.
  • Zdaniem Pawła Mrozka uwolnione działki na wysepce byłyby bardzo atrakcyjne pod kątem nowych inwestycji.
  • Wizualizacja planowanej inwestycji w miejscu stacji paliw.
  • Schody prowadzące na skwer nad jezdnią przy Galerii Bałtyckiej.
  • Koncepcja zmian przy wysepce z lotu ptaka.

Jak podkreśla, uporządkowanie przestrzeni wokół wysepki mogłoby zostać sfinansowane nie tylko przez miasto, ale też inwestorów zewnętrznych. Przeniesienie ruchu samochodowego i torowiska tramwajowego uwolniłoby bowiem bardzo atrakcyjne działki pod kątem inwestycyjnym. Pojawiłaby się pierzeja, usługi w parterze, ogródki kawiarniane.

- Jako autor tej pracy jestem świadomy tego, że nie jest to projekt łatwy i szybki do realizacji, ale podobnie jak wiele innych projektów pokroju Wyspy Spichrzów, Młodego Miasta czy właśnie Garnizonu, jest możliwy do realizacji przy wsparciu władz miasta, które otworzą się na możliwość znalezienia prywatnego partnera do takiego przedsięwzięcia. W nadchodzących czasach, taki właśnie projekt mógłby być wizytówką rozwoju tego miasta i jednym z ambitnych celów, jakie stawiamy sobie jako mieszkańcy - dodaje Mrozek.

Aleja Grunwaldzka dwupasmówką?



O jeszcze bardziej radykalne zmiany na al. Grunwaldzkiej apeluje na łamach Gazety Wyborczej Trójmiasto dziennikarz Michał Jamroż. Wicenaczelny trójmiejskiego oddziału "GW" uważa, że narodowa kwarantanna spowodowana epidemią koronawirusa to z jednej strony - wielkie wyzwanie dla miast, by utrzymać jakość transportu publicznego na dotychczasowym poziomie, a z drugiej - idealny moment na "oddanie miast rowerzystom i pieszym". Pierwszym krokiem do rewolucji miałoby być zwężenie al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów.

Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów? Czy wkrótce jeden z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej zostanie przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerzystów?
- Ze zbliżającego się ogromnego problemu zdają sobie sprawę miasta na całym świecie i podejmują bardzo zdecydowane i odważne działania. Ich cel jest jeden: nie pozwolić, aby odejście mieszkańców od transportu publicznego zamknęło ich w samochodach. Wszędzie robią to samo: oddają ulice pieszym i rowerzystom. Oddają rowerzystom pasy ruchu na wielopasmowych drogach, tworzą współdzielone ulice, wprowadzają ograniczenia prędkości, zamieniają ulice w deptaki - napisał Jamroż w swoim artykule.
A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach i oddania głosu w naszej ankiecie.
rb

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A dlaczego nie stawia się budynków

    Usługowo,handlowo,hotelowo,produkcyjno,itd itp tam gdzie całych wielkich osiedli ,śpisz,pracujesz, nie jeździsz w ta i spowrotem

    • 0 0

  • Kierofczyki się zapłaczą (16)

    św przepustowoś najważniejsza na świecie

    • 94 183

    • Się zapłacze bo jestem stara

      A nadal muszę pracować i dojeżdżać 30 km, a może ty będziesz mnie woził ryyksza jak lubisz rowerek

      • 0 0

    • Tak roferczyku, przepustowość jest ważna (7)

      Mamy 21 wiek, a ty zostałeś na etapie wieku 19.

      • 26 13

      • samochód to wiek 20. Zauważ, że już minął. (5)

        • 2 4

        • Tylko, że po 20 wieku przyszedł 21, a nie 19 (4)

          Nie każdy prowadzi wolne życie emeryta, a dla ludzi mobilnych samochód jest niezbędny

          • 7 2

          • w dobrze zarządzanym mieście niekoniecznie (2)

            na odległość do 7 km rower jest najszybszy

            • 2 3

            • To może.... (1)

              To może zrobią karetki rowerowe??? Rowerowe radiowozy, rowerowe taksówki i rowerowe autobusy??? Straż pożarna z rowerowym wozem..... Żyjemy w Europie, a nie w Indiach. Może wszyscy mamy się przerzucić na ryksze???

              • 3 1

              • I używasz tego argumentu, żeby usprawiedliwić blokowanie im wszystkim przejazdu swoim szrotem?

                Niezłe nagięcie rzeczywistości...

                • 0 2

          • Jeżeli samochód jest Ci niezbędny do czegokolwiek innego niż wykonywany zawód

            To albo mieszkasz w miejscu z infrastrukturą do d*py, albo jesteś przyspawany do fotela.

            • 0 2

      • Kaszubie: przepustowość dla pojazdów czy dla ludzi

        proszę tu nie marudzić, że w pojazdach są też ludzie. Są, ale więcej niż jeden człowiek tylko w co czwartym samochodzie osobowym. Carpooling nie załatwi sprawy. Samochód prywatny pozostanie najbardziej terenochłonnym pochłaniaczem przepustowości i przestrzeni miejskich.

        • 5 5

    • (2)

      Ignorancie nie tylko kierowcy korzystają z tego rejonu miasta, my mieszkańcy też mamy prawo do oddychania i niekoniecznie chcę oddychać spalinami tysięcy samochodów stojących w korku aby przejechać na płn czy płd a reszta do galerii. Kto pozwolił na tą inwestycję w centrum miasta? te badziewie powinno być przy obwodnicy tak jak ch matarnia i byłby spokój.

      • 7 11

      • (1)

        chcesz oddychać świeżym powietrzem to wypad na obrzeża Gdańska, a najlepiej na wieś. I wtedy będziesz samochodem do roboty dojeżdżał, albo w kunia

        • 2 1

        • albo ulubionym rowerem...

          • 0 0

    • ...

      Nie stać na samochód, brak umiejętności, żeby zrobić prawko, brak pracy, rodziny i zobowiązań, ale za to ma zdrowie i czas, żeby pieszo popylac między miastami i się wymądrza... Żałosne...

      • 7 1

    • witam

      Czy naprawdę nie potrafisz sklecić zdania po polsku poprawnie?

      • 2 0

    • (1)

      ważniejsza niż betonowe "skwery" miasto dla ludzi a nie grupek wybranych

      • 16 20

      • Chwila

        twierdzisz, że tylko kierowcy to ludzie?

        • 15 6

  • Zniszczcie stare miasto do konca

    A po co w ogóle jezdnie,chodniki,tramwaje,autobusy? Zabudujcie całą grunwaldzką bo jest na czym zarobić, ruch puśćcie partyzantów, z drugiej strony Kilińskiego, a że korek od Oruni do Sopotu to nieważne, kasa deweloperów się liczy!!! Świat oszalal

    • 0 0

  • Grafik Paweł Mrożek zrobił piękne, ale bezsensowne grafiki.

    Pewnie nie wie, że po obu stronach "Wysepki" są jezdnie głównej arterii komunikacyjnej Wrzeszcza, Gdańska i całego Trójmiasta.

    • 1 0

  • dajcie spokój z tą lewicową ideologią, nie wszyscy mogą jeździć rowerami, miasto potrzebuje tez dróg (28)

    • 335 109

    • daj spokój z tą prawicową ideologią

      nie wszyscy mogą oddychać dobrze poza domem. Miasto też potrzebuje dworu

      • 0 1

    • nie wszyscy mogą jezdzić rowerami - to fakt (12)

      ale każdy musi samochodem - to drugi fakt.

      drogi zastana dla tych co muszą ale zimniejszy sie przepustowość aby ci co nie musza nie korzystali. Rozwiazanie idealne.

      • 22 19

      • musi to na Rusi (11)

        nie każdy musi samochodem. Wielu nawet nie może jeździć samochodem i to nie dlatego, że ich nie stać (bo często stać ich na to). Jak zostaną stworzone odpowiednie warunki, a kierowców obciąży się wszystkimi kosztami, które generują (opłaty parkingowe!) to wielu się przesiądzie dobrowolnie. Wielu już się przesiadło.

        • 7 15

        • obciążyć ! (8)

          rowerzystów kosztami budowy ścieżek rowerowych ,

          • 16 8

          • Haha, dobre (7)

            Rowerzyści płacą za budowę ścieżek rowerowych w podatkach.
            Kierowcy płacą za budowę autostrad za miastem, a jeszcze trzeba do tego dorzucić :D

            • 3 8

            • (3)

              kierowca też płaci podatki nie tylko te związane z paliwem tak więc większość pieniędzy idąca na ped**arzy idzie z kieszeni posiadaczy pojazdów

              • 6 0

              • Kierowcy płacą za około 30% kosztów, jakie powodują

                W transporcie zbiorowym dla Warszawy (Gdańsk nie publikuje takich danych) koszt podróży 1 pasażera to 2,20 zł, bilet jednorazowy kosztuje 3,40zł. W Gdańsku koszt podróży jednego pasażera na pewno jest sporo niższy.
                Natomiast pieszy w swoich podatkach płaci wielokrotnie więcej niż kosztuje utrzymanie chodnika i pozostałe opłaty poboczne (także te zewnętrzne).

                W cyklu, kto na kogo płaci to tak, piesi płacą za kierowców (1 zł kierowcy to ponad 2 zł od pieszego) i piesi wraz z kupującymi bilety normalne płacą za bilety ulgowe (około 1 zł ulgi to 1zł od tych grup).

                • 0 1

              • Czemu tak brzydko się wyrażasz o kierowcach?

                Tak, czy siak, dopłacamy do podatku w paliwie, żeby utrzymać infrastrukturę samochodową, więc podatki kierowcy zwyczajnie wychodzą na minus.

                • 0 0

              • Skąd wiesz?

                • 0 0

            • Kierowcy w podatkach płaca tak samo jak rowerzysci, wiec sorry Batory - skucha. HEHE (2)

              • 2 1

              • kierowcy płacą więcej (1)

                bo największa część ceny za paliwo to podatki

                • 10 1

              • A ile z tych podatków, mój Drogi, idzie na drogi w mieście?

                Nic? Cóż na niespodzianka...
                A ile miliardów idzie na remonty dróg w mieście?

                • 0 1

        • no tak

          napisałem musi a miało być nie musi :)

          • 2 0

        • Gdyby tylko egzekwowanie przepisów jakoś działało

          A tak, każdy kawałek trawnika, albo dojazdu do garaży jest zawalony samochodami ludzi których stać na samochód, ale na parking już nie...

          • 9 2

    • (2)

      daj spokój z tą szatańską ideologa, nie wszyscy muszą jeździć samochodami, można iść na pieszo, albo jechać autobusem

      • 3 8

      • powiedz to swojej schorowanej babci (1)

        niech idzie pieszo

        • 9 1

        • Powiedz schorowanej babci, że ma siedzieć na hemoroidach w korku 2h

          Bo paru zdrowych Januszy koło 50 jest przyspawanych do fotela i robią korki...

          • 1 3

    • 80% auto to blachoszroty 20 letnie wiec ich nanic nie stac !! Nowy rower jest drozszy!! (1)

      • 5 7

      • Moja jedna opona kosztuje więcej niż 90% roweroszrotu

        • 1 0

    • przecież w koncepcji FRAGu zostaje przekrój bez zmian (3)

      jedyna zmiana to przeniesienie jezdni w miejsce obecnego torowiska (chociaż IMHO lepiej by wyszło, gdyby torowisko i jezdnię zamienić miejscami aż do Wojska Polskiego - w ten sposób zamiast trzech przeplotów byłby jeden)

      • 5 1

      • (2)

        Owszem byłoby lepiej tak pociągnąć ale prawdopodobnie pod wiaduktem tramwaj się nie zmieści. Trzeba by obniżyć torowisko i zrobi się kolejny dołek na deszcz.

        • 2 0

        • nie można zagłebiać się w ziemię - płynie tam Strzyża

          • 6 1

        • Zmieścić to się jeszcze zmieści

          Wiadukt nie ma żadnych ograniczeń w formie znaków drogowych już od prawego pasa jezdni w kierunku Gdańska - więc jest tam co najmniej 540cm. Nawet, gdyby zaszła konieczność obniżenia zawieszenia sieci (można ją obniżyć do 380cm, ale nie byłoby tu takiej potrzeby).

          • 2 0

    • To nie kupuj (3)

      Samochodu

      • 17 39

      • Kup miejsce parkingowe, potem samochód, proszę bardzo.

        Nie używaj go kiedy nie ma takiej konieczności.

        Gdyby wszyscy się do tego zastosowali, nie byłoby korków.

        • 6 16

      • A Ty nie korzystaj z internetu

        Co to za porady?

        • 18 7

      • kup se tramwaj i wyprowadź się od rodziców

        • 31 9

    • nie wszyscy mogą prowadzić samochody

      drogi już są - jak obecnie widać można uznać, że są przewymiarowane. Warto rozważyć sens ich zwężania. Temu służy spokojna wymiana opinii bez insynuowania komuś motywacji ideologicznych.

      • 6 12

  • Śmiała koncepcja zmian przy wysepce ..

    Projektanci bez wizji, mają coś nie tak z gł.... Prawie wszystkie "usprawnienia drogowe we Wrzeszczu" to jeden wielki niewypał. Jeśli ktoś nie zna miasta lub jest "projektantem z przypadku" to ciągle są problemy komunikacyjne. Zwężenie ul. Grunwaldzkiej do dwóch pasów - to absurd. Połączenie Al. Wojska Polskiego z ul. Grunwaldzką - to następny absurd. Zamiast zrobić rondo na skrzyżowaniu Al. WP z Grunwaldzką (przejazd na ul. Braci Lwoniewskich na Zaspę, to trzeba jechać do Galerii żeby zawrócić w stronę Wrzeszcza - tworząc następne korki. Teraz ta koncepcja "wysepki" : budynki owszem ładne, ale rozwiązanie komunikacyjne ? Przecięcia torów tramwajowych z jezdnią dla samochodów, Jeszcze ma tam zmieścić się skwerek i droga dla rowerów. Czy wszyscy pracownicy Urzędu Miejskiego jeżdżą do pracy na rowerach, może będzie taki nakaz. Może będzie taniej zatrudnić projektanta z zagranicy ?

    • 2 0

  • Podtopienia!

    Jak widać nie myśli sie juz o podtopieniach. Najlepiej zalać betonem kolejny fragment Gdańska! Paranoja!

    • 2 0

  • Gdańsk miasto deweloperów

    Z tego co widać cała przebudowa robiona pod deweloperów na koszt mieszkańców Gdańska.

    • 2 2

  • Powodzie

    Fajnie,ale czy ptojektańci wzięli pod uwagę powtarzające się od kilkunastu lat lipcowe powodzie i podtopienia w tym miejscu?

    • 2 1

  • Średnio

    Zero zieleni, sam beton. Poczekajmy do większych ulew i znowu będzie problem z zalanymi ulicami, jak to zwykle bywa koło ulicy 3 maja. Pomysł bardzo średni, a w takim razie gdzie mają się samochody podziać, jak będzie projekt robiony? Bocznymi uliczkami? Ktoś bardzo nie pomyślał.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane