Fakty i opinie

Tak działają śmieciarki wielokomorowe, które odbierają różne frakcje odpadów

Czy kiedy przyjeżdża śmieciarka i zabiera dwa różne pojemniki do jednego wozu, to znaczy, że odpady nie są segregowane? Tak myślą niektórzy mieszkańcy, a my dementujemy te domysły. Z kamerą towarzyszyliśmy ekipie Gdańskich Usług Komunalnych podczas codziennej pracy.



Segregujesz śmieci?

nie, nie segreguję śmieci 13%
raczej nie, nie mam jak 2%
raczej tak, chociaż nie zawsze 21%
tak, zawsze segreguję śmieci 64%
zakończona Łącznie głosów: 1445
Pracownicy Gdańskich Usług Komunalnych dzień na terenie bazy rozpoczynają około godz. 6. Wyjeżdżają na wyznaczoną trasę (przesłaną w formie elektronicznej na urządzenie w samochodzie tzw. "terminal"). Dziennie samochód pokonuje średnio około 30 km, opróżniając około 220 pojemników. Do sortowni odpadów trafia zazwyczaj od dwóch do sześciu ton śmieci.

GUK dysponuje sześcioma wozami dwukomorowymi do zbiórki dwóch różnych rodzajów odpadów w tym samym czasie. Tylna zabudowa pomieści 13 m sześc. odpadów, z kolei boczna - 4 m sześć. Co ważne, odpady nie lądują w tym samym zbiorniku, a więc nie są wymieszane. Gdańskie Usługi Komunalne nie są jedyną firmą, która zbiera odpady. W Trójmieście na drogach możemy spotkać jeszcze takie firmy, jak Suez czy Koma. Wiele firm, jak np. GUK, posiada śmieciarki zaprojektowane i zbudowane od podstaw na potrzeby zamawiającego. Dzięki takim możliwościom powstają śmieciarki wielokomorowe.

- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 26 ton, a jego dopuszczalna ładowność wynosi niecałe 10 ton. Samochód ciężarowy obsługiwany jest przez brygadę trzyosobową - kierowcę i dwóch ładowaczy - mówi Marcin Skrzypczak, dyspozytor transportu samochodowego GUK.
Gdańskie Usługi Komunalne do obsługi wykorzystują:

  • dziewięć samochodów ciężarowych z zabudową jednokomorową do zbiórki jednej frakcji odpadów,
  • sześć samochodów ciężarowych z zabudową dwukomorową do zbiórki dwóch różnych frakcji odpadów,
  • dwa samochody ciężarowe z zabudową bębnową do zbiórki odpadów bio,
  • jeden samochód ciężarowy z zabudową jednokomorową i dźwigiem samochodowym do obsługi pojemników podziemnych,
  • jeden samochód ciężarowy z zabudową jednokomorową, konstrukcyjnie zbudowany do trudno dostępnych miejsc,
  • dwa samochody ciężarowe wyposażone w dźwig samochodowy do zbiórki odpadów gabarytowych,
  • jeden samochód ciężarowy wyposażony w windę do transportu pojemników,
  • jeden samochód ciężarowy do mycia pojemników w zamkniętym obiegu.


Segregowane śmieci w jednej śmieciarce?


GUK zajmuje się w szczególności zadaniami w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie, a w szczególności w przedmiocie gospodarowania odpadami komunalnymi. Od 1 kwietnia 2018 roku GUK odbiera odpady od mieszkańców sektora szóstego, czyli VII Dworu, Brętowa, Piecek-Migowa, Suchania, Siedlec oraz Ujeściska-Łostowice.

- Z całego Gdańska odbieramy również tzw. gniazda segregacyjne ustawione w różnych punktach miasta, w których zbierane są poszczególne frakcje odpadów: szkła, tworzywa sztucznego oraz makulatury, prowadzimy objazdową zbiórkę odpadów niebezpiecznych i zajmujemy się sprzątaniem nielegalnych wysypisk na działkach gminnych - kończy Marcin Skrzypczak.
Quiz Segregacja odpadów Średni wynik 61%

Segregacja odpadów

Rozpocznij quiz

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • (11)

    ja segreguję, płacę za tych co nie segregują a potem buhh, w powietrze wszystko bo na ZUT pożar wybuchł

    • 36 23

    • A ja... (8)

      Szedlem jakis czas temu wyrzucic smieci. Akurat podjechala smieciarka, zapytalem panow czy mokre czy suche, odpowiedzieli ze suche... Zapytalem czy moge spelnic swoje marzenie z dziecinstwa i p-nac workiem prosto do smieciarki:) Dostalem pozwolenie i panowie mieli ubaw, ze tak niewiele mi potrzeba do szczescia:) Po 33 latach...udalo sie!

      • 21 2

      • Fajne marzenie (3)

        Niby nic wielkiego a ucieszyło. Spoko

        • 12 2

        • (2)

          W zeszłym roku jak się zmienił odbiorca "surowców wtórnych" to w ferworze segregacji z mojej altany śmietnikowej zniknął piasek na zimę, a następnie wiadro od tego piasku, na szczęście pęknięte. Dobrze, że mi zostawili pojemniki na śmieci :) Dla przypomnienia minionych lat, w powojennych czasach śmietnikami były murowane narożniki, pod które wysypywano śmieci z wiaderek na stertę. Co jakiś czas przyjeżdżała ciężarówka i panowie szuflowali nieczystości na pakę, a następnie wapnowali narożnik w celach dezynfekcji.

          • 7 1

          • i komu to przeszkadzalo?

            • 2 3

          • Ciesz się że altana Ci nie znikneła i pół chałupy...

            • 1 1

      • bylo isc tam do pracy 33 lata temu (1)

        • 2 6

        • ha ha i minusuj

          a takie sa fakty

          • 2 2

      • Gdansk w tatym czasie jeszcze był przyjaznym dla ludzi miastem (1)

        • 2 3

        • Gdańsk był przyjaznym miastem tylko do 1945

          potem nazjeżdżało się takiej nieoPiSanej hołoty z całego kraju

          • 0 0

    • toż to gorzej od żula jedzie.

      Nie chciałbym siedzieć przy takim śmieciarzu po pracu w autobusie lub tramwaju

      • 0 12

    • Papieru nikomu się nie opłaca sprzedawać, to się podpali i po kłopocie!

      • 1 0

  • (5)

    Piękne transformersy moi drodzy i kochani.Ja po tych ogromnych podwyżkach zauważyłem jedno.Ludzie w większości przestali segregować.Jeśli 80% ma 2300zł na rękę a ma płacić 150zł miesięcznie za same śmiecie...to trudno się dziwić.Poza tym i tak śmiecie są bagrowane przez setki bezdomnych....Shadow and dust...Czuway!

    • 83 25

    • (1)

      nie przestali, u mnie nie zaczęli nawet (Stare Miasto)

      • 8 2

      • czyli de facto nie obowiazuje.

        • 0 0

    • co innego na ulice.

      co innego do artykulu

      • 0 0

    • wszystkie zale do ue

      • 0 0

    • " Nowoczesna śmieciarka potrafi segregować odpady "

      jak poytafi to niech nie zawracaja juz nam glowy. niech robi to ten samochod

      • 1 0

  • segregowanie mokrych w domu prowadzi do gorszego syfu w kuchniach niz gdy byly zsypy. (10)

    po pionie roznosi sie smrod rozkladajacego miesa i niewiadomo czego jeszcze.

    Nie robmy ze swych mieszkan skladowisk odpadow. To chore. od tego sa firmy segregujace i wysypiska..

    • 105 25

    • (3)

      Przez takich właśnie jak ty za wywóz śmieci będziemy płacić jeszcze więcej

      • 9 20

      • nie. przez takich jak ja moze unikniemy robactwa i innych epidemii w naszych domach

        Nie tylko muchy latem lubia wysypiska.

        • 12 3

      • (1)

        A wystarczy mniejsze wiaderko, mniejsze worki i wyrzucanie bio i mokrego kilka razy w tygodniu. Fakt, nie każdy ma śmietnik po drodze do pracy i zużywa się więcej worków, ale jest bardziej higienicznie. No i ryby nie zawsze chcą poczekać do następnego dnia, by zapachem przypomnieć o swoim istnieniu.

        • 9 5

        • Tylko, że jest taki trend by siedziec w domu. Wyjscie moze raz na tydzien

          na zakupy.

          • 4 6

    • bzdury piszesz, już nie ma mokrych, są resztkowe które się wyrzuca często w małych workach a nie składuje nie wiadomo ile czasu (1)

      • 4 4

      • Bzdury piszecie, u mnie resztek nie można wrzucać w workach...

        • 3 1

    • Zsypy.

      Pozdrowienia od prusaków,karaluchów i innego robactwa.

      • 4 1

    • mięso nie idzie do mokrych (1)

      mokre czyli bio to tylko roślinne

      • 0 0

      • zgadza się

        jedyny zwierzęcy odpad trafiający do biodegradowalnych to skorupki od jajek

        • 0 0

    • to jak długo ty trzymasz te śmieci ? co za problem wychodząc np. do pracy czy szkoły wziąć śmieci i wyrzucić , nie zarobaczysz mieszkania, nie narobisz smrodu, śmieci wyrzucasz raz na miesiąc ?

      • 0 2

  • (8)

    Większy szacunek dla tych Panów niż do MO/Policji

    • 77 14

    • mowia ze jak nie bedziesz sie uczyl to bedziesz smieciarzem (7)

      widac rosnie nam spore grono, ktore ich zastapi.

      • 6 8

      • cwaniakujesz bo brak ci wiedzy. To jeden z lepiej opłacanych zawodow i dostać taka pracę 'z ulicy' nie jest łatwo (6)

        • 8 2

        • ale, że co? Po znajomosci? (5)

          Czy ktos moze sprawdza kwalifikacje?

          Ile trzeba znać języków? Jakie kursy mieć ukończone i jakie wykształcenie.

          • 4 4

          • (4)

            co najmniej MBA po angielsku na WSZ

            • 5 1

            • chybas nie lał (1)

              to biznes rodzinny. Tak jak Urzad Miasta w Gdańsku.

              • 1 1

              • Coś cię pitolnęło w pusty czerep!

                • 0 2

            • po tej lidze koszykowki trzeba byc?

              no to logiczne, bo trzeba miec obycie z koszem ..

              Moze bezrobotny teraz Gortat sie przyjmie..

              • 2 1

            • nie ma już wsz

              teraz to jakies g..no jest z koncowka "zdrowia"

              • 3 0

  • Niewdzięczna praca (21)

    wielu pluje na was. Robota jak robota, ktoś musi to robić jak pracownicy zakładów pogrzebowych. Teraz różne tam trafiacie brudy, syfy i virusy-szacun chłopaki. Nigdy na was nie trąbię nawet gdy mi się śpieszy...
    Choć fajnie pokierować taką maszyną

    Zdrowia i jak najmniej smrodu

    U mnie prawie codziennie przed 6 zabierają towar, najgorsze jest szkło.
    W duchu się wkurzam, ale ktoś musi robić to co robicie

    • 117 8

    • Dokładnie, szacunek i podziękowania. (8)

      • 16 2

      • dajcie wiecej pieniedzy za wywoz smieci a nie jakies podziekowania. (7)

        Szacunkiem nie kupie nowego auta i nowego domu.

        • 1 8

        • Malo nie zarabiaja:) (4)

          • 3 6

          • Ale czy nie można więcej? Wiecej np od prezydentki miasta? (3)

            Wystarczylo byscie sie ludzie zrobili bardziej hojni i placili te 500 zl za m/c.

            • 2 3

            • (2)

              Dlaczego ktoś miałby pluć na śmieciarzy? Chyba, że ktoś niedowartościowany. Praca rzeczywiście niewdzięczna i w obecnych czasach dość ryzykowna.

              • 10 1

              • a co powiesz o pracy w Biedronce? Albo o pracy na Stoczniowych terenach? (1)

                Albo o energetykasz zamknietych i izolowanych?

                • 2 2

              • W Biedrze nie masz kontaktu z ludzkimi nieczystościami. Wiele jest ciężkich i niewdzięcznych zawodów i miejsc.

                • 4 1

        • trol (1)

          • 1 2

          • Kolejny wielki jegomość za publiczą kasę;)

            • 2 1

    • To twoje zdanie nie ma sensu merytorycznego -zgaduje ze starasz sie o prace w tym portalu (5)

      "Nigdy na was nie trąbię nawet gdy mi się śpieszy...
      Choć fajnie pokierować taką maszyną "

      po co to choć? to im zazdroscisz czy sie żalisz?

      • 0 8

      • O co ci się rozchodzi? Czego nie rozumiesz? (4)

        Piszę że nie wkurzam się na nich gdy mi blokują przejazd
        A do tego fajną mają maszynę co zacząłem od nowego zdania od nowej linijki-to jest nowa myśl
        Pomysł trochę, wiem że Cię to zaboli ale zaciśnij zębole i skup się
        Pa hej

        • 8 1

        • wkurzasz sie, choć chcesz jezdzic ta maszyna? (2)

          o co ci chodzi typku. naucz sie skladac zdania. bo poki co twoje zdania to belkot nieskładny i bez logiki.

          • 0 6

          • dokładnie / genau (1)

            • 0 3

            • Wyrażaj się jasno,albo jesteś Polakiem albo Szkopem.Jeżeli jesteś Polakiem to pisz tylko po polsku,a jeżeli Frycem to do Makreli i Rudego wynocha,panimajesz!

              • 1 1

        • I zdanie zaczynasz od choć? To przeciez odnosi sie do kontynuacji poprzedniego zdania.

          U ciebie jest kompletny bałagan. uzywaj kropki, dziecko.

          • 0 0

    • Kierowca smieciarki

      Dzięki.

      • 3 1

    • A to tylko ich słychać jak szkło zabierają! Tak są nieslyszalni!

      • 1 0

    • Kto jest śmieciażem? (3)

      Chylę przed nimi czoła,to Oni robią porządek po blokowych śmieciarzach.

      • 5 1

      • I blokowi produkuja te opakowania wedlug ciebie, ułomie? (2)

        Poza tym naucz sie pisac, bo piszesz jak smieciarz.

        • 1 0

        • (1)

          Blokowi śmieciarze nie potrafją odróżnić plastiku od papieru czy szkła.Są jeszcze suche i mokre,a to już jest wyższa szkoła jazdy.Teraz wiesz kto jest śmieciarzem?

          • 0 1

          • ty

            • 0 0

  • Dopiero w takich okolicznościach jakie teraz mamy (8)

    do części społeczeństwa dotarło, że większe znaczenie dla ich życia ma praca np Panów którzy odbierają ich śmieci niż wygibasy pilkarzy na boisku w Munchen czy celebrytki w internetach. A prawdę powiedziawszy cały ten celebrycki świat nic dla nas nie znaczy gdy dochodzimy do wniosku, że najważniejsze to mieć co jeść, gdzie mieszkać i żyć w zdrowiu.

    • 125 3

    • Racja (2)

      Bardzo dobrze napisane

      • 13 1

      • (1)

        Ludzie na forum śmieją się z tych, co pracują za najniższą /nie mam na myśli oczywiście Panów od śmieci/, ale to właśnie dzięki nim wiodą komfortowe życie. "Rano" kupują bułki w Żabce, papierosy w kiosku, odbierają przesyłki pod drzwi itd. Cały dzień otoczeni są tymi ludźmi. Szacunek? Każdemu kto pracuje, a nie oczekuje manny od rządu należy się szacunek.

        • 6 1

        • a mnie rząd zawiodł dlaczego mam nie otrzymywac teraz odszkodowania od rzadu

          za 30 lat zmarnowanych przez zlodzieji.

          • 0 2

    • Co nam po tych pseudocelebrytach??

      Pokazują coś nie wiem co, zarabiaja dzieki nam a nie dzięki sobie (robią jakiś tandetny filmik na yt a od nas odsłony a kasa leci)

      Udają że się znają na czymś no właśnie na czym. A siano wpada ogromne...

      • 12 0

    • Dlatego nalezy podwyzszysc oplaty za smieci do 250 zl za osobe. (3)

      • 0 5

      • Co ma przysłowiowy piernik do wiatraka? (2)

        Znajomego kolega pracuje na śmieciarce i z tego co mówił zarabia więcej niż nie jedna osoba z biurkiem w korporacji - więc chyba kasy na place w tej branży nie brakuje?

        • 4 3

        • no to może należaloby zmniejszyc opłaty za smieci (1)

          i wyrownac im stosownie do wyksztalcenia.

          • 1 2

          • Wyrównać w dół tobie trzeba,

            bo zamiast pracować dla innych, to głupoty siejesz po internetach!

            • 2 1

  • Ja tam w to nie wierze, w zadne segregacje... (3)

    Mieszaja i tyle!:) Tej wersji sie trzymam. Nie wspomne o tym, ze na 100 osob, z 10 segreguje zgodnie z instrukcja, 30 tak ogolnie, a reszta to p*oli:) Ile razy widzialem pacjentow, ktorzy na pokaz rypna butelke po browarze do pojemnika na szklo, zeby pokazac ze segreguje, a potem jep dwa wypchane wory do "zwyklego" kubla, gdzie tez slychac jakies szklane rzeczy:) Ja oczywiscie segreguje, serio, nie klamie, ani tyci:)

    • 31 28

    • To zależy od mentalności mieszkańców konkretnej okolicy (1)

      Znajoma mieszka na Kowalach i opowiada że u nich jest kompletna wolna amerykanka i co chwilę ich wspólnota płaci kary, z kolei na osiedlu w okolicy nazwyjmy to "Starego Jasienia" (Damroki, Stolema itp) sytuacja jest kompletnie inna - po zawartości śmietników faktycznie widać, że mieszkańcy całkiem solidnie segregują śmieci. Także wszystko zależy od tego kto mieszka w dany miejscu.

      • 4 4

      • Problem jest w tym, że tak naprawdę nie wiadomo co gdzie wrzucać

        W wielu przypadkach człowiek się zastanawia czy do różnych, czy innych wrzucić. Prosty przykład do bio wrzucasz resztki jedzenia a rozwiązują quiz możesz się dowiedzieć, że takie resztki mięsa trzeba do resztkowych... zresztą można wiele takich przykładów podać.
        Dlatego wcześniejszy podział na mokre/suche był zdecydowanie lepszy bo i łatwiejszy do ogarnięcia.

        • 4 1

    • Są też tacy, co segregowanie

      mają w głebokim poważaniu, nawet za cenę większych opłat. Uważam, że mają prawo do swojej opini i jakby niebyło, legalnego postępowania.

      • 0 0

  • Siedzę i siedzę, myślę i myślę... (4)

    gdzie wyrzucić jaką rzecz....
    Mam w domu dwa pokoje śmieci bo nie nadążam z rozstrzyganiem problemow gdzie co wyrzucić.

    • 50 10

    • Wyrzucaj smieci noca. (1)

      • 2 4

      • Moja rodzinka ci podpowie. Słoik ze starymi ogórkami - do BIO, puszka po rybie - do BIO, wiaderko po kapuście - do BIO, karton po mleku też. Bo przecież to od jedzenia. No i tatuś, zanim wyjdzie ze śmieciami, spędza pół godziny w kuchni, by to posegregować :( Pod zlewem, na "suche" my siatkę. Uwielbiam jak któreś z dzieciaków włoży do niej butelkę po napoju szyjką w dół. Później, w śmietniku sięgając po coś do siatki do ręki przyklejają mi się wszystkie papiery. Wychowanie przez naukę i doświadczenie? Jak one wyrzucają śmieci, to wszystkie wory trafiają do resztkowych. Wolę wynosić sam i nie płacić kary. Szkolenie starcza na kilka dni. Walka z wiatrakami :(

        • 6 0

    • taka prawda. plaga zbieractwa sie rozszerza. ile bylo juz reportazy o ludziach co kilka pokoi maja juz do przesegregowania

      A nowe ciagle przybywaja. Jakby nie mozna zaczac od producentow iich zobowiazac by nie produkowali tandety, a rzeczy jakie wypuszczaja na rynek daly sie naprawiac, byly w zwrotnych opakowaniach id.

      • 6 0

    • podpal

      • 2 0

  • Śmieciarki powinny być ekologiczne (13)

    najlepiej na gaz. Jest ich sporo i pracują długie godziny.

    • 17 9

    • Rowerami powinni jezdzic. (4)

      • 7 4

      • koniecznie drewnianymi - moga być monocykle (2)

        ewentualnie drewniane dorożki a'la Morskie Oko - przy okazji będą zbierać komport. PS. Greta będzie chyba w 7 niebie jeśli kryzys związany z wirusem doprowadzi do upadku większości linii lotniczych - przecież o to jej chodziło by latać jak najmniej.

        • 5 3

        • (1)

          Walczyliśmy z siateczkami, za to teraz mamy rękawiczki :)

          • 5 1

          • i pełno niekologicznych maseczek z gumkami walajacych sie wszedzie.

            • 2 1

      • wystarczyloby gdyby konmi jezdzili

        jak ludzie

        • 1 4

    • najlepiej elektryczne - za te kase jaka wyliczono za smieci to juz chyba nie problem (5)

      • 3 1

      • Ciekawe jak daleko zajedzie śmieciarka na prądzie - pamiętaj ile to waży (4)

        • 3 3

        • a co nas to obchodzi. - miasto deklaruje sie jako ekologiczne i bez plastiku. (2)

          nawet pojemnikow na smieci nie ma z metalu tylko zamawia z plastiku.

          • 3 4

          • (1)

            Niestety, zgodnie z jakimś rozporządzeniem, czy uchwałą, za parę lat 20% taboru ma być elektryczna :( Może będą na kabel, nie trzeba będzie ładować ;)

            • 3 0

            • Będzie na prąd ale na przyczepce będzie wozić spalinowy agregat

              • 2 0

        • 100-150 km

          Tyle co autobus elektryczny o podobnej d.m.c.

          • 1 0

    • pomyśl zanim napiszesz (1)

      Proponuję poczytać o Silnikach wyposażonych w system ad-blue oraz emisję spalin Euro 6 :)

      • 0 3

      • Czyli zero emisji

        czytanie wzbogaca

        • 1 0

  • Redakcja sprostała zapotrzebowaniu i wyjaśniła temat (5)

    niestety Janusze będą dalej twierdzili swoje! Co za głupi naród!

    • 20 35

    • Jakiej narodowosci jestes? (1)

      I tak wiadomo, ze mieszaja.

      • 9 4

      • po podzial jest tylko na suche i mokre

        cala reszte mieszaja bez dania racji.

        • 4 4

    • a ty wierzysz wszystkiemu co tu napisza i uwzasz, ze jestes glupi czy nie?

      • 3 0

    • Naród to ma kilka tysięcy lat, jedyne to co mógłbyś oceniać tzw spoleczenstwo (1)

      A do narodu polskiego to z szacunkiem się zwracaj! Przynajmniej może tego się nauczysz

      • 7 1

      • genau - dokladnie

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.